Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia lestadiolaisista  (Luettu 46503 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pirttikööri

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #60 : 28.11.08 - klo:22:30 »
Jos oikein muistan niin Kristus toivoi, että he kaikki olisivat yhtä. Tätä vastaan tuntuu erityisen ikävältä se, että ne kokemukset, jotka allekirjoittaneella ovat, eivät ole millään tavoin lieventäneet sitä ilmassa leijuvaa käsitystä, että vanhoillislestadiolaisuus todellakin on siinä käsityksessä, että vain heidän seurakunnassaan on pelastus. Pari esimerkkiä: Ollaan Tyrnävän kirkossa, joka on ääriään täynnä. Tulee ehtoollisen aika; vain muutama menee alttarille valtaosan jäädessä penkkiin. Tunnistan ehtoollisella olijat tutuikseni, jotka eivät ole vanh. lestadiolaisia; sen sijaan penkkiin jääneet ovat ymmärtääkseni vanh. lestadiolaisia. So much for the unity. Toisekseen minulla on lestadiolainen äiti, ja vaikka kuinka olen koettanut kekustella teemasta, en ole saanut vastausta, jonka mukaan tällä käsityksellä ei olisi perää.  Lisäksi voisi mainita, että lapseni ja naapurien lapset ovat kuulleet välitunnilla, että tulimeri on heitä varten. Nämä olivat todellakin vain muutama esimerkki teemasta. Uskoisin, että kysymys ei ole panettelusta.

Poissa anonyymi

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Tervehdys
« Vastaus #61 : 30.12.08 - klo:12:54 »
Tervehdys kaikille teille.  Googletin äsken tuoreimpia lestadiolaisuusaiheita ja löysin teidän palstanne.  Lukaisin tämän ketjun läpi ja mielenkiintoista keskustelua oli.

Olen itse entinen vanhoillislestadiolainen.  Seuraan edelleenkin lähinnä netin kautta lestadiolaisuutta.  Miellyttävin l-palsta on mielestäni Mopin palsta.  Siellä keskustelu yleensä pysyy mielipiteiden esittämisenä ja säännöissäkin kielletään esittämästä toisista keskustelijoista sieluntila-arvioita.  Jos jotakin täkäläisistä kiinnostaa lestadiolaisuus, käykääpä katsomassa.

Mopin palstalle tuli tänä vuonna yksi entinen körtti, joka kehoitti tutustumaan herännäisyyteen, kun valitin lestadiolaisten suvaitsemattomuutta.  Itsellenikin oli jo aikaisemmin muodostunut käsitys herännäisyydestä suvaitsevana yhteisönä.  Ainakin tämä ketju vaikutti lupaavalta.  Täytyypä lueskella lisää.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: Tervehdys
« Vastaus #62 : 30.12.08 - klo:18:47 »
Lainaus käyttäjältä: "anonyymi"
Miellyttävin l-palsta on mielestäni Mopin palsta.  Siellä keskustelu yleensä pysyy mielipiteiden esittämisenä ja säännöissäkin kielletään esittämästä toisista keskustelijoista sieluntila-arvioita.  .



Tervetuloa vaan minun puolestani Anonyymi!  Otan pikkuisen kantaa tuohon ettei "saa esittää toisista sieluntila-arvioita".

Sinänsä hyvä ja kannatettava periaate jos se vain toteutuu! :)

Pieni epäilyksen siemen kuitenkin mnulla on nimenomaan vanhoillislestadiolaisuuden suhteen moisen ihanteen kunnioittamisesta; minusta jo se että todetaan: "sinä et ole uskovainen" -on toisen sieluntilan arvioimista. Kukaanhan ei voi toisesta noin sanoa koska me ihmiset emme näe kenenkään sydämeen. Voimme arvioida ulkoisin perustein mutta sekin voi johtaa harhapäätelmiin.  Lisäksi minusta jo se että todetaan (kuten vanhoillislestadiolaisuudessa on usein tapana) " Vain tässä yhdessä laumassa on se oikea usko" -on juurikin arvion lausumista toisten sieluntilasta. Siinähän suljetaan ulkopuolelle kaikki "tähän laumaan" kuulumattomat. Näin siis luetaan tuomio "tähän laumaan" kuulumattomien sieluntilasta.  Tästä syystä minusta on jokseenkin käytännöllinen mahdottomuus sulautta yhteen vanhoillislestadiolaisuutta ja mainitun periaatteen aitoa kunnioittamista.  Eri asia tietenkin jos joku poikkeaa vanhoillisten opinkäsityksestä tuossa kohdassa ja yksilönä tätä mieltä ollen pidättäytyy lausumasta tuomiota/arviota toisen sieluntilasta.  Sikäli kuitenkin, kuin tiedän, ns. "Mopin palstalla" kirjoittelevista valtaosa on vanhoillislestadiolaisia jotka lienevät pikemminkin heidän oppinsa kannalla kuin sitä vastaan.

