Kirjoittaja Aihe: Linnut 33  (Luettu 19434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Linnut 33
« : 29.04.20 - klo:06:05 »
Lisää uusia pihalintuja: Paraikaa syömässä on fasaanikana   :107: :117:

En ole moista täällä ennen nähnyt. Edellinen asuntoni on tuossa puolentoista kilometrin päässä, siinä kyllä näki fasaaneja. Ovat kuulemma olleet harvenemaan päin. Nauttikoon hän nyt siinä aamiaista, jotta jaksaa vaikka pyöräyttää poikueen kantaa vankentamaan.

Lisäksi syömässä ovat käyneet aiemmin mainitsemattomista sepelkyyhky (pariskunta) ja naakka. Naakka ei onneksi tuonut tullessaan kaikkia kavereitaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Linnut 33
« Vastaus #1 : 29.04.20 - klo:06:46 »

   Täälläkin  :039: on nyt fasaaneja. Edellisen kerran noin kaksikymmentä vuotta sitten.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #2 : 29.04.20 - klo:09:23 »
Olisi kiva, jos Kankaalan tanhuvilla huutaisi urosfasaani römeästi kökköö. Eipä silti, kuulin uutisen, että Veneheiton kaupan luona on ollut fasaani hiljattain.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 33
« Vastaus #3 : 29.04.20 - klo:09:41 »
Meillä oli omat fasaanit 70-lovun lopulla. Matti haki poikasia Harvialasta ja niitä tarhattiin mökillä . M rakensi niille hienon aikatuksen pesälaatikoineen saunan taaksen.
Vahinko kävi kun olisi pitänyt ne päästää luontoon jokunen päivä aiemmin, ja kun ei ehditty, ne kävivät stressauteina toistensa kimpuun. Jokunen hakattiin kuoliaaksi, mutta suurin osa päästettiin luontoon.

Kukot pitivät sen kesän kamalaa meteliä, mutta kettu hoiteli sen asian. Jokunen kana ja poikaset nähtiin seuraavana vuonna, mutta siinä se kokeilu. :017:

Tarha jäi kaneille. Niitäkin sikisi melkoinen määtä kahdesta, ja M joutui sitten murhamieheksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #4 : 29.04.20 - klo:10:24 »
Tuttu tarina minulle kaneista. Matti on näköjään tosi metsämies, kun tarhasi omat fasaanitkin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 33
« Vastaus #5 : 29.04.20 - klo:11:01 »
On hän, vieläkin rahtii ( hämäläisittän ) tai könyää hirvijahtiin. Ei torniin enää mutta omalle jakkaralle, kivelle tai kannolle kyttäämään.

Ex-vävystä hän sai seuraa metsälle, ja veljistään tietysti. Vävyn kanssa kaatoivat peuroja, metsäkanalintuja metsoja ja teeriä myöten. Pyypaisti ja heinäsorsa-soosi oli meillä silloin arkiruokaa, jäniksistä puhumattakaan.

Näin opin ruokaa näistä laittamaan. Kalansavustus oli Matin homma.

Kiva näitä on muistella. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #6 : 29.04.20 - klo:11:36 »
Olen samaa mieltä  :039:.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 33
« Vastaus #7 : 01.05.20 - klo:11:52 »
Morjensta!   Ja hyvää vappua kaikille!    :039:

Eilen mulla tyypillistä vapunviettoani...olin haravoimassa pihaa kotimökillä.
vielä sinne jäi pienehkö alue haravoitavaa, saan sen tehtyä sopivasti ennen
ruohonleikkuukauden, risukasan polttamisen ja käen kukkumisen alkamista... :023:

Paluumatkalle lähdin mutkitellen, kävin ensin rannassa katsomassa oliko soutuvene
käyttökunnossa, olihan se, puhdistusta vailla.
Siinä veneeni lähellä kaksi rohkeaa västäräkkiä, oliskohan olleet pesäpaikkansa
puolustamisen mietteissä.

