Kirjoittaja Aihe: valtion orjatyökoulu  (Luettu 18466 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #45 : 14.01.09 - klo:22:49 »
Sodissa tapahtui paljon vääryyksiä. Lapualaisillakin oli tapaus Laurila. Tässä olisi pitänyt kenttäoikeuden kokoontua, herroja suojeltiin ja miehiä kuoli turhan takia. Haluttiin kostaa Laurilalle, pudottaa jalustalta. Talonpojat ja työläiset kantoivat sodissamme suurimman uhrin. Kun katsoo rannikon karttaa kaatuneitten osalta, onpa se alhainen verrattuna muuhun maahan. Suomea kannatti puolustaa, euroilla saamme maksaa leipämme. Asevelvollisuus ja sen suorittaminen kunniakkaasti täytyy olla jokaisen Suomen miehen perustehtävä. Ei puskan takana piilossa olemalla tulla koskaan selviämään. Olen huolestunut nykynuorisosta. Liian paljon porukkaa jää pois kasarmeilta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #46 : 14.01.09 - klo:23:21 »
harmillista...
wilhelmi niskasen jäljillä

hm

  • Vieras
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #47 : 14.01.09 - klo:23:39 »
Sotaveteraanien arvostus alkoi nousemaan olikohan 80/90-lukujen taitteessa ja hyvä niin. Olen aina kunnioittanut heitä! Isäni (kävi sekä talvi - että jatkosodan) oli jonkun aikaa vähän myrtsinä miun sivariin lähdöstä, mutta kyllä hän sen loppujen lopuksi hyväksyi, kun varmaan ajatteli, ettei tuon jukurin päätä käännä mikään eikä kukaan.

Sen ajan (60-luvun loppu ja 70-luku) rientojen kärkijoukoissa ei ajatellutkaan muuta vaihtoehtoa.

Se siitä osaltani!

Poissa Pasi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 17
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #48 : 15.01.09 - klo:08:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Perustelu: Suomi oli ainoa toiseen maailmansotaan osallistunut valtio, joka säilyi itsenäisenä.


Jonkin sortin historijoitsijana täytyy puuttua tähän, sillä paikkaansahan tuo ei pidä. Varmaan joku pieni ajatushäiriö vain.
Mies voi lähteä Lahesta, mutta Lahti ei lähe miehestä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #49 : 15.01.09 - klo:08:24 »
näkökulmia...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #50 : 15.01.09 - klo:11:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Pasi"
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Perustelu: Suomi oli ainoa toiseen maailmansotaan osallistunut valtio, joka säilyi itsenäisenä.

Jonkin sortin historijoitsijana täytyy puuttua tähän, sillä paikkaansahan tuo ei pidä. Varmaan joku pieni ajatushäiriö vain.

Sinänsä kuvattu maailmanpoliittinen tilanne olisi kyllä mielenkiintoinen, koettakaapa kuvitella sitä.

Mutta otetaanpas alueelliseksi rajaukseksi Manner-Eurooppa ja vaihdetaan itsenäisyyden tilalle miehitys, niin päästään oikealle hehtaarille...

Mt

Poissa Pasi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 17
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #51 : 15.01.09 - klo:12:21 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Pasi"
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Perustelu: Suomi oli ainoa toiseen maailmansotaan osallistunut valtio, joka säilyi itsenäisenä.

Jonkin sortin historijoitsijana täytyy puuttua tähän, sillä paikkaansahan tuo ei pidä. Varmaan joku pieni ajatushäiriö vain.

Sinänsä kuvattu maailmanpoliittinen tilanne olisi kyllä mielenkiintoinen, koettakaapa kuvitella sitä.

Mutta otetaanpas alueelliseksi rajaukseksi Manner-Eurooppa ja vaihdetaan itsenäisyyden tilalle miehitys, niin päästään oikealle hehtaarille...

Mt


Tätä tässä varmaan ajettiin takaa. Tosin Neuvostoliittoakaan ei miehitetty (lasketaan kai Manner-Eurooppaan). Tai sitten voidaan puhua pelkästään sodan hävinneistä maista ja niiden miehityksestä...
Mies voi lähteä Lahesta, mutta Lahti ei lähe miehestä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #52 : 15.01.09 - klo:13:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Pasi"
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Pasi"
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Perustelu: Suomi oli ainoa toiseen maailmansotaan osallistunut valtio, joka säilyi itsenäisenä.

Jonkin sortin historijoitsijana täytyy puuttua tähän, sillä paikkaansahan tuo ei pidä. Varmaan joku pieni ajatushäiriö vain.

Sinänsä kuvattu maailmanpoliittinen tilanne olisi kyllä mielenkiintoinen, koettakaapa kuvitella sitä.

Mutta otetaanpas alueelliseksi rajaukseksi Manner-Eurooppa ja vaihdetaan itsenäisyyden tilalle miehitys, niin päästään oikealle hehtaarille...

