Kirjoittaja Aihe: Alkoholi ja körtit  (Luettu 45042 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #30 : 17.10.05 - klo:21:09 »
Suora kysymys. Oletko pystynyt elämään täysin raamatun mukaan??? Jos et, niin älä pyydä sitä muilta. Taivaan portilla sinulle tehdään vain yksi kysymys. Oletko rakastanut muita niinkuin itseäsi??? Onneksi Jumala on armollinen.

Periaattessa en vastaa anonyymeille, mutta tein vahingossa poikkeuksen. Kirjaudu mukaan jos haluat kirjoitella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #31 : 17.10.05 - klo:21:14 »
Jooh, pitäiskö alkaa kyselemään jokaisesta Raamatun ohjeesta, noudattaako nimetön niitä. Veikkaan, että alta aika yksikön meillä on monta kohtaa, joita ei tarvitse noudattaa, koska ... ööö... jokin epämääräinen sanoo niin.

Onneksi Kristus voi kantaa meidät rikotut, vajaavaiset Kotiin.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa saarushka

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #32 : 18.10.05 - klo:11:54 »
En juo viinaa ihan vain siitä syystä, että menin keväällä tekemään sellaisen periaatepäätöksen. Päätökseni syynä taas oli se, että jouduin siivoamaan erittäin alkoholisoituneen ihmisen entisen asunnon (jota ei varmaankaan ollut siivottu kuukausiin, tai vuosiin). Siivoamisen ajan jouduin myös asumaan tuossa kämpässä, ja urakka tuntui minusta silloin - ja vielä näin jälkeenpäinkin - aika raskaalta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Onneksi en sentään siivonnut yksin.

Voin sanoa, että sen mökin siivoaminen ja siellä asuminen oli varsin tehokasta alkoholivalistusta. Kaikilla aisteillani (erityisesti haju-) sen koettuani tiesin, millaiseksi en ainakaan halua elämäni muodostuvan. Omassa suvussani ei tietääkseni ole mitenkään hirveästi alkoholismia, mutta onhan pieni riski aina olemassa, jos pulloon tarttuu. Minä päätin olla tarttumatta.

Myönnän toki, ettei kaikista alkoholia käyttävistä suinkaan tule rappioalkoholisteja, enkä keneltäkään alkoholijuomien nauttimista kiellä. Päätökseni koskee vain itseäni, eivätkä esim. liköörikonvehdit ole pidättäytymisen piirissä. :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #33 : 18.10.05 - klo:12:22 »
Upea päätös. Toivon sille pitkää ikää. Hauskaa on aidolla ihmisellä ilmankin viinaa. Surullisinta on se, että kerran alkoholisti on aina alkoholisti. Taudista ei parane ja sen jälkeen on vain kaksi vaihtoehtoa 1 ja 0.

Sama muuten koskee säännöllisesti polttanutta, kuten minä. En ole polttanut yhtään sen jälkeen, kun aikoja sitten lopetin poltettuani jo liian kauan. Tiedän, että jos poltan yhdenkin, niin se alkaa uudelleen. Niin kävi aikoinaan isälleni ja siskolleni, jotka kyllä sitten monen vuoden tappelun jälkeen saivat yliotteen itsestään ja lopetivat uudelleen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #34 : 18.10.05 - klo:15:54 »
Ei siinä mitään, hieno päätös olla juomatta jos on. Yhdenlainen alkoholiongelma sekin silti on, ettei juo ollenkaan, niinkuin on sekin, ettei pysty hallitsemaan juomistaan. Siitä välimaastosta pitäisi löytyä sen kultaisen keskitien. Silti, ehdottomasti ennemmin absolutisti kuin alkoholisti :wink:

Ja Seppo on kyllä oikeassa tuon tupakoinnin suhteen...

