Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia lestadiolaisista  (Luettu 46166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #30 : 24.11.08 - klo:10:44 »
Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla asuessani ja liikkuessani olen huomannut, että yhteisöllisyys ja ikään kuin yhteinen liikehdintä on lestadiolaisilla ( Rauhanyhdistyksen väellä nyt ainakin ) väkevää vai pitäisikö sanoa tiukkaa. He parilla sanalla sanoen keskittävät hyvin. Lestadiolaisilla on omat kaupat, yhteinen äänestyskäyttäytyminen... Sana kiirii, ja he kulkevat joukkona samansuuntaisesti.  Me kelvottomat körttiläiset taidamme nykyään tehdä asioita aika lailla omiin nimiin.. :wink:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #31 : 24.11.08 - klo:12:00 »
Taannoin olimme Hesan Tuomiokirkossa lestatiolaisten kirkkopyhän messussa (kuka käski tuppautua!), jossa saarnasi alan mies, tottakai. HPE:ssä kummastelimme puolisoni kanssa, kun jakaja antoi muille joitain käsimerkkejä, mutta me jäimme ilman - siis niitä merkkejä. Jumala kuitenkin näki osattomuutemme ja armahti.
Niin että mikäs teleologinen totuus siinä sitten piili, jos nyt ihan näin maallisia ajattelis?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #32 : 24.11.08 - klo:15:02 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Taannoin olimme Hesan Tuomiokirkossa lestatiolaisten kirkkopyhän messussa (kuka käski tuppautua!), jossa saarnasi alan mies, tottakai. HPE:ssä kummastelimme puolisoni kanssa, kun jakaja antoi muille joitain käsimerkkejä, mutta me jäimme ilman - siis niitä merkkejä. Jumala kuitenkin näki osattomuutemme ja armahti.
Niin että mikäs teleologinen totuus siinä sitten piili, jos nyt ihan näin maallisia ajattelis?


Vanhoillislestadiolaisilla on sellainen tapa että he harratavat alttarillakin ihmisten näkyvää erottelemista. Se tapahtuu juuri noilla "käsimerkeillä" tai oikeastaan kyse on siitä että alttarivieras pyytää "siunausta"; -lestadiolaisethan eivät usko että ehtoollisessa saa synnit anteeksi. He pyytävät tällä "siunauksella" syntinsä anteeksi alttarilla. Tietenkään vanhoillislestadiolainen pappi ei voi "siunata" vääräuskoista.  Näin he tekevät alttarilla eron "meidän" ja "vääräuskoisten" välillä.

Oikeastaan moinen riekunta on minusta ehtoollisen pilkkaamista. Kirkon opin mukaanhan ehtoollisessa saa synnit anteeksi joten lestadiolaispappi syyllistyy melkoiseen kaksinaamaisuuteen ylläpitäessään moista sirkusta pyhälllä ehtoollisella.  Minusta vanhoillislestadiolaiset voisi hyvin erottaa kirkosta koska he pitävät omaa lahkoaan joka tapauksessa eikä oppi ole ainakaan luterilaista.  Kuinka paljon tämä liike on tuottanut kärsimystä , sitä ei kukaan kai voi koskaan mitata.  Kuten olen ennenkin todennut, on henkilökohtainen mielipiteeni se että hengellisissä liikkeissä on kaikkein pimeintä ja vaarallisinta porukkaa. Hullua ja väkivaltaista juoppoa kadulla osaa edes varoa mutta kuka osaa varoa pikkutakkiin ja kravattiin pukeutunutta miellyttävän oloista herrasmiestä joka sisältä on pimeääkin pimeämpää synkkyyttä?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #33 : 24.11.08 - klo:16:16 »
Kiitos Jampe! Jotain tuollaista ounastelinkin. Aikamoisia hyppelihiiriä! Mutta - loppupeleissä - maallista kaikin.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #34 : 24.11.08 - klo:16:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Vanhoillislestadiolaisilla on sellainen tapa että he harratavat alttarillakin ihmisten näkyvää erottelemista. Se tapahtuu juuri noilla "käsimerkeillä" tai oikeastaan kyse on siitä että alttarivieras pyytää "siunausta"; -lestadiolaisethan eivät usko että ehtoollisessa saa synnit anteeksi. He pyytävät tällä "siunauksella" syntinsä anteeksi alttarilla. Tietenkään vanhoillislestadiolainen pappi ei voi "siunata" vääräuskoista.  Näin he tekevät alttarilla eron "meidän" ja "vääräuskoisten" välillä.