Mt


Tätä tässä varmaan ajettiin takaa. Tosin Neuvostoliittoakaan ei miehitetty (lasketaan kai Manner-Eurooppaan). Tai sitten voidaan puhua pelkästään sodan hävinneistä maista ja niiden miehityksestä...


Kenraali Ermei Kanninen puhui tästä viimeisestä vaihtoehdosta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #53 : 15.01.09 - klo:19:13 »
Hei!

Minäkin kävin armeijan aikanaan 70-luvulla. Olin piruntorjuntapatterissa. Sotilaspassiini on merkitty tehtäväksi sotilaspastori. Tehtävävä kirkollinen työ, hartaudet, sielunhoito ja kaatuneiden hoito. Sodissa Suomen sotilaspapeilla oli iso rooli monessa asiassa.

Siviilissä ei minun lisenssi riitä papin hommaan, koska kutsumukseni on nuorisonohjaajan homma. Mutta näissä armeija yms. asioissa lisenssi varmaankin riittää (vaikka olen Juhon ja LarsMikaelin rinnalla vasta poikasten kirjoissa :)) Pyydän sen vuoksi, että palatkaa ruotuun, Juho ja Lauri, älkää jättäkö paikkaanne näillä palstoilla!

Mauno

Poissa Seeker

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #54 : 16.01.09 - klo:09:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Antti Juhani"
Asevelvollisuus ja sen suorittaminen kunniakkaasti täytyy olla jokaisen Suomen miehen perustehtävä. Ei puskan takana piilossa olemalla tulla koskaan selviämään. Olen huolestunut nykynuorisosta. Liian paljon porukkaa jää pois kasarmeilta.


Minä taas olen huolestunut siitä, löytyykö Körttifoorumilta valtakunnan militanteimmat, vanhoillisimmat ja kapeakatseisimmat herrat, kun ei osata päivittää katsantokantoja valtakunnan puolustuspolitiikan suhteen tälle vuosituhannelle? En minä muuten saata ymmärtää teidän kummallisia mielipiteitänne, jonka mukaan jokaisen Suomen miehen pitäisi tarttua pyssyyn, jotta voisi tuntea itsensä Oikeaksi Mieheksi.

Itse pidän siviilipalvelusta erittäin kunnioitettavana vaihtoehtona. Monikaan armeijan käyvä Tosimies ei pääse milloinkaan tekemään työtä vaikkapa vanhustenhuollon parissa. Siinä työssä ne tosimiehet tehdään, ei pyssy kädessä.

- Etsijä, res. yliltn

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #55 : 16.01.09 - klo:19:10 »
Käsittääkseni asevelvollisuuden voi suorittaa myös vanhustenhuollon parissa, sairaaloissa ym. Kasarmi voi olla myös sairaala tms. Täällä tekemällä työn kunniakkaasti, voisin antaa "korpinjämät."

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Aseveli?
« Vastaus #56 : 17.01.09 - klo:07:07 »
Itte oon fundamentaalitapaus suhteessa Raamattuun ja siksi olen pasifisti.
Jeesus sanoi. Miekka tuppeen, kun sotamiehet hyökkäsi. Lisäksi hän lisäsi, että Jumala voi lähettää Enkeleitä.

Jos ihmisellä on kokemus Jumalasta tai joku hngellinen murros ollut, niin luulisi ihmisestä samalla tulevan silleen uskova, että luottaisi Jumalaan eikä omaan voimaansa.
Jos uskoo niin eikö voisi uskoa kuten Jeesus, että kyllä Jumala puuttuu peliin.

Kait joku vastuu elämästä ihmisillä kanssa on, mutta nyky maailmassa, kun on ydinaseita ja muuta kalustoa jolla koko maailman saa tuhottua ja moneen kertaan, ei sotaväki ole järkevä vaihtoehto.

Suomikin voisi rakentaa pari ydinpomia ja sanoa, että lopetamme armejan, mutta jos joku hyökkää, niin ydinpommi lähtee toinen Moskovaan ja toinen Pietariin. En usko että kukaan hyökkäisi. Äh menipä militaristiseksi tää pasifistin kirjootus. 8)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Aseveli?
« Vastaus #57 : 17.01.09 - klo:09:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Itte oon fundamentaalitapaus suhteessa Raamattuun ja siksi olen pasifisti.


 :smt023 Yleensä kuulee tuolla alulla juuri päinvastaisen lopputuloksen - tai näkee, maailmalla uskonsotia riittää.

Poissa joonasv

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 41
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #58 : 17.01.09 - klo:12:02 »
Palvelen kenties puolustusvoimien löysimmässa sektorissa. Olen sotilassoittaja 8) . Sodanajan sijoituksesta ei ole tietoa, mutta veikkaan, että jonkinlaisina houkutuslintuina toimitaan 8)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
valtion orjatyökoulu
« Vastaus #59 : 17.01.09 - klo:12:19 »
Laittavat miinanpolkijoiksi pillipiiparit viihdytysten välissä. :D
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024