Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Teme - 21.05.05 - klo:14:53

Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Teme - 21.05.05 - klo:14:53
Niin... Kuka mielestäsi voi mennä ehtoolliselle? Pitäisikö srk:n työntekijän estää sellaisen pääsemistä ehtoolliselle, joka ei mielestäsi saisi mennä ehtoolliselle?

Teme
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: minttu - 21.05.05 - klo:23:29
Ei minun mielestäni ole (edes) seurakunnan työntekijän asia kieltää ehtoolliselle osallistuminen keneltäkään. Kelvoton juuri tarvitsee armoa, epäilevä saattaa hämmästyä, toisen kirkkokunnan jäsen kokea olevansa omiensa joukossa. Mielestäni se, mitä ehtoolliselle osallistumisesta kirjoitetaan, on tarkoitettu ennen kaikkea ihmisen oman harkinnan perustaksi. (Myös) Siksi ihmisellä on edes jotenkin toimiva omatunto, ettei hän nauttisi ehtoollista omaksi kadotuksekseen. Muista syistä rajoittaminen on järjestyksellä kikkailua (vrt. Kauhanen naispappeus-ketjussa).

Käytännössä seurakuntalaisten erotteleminen olisi hankalaa.

Toinen asia on se, miten ihmiset saadaan pohtimaan sitä, mikä on ehtoollisen tarkoitus ja sitä, voivatko he mielestään vastaanottaa ehtoollisen.
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: myyräpartio - 22.05.05 - klo:10:05
Mistäs mää sitte viikottaisen aterian saan. :(

Eimut forreal näin mun näkökulmasta mikään ei tee kirkkoa naurettavammaksi kuin nämä 'kuka saa tehdä mitä' -tappelut (pappeus ja tämä ja whatnot). Mut eihän se multa oo pois, kunhan ei joutuisi kirkolle antamaan ropojaan mitään kautta.
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Sanneli - 22.05.05 - klo:17:58
Tuli mieleen se laulu jossa pappi saarnaa lähimmäisenrakkaudesta ja kirkkoon tulee joku juopporenttu joka heitetään ulos ja pappi jatkaa lähimmäisenrakkaudesta saarnaamista. Miksi joltakin pitäisi ehtoollinen kieltää?
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: m.k - 22.05.05 - klo:19:31
Itse lähtisin siitä, että tietty kunnioitus pitäisi silti olla, ja ymmärtää itse milloin on sopivaa/sopimatonta saapua ehtoolliselle. Ylipäätään juopuneena kirkkoon saapuminen ei minusta ole mitenkään järin fiksua. Kuitenkin, jos joku katsoo parhaaksi saapua ehtoolliselle tai kirkkoon päihtyneenä, niin ei oikein poistaminenkaan onnistu...
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Kauhanen T - 22.05.05 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Mielestäni se, mitä ehtoolliselle osallistumisesta kirjoitetaan, on tarkoitettu ennen kaikkea ihmisen oman harkinnan perustaksi. (Myös) Siksi ihmisellä on edes jotenkin toimiva omatunto, ettei hän nauttisi ehtoollista omaksi kadotuksekseen. Muista syistä rajoittaminen on järjestyksellä kikkailua


Täsmälleen! Vain yksi, yleinen ja kaikkia koskeva kelpoisuusehto on: pitää olla syntinen! Ikä, konfirmaatio, kirkkokuntien jäsenyydet, huppeli, omat tuntemiset, salaiset tai julkiset rötökset, kaikki nämä ovat tosiaan vain järjestykseen kuuluvia asioita. Niistä piitatkoon kuka piittaa.
Otsikko: Pohdinnoista
Kirjoitti: Kauhanen T - 22.05.05 - klo:23:13
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
mikään ei tee kirkkoa naurettavammaksi kuin nämä 'kuka saa tehdä mitä' -tappelut (pappeus ja tämä ja whatnot).


