Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 8.  (Luettu 45638 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #45 : 17.04.12 - klo:16:34 »
Kävin tänään Alppilan seurakunnan ilmaisella kuntosali-vuorolla, joka on tiistaisin kl. 9-15.
Puolen vuoden treenaus-maksu on 15 e, jolloin kuntosali on auki ma-pe.
Lentopallo-vuorolla käyntiä harkitsen, koska olen harrastanut lentistä teini-ikäisenä.
Elämä on kemiaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #46 : 20.04.12 - klo:09:37 »
Tarkoitus ja toivomus oli sunnuntaina mennä kotikirkkoon. Lukuvuorokin olisi. Lääkitys jota nyt joudun vielä liki viikon käyttämään on niin voimallinen että tuntuu että jalat eivät kanna.
Matti saa hommata toisen lukijan. Itse hän aikoo jaksaa tervehtiä ja kantaa kolehtia. Heikkoa on hänelläkin, mutta ei mitään lääkitystä.

Tähän on nyt tyytymiseni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #47 : 22.04.12 - klo:11:12 »
Kuuntelin radiosta Jyväskylän kaupungin kirkosta tlleen messun.
Näin makulla ollen se tuntui hyvin henkilökohtaiselta, ei ollut sitä seurakunnan läsnäoloa mitä kokee omassa penkissä istuessaan.

Mutta kyllä se toimi!  Etenkin papin sanoessa lopuksi: Ota SINÄ vastaan Herran siunaus, se tuntui vahvasti.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #48 : 22.04.12 - klo:11:19 »
Kuuntelin myös Jyväskylän erinomaisen Jumalanpalveluksen. Meillä on kyläkirkko vasta klo 13.00, Siellä on taatusti erilainen saarna pitkällä saarnan lopulla nimessä ja veressä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #49 : 22.04.12 - klo:12:58 »
Perhejumalanpalveluksen toimitti seurakuntani 12 papista se ehdottomasti kuuluvaäänisin, mikä olikin varmaan hyvä ratkaisu kun kirkossa mekasti muutama kymmenen tenavaa.

Ehtoollisenjako kesti kun oli niitä siunattavia niin paljon. Vähän minä mieleni kyllä pahoitin, kun kohdalleni tarkoitetut "sinun edestäsi annettu" lausuttiinkin ei suinkaan minulle vaan kohti alttaria, papin jo pyyhältäessä uudelle kierrokselle (olin siinä alttarikaiteen vasemmassa laidassa). Vaikka toisaalta eihän niitä edes tarvita, ja olihan se pappikin saattanut pahoittaa mielensä kun sattuneista syistä olin saapunut myöhässä enkä näin kuullut hänen valmistamastaan saarnasta kuin osan.

"Pahaa", oli jonkun nuoren ehtoollisvieraan kommentti. Oikeastaan tykkäsin siitä kun lapset saivat olla aika vapaasti eikä pakotettu penkkiin hiljaa paikoilleen. Minun elämääni kun ei lapsia muuten kuulu niin mukava vaihteeksi saada heidänkin touhuaan seurata.
« Viimeksi muokattu: 22.04.12 - klo:13:02 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #50 : 22.04.12 - klo:15:36 »
Raamattusunnuntain ja Hyvän Paimenen messussa olin. Ensi viikolla meillä onkin Herättäjän kirkkopyhä ja Siionin virsiseurat, jess!

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #51 : 22.04.12 - klo:15:52 »
Minäpä olin tänään Herättäjän kirkkopyhässä ja seuroissa. Kuulin vallan erinomaisen saarnan ja oivalluksia synnyttäneitä seurapuheita. Veisuuveljetkin olivat mukana ja lauloivat komeasti. Kun vielä oli kevään lämpimin päivä, niin kylläpä kelpasi sellaisella kirkkoreissulla olla!

