Kirjoittaja Aihe: Ärtyisyys  (Luettu 31866 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #15 : 17.01.15 - klo:10:56 »
Toivottavasti ärtyisyydestä voisi jotenkin kasvaa parempaan suuntaan.
Aiheet kyllä vaihtelee, ja tavalla tai toisella hioutumistakin tapahtuu.
Itse ajattelisin että positiivinen elämänasenne, hiljentyminen, nöyryys, rukous, kiitollisuus
...kenties auttaisi ärtyisyyden "oireisiin".
Meikäläisen heikkoja kohtia on ollut, ja on edelleen...pienistä vastoinkäymisistä suutahtaminen... ja sekin jos joudun "omia valmiiksi tehtyjä suunnitelmia muuttamaan"...
no juu...pieniähän nämä...  :eusa_angel:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #16 : 30.08.17 - klo:20:58 »
Täälläkin on ollut ajatusten vaihtoa särmien hioutumisesta.
Ainakin omat kommenttini näyttävät varsin sopivilta tämän päivän ajatuksiini.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #17 : 31.08.17 - klo:08:35 »
Ärtyvyyden sietoraja vaihtelee ymmärtääkseni eri ihmisillä.

Eräät osaavat antaa lähes kaiken ärsyttävän mennä  ohitseen ' kuin vesi hanhen selästä'.
Toisille se nostaa verenpainetta ja aiheuttaa purkauksen.
Amerikkalainen tapa on ' laskea kymmeneen' ja suutahtaa sitten jos vielä suututtaa.

On oppimisen paikka ja asioiden oivaltaminen, mistä mikäkin johtuu. Se ei ole helppoa, mutta siihenkin oppii.
Itselläni rukous on oikea vastaus useimpaan tiukkaan paikkaan.

Minua ärsyttää tyhmyys. Etenkin kun sen annetaan johtaa asioita harhaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #18 : 31.08.17 - klo:09:48 »
Tarkoitatko tyhmyyttä itsessäsi vai toisissa?

Koen että toisia en pysty muuttamaan ja opettamaan, itseänikin varsin huonosti.
Enkä tiedä vieläkö mitään pystyn oppimaan ja sisäistämään.
Siitä usein kuulen että vuosien ja vuosikymmenten varrella ei kaikki ole mennyt ihan putkeen.
En voi muuta kuin uskoa ja rukoilla että oppisin tyytymään ja tyyntymään.
Ottamaan palautteen vastaan ja ottamaan opikseni sen mikä avautuu ja kirkastuu,
ja nostamaan muun kohdalla hattua ja menemään ohitse.
"kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on"   ...koitan muistaa tällaisia lohdutuksen sanoja..  :039:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #19 : 31.08.17 - klo:12:35 »
Voisikohan siinäkin hiukan "kasvattaa" luonnettaan ettei niin helpolla antaisi itsensä provosoitua tai ärsyyntyä ?
Ja miettiä, mikä aiheuttaa voimakkaita ärsyyntymisen tuntemuksia ?
Mitkä ovat ne "todelliset" asiat, syyt  miksi juuri tietynlaisesta ärsyyntyy ?
Joskus joutuu sukeltamaan "itseensä" ja sitä kautta avautuu itsetuntemusta, veikkaisin ainakin.
Mutta, vähin erin oppii itseäänkin edes jotenkin tuntemaan.
Miksi olen tälläinen, miksi reagoin tietynlaisiin asioihin niin kuin reagoin.
Jne.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #20 : 31.08.17 - klo:13:02 »
Lista muutamista vakioärsyttäjistä:

-Eräs paikallinen radiotoimittaja jonka tyyli on alaarvoinen ja taitamaton
-Mauttomat lohkaisut, em. Donald Trunp
-Asiat maailmanlaajuisista väärinkäytöksistä, Sademetsien hakkuut, Pohjois-Korean
 uhoilu ohjuskokeineen
-Lapsityövoiman käyttö
-Ihmiskauppa
-Ihmisarvon kaikenlainen alentaminen rotuoppeineen
-Vladimir Putin
- Iltasanomien julkkisjutut  ym.ym  tuhansia muita