Minun silmissäni mahdollisuus ja - ainakin vielä toistaiseksi - lupa pohtia ja kysellä on lisännyt kirkon uskottavuutta. Minulle nämä asiat eivät ole selviä, siksi pidän tarpeellisena näitäkin keskusteluja. Ehkä tässä ei perimmältään tapella siitä, että "mitä sinä saat tehdä" vaan esitetään mielipiteitä siitä, "mitä minun olisi hyvä tehdä tai jättää tekemättä tai ajatella asioista".
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: myyräpartio - 23.05.05 - klo:00:17
Onkos lupa saatu silleen jotenkin hiljattain kirkon piiriin? Eikös oo aika normaalia tavallisten kuolevaisten joukossa, että pohditaan ja kysellään.
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: myyräpartio - 23.05.05 - klo:00:23
Niinjoo, pitää vielä lisätä, että jos on niin kyllähän se kummasti lisää uskottavuutta, kun asioita pohditaan ja kysellään, että tässä suhteessa olet kyllä ihan oikeassa.
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Teme - 23.05.05 - klo:08:59
Tämä kysymys nousee turhan usein esiin eräiden luterilaisten ryhmien toimesta. Ehtoollisen avoimuus on minulle tärkeä, koska sen ansiosta palasin luterilaiseen kirkkoon. (Minun tausta on vapaakirkollinen.) Itse näen ehtoollisen olevan paikka, jossa Kristus on konkreettisesti läsnä ja kohtaa epäilevää, syntistä, harhaoppista, luopiota, petturia, äkkipikaista, valehtelijaa ja niin edelleen koko rakkaudellaan. Jumala ei toimi ehtoollisessa ihmisten uskon takia, vaan Poikansa Herramme Jeesuksen Kristuksen takia.

Ehtoolliselta sulkemisen näen sellaisena, että siinä rajataan Jumalan toiminta. Kuitenkin ehtoolliselta sulkemista käytetään aseena - niin ev.lut. kirkon sisällä kuin vapaissa suunnissa.

Teme
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Sini - 20.07.05 - klo:19:02
Ehtoollinen kaikille sitä haluaville!  8)
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: seppos - 20.07.05 - klo:19:08
Amen
Otsikko: Kuka saa tulla ehtoolliselle
Kirjoitti: Pena - 20.11.05 - klo:12:07
Lutheria kahlattuani olen muotoillut luterilaiseksi ymmärtämäni ehtoollisopin suunnilleen näin: Kelvoton ehtoollisvieras on hän, jolle ehtoollinen ei kelpaa.
Pystyn kuvittelemaan, että jossakin päin on eduksi näyttäytyä ehtoollispöydässä käydäkseen kunniallisesta ihmisestä. Muuten vaikuttaa siltä, että kaikki aterialle haluavat ovat niitä, joille se on tarkoitettukin.
Otsikko: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Larssi - 03.01.06 - klo:17:30
Mikä on minun mielipiteeni siihen, kuka on kelvollinen ehtoolliselle?. Näin on myös seurakunnassani opetettu: "Pappi opettaa ehtoollisesta ja kertoo siitä ja kuka on kelvollinen ehtoollisvieras yms.
Sitten on ihmisen omalla vastuulla se, meneekö ehtoolliselle:
1.kor.11:28. Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista.
29. Sillä joka syö taikka juo kelvottomasti, hän syö ja juo tuomion itsellensä, ettei hän Herran ruumista eroita".  On aika vaikeata mennä kieltämään ehtoollista muutenkaan keltään ja mitata kenenkään uskoa.

Käsittääkseni, näin ei Raamatussakaan tehty: apt.2:41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.
42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Pappako - 04.02.14 - klo:22:49
Kiitos Larssi komeasta tulkinnasta johon on helppo yhtyä.  :kahvi:
Ehtoollisen merkitys on tullut puhutelleeksi omaakin käyttäytymistä ja saanut ajatuksia heräämään, milloin voin mennä ehtoollispöydän ääreen?  :icon_rolleyes:  Mieleeni nousee kuva Jeesuksesta ja hänen opetuslapsistaan viimeisellä aterialla. :icon_rolleyes: Taulu on mielestäni kaunis mestariteos kuvaamaan asiaan liittyvää Opetusta itsessään. :)  Toimitus on arvokas ja siihen suhtaudun aina vakavalla tavalla. Kenenkään ihmisen ei ole lupa sanoa toiselle kuka on ovelias ehtoollisvieras ja kuka sopimaton ehtoollipöytään tulemaan. Ainoa joka sen estää on ihmisen itsensä päätös olla menemättä ehtoolliselle.

Jos menee ehtoollisjumalanpalvelukseen ja matkalla muistaa että minulla on jotakin kannetta toista kanssamatkustajaa kohtaan niin silloin menen ensin ja teen sovinnon ystäväni kanssa että ehtoolliselle mennessäni en kantaisi syntejäni ja pahaa omaatuntoa ehtoollista nauttiessani.

