Kirjoittaja Aihe: Linnut 32  (Luettu 26169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #105 : 15.03.20 - klo:12:30 »
Todellakin linnuilla on monenlaisia lauluja. Niilläkin "constantem decorat honor" kunnia on kestävän palkka.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Linnut 32
« Vastaus #106 : 20.03.20 - klo:12:29 »
Kävimme Kahvisaaressa lintuja katselemassa. Siinä on pieni sulapaikka ja sulassa neljä joutsenta, muutama sorsa ja ensin kaksi kanadanhanhea, mutta sitten torvea töräyttäen laskeutui toiset kaksi jään reunalle. Ne paneutuivat heti lepäämään pää siiven alle taivutettuina. Muutti-lento oli kai ollut pitkä ja rasittava vasten pohjatuulta.

Mantereen puolella Niemen venesataman sulassa, jota pitää koko talven auki Kymijärven voimalan lauhdevesi l. Joutjoki.  Siinä parveilee ympäri vuoden sorsia. Nyt jo n. 60 -70 . Ihmiset käyvät niitä ruokkimassa , vaikka ei kai pitäisi. :064: sanoo R-m joka on itse syötellyt aina lintuja. :017:

Korona-virus on ehkä saanut syntynsä linnuita.
Ainakin meidän Basso-koiramme ja nyt tylleröiden iso kani ovat saanet HotSpotin lintulaudan alusia nuuhkiessaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #107 : 09.04.20 - klo:01:25 »
Punarinta käväisi pihassa tiksuttelemassa  :icon_biggrin:

En nähnyt kun oli jo niin hämärää siinä istuessani, mutta kuulin. Niitä on nyt muutamana iltana täällä läuleskellut. Punakylkirastaita kuuluu myös, ja peipposen olen kerran kuullut. Omaan vuorokausirytmiini sopivat paremmin nuo myöhään illalla äänessä olevat.

Sepelkyyhkypari suunnittelee tänne jonnekin lähelle pesää, jollei ole jo tehnyt. Lehahtivat pihalla ohi nekin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #108 : 09.04.20 - klo:08:34 »
Hyvä havainto sepelkyyhkystä, että on ihmistä lähellä. Se on arka lintu, mutta sopivissa oloissa pesii vaikka koiran kopin takaisessa kuusessa pihan perällä. Häirityksi tulleena hylkää pesänsä kertaheitolla, haudotut munatkin. Näin kävi kerran Kankaalan isännälle, kun hän alkoi raivata ryteikkoä pesästä tietämättömänä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #109 : 09.04.20 - klo:12:48 »
Täällä on tosiaan jo useampana kesänä näkynyt niitä - ja etenkin kuulunut. Ehkä me kaupunkilaiset olemme niin passiivisia, etteivät linnutkaan häiriinny? Koulupojatkin kulkevat katse kiinni kännykässä, eivät siis enää etsi linnunpesiä hävitettäväkseen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Linnut 32
« Vastaus #110 : 09.04.20 - klo:12:54 »
Kuu kiurusta kesään, puoli kuuta peipposesta, västäräkistä vähäsen, pääskysestä ei päivääkään.

Meillä on nyt sitten kaksi viikkoa enää kesään matkaa, eilen tuli peipponen tai kaksi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #111 : 09.04.20 - klo:13:33 »
Niin täälläkin on peipposia. Entinen ja nykyinen aika ei taida oikein synkronoida kaikkea elämää. Täällä on lunta ja toukokuuhunkin on kolmisen viikkoa, jota aikaa olen pitänyt eräänä hyvän kevään rajana, että miten lienee kesän tulo.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 32
« Vastaus #112 : 09.04.20 - klo:18:10 »
Pyörälenkeilläni olen vilkuillut peltoaukealle näkyykö kurkia, hanhia, joutsenia...
toistaiseksi ei juurikaan, yksi valtava hanhiparvi oli lennossa.
Melko varma olin kuulemastani samaisella reitillä että peipponen viserteli, ei näköhavaintoa.
Jos pyöräillessä kovin paljoa sivuilleni vilkuilen...voi käydä kuten ammoisina aikoina...
yksi mummeli huutaa ojan pohjalta mulle "älkää päälle ajako"...oli vielä teitittelyaikaa... :icon_biggrin:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 32
« Vastaus #113 : 09.04.20 - klo:22:35 »
Pihassa on käynyt jo västäräkki. Mutta ei se vielä kesää tee.  :icon_rolleyes:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #114 : 10.04.20 - klo:08:01 »
Jospa se kaverinsa löytäisi ja siihen teille jäisi.