Kun ärsyttää, koetan rauhoittua, hengittelen syvään, en puhu mitään ja tarvittaessa rukoilen hätärukouksen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #21 : 31.08.17 - klo:13:14 »
Voisikohan siinäkin hiukan "kasvattaa" luonnettaan ettei niin helpolla antaisi itsensä provosoitua tai ärsyyntyä ?
Ja miettiä, mikä aiheuttaa voimakkaita ärsyyntymisen tuntemuksia ?
Mitkä ovat ne "todelliset" asiat, syyt  miksi juuri tietynlaisesta ärsyyntyy ?
Joskus joutuu sukeltamaan "itseensä" ja sitä kautta avautuu itsetuntemusta, veikkaisin ainakin.
Mutta, vähin erin oppii itseäänkin edes jotenkin tuntemaan.
Miksi olen tälläinen, miksi reagoin tietynlaisiin asioihin niin kuin reagoin.
Jne.

Todella hyviä kysymyksiä ja ajatuksia pohdittavaksi.
Mielelläni luen tämän kaltaisia ihmisluonteeseen, olemukseen ja käytökseen liittyviä juttuja...
ja mielellään oppisin ja sisäistäisin...halu parempaan on, kun olisi ymmärrystä!

Riitan listan suhteen olen ihan samaa mieltä.
Koen vaan että ovat kaukaisia, minulla on tarpeeksi taistelemista ja miettimistä itseni kanssa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #22 : 31.08.17 - klo:13:31 »
Muuten, tuo selkeästi listaaminen onkin hyvä työväline asioiden pohtimisessa.
Siinä tulee sanoneeksi ne todelliset asiat jotka ärsyttävät.
Pitääkin miettiä itsekin, ainakin hiljaa mielessään tuohon tapaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #23 : 01.09.17 - klo:11:22 »
Olkoon teillä Kristuksen mieli....jotain tämän suuntaista ajatusta Raamatusta löytyy...
Kunpa sellainen mielenlaatu olisikin...Jeesus antoi todella hyvän esimerkin maanpäällisellä
elämällään, Hän ei ollut kiireinen, oli aikaa kuunnella ja nähdä, ymmärrystä...
Ja nyt kun Hän on Isän luona taivaassa, Hänellä on vielä paljon enemmän aikaa
ja rakkautta, armoa ja anteeksiantamusta meitä jokaista kohtaan!   :109:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #24 : 01.09.17 - klo:11:47 »
Kristus oli ihminen. Hänkin väsyi ja meni rauhalliseen paikkaan lepäämään.
Mauno on pitänyt tästä tarpeesta hyvän seurapuheen.

Hän myös ärsyyntyi. " Te kyykäärmeitten sikiöt"  tai " Te ulkokullatut !" "Voi te fariseuksen ja kirjanoppineet, tepidätte pitkiä rukouksia, te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäiseksi ! "

Matt. 23

Hän kaatoi myyntipöydät ja rahanvaihtajien pöydät temppelissä. Mark.11
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #25 : 01.09.17 - klo:15:55 »
Jeesus oli noissa tilanteissa kyllä melkoisen radikaali,
ilmaisuissaan ja toiminnoissaan.
Eli suorasanainen eikä mikään "hyssyttelijä"


Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #26 : 01.09.17 - klo:16:02 »
Ja tuo on jotenkin "siunaava" ajatus, että Jeesus väsyi ja vetäytyi yksinäisyyteen aina välillä.
Ja sanoikin, että tulkaa työtä tekevät ja raskautetut ja levähtäkää vähän.

Lepo ja levollisuus auttaa jaksamaan, välillä kunnon lepo ja sitten taas kiinni arjen rutiineihin ja hommiin.

Lepo on siunaus.
Ihmisille.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #27 : 01.09.17 - klo:19:21 »
Aivan, Hän ymmärtää väsymystä, kutsuu lepäämään.
Ilmeisesti vain hiljaisuudessa ja levossa voimme jotain oppia, kuulla.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #28 : 21.10.17 - klo:21:29 »
Olen tämän päivän ollut hyvässä seurassa hyvästä seurasta kiitollinen ja onnellinen, ja silti jaksanut miettiä juuri tätä aihetta.  En nyt itseeni liittyen vaan opettaja-oppilassuhteisiin yleensä ja kaikkiin ihmissuhteisiin erikseen vai pitäisikö sanoa järjellisesti juuri toisinpäin. 