 Samalla koen tärkeäksi ehtoollisella käynnin olevan siunaukseksi ja uskon vahvistukseksi kunhan se on vilpitöntä omassa tunnossani. :kahvi:  Koen ehtoollisella käynnin olevan Jumalan Palvelusta ja hyvän omantunnon rauhan lahjaa Jumalalta.

Kynnys mennä pahalla tunnolla on itselleni liian korkea ja se ei ole pelkästään useintoistuva tapa hartaudenharjoitamiseksi. :icon_lol:

Syntisenä ihmisenä ja syntiä tehneinä olemme kaikki oikeutettuja ehtoollisella käymään mutta omia syntejään katuville se tuo Uskon, armon ja anteeksiannon ei pelkästään ihmisten, vaan Jumalan edessä. AMEN. :eusa_clap: 
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Pirska - 05.02.14 - klo:10:47
Kukaan ulkopuolinen ei voi tietää toisesta ehtoollisella kävijästä, onko hän kelvollinen vai ei. Yksin Jumala tietää sen. Jokainen ehtoolliselle menijä pitäköön itsestään huolen. Kaikki saavat tulla ehtoolliselle.

Minä olen ymmärtänyt ehtoollisen nauttimisesta turmioksi niin, että jos sen pitää vain tavallisena syömisenä ja juomisena eikä niin, että tämä on Kristuksen ruumis ja tämä on Kristuksen veri, sinun edestäsi annettu ja vuodatettu. Mutta sitä ei todellakaan voi sanoa toisesta ehtoollisesta kävijästä.

Ei kait se paha tapa ole, jos ennen ehtoollista käy sopimassa sen kanssa, jota vastaan on jotain hampaankolossa. Mielestäni ehtoollisen nauttiminen ei kuitenkaan edellytä sitä.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: luterilainen - 16.08.19 - klo:11:33
Tämä kysymys nousee turhan usein esiin eräiden luterilaisten ryhmien toimesta. Ehtoollisen avoimuus on minulle tärkeä, koska sen ansiosta palasin luterilaiseen kirkkoon. (Minun tausta on vapaakirkollinen.) Itse näen ehtoollisen olevan paikka, jossa Kristus on konkreettisesti läsnä ja kohtaa epäilevää, syntistä, harhaoppista, luopiota, petturia, äkkipikaista, valehtelijaa ja niin edelleen koko rakkaudellaan. Jumala ei toimi ehtoollisessa ihmisten uskon takia, vaan Poikansa Herramme Jeesuksen Kristuksen takia.

Ehtoolliselta sulkemisen näen sellaisena, että siinä rajataan Jumalan toiminta. Kuitenkin ehtoolliselta sulkemista käytetään aseena - niin ev.lut. kirkon sisällä kuin vapaissa suunnissa.

Teme
Kirkossamme on piispainkokouksen päätös ehtoollisvieraanvaraisuudesta. Sen mukaan "Myös muun kristillisen kirkon kastettu jäsen voi osallistua yksittäistapauksessa ehtoolliseen, jos hänellä on omassa kirkossaan oikeus ehtoolliseen ja hän hyväksyy luterilaisen käsityksen ehtoollisesta Kristuksen todellisen läsnäolon ja syntien anteeksiantamisen ateriana. Papin tulee huolehtia siitä, että ehtoolliselle aikova ymmärtää, mitä ehtoollinen on ja mitä siihen osallistuminen merkitsee. Tällöin on otettava huomioon myös se, mitä toisen kirkon jäsenen kirkko opettaa osallistumisesta luterilaiseen ehtoolliseen." Käytännössä ehtoollisvieras päättää itse osallistumisestaan, sillä ehtoollisen jakajat eivät tutki osallistumisoikeutta. He jakavat ehtoollista kaikille sitä pyytäville.

Lähteet:

https://evl.fi/uutishuone/tiedotearkisto/-/items/item/14106/Piispainkokous+paatti+jumalanpalvelusyhteisoista+ja+ehtoollisvieraanvaraisuudesta

https://evl.fi/kirkossa/messu-eli-jumalanpalvelus/ehtoollinen
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Leena - 23.09.19 - klo:22:35
Taitaa mennä korkeakirkolliseksi, mutta periaatteessa kai olisi oltava kastettu johonkin kristilliseen kirkkoon tai seurakuntaan.