Oikeastaan moinen riekunta on minusta ehtoollisen pilkkaamista. Kirkon opin mukaanhan ehtoollisessa saa synnit anteeksi joten lestadiolaispappi syyllistyy melkoiseen kaksinaamaisuuteen ylläpitäessään moista sirkusta pyhälllä ehtoollisella.  Minusta vanhoillislestadiolaiset voisi hyvin erottaa kirkosta koska he pitävät omaa lahkoaan joka tapauksessa eikä oppi ole ainakaan luterilaista.

Kun vanhoillislestadiolaisten opinkäsityksestä paljon puhutaan, niin mistähän kirjoista tai muista teksteistä siihen voisi tutustua? Arvostaisin etenkin liikkeen omassa piirissä syntyneitä kirjoituksia.

Suosituksia odotellen

Mt

hm

  • Vieras
Re: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #35 : 24.11.08 - klo:18:02 »
[/quote]
Kun vanhoillislestadiolaisten opinkäsityksestä paljon puhutaan, niin mistähän kirjoista tai muista teksteistä siihen voisi tutustua? Arvostaisin etenkin liikkeen omassa piirissä syntyneitä kirjoituksia.

Suosituksia odotellen

Mt[/quote]

En tiedä, mitä nämä pitävät sisällään, mutta ovat ainakin vanh.lestadiolaisten kirjoittamia.

Väinö Havas: Lestadiolaisuuden historia pääpiirteissään (1927)
Kullervo Hulkko: Minä lähetän teidät. Piirteitä Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistysten toiminnasta vuosina 1906-1955 (Lahti 1956)
Kullervo Hulkko: Kukistumaton valtakunta (Kuopio 1965)

ja tällainen

Miikka Ruokanen: Jumalan valtakunta ja syntien anteeksiantamus. Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen opilliset korostukset 1977-1979 (Kirkon tutkimuslaitoksen sarja A no 36. Tampere)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #36 : 24.11.08 - klo:18:24 »
Jumalan terve! Noin ei sinulle sanottu, Satman... eikä frouvallesi myöskään. Käsimerkkejä teille siis näytettiin, ei kuitenkaan - oletan - keskisormea. :shock:  

   Mistä he muuten heti tiesivät ettet ole uskossa!? Koin samaa suviseuralauantaina 1980-luvulla. Yksi liki parikymppinen kloppi/kossi/ jäbä sanoi selkeästi ääneen, että en kuulunut heihin. Omasta mielestäni en edes kummemmin tuijotellut, olinhan jo tuolloin kokenut - herättäjäjuhlat, urheilutapahtumat, musiikkitapahtumat jne. - kesäjuhlakävijä! :-?

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #37 : 24.11.08 - klo:18:46 »
Tenavien tehtaalu ja kaikkinaanen syrjintä eilestadiolaisia kohtahan tökkää pahasti, kun oon heirän tapaansa uskoa yrittäny ymmärtää. Eräälla, johon mulla on sukulaassuhteitakin oli jo nelikymppisenä 16 tenavaa! Eräs Alajärveläänen isä valitti ilikka leheres, että hänen lapsiansa ei kelpuuteta leikkimään lestadiolaislasten porukkahan. Alajärvihän on vahavaa lestadiolaas aluetta, johona ei lestadiolaanen voi jo tenavana joutua kokemahan syrjivää kiusausta.
Mahtaa körtit  olla heirän miälestään armonvarkahia lampahan vaattehis?
Armo sekin, että emme ole heille tilivelevollisia tästä syntisestä uskostamme.
VL-foorumin säännöös lukoo, että ei saa mainita muita uskon yhteesöjä, mutta löysimpä körtiistä maininnan. http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=3162
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #38 : 24.11.08 - klo:19:22 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Vanhoillislestadiolaisilla on sellainen tapa että he harratavat alttarillakin ihmisten näkyvää erottelemista. Se tapahtuu juuri noilla "käsimerkeillä" tai oikeastaan kyse on siitä että alttarivieras pyytää "siunausta"; -lestadiolaisethan eivät usko että ehtoollisessa saa synnit anteeksi. He pyytävät tällä "siunauksella" syntinsä anteeksi alttarilla. Tietenkään vanhoillislestadiolainen pappi ei voi "siunata" vääräuskoista.  Näin he tekevät alttarilla eron "meidän" ja "vääräuskoisten" välillä.