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #35 : 18.10.05 - klo:15:59 »
Lainaus käyttäjältä: "saarushka"
En juo viinaa ihan vain siitä syystä, että menin keväällä tekemään sellaisen periaatepäätöksen. Päätökseni syynä taas oli se, että jouduin siivoamaan erittäin alkoholisoituneen ihmisen entisen asunnon (jota ei varmaankaan ollut siivottu kuukausiin, tai vuosiin). Siivoamisen ajan jouduin myös asumaan tuossa kämpässä, ja urakka tuntui minusta silloin - ja vielä näin jälkeenpäinkin - aika raskaalta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Onneksi en sentään siivonnut yksin.

Voin sanoa, että sen mökin siivoaminen ja siellä asuminen oli varsin tehokasta alkoholivalistusta. Kaikilla aisteillani (erityisesti haju-) sen koettuani tiesin, millaiseksi en ainakaan halua elämäni muodostuvan. Omassa suvussani ei tietääkseni ole mitenkään hirveästi alkoholismia, mutta onhan pieni riski aina olemassa, jos pulloon tarttuu. Minä päätin olla tarttumatta.

Myönnän toki, ettei kaikista alkoholia käyttävistä suinkaan tule rappioalkoholisteja, enkä keneltäkään alkoholijuomien nauttimista kiellä. Päätökseni koskee vain itseäni, eivätkä esim. liköörikonvehdit ole pidättäytymisen piirissä. :)


Hieno päätös. Absolutismi on helpoin tapa tehdä selkeä rajanveto käytön suhteen. Liköörikonvehdit lienee varmasti aika turvallisia; en ole ainakaan kuullut, että kukaan olisi juopunut niitä syömällä  :wink:

JSvsj

  • Vieras
sssss
« Vastaus #36 : 18.10.05 - klo:16:48 »
Jokaisen oma päätös, ottaako vai ei!  Silti olen huomannut että mielipiteet voivat matkan varrella muuttuakin...

Olen samaa mieltä että absolutismi (kun sitä vaaditaan muiltakin kuin itseltä) on myös eräänlainen alkoholi-ongelma.  Traumaattinen ja pelonsekainen suhtautuminen alkoholiin...  ehkä tähän uskonnollisissa piireissä liian usein sekoittuu omavanhurskasta pyrintöä jolla koetetaan tehdä keinotekoista "rajaa maailmaan" päin...

Itse nautin alkoholia varsin kohtuudella; saunaoluet kuuluu automaattisesti ohjelmaan samoin kuin silloin tällöin nautittava konjakkilasillinen. Juovuksiin en juo koskaan.  Nuorempana join paljon juopumistarkoituksessa mutta kokemus on osoittanut että juovuksiin tuleminen pilaa ilon.  Siitä ei tule kuin paha olo!  :x

Täysin kunnioitettava ja kristitylle hyvinkin sopiva päätös olla juomatta yhtään alkoholia!  :lol:    Hieno juttu on lisäksi se, ettet tee alkoholista itsellesi ongelmaa jonka avulla sohia niitä jotka ovat päätyneet eri käytäntöön!  "Viina on viisasten juoma" -sanotaan ja se pitää paikkansa!  Alaikäisille alkoholi ei kuulu lainkaan koska he eivät ole riittävän kypsiä asialle. Alkoholi on nautintoaine siinä missä kahvi ja teekin ja OIKEIN käytettynä siinä ei ole mitään pahaa. Humalahakuisesta juomisesta taas raamatunkin mukaan seuraa useimmiten "jumalaton meno"... -tämä kai voidaan kokemusperäisesti allekirjoittaa... :wink:

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #37 : 18.10.05 - klo:19:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Liköörikonvehdit lienee varmasti aika turvallisia; en ole ainakaan kuullut, että kukaan olisi juopunut niitä syömällä  :wink:

Paitsi että mun kaveri väittää näin käyneen, kun oli syönyt ison paketillisen itsekseen töllöä katsellessa... Tiedä häntä.
Tänä iltana kaikki onnistuu.

JSvsj

  • Vieras
sssss
« Vastaus #38 : 18.10.05 - klo:20:41 »
Lainaus käyttäjältä: "mannaryyni"
[Paitsi että mun kaveri väittää näin käyneen, kun oli syönyt ison paketillisen itsekseen töllöä katsellessa... Tiedä häntä.