Lueskelin joskus ruotsalaisen luterilaisen piispa Jon Giertzin kirjoja, hän piti sitä kovin tärkeänä, hän on kirjoittanut muutamia ihan hyviä romaaneja  ( Kalliopohja) ja sitten sellaista mukavasti popularisoitua helppolukuista EVL kirkon opinselitystä, kyllä hän sen kasteen merkityksen on saanut ahdettua joka opukseensa.

Onneksi ei tarvitse olla oikein mitään mieltä. En nyt jaksa.

Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Pena - 24.09.19 - klo:07:30
Ehtoollisen jakaja määritteli viime sunnuntain messussa tuon oikeuden kutsumalla aterialle näillä Jeesuksen sanoilla: "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat."
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: 1944 - 24.09.19 - klo:16:47
Kyllä se näin menee. Jumala on suuri. Ihminen on pieni ja tahtoo olla vielä toistupalainen.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 24.09.19 - klo:16:48
Taitaa olla yleinen käytäntö, että vain kastetut osallistuvat ehtoolliseen.
Sitä en sitten tiedä, että jos joku turvautuu Kristukseen mutta ei ole kastettu, niin miksi hän ei voi osallistua ehtoolliseen?
Ehkä sille on hyvät perusteet, kun kaikki niin tuntuvat ajattelevan.
Sillähän siitä pääsee, että jos ei ole kastettu niin menee kasteelle niin sitten ei tarvitse tuota ajatella ehtoollisella käydessään eikä tarvitse muutenkaan pohtia sitä, että onko kaste ehdoton pelastuksen edellytys.

Eikös sitä jotkut niinkin usko, että jos on vaikkapa kaksoset joista toinen on editty kastaa ja toista ei ja molemmat siirtyvät tuonpuoleiseen äkisti, niin toinen pääsee taivaaseen ja toinen ehkä joutuu helvettiin?
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: öppiäinen - 24.09.19 - klo:23:54
Sillähän siitä pääsee, että jos ei ole kastettu niin menee kasteelle niin sitten ei tarvitse tuota ajatella ehtoollisella käydessään

Kasteelle ei niin vain kevyesti mennä kun siinä pitää lausua uskontunnustuskin. Kaameata se oli rippikoulun jälkeen konfirmaatiossakin.

Tämä on yksi syy miksi ehdottomasti kannatan lapsikastetta. Usko on niin älyttömän kova vaatimus.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Leena - 25.09.19 - klo:08:57
Taitaa olla yleinen käytäntö, että vain kastetut osallistuvat ehtoolliseen.
Sitä en sitten tiedä, että jos joku turvautuu Kristukseen mutta ei ole kastettu, niin miksi hän ei voi osallistua ehtoolliseen?
Ehkä sille on hyvät perusteet, kun kaikki niin tuntuvat ajattelevan.
Sillähän siitä pääsee, että jos ei ole kastettu niin menee kasteelle niin sitten ei tarvitse tuota ajatella ehtoollisella käydessään eikä tarvitse muutenkaan pohtia sitä, että onko kaste ehdoton pelastuksen edellytys.

Eikös sitä jotkut niinkin usko, että jos on vaikkapa kaksoset joista toinen on editty kastaa ja toista ei ja molemmat siirtyvät tuonpuoleiseen äkisti, niin toinen pääsee taivaaseen ja toinen ehkä joutuu helvettiin?

Noista kaksosista ajattelisin että jotkut niin taisivat ajatella, kyllä juu, oliko puritaanit 1700- luvulla ja myöhemminkin kansanuskomukseen kuului kaste jonkinlaisena taikatemppuna.  Muille myös, epäilen, niin on.


Niin ne heikot kaksoset.  Sillähän siitä pääsee, että otetaan kaksi antamaan hätäkastetta yhtä aikaa. Kätilöille se opetetaan, mutta alkaa olla yhä enempi kätilöitä jotka eivät kristilliseen kirkkoon kuulu, eli kuinkas heillä, onko pakko, jos itse on muslimi?   Ja mistäs minä sen olen oppinut, no tiedä häntä, olisin nyt kuitenkin osannut.  Mitäs vaan olisi tehty jos olis tullut  kolmoset?   :003:

............

Rk- kirkon oppien mukaan heille saa kyllä ehtoolliselle mennä vaikka olisi luterilainen tai mikä - aineen tai - isti hyvänsä, jos on niin ankarassa sielunhädässä ja kuoleman tuskassa ettei ennätä etsiä omaa kirkkokuntaansa.  Eiköhän tuo päde kastamattomiin.  Siis tilanne on äärimmäisen akuutisti päällä, ettei ennätä etsiskellä sitä omaa kirkkoaan.

