Kirjoittaja Aihe: kristittyjen määrä  (Luettu 19269 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
kristittyjen määrä
« : 06.10.06 - klo:16:25 »
Uskaltauduin seurakunnan järestämälle Alfa-kurssille,koska mainos oli lupaava.Eli kaikki vaan tervetuloa ja keskustella saa,uskoa ei tarvitse.Mutta heti alkajaiseksi olin tukehtua pullaani,kun puhuja kertoi,että laskelmien mukaan maailmassa on ollut jo 2miljoonaa Jeesuksen seuraajaa,joihin hänkin toki kertoi kuuluvansa. Ja ilta jatkui saman teeman ympärillä. Kaikki oli faktaa ja tutkittua tietoa eikä siksi kenenkään tarvitse epäillä.Olin huomattavan ahdistunut poistuessani ensimmäistä ja viimeistä kertaa tältä kurssilta,koska jouduin tunnustamaan,että oma uskoni on niin vaatimaton, että sillä ei rehellisesti sanoen pitkälle pötkitä.Että siinä mielessä tämä foorumi on kuin mannaa silmille.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
kristittyjen määrä
« Vastaus #1 : 06.10.06 - klo:16:46 »
Hyvä Mirja! Sinun reaktiosi on kovin tyypillinen ja kirjoittaisinko kliseinen. En lukkiuttaisi tilannetta ensikontaktiin. Tosin ymmärrän, jos et viihdy - tai viihtynyt. Heillä on oma kielensä, vaikka suomea onkin. Eikö kuitenkin ole tärkeämpää, mikä sanavalintojen ja fraasien takana on: Jeesuksen Kristuksen parempi tunteminen. Ryhmän vetäjän ja jäsenten kemiat ovat myös opiskeluun vaikuttava tekijä. Ota irti mitä saat. Älä loukkaannu. Ole sinä huono ja nöyrä, vaikka toiset kulkisivatkin rinta rottingilla Jeesuksen löydettyään. Sinun taustasi on erilainen. Seurakunta on aina sekalainen. Yhteiseen määränpäähän me kuitenkin kuljemme. Erilaisuus on rikkautta. Sinä tuot porukkaan tärkeän lisän kyselevällä mielelläsi ja hiljaisella - jos mahdollista - hyväksynnälläsi. Jos ryhmänvetäjä antaa tarpeeksi tilaa keskustelulle, (kliseinen ajatus tämäkin:) kuuntelemisen taito on tärkeä. Sitä oppii vain antautumalla tilanteisiin.
Mutta! En yllytä enempää. Omahenkisessä seurassa on tietysti mukavampi. Nuorena etsii kiihkeämmin omaa itseään. Siksi vieraatkin asiat kiinnostavat. Maailmankuvan rakennuspalasia saa yllättävistäkin paikoista. Osatotuus on vanhaan ja hyväksihavaittuun pitäytyminen. Se on kuitenkin kasvualusta. Lapsuuteen on pidettävä ovi auki. Seikkailut ovat toinen osa. Uuden etsintä on identiteetin rakentamista.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
kristittyjen määrä
« Vastaus #2 : 06.10.06 - klo:17:32 »
Kiitos kannustuksesta!Olen kuitenkin mustavalkoisesti päättänyt jäädä pois ko.ryhmästä.Haen seurakunnasta lepoa raskaaseen arkeen enkä jaksa väitellä tai prosessoida asioiden taustamerkityksiä kovin paljon.Ja näin kun en  ole ko.kielen ja ymmärryksen ammattilainen,epäilen,että jäisin nopeasti hopeallekin.Mutta en mitenkään halua estää ketään ilmaisemasa itseään parhaaksi katsomallaan tavalla.Toisaalta rehellinen täytyy olla itsellekin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
kristittyjen määrä
« Vastaus #3 : 06.10.06 - klo:17:49 »
Olisi hienoa, jos kristillisten toimintamuotojen tiedottamisessa vältettäisiin tuollainen hienoinen epärehellisyys.
Usein näköjään mietitään huolellisestikin, mitä ihmiset kirkolta odottavat ja mainostetaan heille juuri sitä. Taka-ajatuksena saattaa kuitenkin olla jonkin metodin mukainen käännytys. Ihmisiin ei osata aina suhtautua kunnioitettavina henkilöinä, vaan toiminnan kohteina, joita on tarkoitus haalia samalla tavalla uskovien joukkoon.
Evankelioimista ei pidä nimittää koulutukseksi tai keskusteluryhmäksi. Eikä sitä pitäisi mainostaa mielestäni kenenkään muun nimellä (Billyn tai Kalevin tai ...) kuin Jeesuksen.