Mutta mukavaa jos sinä et ajattele samoin! :D
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa anonyymi

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #63 : 30.12.08 - klo:19:38 »
Kiitos tervetulotoivotuksesta, Jampe  :)

En ole itse ollut vl reilusti yli 30 vuoteen, joten en välttämättä ole kovin kummoinen asiantuntija.  Käsittääkseni kuitenkin Mopin palstan vl:t eivät ole äärimmäisen tiukan seurakuntaopin kannalla.  Heistä moni jakanee SRK:n entisen puheenjohtajan Matti Lääkön haastattelulausunnon "Me olemme löytäneet armon tässä joukossa, muita emme halua lähteä arvioimaan".  Moppilaisista läheskään kaikki eivät ole valmiita tuomitsemaan epäuskoisiksi ei-lestadiolaisia.

Itse asiassa Lestadius aikoinaan oli sitä mieltä, että baptistien joukosta voi löytyä uskovaisia yhtä hyvin kuin Ruotsin luterilaisesta kirkosta.  Juhani Raattamaa on myös jossain kirjeessään toivonut "kaikkien heräysten yhteensulautumista".  Lestadiolaisilla ei siis aina ole ollut yhtä tiukka seurakuntaoppi kuin on nykyisin SRK:lla.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #64 : 30.12.08 - klo:20:42 »
Tervehdys, anonyymi!

Tervetuloa munkin puolesta näille palstoille (vaikka en olekaan munkki!).

Jotakin kokemuksia mullakin lestadiolaista on. Lapsuuden ja nuoruuden kokemuksista rauhanyhdistysläisistä Sievissä kirjoittelin muistaakseni tähän ketjuun aikaisemmin.

Lahdessa tapaan usein esikoislestadiolaisia. Eipä oo niidenkään kanssa tarvinnut riidellä. Alkavana vuotena olen rippikoulun opettajana ryhmässä, jossa suurin osa nuorukaisista on lestadiolaisperheistä. Meinataan siitäkin selvitä!

Ihmisiä joutui aikanaan erotetuksi heille turvallisesta Rauhanyhdistyksestä Pohjois-Suomessa. Se oli monille kova paikka - joutua erotetuksi yhteisöstä, joka on pelastava yhteisö! Monet pitkät illat meni aikanaan hylättyjä, erotettuja ja toivoa vailla olevia kuunnellessa.

Ihmisten hyljeksimä Vapahtaja ei heitä kuitenkaan erottanut erilleen, vaikka moni epätoivossa elikin.

muistelee Mauno

Poissa anonyymi

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #65 : 30.12.08 - klo:22:23 »
Kiitos sinullekin Mauno tervetulotoivotuksesta:)

Asun muutaman kilometrin päässä kylästä, jonka lähes kaikki asukkaat ovat esikoislestadiolaisia, tosin osa taitaa olla el:sta eronneita leeviläisiä.  Kerran Turussa asuessani kävin el:ien rukoushuoneella, mutta juurikaan tarkemmin en heitä tunne.

Vl:den hoitokokouksista minulla ei ole omakohtaista kokemusta, luovuin lestadiolaisuudesta juuri ennen hoitokokouksia.  Asia on kuitenkin vaikea vieläkin myös monelle vl:lle puhumattakaan silloin erotetuista tai ulkopuolelle ajautuneista.  Kotimaan viime viikon numeron mielipidepalstalla kirjoitti eräs vl omista hoitokokousmuistoistaan.  Ja eilisessä vl:ien puhujienkokouksessa Oulussa yhtenä aiheena oli 70-luku ja sen myötä hoitokokoukset.