Ja eiköhän tuo päde luterilaisen kirkon ehtoolliseen. 

Tuo käypäs ensin kasteella korostaa jotain, jota ei ainakaan omassa rippikoulussani erityisesti korostettu:  kasteen ja ehtoollisen merkitystä.

Ne korvasi uskoontulo ja todistaminen.  Eli ei ihme, että uskoontulleet pähkäilee sitten kenet voi päästää ehtoollispöytään. Tai siis uskovaiset. Herran omat. Se näkymätön Kristuksen kirkko johon kuuluu sieltä täältä tosiuskovia. 

Ennen kuin kysyt, niin ei, minä en ajattele että kastettu pelastuu.  Minä en osaa siihen asiaan sanoa mitään. Moni osaa, yleensä oman kirkkonsa opetuksen mukaisesti, että meille se kuuluu, pelastus, se pieni piskuinen lauma kokoontuu täällä.

Joskus se vaatii kaksikin kastetta.

Yhtä vähän osaan sanoa tuosta ehtoolliskysymyksestä, enempää kuin että siinä yhteydessä hyvin harvoin muistetaan koko kasteasiaa. Jotenkin otetaan annettuna että se joku jota tässä pähkäillään, on kastettu tietysti.  Että mites kun, tuota, sopiiko se kaikkien tulla. 

Eksynyt krapulaisena kirkkoon kun emäntä vaihtoi lukot ja nyt on päällä harmitus ja epätoivo ja  saahan siellä edes lämmitellä, ja tullaan osioon kaikki te työtä tekevät ja raskautetut. Että mitenkäs hän.  Tai joku julkihurskas joka on yön laskenut kuinka olis nyt viisainta täyttää tää veroilmoitus... Päästä selittämästä kumppanille, kuinka se kokous ihan aamuun saakka venyi... Murhasi oman eukkonsa, kun avioero on rikos veljien mukaan, tämä on totta ja jouduin vielä vierestä seuraamaan. 
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Pena - 25.09.19 - klo:09:47
Erikoisin erimielisyys ehtoollisasiassa koskee mielestäni ajatusta ehtoollisesta yhteyden ateriana. Toisille tämä tarkoittaa, että samaan pöytään tulevilta edellytetään täyttä opillista yhteyttä. Toisille - minullekin - ehtoollinen on luomassa ja vahvistamassa yhteyttä erimielisten kristittyjen välille.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Riitta-mummi - 25.09.19 - klo:10:03
Minulle ehtoollinen on käymistä yhteiseen pöytään ja siinä Kristuksen kohtaaminen.

Soisin kaikkien jotka tätä haluavat, saavan tulla.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: 1944 - 25.09.19 - klo:13:15
^
Kyllä.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 25.09.19 - klo:13:27
Noista kaksosista ajattelisin että jotkut niin taisivat ajatella, kyllä juu, oliko puritaanit 1700- luvulla

1855 Hedberg teos, jonka suomenkilelinen nimi taitaa olla "Pyhän kasteen puolustus" kannatti myös tuota ajatuskantaa, eli että jos vauvaa ei ole kastettu ja hän kuolee kastamattomana niin hän ei ehkä pääse taivaaseen. Hänellä oli kuitenkin tuo "ehkä" siinä mukana. Jos oli kastettu, pääsi taivaaseen.
Hyvin voimakasta kieltä Hedberg tuossa teoksessaan käytti.
Taitaa tätä ajatuskantaa ymmärtääkseni Suomessa nykyään parhaiten edustaa evankelinen herätysliike kirkon sisällä.


Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 25.09.19 - klo:13:34

Tuo käypäs ensin kasteella korostaa jotain, jota ei ainakaan omassa rippikoulussani erityisesti korostettu:  kasteen ja ehtoollisen merkitystä.

Ne korvasi uskoontulo ja todistaminen.  Eli ei ihme, että uskoontulleet pähkäilee sitten kenet voi päästää ehtoollispöytään. Tai siis uskovaiset. Herran omat. Se näkymätön Kristuksen kirkko johon kuuluu sieltä täältä tosiuskovia. 