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
kristittyjen määrä
« Vastaus #4 : 06.10.06 - klo:17:55 »
Minusta aito lämpö ja toisen kunnioitus on parasta käännytystä eikä oman uskon korostaminen tai pelottelu.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
kristittyjen määrä
« Vastaus #5 : 06.10.06 - klo:21:17 »
Jos on kyse Kuopiosta, niin itsekin huomasin Alfa-mainoksen. Jo mainoksessa oli jotain, joka etoi minua, en nyt muista, mikä. Oli siinä toki Alavan srk yhtenä järjestäjänä, mutta jotakin tai jokin järjstö siinä oli, joka on kaukana minun maailmankatsomuksestani, niin en jaksanut kiinnostua koko kurssista.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

HeinoM

  • Vieras
kristittyjen määrä
« Vastaus #6 : 06.10.06 - klo:21:48 »
Järjestö saattoi olla Kansan Raamattuseura. Muistelen, että Joensuussakin on noita kursseja pidetty.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
kristittyjen määrä
« Vastaus #7 : 06.10.06 - klo:22:19 »
Kansanlähetyksen tiedotuksessa on usein tuollaista 'tieteellistä faktaa' maailman uskonnollisesta tilanteesta. Omituisin on kartalle piirretty nelikulmio, nimeltään 10-40 ikkuna tai jotain sen tapaista. Ruudun sisässä ovat kuulemma ne alueet, johon lähetystyö pitää keskittää. Intian ja Indonesian satojen miljoonien 'pakanoiden' sijasta kuitenkin näyttää kiinnostus olevan suhteellisen harvaan asutuissa öljyntuottajamaissa. Veikkaan, että ikkunakuvio on yhdysvaltalaisilta lähetysseuroilta peräisin.

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
kristittyjen määrä
« Vastaus #8 : 06.10.06 - klo:22:47 »
Tämä minun kokemukseni on täältä läntisestä Suomesta.Ei taida olla fiksua yksilöidä tarkemmin paikkakuntaa.Varsinkin,koska monet varmasti ovat ihan kokeneet hyvänä tämän.Mutta topakka naapurini, joka oli minulla kaverina, intoutui ihan papilta kyselemään, että mitä porukkaa oikein puhujina oli.Ja ne oli ollut sitä kansan raamattuseuralaisia.Mutta siis ihan kirkon sisällä siis nämä toimivat, joten kai sekin julistus sitten jotenkin linjassa on.Vaikka kyllä se 2miljoonaa kuullosti pahalta eli pieneltä saldolta, kun seuranta-aika on 2000 vuotta. Näin ei-aktiivisena kirkossa kävijänä vaikuttaa todella pieneltä mahdollisuudelta päästä moiseen valiojoukkoon.Vaikken tosin ihan tosissani tuota tietoa ottanut.Mutta ihan faktana ne sen kyllä esitti, naama peruslukemilla.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
kristittyjen määrä
« Vastaus #9 : 07.10.06 - klo:00:48 »
Lainaus käyttäjältä: "mirja"
Haen seurakunnasta lepoa raskaaseen arkeen enkä jaksa väitellä tai prosessoida asioiden taustamerkityksiä kovin paljon.

Itsekin olen huomannut saman iän myötä, nippeli faktatieto, sanojen käännösten vivahde-erot jne eivät enää kiinnosta. Joskus oikein säikähtää kuinka paljon asioita menee EVVK-kategoriaan. Mutta onneksi kyseessä on kuitenkin kristinusko, ei kristinoppi. Ja jos puheista ei saa niin niin virsistä saa.