Täältä körttipalstalta olen löytänyt mielenkiintoisia keskusteluja ja aika paljon ymmärtäväistä suhtautumistapaa lähimmäisiin.  Yhden täältä löytämäni helmen lainasin Mopin palstalle:

Lainaus
"Jumala sanoo..." on aika tyypillinen, kun joku tyyppi halutaan saarnata suoraan Helvettiin. Ja useimmiten se vielä tehdään niin, että saarnaajaan sattuu mahdollisimman vähän. "Minun" sijaan syntiseksi tehdään "joku muu". :) :)

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #66 : 31.12.08 - klo:21:16 »
Meillä asui samalla kadulla kaksi perhettä, jotka sunnuntaisin menivät lapsineen Rauhanyhdistyksen seuroihin . Heillä oli samanikäisiä tyttöjä kuin meidän nuorin, koulukavereita. Tyttäreni kävi siellä mukana usein. Oli kuulemma kivaa, oli samanikäisiä, tarjoilua, leikkejä ym.
Sitten tuli murrosikäisenä vaihe, jolloin kiinnostusta ei enää ollut.
Mitä siitä seurasi; Toinen näistä  äideistä lopetti tervehtimisen kohdattaessa. Tyttärelleni tämä on ollut kova paikka, ihmetykseen asti.
Jopa kysymys uskovaisista ihmisistä on tullut esille. Tälläistäkö se lähimmäisen rakkaus on. Olen yrittänyt selittää hänelle, ettei uskossa oleminen ole tätä. Hänelle jäi ns. paha maku uskovaisista ihmisistä.
Onneksi tämä körttinä olo on jotakin muuta (tästä sitä tulee palautetta)

Poissa Seeker

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Se yksi entinen körtti
« Vastaus #67 : 09.01.09 - klo:11:06 »
Lainaus käyttäjältä: "anonyymi"
Mopin palstalle tuli tänä vuonna yksi entinen körtti, joka kehoitti tutustumaan herännäisyyteen, kun valitin lestadiolaisten suvaitsemattomuutta.


Heipä hei, anonyymi! Minähän se körtti olin, kirjoitan Mopilla nimimerkillä "Etsijä", mutta ko. nimimerkki oli valitettavasti täällä jo varattu, joten minusta tuli tänään sitten "Seeker".

- - -

Ja heipä hei kaikille körttifoorumilaisille! Tämä on eka postaukseni tänne. Luen siis todellakin itseni "entiseksi körtiksi", vahva körttitausta on ainakin tosiasia. Uskonnot yleensä, ja herätysliikkeet erityisesti kiinnostavat minua monelta kantilta.

Koska olen laiskalla tuulella, muokkaan tähän hiukan lyhyttä esittäytymistäni Mopin palstalta:

Olen hiljattain 40 vuotta täyttänyt mies, jolle ulkoiset asiat (koulutus, työpaikka jne.) ovat aina putkahtaneet kuin Manulle illallinen - mutta joka ihmissuhteiden myrskyävällä merellä on ollut vuosia lähinnä tuuliajolla. Taustani on vahvasti körttiläinen, joskin nykyään luen itseni agnostikoksi. Ehkä täällä on tilaa sellaisellekin, joka ei kokonaisuudessaan jaa körttien maailmankatsomusta, mutta tuntee itsensä aika pieneksi ja vajavaiseksi ihmiseksi.

Aiemmin mottonani on ollut sarkastinen ja hiukan ylimielinenkin "etsin elämää, totuutta ja parempia tietokonepelejä".

Nyt etsin lähinnä eheyttä ja rehellisyyttä itsessäni - toivon, että sitä vielä olisi jäljellä jossain sisimmässäni.

Poissa Seeker

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #68 : 09.01.09 - klo:11:10 »
Mitä tulee itse ketjun aiheeseen, niin Mopin palstaa joitakin kuukausia seuranneena voin todeta, ettei vanhoillislestadiolaisuuskaan, monesta tämän ketjun kokemuksesta poiketen, ole enää mikään yhtenäinen, yhteen hiileen puhaltava joukko, joka ylenkatsoen tuomitsee muut kadotukseen ja kulkee eteenpäin yhteen ääneen samaa virttä veisaten.

Tiivistäen: vanhoillislestadiolaisuuden sisällä kuohuu tällä hetkellä voimakkaasti. Julkisuuteen tuo kuohu ei näy niin kovasti, mutta pinnan alla paineet uudistaa liikettä, purkaa vanhentuneiksi nähtyjä TV-, korvakoru- ym. kieltoja, ja tehdä tiliä 70-luvun järkyttävistä hoitokokouskokemuksista, ovat erittäin vahvat. Itse odotan vanhoillislestadiolaisuuden joutuvan kriisiin, josta selvitään joko julkisilla anteeksipyynnöillä SRK:n taholta, tai sitten liike hajoaa useiksi pienemmiksi liikkeiksi.

Poissa anonyymi

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #69 : 09.01.09 - klo:19:52 »
Moikka vaan Etsijä :D

Ihan mukavaa, että löysit tännekin.  Aika hyviä sekä Mopin palsta että Körttifoorumi - asiallista keskustelua enimmäkseen molemmilla palstoilla, vai mitä?