Minä luulen, että syy siihen, miksi ei kasteelle kehoitettu on se, että kaikki oli jo kastettu lapsena, se ei ollut ajankohtainen asia.
Lähetystyöntekijjöillä tilanne onkin jo toinen, jossa kristilliseen uskoon tulleita ei ole kastettu.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Pena - 25.09.19 - klo:21:59
Minä luulen, että syy siihen, miksi ei kasteelle kehoitettu on se, että kaikki oli jo kastettu lapsena, se ei ollut ajankohtainen asia.
Lähetystyöntekijöillä tilanne onkin jo toinen, jossa kristilliseen uskoon tulleita ei ole kastettu.

Tiedän, että 'lähetysmailla' on ainakin ennen edellytetty ennakolta kirjoittautumista ehtoolliselle tulijoilta.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Leena - 26.09.19 - klo:02:23
Tiedän, että 'lähetysmailla' on ainakin ennen edellytetty ennakolta kirjoittautumista ehtoolliselle tulijoilta.

”Ripillekirjoittaminen” oli tapa Suomessa myös, siinä toistasataa vuotta sitten.

Siinä oli pastorille mahdollisuus kehoittaa ja nuhdella, kuten kulloinkin soveltui.
Kai siihenkin olidi tottunut.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: luterilainen - 29.09.19 - klo:11:02
Kasteelle ei niin vain kevyesti mennä kun siinä pitää lausua uskontunnustuskin. Kaameata se oli rippikoulun jälkeen konfirmaatiossakin.

Tämä on yksi syy miksi ehdottomasti kannatan lapsikastetta. Usko on niin älyttömän kova vaatimus.

Maamme evankelis-luterilaisen kirkon uskon mukaan varsinainen syy lapsikasteeseen on perisynti, sillä pikkuvauva ei synny tähän maailmaan valmiiksi pelastettuna taivaaseen, vaan jo valmiiksi kadotettuna helvettiin. Perisynti puolestaan on peräisin syntiinlankeemuksesta. Se saa ihmisen tekemään myös tekosyntejä. Juuri siksi jo pikkuvauva tulee kastaa ilman tarpeetonta viivytystä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kastevesi on tavallista, puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä. Kaste on Jumalan työ, jota meidän ei tarvitse ansaita. Siksi usko ei olekaan niin älyttömän kova vaatimus, sillä Pyhä Henki  vaikuttaa uskon evankeliumin julistuksen sekä kasteen ja ehtoollisen sakramenttien välityksellä.

Kasteen voi saada myös aikuisiällä. Ennen kuin aikuinen kastetaan, pappi käy hänen kanssaan läpi kirkon uskoon, oppiin ja perinteisiin liittyviä asioita. Tätä kutsutaan kaste- eli rippikouluopetukseksi tai aikuisrippikouluksi. Kaikki seurakunnat järjestävät pyydettäessä aikuisrippikoulun joko yksityisesti tai ryhmässä. Aikuisen kaste toimitetaan kirkossa tai muussa sopivassa paikassa kummien läsnäollessa. Kastettava pukeutuu yleensä valkoiseen albaan. Hän tunnustaa kasteen yhteydessä kirkon uskon lukemalla uskontunnustuksen. Aikuisen kaste on samalla myös konfirmaatio.

Kristillinen usko onkin kiteytetty juuri uskontunnustuksiin, joissa pyritään sanomaan se minimi, johon uskomalla pääsee taivaaseen. Siksi on oleellista, että uskon juuri Kristukseen, joka syntyi neitseestä, sovitti ristillä juuri minun syntini, nousi kuolleista ja meni taivaaseen, josta Hän kerran palaa takaisin. Jos uskoni kohde on joku muu, niin en pääse taivaaseen vaan joudun helvettiin. Jumala on säätänyt niin ettei muuta pelastustietä taivaaseen ole, koska Hän on sen ilmoittanut sanassaan Raamatussa. Ja koska Hän on ilmoittanut tämän päätöksensä sanassaan Raamatussa, niin me olemme sidotut Hänen sanaansa. Muuta tietä taivaaseen ei ole eikä meillä ole tähän asiaan valitusoikeutta.

Lähteet

https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Perisynti

https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen/kaste

https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/luterilainen-kirkko-kastaa-kaikenikaisia

https://evl.fi/tutki-uskoa/kirjat/uskontunnustukset
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Leena - 30.09.19 - klo:00:36


Aikuisen kaste on samalla myös konfirmaatio.