Mutta perusmateriaaliakin on varmasti hyvä lukea joten toivottavasti löydät jonkun toisen alfa-kurssin tai vastaavan. Oletan että alfa-materiaalia ollee netissäkin. Sinänsä omat KRS-kokemukseni eivät tuo mieleen muistoja liiallisesta faktatiedoista mutta kullakin paikkakunnalla ja puhujalla on omat tapansa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
kristittyjen määrä
« Vastaus #10 : 07.10.06 - klo:08:35 »
Eikö Kansan raamattuseura jakanut (jakaako vielä?) aikoinaan lehtistä nimeltä 'Neljä hengellisen elämän tosiasiaa'? Matemaattisella täsmällisyydellä siinäkin luodaan vaikutelmaa asiantuntemuksesta. Nimellä 'Muutama kysymys suhteestasi Jeesukseen' ei ole samaa sävyä, se kohdistuu toiseen kohtaan ihmisen mielessä.

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
annoin väärää tietoa
« Vastaus #11 : 07.10.06 - klo:10:51 »
Olen tehnyt IKÄVÄN virheen!!Se kaveri oli Kansan lähetyksestä eikä Kansan Raamaattuseurasta! Menee sekaisin nämä seurat,kun nimet kuullostaa jotenkin samantyyppisiltä.Olen tosi pahoillani,että pistän moiset puheet väärään piikkiin. :oops:

HeinoM

  • Vieras
kristittyjen määrä
« Vastaus #12 : 07.10.06 - klo:11:32 »
Sitten on vielä SRO eli Suomen raamattuopisto ja läh.yhd.Kylväjä ja Sanansaattajat ja kaikennäkösiä puljuja. Joensuussa ovat kaikki mahdolliset ja mahdottomat suloisessa sekamelskassa + vapaat suunnat, vanhat herätysliikkeet ja City-kirkko. Tekee mieli paeta metsään.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Kauhean hirveää
« Vastaus #13 : 07.10.06 - klo:15:17 »
Minusta Mirjan häkellys on täysin oikeutettua ja on todella rietasta yrittää evankelioida valheella. Valitettavasti sitä tapahtuu ja paljon. (samaa kikkaa muuten käytti entinen Neuvostoliitto, jossa kaiken oli aina teidemiehet sanoneet) Mikä on tällaisen ihmisen moraali. Tarkoitustaan hän luulee hyväksi, mutta heittäytyy Jumalaksi. Sama koskee ihmeparannuksillla huijaamista. Vapaissa suunnissa ja eräissä meidän kirkon piireissä tiedetään, että eniten yleisöä ja kolehtia saa järjestämällä paranemiskokouksen. Ainoa mikä siinä paranee on järjestäjän talous. Jumala parantaa silloin kun näkee sen aiheelliseksi, mutta ei sitä varten järjestetyissä kokouksissa.

Oli ehkä pikkuisen kovasti sanottu, mutta valitettavasti ihan totta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
kristittyjen määrä
« Vastaus #14 : 07.10.06 - klo:16:01 »
Kiitos Seppos! Tuo oli lohdullinen näkökulma!Luulen edustavani sitä suurta suomalaista keskiälyistä porukkaa, joka ei uskosta ihan kauheasti ymmärrä,mutta uskoo siten kun ymmärtää uskoa.Ja tuollainen puoliaggressiivinen lähestymistapa helposti vain ahdistaa,koska on selvää,ettei itse voi olla omasta asemastaan noin varma.Ja toisaalta taas tuo keskivertoälykkyyskin aiheuttaa epäilyn, että pitääköhän luennoitsija yleisöä tyhmänä. Joten epäily omasta kristityn asemasta ja omnipotentin luennoitsijan kyseenalaistaminen ei johda ainakaan sielunrauhaan minun eikä myöskään naapurini kohdalla,joka on samanlainen tasapäätaneli kuin itsekin olen.