Kirjoittaja Aihe: Voiko körttiläinen pelastua?  (Luettu 46770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #135 : 30.11.08 - klo:21:00 »
Tienes: Jokainen tarvitsee Jeesusta pelastuakseen, mutta luulenpa, että aika harva täällä tarvitsee sinua.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #136 : 30.11.08 - klo:21:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Tienes: Jokainen tarvitsee Jeesusta pelastuakseen, mutta luulenpa, että aika harva täällä tarvitsee sinua.


En ole ennen näin suvaitsematonta joukkoa kohdannut. Mennen tullen melkein joka käänteessä on joku avaamassa ovea. Tuo kommenttisi on muuten kirjoitettu siihen muotoon kaksoispisteineen, ikään kuin minä olisin sen sanonut. Niinhän se ei ole.
Mutta tuo on hyvä oivallus, että jokainen tarvitsee Jeesusta pelastuakseen. Älkää ainakaan häntä ajako pois, vaan ottakaa vastaan niin kauan kuin hän on lähellä. "Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on." Jes. 55:6.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #137 : 30.11.08 - klo:22:03 »
Sarai tarkoittanee, että jokainen tarvitsee Jeesusta pelastuakseen, mutta tuskin kukaan tarvitsee sinua pelastuakseen. Siinä ei ole mitään suvaitsematonta vaan se on raaka fakta. Ei minuakaan kukaan tarvitse pelastuakseen. Tämä nyt on vaan sellainen foorumi, että täällä ei hiljaisesti hymistellä ja nyökytellä ja olla samaa mieltä siitä, kun tuollaisia kysymyksiä esitetään kuten koko aiheen otsikko, että muka on itse taivastiellä ja on oikeus tulla kyselemään moisia asioita "väärinuskovilta". Voin hyvin kuvitella, että jos vastaavan kysymyksen esittäisit jossain muualla hengellisellä foorumilla niin voisitte olla yksissä tuumissa samaa mieltä kaikista asioista ja todeta olevanne varsin oikeassa ja nyökytellä ja hymistellä ja taputella toisianne päähän. Älä suotta koe sitä suvaitsemattomuudeksi, että täällä ei asioita purematta niellä ja lähdetä sellaiseen hengelliseen hengettömyyteen, sanahelinään, Raamatun sitaattien lainaamiseen ja yhdessä hymistelyyn. Jokainen meistä uskoo omalla tavalla Jumalaan ja Jeesukseen, eikä se ole ulkopuolisen tehtävä tulla arvioimaan sitä, kuinka oikeaa se usko on ja pääseekö sillä taivaaseen. Sen kun kirjoittelet tänne, mutta muista se, että jos sinun kanssasi ollaan eri mieltä, se ei ole suvaitsemattomuutta.

Muoks: vaihdoin väärän nimimerkin oikeaksi tekstistäni (siis kenen viestiä siteerasin; olin lukenut sen vahingossa nopeasti väärin)

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #138 : 30.11.08 - klo:23:04 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Tuo kommenttisi on muuten kirjoitettu siihen muotoon kaksoispisteineen, ikään kuin minä olisin sen sanonut.


Yllä oleva on lainaus. Toinen tapa lainata olisi laittaa lainattu teksti esim. lainausmerkkeihin.

Olen pahoillani, että Tienes on ymmärtänyt väärin hänelle osoittamani kommentit käytettyäni "väärää" välimerkkiä. Puolustaudun sillä, että tekstipohjaisilla foorumeilla olen tähän käytäntöön aikoinaan tottunut, eikä se ole muuallakaan harvinainen.

An-na ymmärsi aivan oikein viestini. Kiitos siitä.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #139 : 01.12.08 - klo:09:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jumala on Raamatun mukaan sitoutunut ihmiskuntaan vanhan ja uuden liiton kautta (lain ja evankeliumin), mutta se ei tietenkään tee Häntä lain alaiseksi.


Tämä on muuten totta, mutta jos ihminen ei pysy laissa ja evankeliumissa, hänellä ei ole muita mahdollisuuksia. Raamattu antaa eri tavoin ymmärtää, että Jumala rakastaa vanhurskautta enemmän kuin ihmistä. Tämä tulee ilmi erityisesti siinä, miten Jumala kohtelee ja on kohdellut omaa kansaansa juutalaisia. Jos Hän joutuu valitsemaan ihmisen ja vanhurskautensa välillä, valitsee Hän vanhurskauden. Tähän Jumala antoi avuksi Jeesuksen, jonka vanhurskaus on riittävä meidänkin puolestamme.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #140 : 01.12.08 - klo:11:29 »
Minun käsitykseeni kaikkivaltiaasta Jumalasta ei mahdu tuollainen lause: - Jumala joutuu valitsemaan...