Todennäköisesti kaverillesi tuli sokerihumala jos veti ison paketin yksin konvehteja naamariinsa!  Äkillinen verensokerin nousu voi aiheuttaa vähän sekavan tunteenkin, varsinkin jos on taipumusta verensokeri-ongelmiin.  Tuskinpa noissa konvehdeissa edes ON oikeata likööriä, vaan jotain maustettua sokerilitkua...  (en kyllä mene vannomaan...)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #39 : 19.10.05 - klo:14:41 »
En juo, koska olen alaikäinen. Se ei kyllä mitä nyt samanikäsiä seuraa paljon paina mutta en juo. Eikä meillä vanhemmatkaan juo paitsi jos joku tarjoaa.

Kuulin tämmösen jutun kun mun täti joi puoli lasillista viiniä niin äitinsä (eli mun mummu) katto tiukasti silmiin ja kysy että "Taina. Oletko sinä nyt humalassa?" :lol:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

sanansaattaja/vieras

  • Vieras
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #40 : 24.10.05 - klo:20:01 »
Kuule seppos, onnistuuko se rakastaminen juovuspäissä paremmin kuin selvinpäin. Eikö siitä useimmiten tule tappelu tai irstas meno niinkuin sana sanoo ?

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #41 : 24.10.05 - klo:20:42 »
Lainaus käyttäjältä: "sanansaattaja/vieras"
Kuule seppos, onnistuuko se rakastaminen juovuspäissä paremmin kuin selvinpäin. Eikö siitä useimmiten tule tappelu tai irstas meno niinkuin sana sanoo ?


Riippuu juovuspäisyyden määritelmästä. Ainakaan absolutismia tällä argumentilla en lähtisi puolustamaan. Kaikki varmastikin tietävät, että useimmiten runsas alkoholinkäyttö ei pitkällä tähtäimellä rakenna ihmisen välistä yhteyttä.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

JSvsj

  • Vieras
sssss
« Vastaus #42 : 25.10.05 - klo:16:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
[. Kaikki varmastikin tietävät, että useimmiten runsas alkoholinkäyttö ei pitkällä tähtäimellä rakenna ihmisen välistä yhteyttä.



Paskapuhetta!  Katseleppas vaikka puliukkoja; niillä on keskenään syntynyt yhteys jota tuskin olisi heillä ilman runsasta alkon käyttöä!   :wink:   :lol:  :twisted:  :lol:

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Re: sssss
« Vastaus #43 : 25.10.05 - klo:21:05 »
Lainaus käyttäjältä: "JSvsj"
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
[. Kaikki varmastikin tietävät, että useimmiten runsas alkoholinkäyttö ei pitkällä tähtäimellä rakenna ihmisen välistä yhteyttä.



Paskapuhetta!  Katseleppas vaikka puliukkoja; niillä on keskenään syntynyt yhteys jota tuskin olisi heillä ilman runsasta alkon käyttöä!   :wink:   :lol:  :twisted:  :lol:


Aivan, mutta tällöin kyse onkin yhteisestä harrastuksesta. Esim. sodan käyneillä ihmisillä on varmaankin jonkinlainen erityinen yhteys, mutten silti suosittelisi sitä harrastukseksi.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

JSvsj

  • Vieras
Re: sssss
« Vastaus #44 : 25.10.05 - klo:21:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Lainaus käyttäjältä: "JSvsj"
[Aivan, mutta tällöin kyse onkin yhteisestä harrastuksesta. Esim. sodan käyneillä ihmisillä on varmaankin jonkinlainen erityinen yhteys, mutten silti suosittelisi sitä harrastukseksi.



Hmm... :?   Yhteinen harrastus: "runsas alkoholin käyttö"

MUAHAHAHAAAAAAAA  :lol:  :lol:  :roll:


Eiköhän Jaakko pyydetä kansalaisopiston tiloja uuden harrastuspiirin käyttöön  :!:   Esitteeseen voisi panna vaikkapa:

"Käytämme tunneilla runsaasti alkoholia. Ryhmä perustetaan jos vähintään neljä ilmoittautuu.  Omat oksennussangot mukaan!"