Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus  (Luettu 24764 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #30 : 24.08.20 - klo:13:21 »
Voisiko olla, että ihmeparantuminen on sisäistä. Ulkoiset merkit, labrakokein todistetut pysyvät, mutta ihminen on päässyt vaivansa kanssa sinuksi.
Ei voi, sillä kyseessä ei ole ihmeparantuminen. Moni ihminen on sopusoinnussa sairautensa tai vammansa kanssa kokien kehotukset etsiä parantumisihmeitä kiusallisina.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #31 : 25.08.20 - klo:11:52 »
Jos ihmeparantumisia tapahtuisi todellisuudessa, niistä ei olisi vaikeata löytää todisteita, koska kansainvälinen tiedeyhteisökin osoittaisi sille suurta mielenkiintoa perehtyen ilmiöön suurella mielenkinnolla. Tutkimuksia olisi tuhansia ja saatavilla olisi todeksi osoitettuja ihmeparantumiskertomuksia. Todisteita ihmeparantumisista ei ole löydetty.

Minulla on ainakin jalka kasvanut, kun sen puolesta rukoiltiin.
Yritin päästä tilanteesta irti, mutta eräs henkilö halusi rukoilla, niin hänen mielikseen suostuin.
Toki tiesin, että Jumala voi tehdä mitä Hän haluaa, vaikka kasvattaa jalkaa.
Sitä en tiennyt, mitä Hän minun kohdallaan tekee.
Talvikenkien korot olivat yhdessä kun hän rukoili. Jalkaa ei vedetty, liekö rukoilija edes koskenut siihen.
Rukouksen aikana huomasin, että toisen jalan kantäpää menee eteenpäin.
Oli siinä 2 muuta kaverianikin katsomassa.
Kun lähdin kävelemään, sitten varsinaisesti huomasin, mitä oli tapahtunut.

Ei ollut tiedemiehiä paikalla asiaa todentamassa, enkä itsekään ole asiasta melua pitänyt, aika harvoin olen asian ottanut esille.
Se, uskovatko ihmiset vaiko eivät, ei vaikuta minun jalkani nykytilanteeseeni mitenkään.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #32 : 25.08.20 - klo:11:58 »
ortodoksikirkossa uskotaan pyhimysten ja ikonien tekevän parantamisihmeitä.

Muistan lukeneeni, että kerrotaan, että jonkun saarnaajan vaateparsia vietiin joskus sairasten päälle ja sairaita parani, taisi jopa kaikkikin parantua.
Sellaistakin muistan lukeneeni, että kun jonkun varjo vain osui sairaisiin, niin ne jo paranivat. Oliskos ollut niin, että tästä johtuen sairaat pyrkivat tilanteeseen, että tämän henkilön varjo heihin osuisi.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #33 : 25.08.20 - klo:12:13 »
Minulla on ainakin jalka kasvanut, kun sen puolesta rukoiltiin.
Yritin päästä tilanteesta irti, mutta eräs henkilö halusi rukoilla, niin hänen mielikseen suostuin.
Toki tiesin, että Jumala voi tehdä mitä Hän haluaa, vaikka kasvattaa jalkaa.
Sitä en tiennyt, mitä Hän minun kohdallaan tekee.
Talvikenkien korot olivat yhdessä kun hän rukoili. Jalkaa ei vedetty, liekö rukoilija edes koskenut siihen.
Rukouksen aikana huomasin, että toisen jalan kantäpää menee eteenpäin.
Oli siinä 2 muuta kaverianikin katsomassa.
Kun lähdin kävelemään, sitten varsinaisesti huomasin, mitä oli tapahtunut.

Ei ollut tiedemiehiä paikalla asiaa todentamassa, enkä itsekään ole asiasta melua pitänyt, aika harvoin olen asian ottanut esille.
Se, uskovatko ihmiset vaiko eivät, ei vaikuta minun jalkani nykytilanteeseeni mitenkään.
Subjektiiviset kokemuksesi ovat siis todisteita ihmeparantumisesta? :017:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #34 : 25.08.20 - klo:12:20 »
Muistan lukeneeni, että kerrotaan, että jonkun saarnaajan vaateparsia vietiin joskus sairasten päälle ja sairaita parani, taisi jopa kaikkikin parantua.
Sellaistakin muistan lukeneeni, että kun jonkun varjo vain osui sairaisiin, niin ne jo paranivat. Oliskos ollut niin, että tästä johtuen sairaat pyrkivat tilanteeseen, että tämän henkilön varjo heihin osuisi.
Tavallisimmin parantavien ikonien ja parantajapyhimysten ihmeparantumiskertomuksissa sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät ja kuolleet heräävät ainoastaan jossain hyvin kaukana Venäjällä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #35 : 25.08.20 - klo:13:22 »
Ortodoksisessa kirkossa tunnetaan 18 palkattaparantavaa parantajapyhimystä, joilta voi pyytää ihmeparantumista. Samalla voi antaa kirkolle rahaa.

"Tällaisia kuuluisia pyhiä palkattaparantajia olivat muiden muassa:

Diomedes Tarsoslainen‎ (muistopv. 16.8.)
Fotios ja Aniketos Nikomedialaiset (muistopv. 12.8.)
Hermolaos Nikomedialainen (muistopv. 26.7.)
Kosmas ja Damianos Arabialaiset (muistopv. 17.10.)
Kosmas ja Damianos Roomalaiset (muistopv. 1.7.)
Kosmas ja Damianos Vähäaasialaiset (muistopv. 1.11.)
Kyyros ja Johannes Palkattaparantajat (muistopv. 31.1.)
Panteleimon Parantaja (muistopv. 27.7.)
Sampson (muistopv. 27.6.)
Thalelaios Egealainen (muistopv. 20.5.)
Tryfon Lampsakoslainen eli Tryfon Campsadalainen (1.2.)
Zinais ja Filonilli Tarsoslainen (muistopv. 11.10.)

Ortodoksisessa kirkossa tunnetaan hyvin ainakin edellä luetellut 18 palkattaparantajaa, joista osa mainitaan ortodoksisessa kirkossa esim. sairaanvoitelun sakramentissa. Näiden lisäksi esimerkiksi Venäjällä tunnetaan vielä useita erilaisia pyhiä, joita rukoillaan jonkun sairauden kohdalle osuessa. He eivät kuitenkaan ole välttämättä palkattaparantajina tunnettuja pyhiä. Tällaisia ovat mm. pyhä Simon pikkulasten terveyden suojelija, pyhittäjä Mooses himokkaista haluista päästäjä, pyhittäjä Myron kuume- ja horkkataudista parantaja, marttyyri Longinos silmätaudista parantaja sekä marttyyri Bonifatios juopottelusta vapauttaja."

Lähde

Palkattaparantaja                   https://www.ortodoksi.net/index.php/Palkattaparantaja

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #36 : 25.08.20 - klo:15:40 »
Kosmaksen ja Damianoksen kunnioitus levisi nopeasti läpi Rooman valtakunnan sekä idässä (Konstantinopoli) että lännessä (Rooma). Heidän laajalle levinneet kunnioitus ja reliikit ovat todennäköisesti syinä, miksi Kosmasta ja Damianosta alettiin pitää kolmena eri parina, vaikka todennäköisesti oli vain yksi pari. Näin kerrotaan Ortodoksisen kirkon sivuilla.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #37 : 25.08.20 - klo:17:02 »
ihmeparantumiskertomuksissa sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät ja kuolleet heräävät ainoastaan jossain hyvin kaukana Venäjällä.

Mikäli joitakin tämän listan asioita tapahtuu lähiympäristössä, niistä monesti on paras olla hiljaa, ainakin siinä lähiympäristössä.
Voi olla hyvä ennen mahdollista kertomista varmistaa, että kuulijat kestävät kuulemansa, helposti luisutaan sivuraiteille niin kertojina kuin kuulijoinakin.
Jeesuskin välillä kielsi niistä kertomasta, välillä taasen kehotti.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #38 : 25.08.20 - klo:21:30 »
Mikäli joitakin tämän listan asioita tapahtuu lähiympäristössä, niistä monesti on paras olla hiljaa, ainakin siinä lähiympäristössä.
Voi olla hyvä ennen mahdollista kertomista varmistaa, että kuulijat kestävät kuulemansa, helposti luisutaan sivuraiteille niin kertojina kuin kuulijoinakin.
Jeesuskin välillä kielsi niistä kertomasta, välillä taasen kehotti.
Yhdysvalloissa on helluntaiseurakuntia, joissa Mark. 16: 17-20 mukaisesti käsitellään myrkkykäärmeitä ja juodaan lipeää. Saarnaajia kuolee puremiin jatkuvasti, kuten helluntaiseurakuntaan kuulunut käärmesaarnaaja Jamie Coots.

Lähteet

serpent handling service    https://www.youtube.com/watch?v=bkMHVQL6h0s

Inside one of the few serpent handling churches in Appalachia  https://www.youtube.com/watch?v=t-LiD2lQnuE

"Käärmesaarnaaja" kieltäytyi hoidosta - kuoli käärmeenpuremaan   
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaarmesaarnaaja-kieltaytyi-hoidosta-kuoli-kaarmeenpuremaan/2810746#gs.c2wgud
« Viimeksi muokattu: 25.08.20 - klo:21:37 kirjoittanut luterilainen »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #39 : 26.08.20 - klo:05:48 »
Yhdysvalloissa on helluntaiseurakuntia, joissa Mark. 16: 17-20 mukaisesti käsitellään myrkkykäärmeitä ja juodaan lipeää. Saarnaajia kuolee puremiin jatkuvasti, kuten helluntaiseurakuntaan kuulunut käärmesaarnaaja Jamie Coots.

Lähteet

serpent handling service    https://www.youtube.com/watch?v=bkMHVQL6h0s

Inside one of the few serpent handling churches in Appalachia  https://www.youtube.com/watch?v=t-LiD2lQnuE

"Käärmesaarnaaja" kieltäytyi hoidosta - kuoli käärmeenpuremaan   
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaarmesaarnaaja-kieltaytyi-hoidosta-kuoli-kaarmeenpuremaan/2810746#gs.c2wgud

Olen minäkin kuullut tuonkaltaista tapahtuvan.  Kumma kun nuo ylilyönnit tapahtuvat aina jossain maan äärissä meistä katsoen.  Mahtaakohan olla mitään tieteellistä tutkimusta, jossa valvotuissa  olosuhteissa noiden todenperäisyys olisi vahvistettu?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #40 : 26.08.20 - klo:07:03 »
Onpa keskustelu heilahtanut kauas otsikostaan! Appalakkien käärmeiden kanssa urheilevat helluntailaiset edustavat jokseenkin ortodokseista katsottuna toista kristillisyyden äärilaitaa.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #41 : 26.08.20 - klo:09:46 »
Sana ortodoksinen tarkoittanee puhdasoppista.

Näinhän se on aina tapahtunut: joku huomaa jonkun uuden käsitteen, asian tai toimen, jota ei vielä aiemmin ollut käytössä ja markkinoi käsityksensä ja muodostaa tästä uuden uskonsuunnan. Siis sellaisen, jossa jo olemassa olevaan on lisätty tuo uusi idea. Näin on toimittu ja toimitaan ja tullaan toimimaan. Kunpa muistaisin, olikos niitä tällä hetkellä maapallolla n. 20 000 erilaista kristilliseksi luokiteltavaa uskonsuuntausta. Ja jotkut ovat todella kiivaita: vain meidän tapamme tulkita raamattua on se oikea tapa.

Jeesuksen rukous taas pysäyttää ajattelemaan:

Johanneksen evankeliumi



17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #42 : 26.08.20 - klo:10:03 »
Olen minäkin kuullut tuonkaltaista tapahtuvan.  Kumma kun nuo ylilyönnit tapahtuvat aina jossain maan äärissä meistä katsoen.  Mahtaakohan olla mitään tieteellistä tutkimusta, jossa valvotuissa  olosuhteissa noiden todenperäisyys olisi vahvistettu?
Matteuksen evankeliumin 18:20 mukaan Jeesus kuitenkin oli paikalla Mark. 16: 17-20, muttei kuitenkaan auttanut ihmeparantavasti vaan käärmesaarnaaja Jamie Cootsh kuoli käärmeen puremaan. Tosin kokemuksen aidosti parantumisesta voivat saada aikaan useat syyt. Lääketieteessä tunnetaan myös kasvainten äkillinen katoaminen. Lääkärit käyttävät tällaisesta termiä spontaani regressio eli itsestään häviäminen. Paraneminen voi olla myös täysin riippumatonta hoidosta. Se, että sairaat parantuvat ilman lääketieteen apua pidetään ihmeenä. Vaikka lääketiede ei löydä parantumiseen syytä, niin kysymyksessä ei ole parantumisihme.

Lähde

Kasvain hävinnyt itsestään   https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/01/kasvain-havinnyt-itsestaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #43 : 26.08.20 - klo:12:38 »
Sana ortodoksinen tarkoittanee puhdasoppista.

Oikeastaan se tarkoittaa oikein ylistävää. Puhdasoppisuutta voi sanoa purismiksikin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #44 : 27.08.20 - klo:14:20 »
Oikeastaan se tarkoittaa oikein ylistävää. Puhdasoppisuutta voi sanoa purismiksikin.
Maamme ortodoksikikko on puristinen muun muassa naispappeudessa, esiaviollisessa seksissä, avioliitossa, avioerossa, avioeronneen uudelleen avioitumisessa, homoseksualismissa ja homoavioliitossa.