Kirjoittaja Aihe: Markku Suokonautio  (Luettu 68670 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #30 : 10.01.07 - klo:21:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tätä seuraavaa ei ollut lehdessä, joten se voi olla väritettyä huhua, mutta kuulin, että lapsia ei kasteta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan Lunastajan yms. nimeen.


On siitä ainakin Kotimaassa ollut juttua, eli totta on. Asiantuntijat ovat sitten pohdiskelleet ovatko näin kastetut tulleet ollenkaan kastetuiksi kirkon mittapuiden mukaan.


Luinpas tänään tuon Kotimaan. Ensi viikolla on kirkossa tungosta! Uuraislaiset uhkasivat tulla monella linja-autolla pappinsa perään. Kohua tästä on ainakin tullut, osa varmaan ihan syyttä suotta.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Markku Suokonautio
« Vastaus #31 : 11.01.07 - klo:11:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"

Luinpas tänään tuon Kotimaan. Ensi viikolla on kirkossa tungosta! Uuraislaiset uhkasivat tulla monella linja-autolla pappinsa perään.


No eikös se ole mukava, että kirkossa on väkeä :wink: Toisaalta varmaan olisi hyvä antaa papin aloittaa uudessa seurakunnassa aivan rauhassa ja puhtaalta pöydältä ilman ylimääräistä hässäkkää.

Mutta "mielenkiintoista" on meilläkin. Kun juuri ja juuri alan toipua tuosta loppiaisen viidesläisen saarnasta, niin eilen sitten luin lehdestä, että tänä sunnuntaina meillä on sitten saarnaamassa metodisti.

Joten korvat avoinna, mutta pää kylmänä ja katse oikeaan suuntaan, niin eiköhän näistä vierailuista selvitä - ja saattaapa niistä jotain oppiakin (ainakin itsestään :wink: )

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #32 : 11.01.07 - klo:13:58 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsus"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"

Luinpas tänään tuon Kotimaan. Ensi viikolla on kirkossa tungosta! Uuraislaiset uhkasivat tulla monella linja-autolla pappinsa perään.


No eikös se ole mukava, että kirkossa on väkeä :wink: Toisaalta varmaan olisi hyvä antaa papin aloittaa uudessa seurakunnassa aivan rauhassa ja puhtaalta pöydältä ilman ylimääräistä hässäkkää.


Mukavaahan se olisikin, jos olisi paljon porukkaa! Itse olin uudenvuodenaattona viimeksi jp:ssä. Paikalla ehkä semmoiset n. 60-70 henkeä. Uudenvuodenaattona oli vielä illalla hartaus, niin osa kyläläisistä meni sinne, eikä jp:hen. Meidän kirkko on sen verran iso, että semmoinen määrä hukkuu sinne noin vain. Erehdyin vielä parvelle, kun sen verran myöhässä olin (vaikka ennen alkua paikalle kerkesinkin) niin etten tulollani herättäisi huomiota, kun sinne menee eteisistä ovet. Siellä ei sitten ollut kuin minä ja pari muuta. Toinen puoli oli kokonaan tyhjä. Tuli vähän kiusaantunut olo. En tiedä mikä, mutta huomaan, että menen kirkkoon paljon mieluummin juhlapyhinä, jolloin siellä on porukkaa, niin "sekoittuu" joukkoon. Sitten kun tietää vielä yleensä olevansa ainoa ikäisensä, niin väliin tulee olo, että nyt en voi mennä, kun viimeksi olin. Huomaan, että olen jonkin tarkkailun alainen ja toisinaan tulevat aina utelemaan, että kenen poika olen, jos en ole kenenkään sukulaisen mukana. No, mainostahan se vanhemmille on, mutta en tykkää silti erottua joukosta. Itsessänihän se vika tietysti on, ei pitäisi siitä tarkkailusta välittää, mutta silti olisi helpompaa olla n. 80v, harmaahapsinen ja kävellä kumarassa ja sekoittua joukkoon.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Markku Suokonautio
« Vastaus #33 : 11.01.07 - klo:16:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
En tiedä mikä, mutta huomaan, että menen kirkkoon paljon mieluummin juhlapyhinä, jolloin siellä on porukkaa, niin "sekoittuu" joukkoon. Sitten kun tietää vielä yleensä olevansa ainoa ikäisensä, niin väliin tulee olo, että nyt en voi mennä, kun viimeksi olin. Huomaan, että olen jonkin tarkkailun alainen ja toisinaan tulevat aina utelemaan, että kenen poika olen, jos en ole kenenkään sukulaisen mukana. No, mainostahan se vanhemmille on, mutta en tykkää silti erottua joukosta. Itsessänihän se vika tietysti on, ei pitäisi siitä tarkkailusta välittää, mutta silti olisi helpompaa olla n. 80v, harmaahapsinen ja kävellä kumarassa ja sekoittua joukkoon.