Tässä on nyt jotain outoa, rippikoulun käyneet kastamattomat osallistuvat konfirmaation kyllä. Ensin heidät kastetaan, sen jälkeen konfirmoidaan. Mutta siis, näinkö,  että pelkkä kaste?  Mistä syystä he osallistuvat konfirmaatioon?   Jos nyt lukisi nuo lähteet eli hyvin järkevä järjestys.

No joo, ei se muutu lukemalla noita lähteitä, jouduin joskus tenttimään sen dogmatiikan cumun kirjan.
En kyllä olis tainnut enää muistaa sitä sieltä, pikemmin kastamattomien kaverien tai niitten lasten ripareista.



Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: öppiäinen - 30.09.19 - klo:13:30
Kristillinen usko onkin kiteytetty juuri uskontunnustuksiin, joissa pyritään sanomaan se minimi, johon uskomalla pääsee taivaaseen. Siksi on oleellista, että uskon juuri Kristukseen, joka syntyi neitseestä, sovitti ristillä juuri minun syntini, nousi kuolleista ja meni taivaaseen, josta Hän kerran palaa takaisin. Jos uskoni kohde on joku muu, niin en pääse taivaaseen vaan joudun helvettiin.

Heippa sitten, Helvetissä tavataan  :039:
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: öppiäinen - 30.09.19 - klo:13:34
Tässä on nyt jotain outoa, rippikoulun käyneet kastamattomat osallistuvat konfirmaation kyllä. Ensin heidät kastetaan, sen jälkeen konfirmoidaan. Mutta siis, näinkö,  että pelkkä kaste?  Mistä syystä he osallistuvat konfirmaatioon?   Jos nyt lukisi nuo lähteet eli hyvin järkevä järjestys.

No joo, ei se muutu lukemalla noita lähteitä, jouduin joskus tenttimään sen dogmatiikan cumun kirjan.
En kyllä olis tainnut enää muistaa sitä sieltä, pikemmin kastamattomien kaverien tai niitten lasten ripareista.

Mainituista lähteistä löytyy lause "Konfirmointi on mahdollinen vasta kasteen jälkeen."

Ja niin se minunkin ymmärtääkseni aina on ollut eikä asiaa ole mitenkään muutettu.

Ehkä ihmettelemäsi lause tarkoitti vain sitä, että käytännössä aikuisen kaste ja konfirmaatio voidaan järjestää samassa tilaisuudessa. Ei tarvitse nukkua yön yli sitä konfirmaatiota odotellessa. Mutta ensin kuitenkin kastetaan. Heti sen perään voi sama pappi toimittaa konfirmaation, välillä albaakaan riisumatta.

Sitten jos kastamattomien lapsi kinuaa riparille kavereittensa kanssa ja haluaa konfirmaatioonkin, voitaneen kaste toimittaa ensin omana tilaisuutenaan, jotta pääsee konfirmoitavaksi ihan samalla tavoin kuin kaikki muutkin.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: luterilainen - 30.09.19 - klo:13:58
Ehkä ihmettelemäsi lause tarkoitti vain sitä, että käytännössä aikuisen kaste ja konfirmaatio voidaan järjestää samassa tilaisuudessa. Ei tarvitse nukkua yön yli sitä konfirmaatiota odotellessa. Mutta ensin kuitenkin kastetaan. Heti sen perään voi sama pappi toimittaa konfirmaation, välillä albaakaan riisumatta.
Noin minäkin olen asian ymmärtänyt. :)
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Leena - 30.09.19 - klo:22:05
No tämähän selvitti jutun. Eli ne tapahtuvat eri asioina ja eri toimituksina mutta tapahtuvat.

Tuo lienee nuorten kohdalla sitten järjestelykysymys. Minun tuttuni kastettiin vuorokautta ennen mutta se oli ilmeisesti vain aikataulujuttu, eli se sopi riparin jälkeen paremmin ja ylläri sinänsä, se perhe jota siis olin kuvitellut ateisteiksi jotka kasvattavat lapsensa ateisteiksi pitivät kovasti siitä kastetilaisuudesta.

Opin siinä sivumennen että on perin hyvä olla luulematta kenestäkään mitään.  Olin vähän nolo kun rouva kertoi että ei ollenkaan ole ateisti,  hän rukoilee joka päivä.  En viitsinyt kiusataenkä kiusaantua kastamattomuusasialla.se oli jokin ” saavat itse sitten päättää” juttu.