Ajelin kotiin ekaa kertaa tänä keväänä pikkuteitä, osittain entistä, toivottavasti nykyistä ja
tulevaakin edelleen, pyöräilyreittiä.
Toiveenani oli nähdä lintuja...alkumatkasta näytti että joudun tyytymään lokkien, varisten,
harakoiden, naakkojen, töyhtöhyyppien, peippojen ja västäräkkien näkemiseen...
matkan edetessä tien varren ojasta pyrähti iso pitkänokkainen lintu lentoon,
luultavasti kuovi, väri oli vähän kirjava ja harmaansävyinen, kuovi mielestäni vaalean ruskea.
Joutsenia en sillä reitillä havainnut, yhden kurkiparin huomasin...
ja loppumatkasta odotus palkittiin, valtava hanhiparvi pellolla vajaan sadan metrin päässä tiestä,
piti ihan pysähtyä hetkeksi katselemaan, kuten yksi toinenkin paikalle osunut auto.

Jep, tällaista

Kohtapuoliin kävelylenkille, sen verran tuulista etten pyöräilemään lähde.
Ehkä pyörälenkkikin viikonlopun kuluessa, lämpenevää luvassa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #8 : 01.05.20 - klo:13:11 »
Veli Vn hyvää jatkoa :039:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 33
« Vastaus #9 : 04.05.20 - klo:21:00 »
Eilen kuulin yhden käen kukahduksen. Taisin sen nähdä lentävän. Yksi kukahdus ei kuitenkaan minua asiasta vakuuttanut. Tänä iltana jatkoi pihapuuhia ja nyt kuului oikein kunnolla kukunta kahteen eri kertaan.
Päivällä töissä ollessani oli pihapiirissä lennellyt yksi pääskynen, mutta ei yksi pääsky kesää tee.  :023:  Onneksi pihapiirissä jo lenteli kärpäsiä ja muuta ötiäistä. Niitä tarvitaan, että kesälinnut voivat tulla.  :023:
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 33
« Vastaus #10 : 04.05.20 - klo:21:01 »
Näköjään kaakonpuolessa kevät ja kesä edistyy nopeammin kuin Kanta-Hämeessä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #11 : 06.05.20 - klo:22:31 »
Nyt kun noita lintuja olen lähietäisyydeltä päässyt katselemaan, niin olen havahtunut siihen että käpytikka ei ole mustarastasta kookkaampi. Jotenkin olen mieltänyt tikat isommiksi. Täällä päin pitäisi pesiä myös pikkutikkoja, mutta sellaista en ole koskaan nähnyt. Palokärki sen sijaan joitakin vuosia sitten kaikessa rauhassa kuori puuta vilkkaan Pispalan Valtatien varressa. Senkin piti muka olla arka metsien asukki. Ja katin kontit, sanon minä! Helsingissä joskus bongasin Mäkelänkadun varrelta.

Pihallani on nyt mainittujen käpytikan ja mustarastaan ohella käynyt varpunen, pikkuvarpunen, talitiainen, sinitiainen, punarinta, harakka, naakka, fasaani (kana on tuonut komean mutta aran kukkonsa mukanaan), sepelkyyhky. Talvella kävi räkättirastas napsimassa aronianmarjoja, mutta ruokinta niitä ei kiinnostanut. Nisäkkäistä on käynyt orava ja jokin hiiri. Nyt ei ollut lunta rusakon jälkiä kaappaamaan mutta aiempina talvina jälkiä on näkynyt, ja rusakoita täälläpäin kyllä piisaa. Siilejä sen sijaan ei jostain syystä juuri tässä ole.

Pihalta käsin on sitten voinut havaita tukun muita lintuja. Pari päivää on ollut kirjosieppoja sönkkäämässä, ja tänään ensimmäinen pajulintu.

