Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 13  (Luettu 30279 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #135 : 18.11.19 - klo:09:47 »
Ota sentähden nyt tarkka vaari: mitä sinä panet uhriarkkuun? Minkä arvoista on sinulle hengellinen asia? Onko se tullut sydämellesi niin kalliiksi, että kaikki muu on sen rinnalla halpaa, vai onko se vain sen verran kallista, kuin saa muilta asioilta valtaa? Tämän pääset näkemään monesta pikkuseikasta, kun vain ryhdyt niitä tarkkaamaan. Kun esim. köyhiä on autettava, miten silloin käyttäydyt? Kun tulee kerjäläinen oven suuhun, tuleeko sinulle kiire päästä hänessä palvelemaan Kristusta, joka sanoo: Minä isosin ja te annoitte minulle syödä, minä janosin ja te juotitte minua, minä olin outo ja te otitte minut huoneeseenne, olin alaston ja te vaatetitte minut, minä sairastin, ja te kävittä tietämässä minua, minä olin vankeudessa ja te tulitte minun tyköni*. Kristukselle tietysti annettaisiin parhainta, mitä talossa löytyy, mutta mitä kerjäläinen saa? Olen nähnyt niinkin paatuneita ihmisiä, jotka maksavat jauho-osuutensa köyhäintalolle hiedalla sekoitetuilla jauhoilla ja liha-osuutensa eläinten päillä. Et niin raaka ole tietysti sinä, mutta ehkä annat sinäkin sitä, mitä sattuu liikenemään omista tarpeistasi, ja jos näytät kaikki itse tarvitsevasi, niin saa köyhä mennä auttamatta. Annatko siitä leivästä, jonka tarvitsisit itsekin syödä, siitä vaatteesta, joka olisi tarpeellista itsellesikin? Ja millä mielelä annat? Napisetko, "kun noita on aina vastuksina", vai annatko Jumalaa kiittäen, että lähetti taaskin taloosi niin hyvän vieraan? Mitä panet köyhää auttaessasi uhriarkkuun?

Vilhelmi Malmivaara

*Matt. 25:35,36

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #136 : 19.11.19 - klo:07:06 »
Kun Jumala lähettää ovesi suuhun hengellisesti köyhän, mitäs silloin panet uhriarkkuun? Nuo heränneet, kilvoituksessa olevat ihmiset, joissa Jumala usein näkee hyväksi salata työnsä niin, ettei sitä heissä ollenkaan luulisi olevan, ne ovat heikkouksiensa ja vikojensa ohellakin "vähempiä Herran veljiä". Mitä niille teet? Ovatko ne sinulle rakkaampia kuin muut sen vähän tähden, mitä heissä on Jumalan työtä, vai lahmaatko sinä mitättömäksi sen Herran työnkin heidän vikojensa varjon alla? Heille ovat vikansa vaivaksi, mutta sinäkö niitä vain huviksesi puhut ja pengot? Ethän vain ole niitä isiä ja äitiä, jotka kotielämässänsä niinpäin Herran kansasta puhuvat, että saavat lapsensakin ikipäiviksi siihen kansaan pahennetuiksi? Millä luulet sen tekosi vastaavasi? Mitä panet hengellisesti köyhiin nähden uhriarkkuun? Rakastatko heitä koko tavarallasi, koko sydämelläsi, vai senkö verran vain, mikäli luulet heistä rakastettavaa löytäväsi? Moni pappikin luulee sokeudessaan tekevänsä Jumalalle palveluksen sillä, että pysyy erillänsä heränneistä ihmisistä. Niitäkö sinäkin olet? Herra aikanansa sinua armahtakoon ja herättäköön nukkuvan omantuntosi! Hän saattakoon itsesi hengellisesti köyhäksi! Silloin alat panna kaikkesi hengessä vaivaisten hyväksi.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #137 : 20.11.19 - klo:08:08 »
Taikka kun sana ja omatunto alkavat sinua ahdistaa kaidalle tielle, mitä silloin panet uhriarkkuun? Jumala on järjestyksen Jumala, joka vaatii sinua pysymään uskollisena tunnustuksessasi. Hän asettaa eteesi vaatimuksen oman lihasi ristiinnaulitsemisesta sen himojen ja halujen kanssa. Hänen Henkensä ohjaa tielle, jossa kaikkesi, puolisosi, lapsesi, palvelijasi, elämäsi, käytöksesi, vaatteesi jne todistavat, että Herra on sinut synnistä, maailmasta ja turhamielisyydestä pelastanut. Oletko uskollinen Hänelle, vai palaako mielessäsi säädytön ylpeys, joka saattaa sinut matkimaan ylempänä sinua olevien tapoja ja oloja, niin ettet tahdo pienessä, et suuressa, pitää tarpeellisena itsesi kieltämistä Jeesuksen tähden?