Jotkut ajattelee että opetetaan nyt, jotta lapsilla on mistä tehdä niitä päätöksiä.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Viisveisaaja - 02.10.19 - klo:22:25
Uskontunnustus on opeteltava ja sitten saa ehtoollisen ja pääsee taivaaseen.

öö, me uskomme, eiku minä uskon ei kun no.
Uskon Isään Jumalaan kaikkivaltiaaseen, joka syntyi neitsyt Mariasta ja sikisi pyhästä Hengestä.
Eli Pilatuksen aikaan ja kuoli ja ristiinnaulittiin, mut eri järjestyksessä.

En tiiä liian vaikeaa on mun ton opetusten mukaan päästä taivaaseen.
Kuten öppis totesi, et nähdään sitten helvetissä.

Onneksi ei ole unilukkareita ja jumiksia latinankielellä ja vaan papit kun voi lukea Raamattua aika.

---------------------------------

Miten voidaan näissä asioissa olla näin tyhmiä ja jotkut tekee uskosta jotenkin muuta kuin oppi Isämme Paavo opetti. Armosta ja armoa kerjäävinä .

Oudoksi menee.
Onneksi teologit ei määrää kuka pääsee taivaaseen, vaikka joka puolella antaa ohjeita kunka ja kuinka ja miten ja millai
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: Leena - 03.10.19 - klo:01:10
No,ei pidä maalata leveällä telalla nytkään, eine kaikki teologit ole ihan yhtäsamaa kamaa. On tyyppejä jotka edustaa uskonvarmuutta niin että päätä pyörryttää ja jos tahdot vihaista postia, niin yritäs vähän tarkentaa niiltä että ai näin vai.  Uskomaton ryöppy roinaa ropisi niskaan, koska ” Sakke on ihanin pappi mitä meillä on ikinä ollut”. Tai muuta luovaa, kristillistä, rakastavaa tai,..   Niinno, ne jutut....  Antaa olla ne itse viestit toistamatta kun foorumilla on säädyllisyyssännöt.


Tykkään, kun kirkot pyrkivät lähenemään ja ymmärtämään toisiaan eli ekumeenisissa työstä. Toisaalta hajaannuksen oireet näkyvät jo Apostolien teoissa.

Mikä sitte on maallikoiden oma osuus.  Tykkäsin kun luin Docensin kirjaa Katselen taivasta. Se on pieni psalmikommentaari.  Hän kiinnittää huomion siihen, että tämä Raamatun oma rukouskirja keskittyy synteihin paljon vähemmän kuin kuvittelisi. Että helpotti. Ehkä tässä on joku mahku, kun ei itsekään tuijota niitä koko ajan, korjaa minkä voi ja loput, no niin.

Se aivan totta tuli niin törkeän suurena huojennuksena että en osaa sitä selittää.  Aina toisinaan valaisee kointähtönen.
Otsikko: Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
Kirjoitti: luterilainen - 03.10.19 - klo:09:31
Uskontunnustus on opeteltava ja sitten saa ehtoollisen ja pääsee taivaaseen.

öö, me uskomme, eiku minä uskon ei kun no.
Uskon Isään Jumalaan kaikkivaltiaaseen, joka syntyi neitsyt Mariasta ja sikisi pyhästä Hengestä.
Eli Pilatuksen aikaan ja kuoli ja ristiinnaulittiin, mut eri järjestyksessä.

En tiiä liian vaikeaa on mun ton opetusten mukaan päästä taivaaseen.
Kuten öppis totesi, et nähdään sitten helvetissä.

Onneksi ei ole unilukkareita ja jumiksia latinankielellä ja vaan papit kun voi lukea Raamattua aika.

---------------------------------

Miten voidaan näissä asioissa olla näin tyhmiä ja jotkut tekee uskosta jotenkin muuta kuin oppi Isämme Paavo opetti. Armosta ja armoa kerjäävinä .

Oudoksi menee.
Onneksi teologit ei määrää kuka pääsee taivaaseen, vaikka joka puolella antaa ohjeita kunka ja kuinka ja miten ja millai
Kirkon uskontunnustukset ovat syntyneet ekumeenisissa kirkolliskokouksissa kristillisen uskon erottamiseksi harhaopeista. Alkukirkon uskontunnustuksena oli "Jeesus Kristus on Herra".

"Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli. Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa, hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti. Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman. Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava, kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla, ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra."
(Fil.2:5-11)