Tulee tuosta aivan mieleen ne ajat, kun itse aloitin kirkossa käymisen. En koskaan kävellyt keski-, vaan sivukäytävää - ja istuin viimeisessä lohkossa - tai miksi näitä nyt kutsutaan ja vielä pylvään takana. No olen sieltä pikkuhiljaa siirtynyt edemmäksi ja pois pylvään takaa. Ja huomaan kyllä nykyään, että suht' edessä istuvana, olen tarkkailun alaisena. Ei mitään sen kummempaa kuin, että on ihan ystävällisesti vain ihmetelty, että "miten sinä tarkenet istua lyhythihaisessa puserossa talvella kirkossa"  tmv. Jos ihan alkuaikoina olisin tuollaisen kommentin kuullut, niin se olisi varmaan karkoittanut minut  pois messusta, tai olisin ainakin siirtynyt perimmäiseen riviin. Mutta ei enää. Käyn nykyään niin usein kirkossa, että tunnen olevani siellä niin kotonani, että en ollenkaan tule ajatelleeksi sitä muiden mahdollista tarkkailua.

Ja vaikka olen sinua vanhempi, (40++), niin kyllä tunsin kerran itseni auttamattoman nuoreksi, kun eksyin ensimmäiseen jp:n ulkopuoliseen seurakunnan tilaisuuteen n. 4 vuotta sitten. Eräs pappimme kutsui minut kerran tähän Kesäillan kerhoomme, ja aivan viattomin mielin sinne menin. Istuin alas, mutta sitten aloin tuntea itseni hieman omituiseksi, koska kaikkien muiden keski-ikä oli 80. En kehdannut lähteä poiskaan, koska tämä tuttu pappi oli paikalla, mutta totisesti toivoin - ja itseasiassa taisin mielessäni rukoillakin, että se sohva nielaisi minut sisäänsä tai että muuttuisin edes näkymättömäksi. Niin oudoksi oloni tunsin ja täysin väärään paikkaan eksyneeksi.

No enää asia ei haittaa, kun on alkanut noita mummoja tuntemaan ja onpa noissa tilaisuuksissa alkanut käydä hieman nuorempaakin - siis edes minunikäistä porukkaa - kun näiden iltojen aihepiirejä on muutettu mukavasta jutustelusta hieman informatiivisempaan suuntaan. (Niin kuin tänä kesänä oli se sarja kirkkokunnista ja herätysliikkeistä.) Eli aihepiirit ovat sellaisia, että nuorisoakin varmaan kiinnostaisi, mutta varmaan kynnyksenä lienee tuo pelko, että ei siellä ole muita kuin "mummoja". Enkä tällä tarkoita, että mummoissa mitään vikaa olisi, vaan sitä että moni nuori itse tuntee tai kuvittelee, ettei sovi joukkoon.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #34 : 11.01.07 - klo:20:55 »
Siinähän sitä olisikin haastetta seurakunnille kehitellä jumalanpalveluksia niin, että myös nuoret lähtisivät. Nuorisojumalanpalveluksissa on se vika, että ne eivät taasen houkuttele vanhempia. Itse olen siitä poikkeus, että viihdyn paremmin sellaisessa "mummotyylisessä" jp:ssä. Minua eivät rummut ja muut houkuttele kirkkoon. Toisia taas houkuttelevat, niin niitä pitäisi myös järjestää tarpeen mukaan. Paras keino olisivat ehkä sellaiset kaveriporukat, että nyt mennään yhdessä. Kun nuoria alkaisi käydä, niin muutkin nuoret intoutuisivat mukaan. Toimisiko tämä, en tiedä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisu

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Markku Suokonautio
« Vastaus #35 : 15.01.07 - klo:19:04 »
no tuohon, mitä pappi saa ja ei saa tehdä, sanon vain että pitäisi ainakin yrittää pysyä sanojensa takana. tupakointi, en näe mitään syytä miksi ei, kapakoissa käyntikin sopii. mutta jos kahdeksan kertaa eronnut pappi alkaa saarnata minulle avioliiton ikuisuudesta ym. niin ei kyllä ihan uppoa.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #36 : 21.01.07 - klo:12:44 »
No nyt se on kuultu tämän Suokonaution ensimmäinen saarna. Porukkaa oli enemmän kuin tavallisesti eli uteliaita oli muitakin kuin minä.

Siis kaikki meni tavallisesti liturgin vetämänä saarnaan asti. Sen jälkeen alkoi uuden papin osuus, erikoisuudet. Saarnastuoliin ei koskettukaan. Pappi heitti papinkaapunsa pois ja aloitti saarnan villapaidassa, tuohikontti selässä, saappaat jalassa ja karvahattu päässä (!). Hän vaelsi kirkon käytävällä ja haastatteli ihmisiä ja esitti omiakin mielipiteitään väliin.

Kuten hän itse sanoikin, niin kukaan ei varmasti unohda tätä sunnuntaita. Oli paljon asiaa mm. siitä, että kuka tässä seurakunnassa on järjestänyt, että ilmainen luisteluvuoro jäähallilla on sunnuntaina klo 10 yms. Puhui paljon asiaa kirkon merkityksestä suomal. yhteiskunnassa esimerkkien avulla. Muutoin oltaisiin kuulema pakanakansa tukka sotkussa ja suunnilleen luolissa asuttaisiin tms. tai toinen vaihtoehto, että islam kukoistaisi. Haastatteli seurakuntalaisia ja pyysi heitä kertomaan omia mielipiteitään.

Hän sohaisi monta kertaa muurahaispesää. Seksuaalivähemmistöt vilahtelivat mukana, naispapit ym. Siis sellaiset asiat, joita tavallinen pappi ei välttämättä olisi ensimmäisessä saarnassaan käsitellyt. No, siinä ei mitään, sillä itse olen osapuilleen samaa mieltä eli naispapit ovat samalla lailla pappeja kuin miehetkin, ja seksuaalivähemmistöillä on oikeus elämään siinä kuin muillakin (tarkemmin asiaa ei muistaakseni puitu, vain tuo elämään. Siitä on oma ketjunsa tällä foorumilla).

Hän myös piikitteli entistä työnantajaansa, kun ensin sanoi, että näin ekumeenisella rukousviikolla muistetaan sitä, että jokaisella on oma uskonsa ja mielipiteensä. Sitten lisäsi, että kaikki me olemme erehtyväisiä "Niin myös Lapuan piispa." Mietin vain, että mistä hän tietää niin varmaksi, että piispa oli hänen kohdallaan väärässä. Mielestäni Suomessa lapset kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja uskontunnustus kuuluu kirkkojärjestyksen mukaan jumalanpalveluksen sisältöön. Asiasta piispa on minun mielestäni sanonut. Sitten sanoi jotain sellaista (ekumeeninen viikko menossa), että ekumenia pitäisi laajentaa muihinkin kuin kristillisiin kirkkoihin. "Hinduilla, muslimeilla ja muilla on kaikilla sama Jumala kuin meilläkin". Rohkenen epäillä. Käsittääkseni hinduilla on jopa useita jumalia.  

