Kirjoittaja Aihe: Alkoholi ja körtit  (Luettu 44772 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lumi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 35
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #15 : 03.08.05 - klo:10:15 »
Tämä uskovan alkoholin käyttö tuntuu olevan lähinnä meidän suomalaisten ongelma. Kerran Israelissa käydessäni teimme pyhiinvaellusmatkaa Kaanaaseen (ja jokainenhan muistaa Jeesuksen ihmeteon: vedestä viiniä). Opas kertoi, kuinka suomalaisten kanssa nämä kaanaan vierailut ovat aina vähän hankalia, ja Jeesuksen ihmetekoa joutuu aina alustamaan ja puolustamaan, suomalaisille. Muiden kansalaisten kanssa tätä ongelmaa ei ole. Sitten kun kaanaasta lähtiessä poikettiin yhdessä kaupassa, niin seurakunnan mummot osti koko sallitun viinimääränsä Holylandin Holy Wedding Wine:ia. Tekopyhyttä sanon minä. Samanlailla toikin viini juovuttaa.

Itsekin olen käynyt läpi monenlaisia vaiheita uskonelämäni varrella. Ja Juho A:n mainitsema alkoholiongelma on tuttu ja omakohtaisesti olen kokenut absolutismin myös vakavaksi alkoholiongelmaksi.

On myös totta, että alkoholin nauttiminen saattaa aiheuttaa toisenlaisen ongelman liikakäytön, joka ei sekään ole tervettä.

Mielestäni temen vastaus synnistä oli hyvä. Synti mikä synti! Olen itsekin törmännyt näihin syntilistoihin ja pisteytyksiin. Mutta kyllä Raamatusta Jeeskuksen opetuksista saa sen käsityksen, että synti on aina synti.

Tietysti sitten voi pohtia onko alkoholin nauttiminen syntiä?

Eikä minulla ole viisautta siihen vastata. Mutta jotenkin yritän itse omassa elämässä pitää mielessä kaksi perusasiaa: kohtuullisuus ja toisen ihmisen kunnioittaminen.

Jos omalla juomisellani pahennan toisen kristityn tai alkoholistin tai yleensäkin tavallisen tyypin olemista, on syytä miettiä kannattaako alkoholin nauttiminen tai edes siitä puhuminen heidän seurassaan.

Jos syön liikaa lihon, jos juon liikaa sairastun, jos kuuntelen musiikkia liian usein liian kovalla vaikuttaa se kuulooni, jne.

Vastaus kysymykseen käyttänkö alkoholia? Kyllä tämä körtti käyttää. Tosin en niinkään nauti iltaelämästä, bubeissa käynneistä yms. Saunasiideri saunan päälle kruunaa saunomisen ja hyvä viini hyvän ruuan kanssa on aivan ehdotonta. Kuohuviinilasillinen juhlatilaisuudessa, miksi jättäisin väliin? Lasillinen (tai kaksi) likööriä illanistujaisissa hyvässä seurassa ei tuota ongelmia. Hyvän aterian päätteeksi kahvi konjakilla - ah mikä nautinto. Mutta tuo kaikki samana iltana on itselleni liikaa...

PS. Multa joku körttiläisyyttä tuntematon (tai sitten minua paremmin tuntema) kysyi, että vieläkö herättäjäjuhlilla on olutteltta.  Tänä vuonna ainakin multa jäi kyseinen teltta huomaamatta.

Poissa omituinen otus..<3

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 17
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #16 : 03.08.05 - klo:21:38 »
mä en ole koskaan (vieläkään, kavereiden mielestä) juonu.. eikä musta asialla oo kiirettä... kyllä sitä vielä varmaan ehtii... mä ainakin luulisin niin... :) oon nyt 15... ja lähes kaikki mun kaverit on juonu.... se vähän surettaa.. mut ei kai sillekkään mitään voi..
Omituinen Otus..<3

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #17 : 03.08.05 - klo:22:25 »
Jooh, ei nuorten kannatakkaan vielä alkoholia edes miettiä. Kyllä sitä kerkee sittenkin, kun on 18-v täyttänyt.

Teme =)
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa MillaB

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 93
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #18 : 08.08.05 - klo:13:54 »
On kyllä surullista katsoa millaisiin ongelmiin ikäiseni (alle 18-vuotiaat) ovat jo ehtineet joutua alkoholin vuoksi. Välit poikki vanhempien kanssa, kotoa karkailua, koulun keskeyttämistä, masennusta - alkoholin avulla kun yrittää murheitaan unohtaa niin voikin joutua aikamoiseen kierteeseen.
"On ne voit bien qu'avec le cœur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #19 : 08.08.05 - klo:19:25 »
Lainaus käyttäjältä: "MillaB"
On kyllä surullista katsoa millaisiin ongelmiin ikäiseni (alle 18-vuotiaat) ovat jo ehtineet joutua alkoholin vuoksi.


Toisaalta voi miettiä, onko alkoholi enemmänkin seuraus kuin syy. Eli jos on jo huonot lähtökohdat, on alkoholin suurkäyttö enemmänkin seuraus sille, että kaikki ei ole hyvin. Harvemmin hyvinvoivat nuoret joutuvat ongelmiin alkoholin kanssa.

