Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia lestadiolaisista  (Luettu 46696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #75 : 15.01.09 - klo:11:31 »
Tunsin hiukan Hannes Leinosta hänen viettäessään eläkepäiviään täällä Lahden Mukkulassa,jossa hän kuolikin kesken 75vuotisjuhlien.Tyttärensä
asuu täällä myös ja näemme sunnuntaisin kirkossa.H L on ollut kerran
meillä kotiseuroissa.Hän kertoi minulle käyttävänsä edelleen piispanpaitaa
ei sen korean purppuran värin vuoksi,vaan siksi että se on kaikkein pehmeintä kangasta hänen sodassa pahoin haavoittuneelle rinnalleen.
Hän oli todella persoonallinen mies.He istuivat aina kirkossa(silloin vielä oli vain seurakuntakoti ) täydet talvivermeet päällä vanhaan malliin,vaikka lämpöä salissa oli yli 20 astetta.
Hän oli sukukronikoitsija.Kirjuutti lapsenlapsilleen.Minäkin sain yhden ohuen
muistelman.Täytyy kaivaa se kätköistäni nyt kun hän elää uudelleen minullekin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #76 : 15.01.09 - klo:11:52 »
Korjaus;

Hannes Leinonen kuolikin jo 70 vuotiaana
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #77 : 14.03.09 - klo:17:45 »
Jokin aika sitten oli puhetta lestadiolaisista, niin tässä olisi melkein tunnin täsmäisku ko.liikkeeseen:

http://www.yle.fi/player/player.jsp?id=219354&locale=

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #78 : 14.03.09 - klo:18:24 »
Kiitos.
Oli aika sympaattisen oloisia ihmisiä.
Vaikea ymmärtää miksi lestadiolaista elämäntyyliä niin kovasti kritisoidaan.
Sitten aina toi iso perhe.
On niitä sinkkujakin ja pienempiä perheitä.
Sitten toi ainoa oikea usko ymmärretään aina pieleen. Sillä tarkoitetaan uskoa Jeesukseen.
Ei kukaan lestadiolainen väitä olevansa kaikkitietävä tai synnitön.
 
No kuitenkin esikoislestadiolaiset ovat minusta vielä sympaattisempia ja yhteisöllisyys ja rakkaus on siellä parasta, mitä en ole muualla tavannut.

Körttipainotukset ovat kuitenkin parhaita ja niistä tykkään tällähetkellä eniten.
Kuitenkin jos valita pitäisi minne mennä Sunnuntaina, niin ehkä Esikoislestadiolais seuroihin, mutta ehkä körtti. Empä osaa sanoa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #79 : 14.03.09 - klo:20:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Kuitenkin jos valita pitäisi minne mennä Sunnuntaina, niin ehkä Esikoislestadiolais seuroihin, mutta ehkä körtti. Empä osaa sanoa.

Pieni mainos pääkaupunkiseutulaisille:
Su 15.3. klo 16 Seuratuvalla, Salomonkatu 17 D, Erkki Helmisen esitelmä lähetystyön 150-vuotisjuhlien merkeissä. Seuroissa mm. Riikka Halme ja Hannu Pöntinen.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #80 : 29.03.09 - klo:22:06 »
Lestadiolaiset ovat todella hyviä laulamaan.

Ennen koulussa opetettiin virsiä ja ihan tavallisia lastenlauluja ja silloin tulivat esiin todella hyvät laulajat. Nykyään on paljon ihmisiä, jotka kuuntelevat vain poppia ja rockia, eivätkä näin opi laulamaan ihan tavallisesti.

Lestadiolaiset laulavat paljon virsiä ja siksipä heistä löytyy paljon tosi hyviä laulajia. Jos olisin kuoronjohtaja, niin mielelläni ottaisin heikäläisiä kuorooni laulamaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Hölkänen

  • Vieras
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #81 : 05.04.09 - klo:10:44 »
Minä olen siitä etuoikeutettu körtti että minulla on omassa perheessäkin lestadiolaisia. Pikkuveli nimittäin löysi uskon vanhoillislestadiolaisten keskeltä, ja sittemmin meni myös naimisiin ihanan vl-tytön kanssa. Minäkin olin puolisoni kanssa häissä Tyrnävällä, eikä kukaan katsonut pahasti. :) Todella lämpimiä ja ystävällisiä ihmisiä ovat kaikki tapaamani lestadiolaiset. Sellaisia luonnonlapsia, joiden elämä on kaikessa yksinkertaisuudessaan terveellä pohjalla. Sellaisia tässä maailmassa mielestäni tarvitaankin.  Ja todellakin laulavaisia ovat. :D

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #83 : 05.04.09 - klo:14:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Minä olen siitä etuoikeutettu körtti että minulla on omassa perheessäkin lestadiolaisia. Pikkuveli nimittäin löysi uskon vanhoillislestadiolaisten keskeltä, ja sittemmin meni myös naimisiin ihanan vl-tytön kanssa. Minäkin olin puolisoni kanssa häissä Tyrnävällä, eikä kukaan katsonut pahasti. :) Todella lämpimiä ja ystävällisiä ihmisiä ovat kaikki tapaamani lestadiolaiset. Sellaisia luonnonlapsia, joiden elämä on kaikessa yksinkertaisuudessaan terveellä pohjalla. Sellaisia tässä maailmassa mielestäni tarvitaankin.  Ja todellakin laulavaisia ovat. :D


Meillä on vaimon puolella sama tilanne. Sisaruksissa on VL:iä, evankelisia ja körttejä. Liike ei ole koskaan sama kuin siihen kuuluvat yksilöt. Yksilöt ovat usein siedettäviä ja mukaviakin, vaikka liike olisi mikä tahansa.