Itse en tykännyt siitä vitsistä, kun sanoi, että "voitaisiin tämäkin kaunis kirkko linnunpöntöiksi tehdä, jos Suomessa ei enää uskottaisi kirkkoon". Siis tämän tyylistä leikinlaskua oli paljon ja ei sillä pahaa tarkoitettu, mutta en tykännyt. Ovella vielä lopussa kätteli. En ollut huomannut, missä välissä hän sinne hyppäsi ja ihmettelin, että miksi ihmiset niin hitaasti purkautuvat ulos. Jos olisin tiennyt, niin sivuovesta olisin mennyt. Sanoi minulle (ei olla ennen nähty), että hauska nähdä sinua kirkossa. Siis ihan ok, että sanoi, mutta olo paheni entisestään, kun samaan aikaan tiesin, että itse en ole samaa mieltä, että kannatti tulla. Oli vähän ristiriitainen olo. Mutta siis se vikahan oli minussa, kun suurin osa tykkäsi. Itse vain odotin niin erilaista jp:tä. :wink:

En muista, milloin kirkossakäynti olisi viimeksi ahdistanut minua näin paljon. Harmittaa, että lähdin, kun tuli vain paha mieli. Kerkesin jo miettiä, että minulla on tällä hetkellä kirjat täällä, mutta että muuttaisinko ne Kuopioon opiskelupaikkakunnalle. Sitten järki voitti, että haloo, se on vain yksi kolme kuukautta, minkä tämä sijaisuus kestää ja ei minun ole pakko käydä kirkossa. Ja jos tuntuu, niin käyn sitten Kuopiossa. Ainoa, joka tuotti iloa, oli se, että oli mukana oli niin hyviä virsiä. Paras oli se "Jo herää sydämeni heräämähän". Taitaa olla Malmivaaran virsiä, en muistanut katsoa. Oli muitakin omia mielivirsiäni, niin ne tuottivat iloa, vaikka muuten olikin vähän ahdistava olo.

Toisaalta kuulin jo monilta, että he taas olivat tykänneet papista. Useampi oli sitä mieltä. Itse taidan kuulua tähän mummokastiin, joka odottaa erilaista saarnaa. Nimenomaan sellaiset, jotka eivät aktiivisesti kirkossa käy, olivat erityisesti sitä mieltä, että tulevat jatkossakin juuri papin vuoksi kirkkoon. Jopa oma isäni sanoi näin. Yleensä hän käy vain juhlapyhinä kirkossa ja nyt aikoi jo ensi pyhänä mennä uudelleen. Mietin, että tämä on hyvä keino saada ihmisiä käymään kirkossa. Ja nimenomaan niitä, jotka eivät tavallisesti käy. Teatteri vetoaa enemmän ihmisiin kuin kuivan papin saarna, niin sikäli todella hienoa tällainen pappi. Vaikka itse en tykännytkään, niin iso osa tykkäsi ja se on hieno asia. Minulla on mahdollisuus mennä naapuriseurakuntien jumalanpalveluksiin, jos nyt tarvetta tulee. Pääasia, että enemmistö tykkää.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Markku Suokonautio
« Vastaus #37 : 21.01.07 - klo:18:04 »
Herra, ethän kahlitse siihen raamattuus,
jolla on mustat kannet ja suuri virallisuus.

Onhan tarjolla kirja aivan toinenkin,
joka ei mahdu pöydille, ei lasikaappeihin,

kannet sen avarat niin olkoot kuin on maa,
sisällys niinkuin ilma, joka lintua kannattaa,

sanojen pohjalta huokuu nurmien vihreys,
metsien hämy, ja tuuli, ja ulapan kimmellys,

ihminen mukana olkoon, sitä työtään uurastain,
joka on hänelle suotu, hänelle yksin vain.

Herra, se on hyvä kirja. Mieleeni muistuu nyt:
sitä kun luin, olet aina hymyten nyökännyt.
AARO HELLAAKOSKI  :smt045
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Markku Suokonautio
« Vastaus #38 : 22.01.07 - klo:11:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Teatteri vetoaa enemmän ihmisiin kuin kuivan papin saarna, niin sikäli todella hienoa tällainen pappi. Vaikka itse en tykännytkään, niin iso osa tykkäsi ja se on hieno asia. Minulla on mahdollisuus mennä naapuriseurakuntien jumalanpalveluksiin, jos nyt tarvetta tulee. Pääasia, että enemmistö tykkää.


