Kirjoittaja Aihe: Körtit ja puolueet.. Mitä puoluetta körttiläisyys on lähellä  (Luettu 14067 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Kalevasta luin juhlien politiikka ja uskonto -paneeliin liittyneen Liisa Jaakonsaaren haastattelun, jossa hän mainitsee, ettei eduskuntatyössä erityisesti huomaa, kuka on körtti, lestadiolaiset kuulemma ovat  keskenään omana ryhmänään, körtit ovat muiden joukossa hajallaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Tämä on sikäli aivan kiinnostavaa, että olen pitkään vähän vierastanut ajatusta joka nyt sitten on ensi vuoden juhlien tunnus, eli "olen kahden maan kansalainen". Se ei edusta mitenkään vain körttiläisyyttä sillä samaahan kohtaa joka herätysliikkeessä ja kansainvälisestikin   ("Diese arme Erde nicht unser Heimat est", Deep river, my home is over Jordan")

Se kun johtaa vaikeimmillaan ajatukseen, että inhimillinen olemassaolo, elämä ihmisenä, ei olisi jotakin niin järin arvokasta -- oikeastaan se on arvotonta.  Ainut mitä elämän kulussa tarvitsee tapahtua on huolellinen tuonpuoleisesta huolehtiminen. 

Ymmärrän etenkin tuon spirituaalin merkityksen, tietysti. Samoin jos ja kun koko elämä riistetään ja liian usein niin yhä on, tämä Maa parka ei voikaan olla koti. Mutta se ei ole oikein. 

....................................

Olenhan minä tätä miettinyt kun kerran veisaan että olen maan päällä muukalainen kotimaahani kaipaavainen --- mutta eipä se eroa siitä hilpeästä rallatuksesta "olen maailmassa muukalainen vain" joka taisi olla sinisessä laulukirjassa --- ainakin se että "on kaita tieni ja majani pieni, ei mulla kultaa, ei aarteita maan, vaan taivahassa saan kodin mä uuden ja kultateitä mä käydä saan".
Niin. Toistaiseksi en voi ajatella kuin saaneeni syntyä aikaan, ja ajassa olevani ainoastaan Suomen kansalainen.  Irja Askola puhui kauniisti pk-seudun kansalaisuuksien kirjavuudesta, totta, moni on jättänyt kotinsa. Tietysti virret saattavat ja kai saavatkin merkitä eri asioita eri ihmisille. Miksi ei.  Alun perin ajatussisältönä on ollut taivaan kansalaisuus toisena.

Ja se saa pahimmoillaan ihmiset unohtamaan että ovat sitten kanssa kahden   maan kansalaisia.  Elleivät siis kolmen.

.......................................

No niin. Minulle oli helpotus heittää järveen koko "kahden maan kansalaisuus" sillä samalla jäi huoli jostakin, jota ei minun ole mahdollista järjestellä kuitenkaan eli jatkuva kysely siitä toisen maan viisumista, että onhan se nyt varmasti yhä voimassa.  Ja että ei sunkaan minua ole siirretty jollekin mustalle listalle.  Minut luotiin ihmisolevaiseksi ja se on kiinnostava ja hämmästyttävä muoto olevaisuuksissa ja Jumala vielä tarkoitti nämä olevaisuudet pitämään yhtä kanssaan tiiviisti.

Ja huolehtimaan voimiensa, taitonsa ja mahdollisuuksiensa mukaan siitä että elämä olisi jokaiselle hyvä, ja maa parka koti kaikille.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.