 Nyt on tosin paha tilanne, kun RY hajoittaa perhettä, jossa muut ovat aktiivisia evankelisia, mutta äiti vaihtoi RY:hyn ja se on kovempi paikka. Painostusta on jo ollut riittävästi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #84 : 05.04.09 - klo:23:00 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Liikuttavaa:
http://www.youtube.com/watch?v=PBMeN_ii1jk&feature=rec-HM-fresh+div

Minun umpikörttiläinen äitini opetti minulle, että seksi kannattaa säästää avioliittoon. Näin he olivat tehneet isäni (myös körttiläinen)kanssa ja näin teimme mekin mieheni kanssa. Olen siitä ikikiitollinen siksikin, että minullekin tuli aikanani monelta suunnalta ihmettelijöitä, miksi toimin ja ajattelen näin. Kyllä körttiläisyydessä on tämä asia ollut ihan päivänselvää, mutta sitä ei ole korostettu samalla tavoin kuin lestadiolaisuudessa.

 Ihan samalla tavoin mielestäni körttiläisyydessä on iän kaiken pidetty päivänselvänä asiana sitä, että helvetti on olemassa ja sinne ihan oikeasti joutuu valitettavan paljon ihmisiä. Sekin on ollut niin päivänselvää, ettei sitä ole erikseen korostettu. Ketään sinne ei olla oltu tuomitsemassa, sitä on varottu, mutta kyllä sen olemassaolo on tiedostettu varsin hyvin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #85 : 05.04.09 - klo:23:21 »
No mutta. Ei minulle nuo asiat ole niin "päivänselviä", mitä Pirska kirjoittaa. Eikä ne kyllä mielestäni körttiläisyydessäkään ole. En itse henk. koht. pidä mistään "päivänselvästä", mikä uskontoon, körttiläisyyteen, yms. liittyy, koska hyvin harvoin mikään on oikeasti päivänselvää.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #86 : 06.04.09 - klo:20:42 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
No mutta. Ei minulle nuo asiat ole niin "päivänselviä", mitä Pirska kirjoittaa. Eikä ne kyllä mielestäni körttiläisyydessäkään ole. En itse henk. koht. pidä mistään "päivänselvästä", mikä uskontoon, körttiläisyyteen, yms. liittyy, koska hyvin harvoin mikään on oikeasti päivänselvää.


No sanoppa sitten, mitä ihmeen virkaa sillä armolla on, jos mikään ei ole syntiä. Turhaanko Jeesus naulittiin ristiin?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #87 : 06.04.09 - klo:20:56 »
Öh. Mielestäni An-na ei missään kohtaa sanonut, ettei mikään olisi syntiä. Eiköhän jokainen körtti omalta kohdaltaan tiedä oikein hyvin miten syntinen on ja mihin tarvitsee armoa. Ja muiden kohdalta ei ole mitään syytä tietääkään.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #88 : 06.04.09 - klo:21:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Öh. Mielestäni An-na ei missään kohtaa sanonut, ettei mikään olisi syntiä. Eiköhän jokainen körtti omalta kohdaltaan tiedä oikein hyvin miten syntinen on ja mihin tarvitsee armoa. Ja muiden kohdalta ei ole mitään syytä tietääkään.


Eipä  toki juuri noilla sanoilla sanonut. Joka tapauksessa hän esimerkiksi "ei pidä päivänselvänä, että Helvetti on oikeasti olemassa". Jos kerran Helvettiä ei ole oikeasti olemassa, niin mistä Jeesus sitten pelastaa meidät.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #89 : 06.04.09 - klo:22:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"
Eipä  toki juuri noilla sanoilla sanonut. Joka tapauksessa hän esimerkiksi "ei pidä päivänselvänä, että Helvetti on oikeasti olemassa". Jos kerran Helvettiä ei ole oikeasti olemassa, niin mistä Jeesus sitten pelastaa meidät.


Minä en pidä päivänselvänä, että seksi ennen avioliittoa olisi väärin. Se oli se kommenttisi, mistä oma kommenttini kumpusi. Ei ole oikein mukavata, että tehdään tuollaisia suoria johtopäätöksiä yksittäisten kommenttien perusteella. En todella sanonut, ettei mikään ole syntiä. Mutta en minä ole mikään määrittelemään mitkä asiat ovat syntiä, mitkä eivät. Ne eivät todellakaan ole mitään päivänselviä asioita. Synti on mielestäni sydämen luopumista Jumalasta. Se on ainakin minun lähtökohtani synnin määrittelylle, jos sitä nyt jotenkin ylipäätään pitää määritellä.