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #138 : 21.11.19 - klo:07:30 »
Vai joudutko tunnossasi lyödyksi, alkaako sydämesi vapista, kun huomaat jättäneesi itseäsi varten  sen ja senkin, joka olisi pantava pois? Silloin masenee mielesi, tulet murheen painamaksi, ahdistut Herran armoille, ja jos sen painon alla pysyt, niin opit panemaan viimeisen pennisi uhriarkkuun. Sinä haluaisit silloin antaa Herran tähden kaikkesi ja olet suutuksissa kovalle, itsekkäälle sydämellesi, joka niin vähän taipuu alttiiksi panemaan. Silloin et itseäsi usko, et rupea omia ajatuksiasi puolustamaan, vaan annat tuon Herran sanan täydellä terävyydellänsä tunkea läpi sydämesi: Joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, ei se taida olla minun opetuslapseni.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #139 : 22.11.19 - klo:08:19 »
Yksi vain on, joka ei silloin sulta enempää vaadi, työtätekevien ja raskautettujen auttaja, Jeesus Kristus. Hänen mielestänsä olet antanut paljon, kun olet antanut ainoan, mitä sinulla oli, vaikkapa se itsessään vähäarvoista onkin. Ja samoin kuin Hän opetuslapsillensa köyhän lesken ropoa suuresti ylisti, löytää Hän hengessä vaivaisen antimet tänäkin päivänä suuriksi uhreiksi. Ne uhrit, jotka Jumalalle kelpaavat, ovat murheellinen henki - - .

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #140 : 23.11.19 - klo:07:58 »
Armon Herra, polta rakkaudellasi sydämiämme niin, että ne särkyisivät, niin ettemme jaksaisi olla kaikkeamme antamatta Sinun nimesi kunniaks! Amen.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #141 : 24.11.19 - klo:07:44 »
Koko tämä ihmiselämä liikkuu Kristuksen persoonan ympärillä. Hän on sen keskus, sen sydän ja sielu. Joka ainoa ihminen joutuu jollakin tavalla kosketuksiin Hänen kanssansa. On aivan mahdotonta kenenkään päästä elämän läpi niin, ettei joitain vaikutksia Jeesuksen persoonasta häneen kävisi. Koko elämä ja sen kehitys liikkuu tämän persoonan ympärillä. Hänestä käyvä vaikutus määrää myös kehityksen suunnan joka ainoaan yksityiseen ja kansaan ja ihmiskuntaan nähden. Täytyy saada toinen tai toinen vaikutus Hänestä, joko kuoleman tai elämän. Hän on meille joko surman haju kuolemaksi tai elämän haju elämäksi. Hän on joko eläväksitekevä voima tai voima, joka kiirehtii kuoleman kehitystä. Aivan osattomaksi ei kenkään Hänestä voi jäädä.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #142 : 24.11.19 - klo:07:51 »
VK 162   Kristus-kuningas, kaikkivaltias



1.
Kristus-kuningas,
kaikkivaltias,
joudu, voittoon vie jo valtakuntasi!
Vielä tuskan maa
kaipaa, odottaa.
Milloin on se täynnä tuntemistasi?
On viety sanaa autuuden
jo halki vuosisatojen.
Vielä miljoonat
yössä kulkevat.
Milloin valtasuuruutesi kirkastat?

2.
Kristus-kuningas,
yksin voimakas,
kerran annat koittaa aamun autuaan.
Auta, että me
siihen uskomme
silloinkin, kun yötä kohti kuljetaan.
Soit tehtävän niin valtavan,
on vastaan mahti maailman,
mutta heikkojen,
meidän köyhien
väkevyytenä on Herra taivaitten.

3.
Kristus-kuningas,
valtakunnassas
meidän salli taistella ja kärsiä
kaiken antaen,
vaivat kantaen
saada puhdistusta, voimaa ristiltä.
Jo ilta tummuu yllä maan,
siis auta meitä joutumaan,
ennen kuin on yö,
päättyy kylvötyö,
saavut, Kristus, Herra, lopun hetki lyö.