Mietin yhtä opettajaa joka saa ajoittain kiukunpuuskia opettaessaan harrastajaryhmää.  Nuoremmat sanovat pelkäävänsä.

Vaivaa pahuksesti etten ole tilanteessa jossa voisin sanoa sen tavallisen, kuinka voin auttaa -- eihän hän ole potilaani. Kyseessä ei välttämättä ole psyykkinen juttu.  Kipuihin voi liittyä ärtyisyyttä, kipulääkkeisiin voi liittyä ärtyisyyttä. Alkavaan muistisairauteen voi liittyä luonteenmuutos. 
Tuommoisesta useasti tulee itselle kelju olo, ja minä pidän tästä ihmisestä.

Mietin, olemmeko hieman liian herkkähipiäisiä toisten ärtymykselle. Minua opettava, hoitava tai minua palveleva henkilö ei saa ikinä esiintyä ärtyneesti, minä otan kaiken itseeni, minulla on oikeus suuttua tai peräti velvollisuus. Oppikoon tavoille.

Kai se tavoite onkin, hoitaa työt asiallisesti. Mutta kun ihminen ei ole kone, vaan väsyvä, kenties sairas, mikä pahinta, joskus tietämättään, avuton itsessä asuvien voimien edessä, ovat ne sitten tajunnanmuutoksia tai alkavan muistisairauden oireita, vaikeuksia hallita luonnettaan, valvotun yön jälkeen tunnetta ettei ole ihan oma itsensä mutta kun pitäis vaan jaksaa tai mitä hyvä tavaton tahansa, eikö sellaista voi antaa anteeksi, ohittaa ja unohtaa? 

...................................

Kuitenkin ns. kaksoisviestintä, jossa aggressiivinen moite ilmaistaan hymy huulilla on huomattavasti hämmentävämpi, pelottavampi ja vaikeammin käsiteltävä. Etenkin silloin, kun opettaja moittii ihan asiasta mutta tilanteen pelisääntöjä ei ole selvitetty ja hän nuhtelee väärää henkilöä. 

Vaikuttaa jopa siltä, että kunhan pidän ääneni hillittynä ja ilmeeni herttaisena saan laukoa mitä tahansa. Enhän minä sanonut yhtään pahasti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ärtyisyys
« Vastaus #29 : 23.10.17 - klo:10:56 »
Jeesus ei vaikuta ärtyneen kenellekään, ei liioin provosoitunut kun häntä provosoitiin. Hän vastasi asiallisesti tai sivuutti kysymyksen kokonaan, kuten Pilateksen edessä tämän pilkkapuheet.

Hän taisi olla vihainen temppelin käytöstä markkinapaikkana, temppelivero mukaan lukien. Ei siinä ole moitittavaa ettei ole ihan teflonia, että vääryys herättää suuttumuksen. Parasta kai on jos vielä jaksaa suuttua ajatuksen kanssa ja kysyä voiko kenties tehdä jotakin sen suuttumuksen kohteen poistamiseksi. Rukoilla voi, toisinaan kolehti kerätään juuri sellaiseen kohteeseen jota on ajatellut, ja josta oma voimaton suuttumus lievittyy. Täällä kirjoittelee monta iäkästä ja sairasta ihmistä jotka eivät paljoa jaksa enää itsessään ja omassa voimassaan.

Mietin parhaillaan, onko ärtymys juuri samaa kuin suuttumus. Suuttumuksen kohde ainakin on aika pysyvä, mutta ärtyneisyyden kohteesta erehtyy usein. Kun se poistetaan, ärtymys ja harmitus usein jatkuu.

...........................

Veli vn kirjoittaa usein niin rohkeasti niin henkilökohtaisista asioista, että hirvittää. Hyvää tarkoittavat neuvot asettuvat tahattomasti aran kohdan yläpuolelle ja tarkoittamaton mestarointi saattaa haavoittaa. Ehkei nyt, mutta myöhemmin. Asiat jäävät mieleen ja kasvavat. Tämä ei ole sinulle.



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.