Sikäli myös tämä Suomen alkoholipolitiikka on vähän väärällä radalla - ehdoton kielto alle 18-vuotiaille, jolloin ihan varmasti kaikki haluavat sitä kokeilla (niin tein myös minä aikanani). Jos alkoholipolitiikka olisi suvaitsevampaa niin kuin esim. joissain Keski-Euroopan maissa, ei nuorten kännäys olisi varmastikaan niin suuri ongelma kuin nyt.

En myöskään ymmärrä, miksi nuorten juomisesta pidetään niin suurta haloota; jos 16-17-vuotiaat pitävät kavereidensa kanssa hauskaa ja juovat kohtuullisesti, niin mitä haittaa siitä kenellekään on? Eri asia tietysti alle 15-vuotiaat (kroppa ei kestä niin kuin aikuisella) ja tässäkin se ördääminen ja ylilyönnit. Nehän nyt ei tee kenellekään hyvää.

Poissa MillaB

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 93
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #20 : 08.08.05 - klo:19:53 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "MillaB"
On kyllä surullista katsoa millaisiin ongelmiin ikäiseni (alle 18-vuotiaat) ovat jo ehtineet joutua alkoholin vuoksi.


Toisaalta voi miettiä, onko alkoholi enemmänkin seuraus kuin syy. Eli jos on jo huonot lähtökohdat, on alkoholin suurkäyttö enemmänkin seuraus sille, että kaikki ei ole hyvin. Harvemmin hyvinvoivat nuoret joutuvat ongelmiin alkoholin kanssa.


Sitä myös tarkoitin, en vain osannut ilmaista itseäni. Ne lähipiirin tapaukset, joissa tuossa puhuin ovat juuri sellaisia, että aluksi on ollut kotona ongelmia ja silloin ystäväni ovat ruvenneet juomaan, josta taas on aiheutunut kaikkea aiemmin mainitsemaani. Ja näissä tapauksissa ne kotiongelmatkin on johtuneet alkoholista, joka taas on seurausta työelämän ongelmista yms. Joten niin kuin sanoin, se aiheuttaa kierteen.
"On ne voit bien qu'avec le cœur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #21 : 08.08.05 - klo:19:54 »
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen: Käsitys körteistä ryyppäilevänä kansana juontanee juurensa juurikin Paavoon ja hänen hengellisiin perijöihinsä, jotka siis provokaationkin kautta korostavat ihmisen tekojen merkityksettömyyttä vanhurskauden suhteen (jotenkin ristiriitaisesti ainakin 1900-luvun alkupuoliskon körtit ja ainakin täällä Pohjanmaalla kuuluvat olleen varsin moralistista porukkaa). Taannoisessa Jaakko Löytty dokumentissa dokumentoitsijaa tuntui viehättävän Löytyn tapa olla salailematta tupakointiaan ja viinankäyttöään (en siis tarkoita, että se mitenkään erityisen mittavaa olisi  :roll: )

Isäpappa joskus harmittelee sitä, kun ihmiset aina varovat kielenkäyttöään papin läsnäollessa. Millä perustein papin tulisi olla jotenkin erityisen suuri moralisti?
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Anonymous

  • Vieras
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #22 : 08.08.05 - klo:19:57 »
Tuiskula on kaiken pahan alku ja juuri. Ja aika monen hyvänkin kyllä mutta useimmiten pahan. Puolella jo pelkästään yläasteelaisista tulee kännit vedettyä jokaikinen viikonloppu. #-o

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #23 : 09.08.05 - klo:16:37 »
An-na:n kanssa samoilla linjoilla (kerrankin minä olen samaa mieltä kuin joku muu :shock: )

Anonymous

  • Vieras
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #24 : 10.09.05 - klo:19:20 »
En itse käytä alkoholia ja joskus mietin miksi ihmeessä joku käyttää. Paljon hauskempaa ola oma itsensä. Tylsempää seuraa en voi kuvitella, kuin hiukan tai paljon juopuneet ja niiden sammaltava ja sekava puhe.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #25 : 10.09.05 - klo:21:28 »
Olen joutunut vetämään työpaikan ryhmämatkoja ulkomaille ja niissä on ollut sääntö, että alkoholia saa käyttää kuinka paljon tahansa, mutta se ei saa näkyä eikä haista.

Nykyään on työpaikoilla sen verran kova tahti, että juopuva menettää pelin ja työpaikan joutuisasti.

Kyllä meillä on seurakunnan matkoilla (aikuisten) nautittu ulkomailla viiniä illallaisella eikä niissä ole ollut mitään alkoholiongelmaa. Yhdestä lasillisesta ei vielä tule aikuinen miksikään, mutta se kyllä lisää selvästi puheen määrää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #26 : 10.09.05 - klo:21:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Tylsempää seuraa en voi kuvitella, kuin hiukan tai paljon juopuneet ja niiden sammaltava ja sekava puhe.


Ihan samaa mieltä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Sanansaattaja

  • Vieras
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #27 : 17.10.05 - klo:20:31 »
18. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #28 : 17.10.05 - klo:20:37 »
Onhan nuo hienoja lauseita ja ihan totta, mutta arki ei ole aivan noin kaunista muissakaan herätysliikkeissä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Anonymous

  • Vieras
Alkoholi ja körtit
« Vastaus #29 : 17.10.05 - klo:20:53 »
Ne on todella hienoja ja suoraan Raamatusta. Eikös uskovan tulisi elää niiden mukaan ??