Pauli Vaalas 1951. Virsikirjan lisävihkoon 1963. | Sävelmä: Toisinto Raumalta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #143 : 25.11.19 - klo:07:24 »
Tätä vaikutusta Hänestä kävi sekä Hänen lihansa päivinä että sen jälkeen. Ihmiskunnan elämä ennen Hänen maailmaan tulemistansa oli kulkua kohti Hänen tuloansa. Hänen maallisen elämänsä aika oli ratkaisun aikaa Hänen omelle kansallensa. Nykyinen aika on ratkaisun aikaa niille muille kansoille, joita silloin nimitettiin pakanoiksi. Hän on nykyään joka ainoalle kansalle ja yksityiselle niin tarjona, että on täysi mahdollisuus saada Hänestä sitä elämää, joka Häneen on kätketty, sitä voimaa, joka kuolemasta varjelee. Hän oli lihansa päivinä ruumiillisesti läsnä. Nyt on Hän korotettuna kunniaan, mutta kuitenkin joka päivä maailman loppuun asti ihmiskuntaa läsnä sanassansa ja Henkensä kautta. Aivan samoin kuin ihmisillä Hänen lihansa päivinä oli tilaisuus lähestyä Häntä ja tulla vedetyksi Hänen tuttavuuteensa, on heillä nytkin tilaisuus siihen Hänen sanansa ja Henkensä kautta. Kun luemme pyhää historiaa, näemme, että Herra tuli tänne maailmaan alentumisen tilassa. Hän oli niinkuin yksi meistä, meidän kaltaisemme, kuitenkin ilman syntiä, tunsi puutteemme itsessänsä, oli kiusattu niinkuin mekin. Kaikissa niistä vaivoissa ja ahdstuksissa Hän kävi, mitkä meidän osaksemme tulevat, kuoli meidän kuolemamme, eli meidän elämämme. Mutta Hän ei ollut niin läsnä ainoastaan silloin, vaan on tänäkin päivänä sanansa ja Henkensä kautta.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #144 : 26.11.19 - klo:07:55 »
Ei Kristus ole nykyään vaikuttamassa ainoastaan sanansa ja Henkensä kautta, vaan on myös läsnä persoonallisesti veljissänsä, joista Hän tekstissämme* puhuu. Raamatussa verrataan Herran omia Kristuksen ruumiiseen, jäseniin ruumiissa, jonka pää on Kristus. Koko Herran seurakunta maan päällä on siis kuva Kristuksesta. Hänen veljiänsä ovat Hänen omien sanojensa mukaan ne, jotka tekevät Hänen Isänsä tahdon, joka on taivaissa. Hänelle tuotiin sana, kun Hän istui opetuslastensa keskellä: Katso, äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat puhutella sinua. Silloin Hän viittasi ystäviinsä ja sanoi: Katso, tässä ovat äitini ja veljeni! Hän on niissä siis läsnä meitä joka päivä. Me olemme tilaisuudessa Häntä niissä näkemään, niissä kuulemaan Hänen puhettansa, niissä käsittämään Hänen armonsa ja voimansa, niissä Häntä palvelemaan ja rakastamaan. Ja minkälaisissa etenkin? Ei niissä, jotka omasta mielestänsä suurimpia ovat, vaikka ihminenhän tahtoo aina korkeaa ja loistavaa, vaan etenkin on Hän tarjona vähimmissä veljissänsä, kaikkein mitättömimmissä, pienissä, mahdottomissa omasta mielestänsä, sellaisissa, jotka ovat enin avun ja palveluksen tarpeessa. Hän sanoo nimittäin tekstissämme: Mitä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä minun veljistäni, sen teitte minulle. Meillä on tilaisuus palvella Jeesusta, mutta ainoastaan niissä, jotka ovat Hänen omiansa täällä. Tätä palvelemista vain kysytään Herran tulemisen hetkellä, ei sitä, miten hartaita olemme olleet, miten suurta jumalisuutta on harjoitettu, miten usein kirkossa ja ehtoollisella on käyty, miten monta virttä veisattu, miten monta rukousta rukoiltu, miten hyvän kristityn nimen olemme muilta saaneet, vaan sitä, miten olemme Jeesusta Hänen vähimmissä veljissänsä kohdelleet, minkälainen suhteemme heihin ja heidän kauttansa Häneen on ollut.

Vilhelmi Malmivaara

*Matt. 25:31-46

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Aamuhartaus 13
« Vastaus #145 : 26.11.19 - klo:09:33 »
jatkuu osassa 14
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi