Kirjoittaja Aihe: Pääsevätkö kaikki taivaaseen?  (Luettu 26347 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #30 : 15.11.07 - klo:01:18 »
Jonkin opin mukaan "vedestä ja Hengestä syntyminen" tarkoittaisi sanasta ja Pyhästä Hengestä syntymistä ja uudestisyntymisen pesu sanassa pesua.

Pietari sanoo, että olemme syntyneet uudesti Jumalan sanan kautta. (1Piet.1:23).

Pietari sanoo myös kasteesta joka pelastaa(1Piet.3:21), koska sanaa vesi ei ole mainittu käsikirjoituksissa. Jotkut tulkitsevat tämän kasteena jolla Jeesus sanoi tulevansa kastetuksi vesikasteen jälkeen: kuolemansa ja heräämisensä.

Jaakob sanoo, että olemme syntyneet totuuden sanasta. (Jaak.1:18)

Vedellä pesten, sanan kautta. Eräs tulkinta on kastevesi ja sana, toinen vain sanan kautta tapahtuva pesu, sanan vedessä ilman fyysistä vettä koska Pietarin mukaan kaste ei ole pesu, eli lihan saastan poistamista(Ef.5:26), (1Piet.3:21).

En tiedä, mikä tulkinta on oikea.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #31 : 19.11.07 - klo:08:10 »
Olisi parempi, että lukisit teltantekijä Paavalin kirjeitä. Luther, Paavo ja Niskanen lukivat. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #32 : 19.11.07 - klo:12:13 »
Pietarikin (muistaakseni 2. Pietarin kirjeen kirjoittaja) luki Paavalin kirjeitä, tosin piti niitä vaikeatajuisina ja helposti väärin tulkittavina.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #33 : 19.11.07 - klo:13:06 »
Minäkin pidän niitä vaikeatajuisina ja helposti väärin tulkittavina. Mutta muita kirjeitä vielä enemmän. Ja kun tarkemmin ajattelen, melkein koko Raamattua. Varsinkin, kun eksyn juttelemaan oikean opin omistajien kanssa. Ei auta edes raamatuntuntemus (joka minulla on verrattain huono olosuhteisiin nähden), kun toinen poimii sieltä ihan eri kohdat, joiden varaan rakentaa ihan erilaisen maailmankuvan kuin minä. Tuloksena on hedelmätöntä raamatunlauseilla viskelyä, jossa kummankaan osapuolen näkemys uskosta ei muutu, kumpikaan ei saa toisiltaan mitään eikä rakennu hengellisesti. Tämä ei voi olla Jumalan sanan käyttötarkoitus.

Mikähän olisi oikea johtopäätös:

1) Raamattu pois kansan käsistä, takaisin niille, jotka siitä jotain ymmärtävät
2) Järjen käyttö sallittu raamatunluvussa
3) Raamattuun ikäraja ja ajokortti:  toverini (ei-teologi) luki Räisänen-Saarisen Raamattutiedon ja huuteli lukiessaan "en mää oo tajunnu, näinkö se menee" ja "eihän ketään pitäis päästää lukemaan Raamattue ennen kuin ne on lukenu tämän".

Meni vähän off-topic. Mutta oikeasti, sieltä voi lukea ihan mitä vain.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #34 : 19.11.07 - klo:14:05 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"


1) Raamattu pois kansan käsistä, takaisin niille, jotka siitä jotain ymmärtävät
2) Järjen käyttö sallittu raamatunluvussa
3) Raamattuun ikäraja ja ajokortti:  toverini (ei-teologi) luki Räisänen-Saarisen Raamattutiedon ja huuteli lukiessaan "en mää oo tajunnu, näinkö se menee" ja "eihän ketään pitäis päästää lukemaan Raamattue ennen kuin ne on lukenu tämän".

Meni vähän off-topic. Mutta oikeasti, sieltä voi lukea ihan mitä vain.


Mielenkiintoisia ajatuksia ja jatkan off-topic
1) Ketkä niitä ymmärtää oikein?
2) Kenen järjen? Olen tavannut niin järjettömiä järkiä.
3) Mistä niitä saisi, että ne takaisi liikeensääntöjen tuntemuksen?

Pilaa vakavalla asialla, mutta valitettavasti totta. Yksimielisten tulkintojen ja vastausten löytäminen on tähän asti osoittautunut mahdottomaksi ilman succesio apostolicaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #35 : 19.11.07 - klo:15:30 »
Niin kai. Successio apostolica taas on varmaan jarruttanut tuoreiden oivallusten tekemistä ja toteuttamista. Kultaisen keskitien hakemista Raamatun lukeminenkin taitaa olla. Kriittinen pitäisi olla niin vanhojen kirkkoisien kuin uusien radikaalien suuntaan ja ottaa kunnioittaen vastaan viisaat ajatukset kummastakin suunnasta.

Vai olisiko parasta lukea kirjaa ihan itse ja pitää omaa yksinkertaista ymmärrystä omiin tarpeisiin parhaana?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #36 : 04.12.07 - klo:17:20 »
Olen laiska systemaatikko... kolmetoista alkumerkintää minulla on ja yksi loppumerkintä Heprea 1:stä. Lutherilaisittain näkökulma meillä on... Suuren ja Pyhän Raamattumme ovat tehneet ihmiset. Raamattu on hieno kirja. Luther toisaalta arvosteli Rttua siksi, että mm. Jaakobin kirje ja ilmestyskirja eivät tee syntistä ihmistä Jumalalle kelpaavaksi. Näiden heppujen mukaan ihmisen täytyy ottaa itseänsä niskasta kiinni ja ruveta lain töihin Jumpun edessä. Luther sanoi aivan toisin.. hän sanoi kaikkien ihmisten odottavan jumalattoman vanhurskauttamista. Luther tykkäsi armosta. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #37 : 17.02.08 - klo:13:02 »
Armon voi tulkita usealla tavalla, ja jostain syystä Luther ei nähnyt armoa ja uskonvanhurskautta Jaakobin kirjeessä ja ilmestyskirjassa.

Teot, joista Jaakobin kirje ja ilmestyskirja mainitsevat, eivät ole lain tekoja vaan armon tekoja, jotka ovat seurausta Jeesuksen veren vuodatuksesta, rististä ja haudasta nousemisesta.

Jaakobin kirje ja ilmestyskirja kertovat armosta joka kohtaa ihmistä heidän uskoessaan, että uskosta seuraavat teot ja että lahjavanhurskaus on niin konkreettinen, että teot muuttuvat myös.

Teot ovat ulkoinen ilmentymä sisäisen ihmisen tilasta, ainakin Roomalaiskirjeen, Jaakobin kirjeen ja ilmestyskirjan mukaan. Teoista havaitaan sisäisen ihmisen tila, kun ihminen vaeltaa valossa eikä ole ulkokultainen.

Jeesuksen sanat tukevat tätä tulkintaa myös: te ulkokultaiset, puhdistakaa ensin astian sisäpuoli, että sen ulkopuolikin puhdistuisi.

Sitten Raamattu antaa ymmärtää, että uskon ja mielenmuutoksen kautta vanhurskaudumme ja meidät pestään Jeesuksen verellä puhtaaksi. Vanha ihmisemme kuolee.

Näin olen asian ymmärtänyt, enkä siksi näe Jaakobin kirjeen ja ilmestyskirjan tekstissä ristiriitaa uskonvanhurskauden kanssa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #38 : 17.02.08 - klo:14:09 »
Olen ymmärtänyt Lutherin vähätelleen Jaakobin kirjettä. Se ei tarkoita, että hän olisi pitänyt sitä ristiriitaisena muuhun Uuteen testamenttiin nähden. Ehkä on niin, että pelkästään sen avulla on hankala kertoa Kristuksen pelastustyöstä. Toisaalta se on hyvä kuvaamaan mitä ilosanoman kuulemisesta käytännössä pitäisi seurata ihmisen elämässä ja toiminnassa.

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #39 : 17.02.08 - klo:16:33 »
En tiedä, olenko ymmärtänyt jotakin väärin, mutta eikö Luther jopa halunnut poistaa Jaakobin kirjeen ja Johanneksen ilmestyksen Raamatusta, koska ei pitänyt niitä Jumalan ilmoituksena?

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #40 : 17.02.08 - klo:21:45 »
En nyt tiijä, miten on asianlaeta. Jotkut sannoovat että kasteella on hyvin vähäenen merkitys pelastimisseen. Pittää uskoo, uskoo ja uskoo.
Taetaa uskosta tulla Laguksen sanoja laenaten:'sivu vapahtaja'

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #41 : 21.02.08 - klo:15:13 »
Lainaus käyttäjältä: "ihminen"
En tiedä, olenko ymmärtänyt jotakin väärin, mutta eikö Luther jopa halunnut poistaa Jaakobin kirjeen ja Johanneksen ilmestyksen Raamatusta, koska ei pitänyt niitä Jumalan ilmoituksena?


Kannaltani olisi kauheaa, jos Jaakobin kirje revittäisiin pois Raamatusta. Se on minulle rakkain Paavalin kirjeiden ja Johanneksen evankeliumin
lisäksi. Jaakobin kirje kertoo kahdesta tärkeästä asiasta: a) Uskoa ei ole olemassa ilman tekoja. Voi sanoa uskovansa mitä tahansa, mutta toimia täysin uskonvastaiseksi. b) Kieli pitää pitää kurissa.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #42 : 21.02.08 - klo:16:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "ihminen"
En tiedä, olenko ymmärtänyt jotakin väärin, mutta eikö Luther jopa halunnut poistaa Jaakobin kirjeen ja Johanneksen ilmestyksen Raamatusta, koska ei pitänyt niitä Jumalan ilmoituksena?


Kannaltani olisi kauheaa, jos Jaakobin kirje revittäisiin pois Raamatusta. Se on minulle rakkain Paavalin kirjeiden ja Johanneksen evankeliumin
lisäksi. Jaakobin kirje kertoo kahdesta tärkeästä asiasta: a) Uskoa ei ole olemassa ilman tekoja. Voi sanoa uskovansa mitä tahansa, mutta toimia täysin uskonvastaiseksi. b) Kieli pitää pitää kurissa.


Luther olisi poistanut nämä kirjat eksegetiikan professorina. :!:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #43 : 22.02.08 - klo:17:22 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "ihminen"
En tiedä, olenko ymmärtänyt jotakin väärin, mutta eikö Luther jopa halunnut poistaa Jaakobin kirjeen ja Johanneksen ilmestyksen Raamatusta, koska ei pitänyt niitä Jumalan ilmoituksena?


Kannaltani olisi kauheaa, jos Jaakobin kirje revittäisiin pois Raamatusta. Se on minulle rakkain Paavalin kirjeiden ja Johanneksen evankeliumin
lisäksi. Jaakobin kirje kertoo kahdesta tärkeästä asiasta: a) Uskoa ei ole olemassa ilman tekoja. Voi sanoa uskovansa mitä tahansa, mutta toimia täysin uskonvastaiseksi. b) Kieli pitää pitää kurissa.


Luther olisi poistanut nämä kirjat eksegetiikan professorina. :!:


Olisi ja olisi, muttei poistanut. Onko kukaan eksegetiikan professori Suomessa esittänyt sitä.

Jaakobin kirje on ongelmallinen monille teoreetikoille ja uskovaisille, koska se korostaa juuri tekojen merkitystä. Yksin uskosta ei riitä. Arvo ei ole mitään, jos ei toimita arvon mukaisesti.

Kysymys on pitkälti moraalista: Tee niinkuin sanot uskovasi. Asia on ongelmallinen nykyään politiikassa. Puolueet toimivat toisin kuin niiden periaateohjelmissa lukee.

Sama juttu myös ihmisten elämässä. Joku sanoo kannattavansa ympäristönsuojelua, mutta hänen elämäntapansa tai toimintansa on ympäristönsuojelun vastainen. Toki ihminen on erehtyväinen, mutta kuinka pitkälle hän voi olla erehtyväinen. Siinäpä Jaakobin kirjeen peruskysymys.

Ymmärrän Lutherin näkökannan hyvin, jos asiaa katsoo historiallisesta perspektiivistä ja katolisen kirkon käytänteiden näkökulmasta.
Acta, non verba.

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #44 : 24.02.08 - klo:00:46 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Eipä ole tämä asia kenenkään ihmisen päätettävissä - Rooman piispasta ja Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksestä lähtien puuttuvat vähän toisen toimivallan alueeseen, jos portteja rupeavat omin päin avaamaan tai sulkemaan. Itse olen kyllä automaattisesti ajatellut, että kaikki sinne pääsevät tai sitten ei kukaan, mutta en ole kauheasti asialla päätäni vaivannut. Sen tiedän etten omin voimin sinne koskaan pääse, taluttaa sinne pitää tai kantaa.


Näin olen itsekin ymmärtänyt. Tuli SRK:stä hauska muisto mieleen. Soitin kerran erälle vanhoillislestadiolaisten johtomiehelle ja utelin että mitenkähän se mahtaisi olla minun taivaaseen pääsemiseni laita kun en ole vanhoillislestadiolainen. Tuli paljon korulauseita "hengestä", Jumalan valtakunnasta, Lutherilta jne. En sinänsä voi sanoa että mikään siitä olisi ollut väärää, mutta silti en kokenut saavani suoraa vastausta kysymykseeni. Epävarmaksi siis jäin. :shock:

Onneksi SV 113 vastaa kysymykseen kattavammin ja lyhyemmin. "Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, Niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on." Ei siinä auta minkään kuppikunnan jäsenyys tai omat teot. Toden totta, emme taivaaseen omin voimin pääse, vaan kantamalla, taluttaen. Onneksi meillä on kantaja ja taluttaja.