Olin muinoin yhdellä "jänisheinäkurssilla", kun västäräkit tekivät pesän tilan traktorin etuakselin päälle. Onneksi oli toinen traktori vapaana.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 32
« Vastaus #115 : 10.04.20 - klo:11:12 »
Meillä on vuosittain ollut halkopinossa västäräkin pesä. Eihän se siinä mitään haittaa, kun kesällä ei tarvitse niin paljon polttopuuta, että pesäkohtaa on helppo väistellä.  :icon_biggrin:

Tuttavan kopittoman Ford nelitonnisen etusäleikköön oli kerran västäräkki tehnyt pesän. Isäntä ajeli kyllä apulantaa sillä. Kun traktori parkkeerasi pihaan, haudonta jatkui ja kyllä sieltä kesällä pojat lähti maailmalle. Muihin peltotöihin oli isompi traktori, joten kopitonta tarvittiin hyvin vähän keväällä.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #116 : 10.04.20 - klo:13:14 »
Kumpi noissa asioissa sitten adoptoi toisensa - lintu vai ihminen. Onko sillä väliä, kun luonnon kanssa hyvin lähellä maaseudulla elämme.
Nyt on ollut lämmintä ja linnut syöttöpaikalla vähissä. Ne ovat tietysti kesämökkitonteillaan kuka missäkin vaiheessa. Arvelen, että monta pesää jo tapiseerataan. Linnut tuskin tietävät, että tulee lunta ja pakkasta vielä kunnolla - ainakin osaan Suomi-neitoa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #117 : 10.04.20 - klo:18:00 »
Pyörälenkeilläni olen vilkuillut peltoaukealle näkyykö kurkia, hanhia, joutsenia...
toistaiseksi ei juurikaan, yksi valtava hanhiparvi oli lennossa.


Täällä oli. Siis Pohjois-Pirkanmaalla. Ensin tien oikealla puolen kurkipari, sitten vasemmalla niin että ensin katsoin että lammaslauma, mutta ei, joutseniahan ne. Sitten tajusin että harmaat seassa ovat kurkia.

Peipposia kuuluu, ja keltasirkkukin lauleli. Kotona eilen kyytiä pihalla odotellessa myös näin punarinnan. Ennen oli vain kuulunut.

Hanhet sen sijaan väistävät minua, paitsi pääkaupunkiseudun valkoposkihanhet, jotka nyt eivät väistä ketään muutakaan. En muista muita hanhia nähneeni.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #118 : 11.04.20 - klo:09:27 »
Läksin kauppaan Kestilään. En päässyt edes autolle asti, kun rauha tässä pihapiirissä särkyi. Rinteen vesakosta pyrähti harakka pihaan immelmannia takakenoon vetäen joku jalohaukka perässään. Harakoita ainakin neljä huutamassa "agonj agonj"  :003:. Kerkesin haukasta erottaa vain harmajan värin ja pulisongit. Palatessani oli rauha maassa ja linnuilla hyvä tahto, jos kliseen saan kirjoittaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 32
« Vastaus #119 : 11.04.20 - klo:10:30 »
Oliko se muuttohaukka? Minkä kokoinen se oli? Jos lintu oli todellakin Falco peregrinus, pihaasi kohtasi suuri kunnia.