Poissa kheironomia

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #70 : 15.01.09 - klo:01:58 »
Tulinpa itsekin tänne Mopin palstalta nimimerkki "Seeker"in herättämän uteliaisuuden johdattamana. Voisin esitellä itseni lähes täsmälleen samoilla sanoilla kuin Seeker, kun körttiläisyyden tilalle vaihdetaan vanhoillislestadiolaisuus, tosin itse määrittelen itseni sekä vanhoillislestadiolaiseksi ja agnostikoksi enkä pidä niitä missään määrin toisensa poissulkevina.

Vanhoillislestadiolaisuuden tilanne on tosiaan tällä hetkellä erittäin mielenkiintoinen, tunnen itse jossakin määrin myös vl:n "merkkihenkilöitä" ja liikkeen sisällä on varsin sekava, joskin rauhaan ja yhteisymmärykseen pyrkivä käymistila. Aika näyttää miten liikkeen kehitys etenee, Ei voi puhua varsinaisesti kahtiajaosta, vaan kirjosta johon vaikuttavat´maantieteellinen aspekti pohjoinen/etelä, koulutus/kouluttamattomuus, sukupolvi, sukupuoli(!), yms. yms. (ja ennen kaikkea suhtautuminen 1970-luvun tapahtumiin liikkeessä)

Itse tavallaan koen jonkinlaista sukulaisuutta körttiläisyyden kanssa siinä mielessä että en odota kovin valmiita vastauksia perimmäisiin kysymyksiin, Ukko-Paavosta ainoa tuntemukseni tosin rajoittuu lähinna oopperaan "viimeiset kiusaukset" joka on minulle lapsuudesta asti tuttu (se siitä vanhoillislestadiolaisten kulttuurivihamielisyydestä :)

Poissa kheironomia

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #71 : 15.01.09 - klo:02:06 »
Ennusteista sen verran vielä, etten missään tapauksessa oleta liikkeen hajoavan pienemmiksi liikkeiksi. Vakavatkaan julkiset dissidentit eivät oles tulleet poispotkituiksi, ja mikäli mitään näkyvää kriisiä ei tule, liikkeen hajaantuminen tapahtuu uskoakseni korkeintaan sisäisenä prosessina jossa eri tavoin ajattelevat ihmiset ja mahdolliset ryhmittymät vain joutuvat sietämään toisiaan, ehkäpä jopa rakastamaan toisiaan. :D

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #72 : 15.01.09 - klo:10:16 »
Upeaa tämän ketjun selkeä monipuolistuminen. Esille ottamani aihe kaipasikin niitä keskustelijoita, jotka ovat olleet L:n helmassa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #73 : 15.01.09 - klo:10:26 »
sinulla on parran kehitys erittäin nopeaa... :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #74 : 15.01.09 - klo:11:00 »
Tuokin on totta. Lisäksi minulla on runsaasti valokuvia perheemme jäsenistä, myös itsestäni. Itsestäni on kuvia parralla ( ollut paria poikkeusta lukuunottamatta jo yli 30 vuotta ) ja ilman. Tämän foorumin oheiskuva näyttää parran, joka minulla on ollut kasvoillani yli 10.000 päivää - kravattiakin käytän nykyään melko usein; 1990-luvulla tein täyskäännöksen kravattiasiassa. Aiemmin minulla oli pari kravattia, joita en juuri käyttänyt, nyt minulla on parisenkymmentä kravattia, ja taas tänään yhtä niistä käytän.

  Mutta asiaan:  voitaneen aloittaa ketju Parta uskonnollisuudessa. Aloitatko, juhani? Ainakin ortodoksijuutalaisilla on partaa kuin juhamiedolla.

  juhani! Kerro myös jokin kokemus Lars Levi L:n väestä. Olet ehken työssäsi ko. asiaan törmännyt - ja lienee Jaakkokin ( muun muassa) jotain asiasta kertonut. Itse voin kertoa tähän piispa Hannes Leinosen kolmen "ässäpitoisen" lauseen Nivalan kirkosta. Leinonen tuli vikkelästi saarnastuolista sakastiin ja kysyi edesmenneeltä Jussi-isältäni:

  - Jussa, missä vessa?

  Hannes Leinosesta on paljon juttuja, jos muistan oikein, hänestä on tehty kirja. Itsekin muistan- 1970-luvulta- Leinosen varsin sanavalmiina ja ytimekkäänä puhujana ja keskustelijana. Leinonen pystyi usein olennaisuuksiin parilla sanalla, ja hänen sanansa sointuivat toisiinsa nähden hyvin.