...Nimenomaan. Lisää jenkkishowta jumalanpalveluksiin. En ymmärrä, että pappi kuljee jumalanpalvelukses saappat jalassa ja reppu selässä. Kun hän on kuitenkin korkeakoulututkinnon suorittanut sivistynyt ihminen. Esiintyköön pappina sen mukaan, millainen on, ei sen mukaan, millaiselta haluaa näyttäytyä kansan edessä.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Markku Suokonautio
« Vastaus #39 : 22.01.07 - klo:11:25 »
Perustelu sille, miten pappi esiintyy kirkossa, on minusta messussa eikä papin persoonassa. Messu on tilanne, jossa seurakunta kokoontuu Jumalan kasvojen eteen. Siinä ei pastorin sivistys tai rahvaanomaisuus merkitse mitään vaan se, tajuaako hän tilanteen pyhyyden. En tarkota tällä mitään harrasta juhlavuutta. Papin persoona ei saa olla esteenä Jumalan sanan kuulemiselle ja armon kokemiselle.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #40 : 22.01.07 - klo:11:50 »
Tarkoituksena oli kai kuvata jotenkin Lalli-nimistä talonpoikaa piispa Henrikin legendasta. Mutta osaan kyllä mennä teatteriin katsomaan sitä, jos haluan. Kirkossa haluaisin kuulla saarnan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa rami

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Markku Suokonautio
« Vastaus #41 : 22.01.07 - klo:22:23 »
Onpahan taas aika kun me körttiläiset kauhistelemme papin aiheuttamaa pahennusta. Vaan samoja sanoja käytti myös J.V.Snellman kun päivitteli oman aikansa papiston siirtymistä körttitalonpoikaisten joukkoon: "Sivistyneellä sivistyneen taso, säätyläisellä säätyläisen ja suutari pysyköön lestissään." Tai jotakin.

Minusta pappi saa ryhtyä kylähulluksi nyt kun takapajujen ajattelijat on laitostettu ja normalisoitu. Ehkäpä omituisen käytöksen takana on aito julistamisen tarve. Tiedä vaikka olisi pappi huolissaan seurakuntalaistensa sieluista. Kyllä piispakin saa pienen höyryjen päästön kestää, jos nyt ei uskontunnustusta käydä vikoilemaan. Tai no jos ei pystytä tätä outoa näytelmää hyväksymään, nöyrrytään edes kättelemään toista vaivaista syntistä.

Ehkäpä on vain hyväksi, jos joskus kirkonmenot alkavat ahdistaa ihmisen mieltä...

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Markku Suokonautio
« Vastaus #42 : 23.01.07 - klo:00:40 »
Kyllä kyllä, jos ahdistus aiheutuu sattuvasta sanasta! Vaan jos se aiheutuukin jostain muusta, esim. myötähäpeästä, tai sanan vierestä?

Poissa rami

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Markku Suokonautio
« Vastaus #43 : 23.01.07 - klo:12:31 »
Tutkimattomat ovat tiet. Joskus myötähäpeäkään ei liene pahasta. Jos menee sanan vierestä, on kai sanaan tartuttava, eikä ensiksi pastorien kenkiin, pitkään tukkaan, partaan, murteeseen jne. Ymmärrän kyllä, jos teatteri menee sanan ohi, siis sitä mitä Lutherus kauhisteli.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Markku Suokonautio
« Vastaus #44 : 23.01.07 - klo:15:23 »
No onpahan päässyt Helsingin Sanomiin asti tuo Suokonaution saarna. Paperiversiota en ole lukenut, mutta nettiversio - kuvan kanssa - löytyy tästä http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuopion+piispa+hyv%C3%A4ksyy+alaisensa+kirvessaarnan/1135224491862.