Hienoimmat pihabongaukseni ikinä ovat olleet edellisessä asunnossani taviokuurnaparvi pihlajassa jonain talvena muutamana päivänä (en ole niitä koskaan muulloin nähnytkään), ja reilut kymmenen vuotta sitten kanahaukka puluaterialla (naapurin pihalla). Samaisen pihan ohi joskus kesäyönä jolkotteli pitkin jalkakäytävää kettu.

Niin joo. Käenpiika olisi edelleen mitä tervetullein piika itsellenikin. Saisi syödä pihalta nuo muurahaiset, jotka ovat taas heränneet. Piian puuttuessa pitänee ruveta myrkkysyöttejä virittelemään  :icon_sad:. (Jonain kesänä olin kai ollut niin laiska, että murkut tuumasivat etten minä raamatullisesti mene heidän tykönsä, vaan muurahaisten on tultava laiskan tykö. Valtasivat keittiöni peijakkaat, lattia oikein velloi muurahaisia.)
« Viimeksi muokattu: 06.05.20 - klo:22:37 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #12 : 06.05.20 - klo:22:57 »
Näköjään kaakonpuolessa kevät ja kesä edistyy nopeammin kuin Kanta-Hämeessä.

"Käki kuuukkuu siellä ja keeeevät oon, vie sinne mun kaiihoni pooohjaatooon", laulettiin koulussa (Pohjois-Karjalassa). - Enpä ole itsekään käkeä vielä kuullut, mutta ei niitä täällä kaupungissä koskaan olekaan.

Minulle ei opetettu koulussa (=peruskoulu) lintuja muuta kuin peipposen ja pajulinnun laulun ero, ja sitten musiikintunnilla em. käkijutun lisäksi Metsän laulajaiset (https://www.youtube.com/watch?v=IMsz_kAmUeQ), jonka "solisteihin" olen myöhemmin omatoimisesti tutustunut (ja joka on sikäli hassu, että minulla on sukulaisina Laulajaisia, jotka ovat jokseenkin laulutaidottomia). Minun aikanani ekologia oli se juttu, mitä piti opiskella. Hämärästi muistan kyllä myös, että oli puhetta suotyypeistä ja suoyhdistelmätyypeistä. Ehkä ne olivat jotain rämehirviöitä? Vaikka olenkin sitä mieltä että kyllä se ekologia myös vaatii tuekseen lajintuntemusta ja lajien elintapojen havainnointia (mm. täällä tehdyt havainnot mustarastaan etenemistyylistä), en ole kovin pahoillani, että se skipattiin. Sain sitten omia aikojani kiinnostua myöhemmin, ilman että pakkosyöttö koulussa saisi koko jutun tympimään. Muistan katselleeni kiikareilla räkättirastasta ihmetellen, että mikä TUO on, voiko Suomessa tosiaan olla noin kirjava ja eksoottisen näköinen lintu. Samanikäinen serkkupoikani, joka lounaampana opiskeli kansakoulun opetussuunnitelman mukaan, kävi vapaa-aikoinaan ilmakiväärillä niitä ampumassa, ja tunsi lajin kyllä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #13 : 06.05.20 - klo:23:44 »
Kahlaajia en tunne muuta kuin meriharakan ja rantasipin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #14 : 07.05.20 - klo:07:44 »
Vesilinnut yleensä ovat vaikeita tunnistettavia. Muinoin ihan jännitti metsäoppilaitoksen riistanhoidon jatkolinjalla, että pääsenkö edes läpi.

Pakkasyöt pitävät ruokintapaikan käynnissä, sillä tällekin aamulle siihen tuli aika kirjava kaarti erilaisia lintuja. Eniten kiinnosti orava, sillä se on alkanut vaihtaa väriään ja häntä on ihan laiha luikero. Olisikohan tämä vierailija poikasensa saanut naaras, joka hännän talvikarvat uhrasi poikasilleen tyynyiksi.