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #141 : 01.12.08 - klo:12:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Minun käsitykseeni kaikkivaltiaasta Jumalasta ei mahdu tuollainen lause: - Jumala joutuu valitsemaan...


Oletko koskaan huomannut, että Jumalan lupaukset ovat ehdollisia. Hän on itse määritellyt ehdot ja sitoutunut niihin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #142 : 01.12.08 - klo:12:47 »
Niinpä se, joka joutuu valitsemaan, on ihminen, vai kuinka?

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #143 : 01.12.08 - klo:12:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Niinpä se, joka joutuu valitsemaan, on ihminen, vai kuinka?


Kyllä ihminen valitsee ensin. Jos hän valitsee oikein, niin hyvä, jos väärin, niin sitten Jumalalla on kaksi vaihtoehtoa...

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #144 : 01.12.08 - klo:14:10 »
Kyllä mä väitän, että Jumalalla on äärettömän monta erilaista vaihtoehtoa. Ja tarvittaessa hän voi luoda niitä lisää... Jumala ei ole sidottu edes meidän logiikkaamme. Hän on jotain niin suurta, ettei sitä pysty ihmisenä koskaan käsittämään. Me emme voi asettaa Jumalalle minkäänlaisia rajoja.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #145 : 01.12.08 - klo:15:16 »
Luther taisi sanoa latinaksi: Nemo debet nisi homo, nemo potest nisi Deus. Eli vapaasti suomennettuna: Ei kukaan joudu paitsi ihminen, ei kukaan pysty paitsi Jumala. Sopii kai tämä valitsemiseenkin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #146 : 01.12.08 - klo:19:16 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Niinpä se, joka joutuu valitsemaan, on ihminen, vai kuinka?


Kyllä ihminen valitsee ensin. Jos hän valitsee oikein, niin hyvä, jos väärin, niin sitten Jumalalla on kaksi vaihtoehtoa...


Tästä olemme eri mieltä. Ei ihminen voi tietoisilla valinnoilla vaikuttaa omaan pelastukseensa. Maapallolla ei ole yhtään sellaista ihmistä, joka olisi valinnut OIKEIN! Me emme ymmärrä, emmekä tiedä, mitä oikeat valinnat ovat. Teemme valintoja, mutta emme ole tietoisia niiden seuraksista. OIKEITA valintoja ei ole olemassa. Ainoa valinta, jonka ihminen voi tehdä, on elää ihmisiksi tai pyytää Jumalalta: Tee minusta parempi ihminen.
Acta, non verba.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #147 : 02.12.08 - klo:13:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"

Tästä olemme eri mieltä. Ei ihminen voi tietoisilla valinnoilla vaikuttaa omaan pelastukseensa. Maapallolla ei ole yhtään sellaista ihmistä, joka olisi valinnut OIKEIN! Me emme ymmärrä, emmekä tiedä, mitä oikeat valinnat ovat. Teemme valintoja, mutta emme ole tietoisia niiden seuraksista. OIKEITA valintoja ei ole olemassa. Ainoa valinta, jonka ihminen voi tehdä, on elää ihmisiksi tai pyytää Jumalalta: Tee minusta parempi ihminen.


Tästähän sopii olla eri mieltä, sehän on meille ihmisille luvallista ja joskus hyödyllistäkin. Raamattu kyllä kehottaa olemaan yksimielisiä, koska Raamattu itsessään on sopusoinnussa itsensä kanssa kaikilta osin. Sen  lisäksi se sopusoinnussa kaikkien olemassa olevien tosiasioiden kanssa, siksi meidän kannattaa pyrkiä yksimielisyyteen ensisijaisesti Jumalan  kanssa. Hän on antanut siitä aivan riittävät ohjeet, että emme rakentelisi omia filosofioitamme.
Mutta se on liian suurta ylivastuullisuutta sanoessasi, että maailmassa ei ole yhtään ihmistä, joka olisi valinnut oikein. Kaikki tekevät kyllä virheitä eikä ole täydellistä ihmistä, mutta niitä, jotka ovat valinneet oikein, on paaaaljon! Itse asiassa jokainen, joka on valinnut olla Jeesuksen opetuslapsi. Se on nimen omaan tietoinen valinta, sitä ei kukaan tee  vahingossa tai tietämättään.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #148 : 02.12.08 - klo:14:39 »
Opetuslapseus lienee monelle vastentahtoinen valinta, johon päädytään vasta Jumalan pitkän suostuttelun tai kovistelun jälkeen. Ehkä se on tietoinen, mutta tuskin ihan itsenäinen valinta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #149 : 02.12.08 - klo:14:52 »
Laitetaanpa taas lukkoon, kun kymmenen sivua täynnä. Jos aiheesta tuntuu sanottavaa vielä olevan (mitä en epäile), uutta ketjua pystyyn.