Hiukan arvellen lähdin, kun huomasin, että on hyvän paimenen sunnuntai. Niin monta "pyhäkoulusaarnaa" on tästä aiheesta tullut kuultua. Mutta eikös mitä, voi siitä näköjään puhua tuoreesti ja puhuttelevastikin.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #52 : 22.04.12 - klo:17:34 »
Meillä riitti runsaasti tilaa kaikille kirkkovieraille. Kirkkoomme mahtuu n. 900 henkeä. Seurakuntaan kuuluu n. 4500 jäsentä, joista 26 oli paikalla. Mahduttiin kaikki yhteen ehtoollispöytään.
Meillä oli taas vs. kappalaisen lähtökukitus. Olin siellä kanttorin kanssa kukittamassa. Tuli niin äkisti tämä hänen paikan vaihtonsa, ettei ehditty asiaan juurikaan valmistauta.
Meillä kappalainen on osa-aikaeläkkeellä. Sijaisia on jo ollut useita ja useita varmaan tulee vielä olemaan. Onhan se ymmärrettävää, että jos teet vain puolta työaikaa ja saa puolta palkkaa, niin mielummin sitä lähtee parempaan työhön heti kun se kohdalle osuu. Nyt vielä sattui, sijaisen neljän viikon sijaisuutensa päättyi tänän pyhään, niinpä hänen irtisanoutumisaikansa ehtii mennä kappalaisemme työvuoron aikana umpeen.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #53 : 22.04.12 - klo:17:45 »
Meillä riitti runsaasti tilaa kaikille kirkkovieraille. Kirkkoomme mahtuu n. 900 henkeä. Seurakuntaan kuuluu n. 4500 jäsentä, joista 26 oli paikalla. Mahduttiin kaikki yhteen ehtoollispöytään.
Meillä oli taas vs. kappalaisen lähtökukitus. Olin siellä kanttorin kanssa kukittamassa. Tuli niin äkisti tämä hänen paikan vaihtonsa, ettei ehditty asiaan juurikaan valmistautua.
Meillä kappalainen on osa-aikaeläkkeellä. Sijaisia on jo ollut useita ja useita varmaan tulee vielä olemaan. Onhan se ymmärrettävää, että jos teet vain puolta työaikaa ja saa puolta palkkaa, niin mieluimmin sitä lähtee parempaan työhön heti kun se kohdalle osuu. Nyt vielä sattui, sijaisen neljän viikon sijaisuutensa päättyi tänän pyhään, niinpä hänen irtisanoutumisaikansa ehtii mennä kappalaisemme työvuoron aikana umpeen.
Eikö sijainen ole koeajalla, jolloin hänellä ei ole ollenkaan irtisanoutumisaikaa, vaan voi lähteä heti kävelemään. Käskyt tulee tuomiokapitulista eli kyllä ne ovat yleensä etukäteen tiedossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #54 : 22.04.12 - klo:21:37 »
Lapsityön ja diakonian kirkko ja hernesopat, vohvelit, arvonnat ja poni-ajelut päivällä.   Illalla kappeliseurakunnan omintakeinen messu.
Omat laulut taululla, phjalainen uskontunnustus.... ehtoollisen asetus ja isämeitä ja loppusiunaus olivat kai käsikirjasta... Seurakuntalaiset toteuttavat ja kirkkorouva ihmetteli, milloin olisi h'nen vuoronsa jotain sanoa... :icon_lol:

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #55 : 22.04.12 - klo:22:34 »
Minulle kävi niin etten töiden takia päässyt kirkkoon, enkä kotiintultua löytänyt minkäänlaista nettitallennetta päivän Jumalanpalveluksista. (paitsi yksi vapaakirkon tilaisuus areenasta) Joten  menin evl.fi :n sivuille ja lukaisin nopeasti päivän tekstit, mutta jotain jäi puuttumaan... saarna. Joten googletin sanan postilla, toivoen löytäväni joitain vanhoja helmiä. Ensisilmäyksellä ei näyttänyt hakuni tärpänneen lainkaan joten menin rukoilevaisten sivuille koska muistin siellä nähneeni sanan postilla ja löysin vanhan version päivän aiheesta joka käsitteli lampaita ja Hyvää Paimenta. Siinäpä kirkkoni, virtuaaleista virtuaalein ja lyhyistä lyhyin.

Pitäisikin ostaa vastaisuuden varalle jostain joku hyvin valikoitu postilla joka ei petä; vaikkapa Luther tai Wegelius -josta en tiedä muuta kuin nimen ja hyvän maineen.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #56 : 22.04.12 - klo:22:50 »

Pitäisikin ostaa vastaisuuden varalle jostain joku hyvin valikoitu postilla joka ei petä; vaikkapa Luther tai Wegelius -josta en tiedä muuta kuin nimen ja hyvän maineen.

Sitä saa mitä tilaa ja netistäkin löytää; Lutherin saarna tälle päivälle: http://www.angelfire.com/poetry/luther/Document24.html

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #57 : 23.04.12 - klo:10:14 »

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #58 : 23.04.12 - klo:10:33 »

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #59 : 25.04.12 - klo:19:34 »
Tuo on sääntöjen mukaan kiellettyä. Oman seurakunnan toimintaan ei saa kantaa kolehtia. Oma toiminta tulee rahoitta verovaroilla. Raja menee siinä, että diakonia avustuksiin saa kantaa, kun ne päätyvät lyhentämättöminä seurakunnan ulkopuolelle. Suurin osa papeista on autuaan tietämättömiä kirkkolain määräyksistä. Siis kirkkoherra vastaa siitä minne kolehdit kerätään.

Nyt en malta olla puuttumatta tähän kommenttiin. Tänään tulostaessani papille kolehtilistaa, huomasin lopussa olleet ohjeet. Siellä oli mm. lainattu kirkkolakia näin: Jumalanpalveluksissa sekä muissa seurakunnallisissa tilaisuuksissa voidaan kerätä kolehti kirkon ja seurakunnan toiminnan sekä niiden tehtävää vastaavien tarkoitusten tukemiseksi (KL 4:2, 2).
Pyryharakka