Oikeastaan moinen riekunta on minusta ehtoollisen pilkkaamista. Kirkon opin mukaanhan ehtoollisessa saa synnit anteeksi joten lestadiolaispappi syyllistyy melkoiseen kaksinaamaisuuteen ylläpitäessään moista sirkusta pyhälllä ehtoollisella.  Minusta vanhoillislestadiolaiset voisi hyvin erottaa kirkosta koska he pitävät omaa lahkoaan joka tapauksessa eikä oppi ole ainakaan luterilaista.

Kun vanhoillislestadiolaisten opinkäsityksestä paljon puhutaan, niin mistähän kirjoista tai muista teksteistä siihen voisi tutustua? Arvostaisin etenkin liikkeen omassa piirissä syntyneitä kirjoituksia.

Suosituksia odotellen

Mt



Nuo kirjat on varmaan hyviä joita tuossa suositeltiinkin.  Vanhoillislestadiolaisten omia kirjoituksia on ainakin muistaakseni se jonkinlainen "vuosikirja" tai joku vastaavalla nimellä (en enää muista) jossa taisi olla aina sen vuoden suviseurapuheet painettuna.  Lisäksi srk:n sivustoilta löytyy äänitiedostoina heidän saarnojaan jos haluaa kuunnella.  Olikohan joku (poistin linkin kun  se ei toiminut, koita kooklettaa vaikka suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys)) tai jotain...  Itse olen istunut oikein seuroissakin kuuntelemassa ja tullut siihen johtopäätökseen että ei kiitos!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #39 : 24.11.08 - klo:19:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Esikoiset pitävät syksyisin kirkkopyhän täällä meillä. Saarnamiehen kuluneita fraaseja viljelevä ja ajatuksesta toiseen poukkoileva puhetapa kummastutti minua, kunnes joku tiesi kertoa, että liikkeessä pidetään saarnan valmistamista epäuskon osoituksena.

Ja sama kuvaus sopisi myös körttiläisyyteenkin, ainakin seurapuheiden osalta :)

Eräs sukulaiseni muuten pitää uskottavampana sellaisia puhujia (esim Markku Koivisto eli off-topic), jotka eivät lue puhettansa kuin sellaisia, jotka ovat valmistelleet puheen valmiiksi. Vasta-argumenttini "etteihän sillä ole väliä" ei ole toiminut...

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #40 : 24.11.08 - klo:20:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
kaikkinaanen syrjintä eilestadiolaisia kohtahan tökkää pahasti.... .
VL-foorumin säännöös lukoo, että ei saa mainita muita uskon yhteesöjä, mutta löysimpä körtiistä maininnan. http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=3162


Itselläni ei ole liiemmin kokemuksia lestadiolaisista mutta eikös moisesta syrjinnästä voi todeta senkin valitettavan asian että "jos on varaa", niin helposti syrjitään. 16 lasta ei välttämättä tarvi enää peliseuraa kuten pienten perheiden lapset tarvitsevat. Ei niin että se oikeuttaisi moiseen, mutta olisi mielenkiintoista moisessa tilanteessa tiedustella miten "he" tilanteen kokevat.

Tuo linkki oli mielenkiintoinen, eipä olisi tullut mieleen että VL-sivuilla on iltasanomien ja sinkkupalstojen mainoksia :-)

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #41 : 24.11.08 - klo:21:05 »
Se eilinen pappi sanoi saarnassaan: Aikojen lopussa tapahtuu suuri yllätys. Ihmisen hurskas ulkokuori ei autakaan. Ovi saattaa pysyä kiinni. Rujo ulkokuori saattaa oven aukeamaan.
Tämä samainen pappi syksyllä ehtoollisleipää ojentaessa sanoi'Tämä oon
Herramme ..' Vieressä olevalle emännälleni hän ei sanonut näin, vaan'herramme...
Tuon sanonnan olen kuulut Lapinlahden H-juhlilla Heikki Vaahtoniemeltä.
Lienenkö niin suuri pakana, että pitää noin varmentaa, jotta tietäisin mstä on kysymys.

Syntien anteeksi julistaminen on Lutteruksen oppien mukaista
Elokuussa olin H-seuroissa naapuriseurakunnassa. Seurapuheessaan tämä eläkkeellä oleva rovasti julisti lestatialaisen synninpäästön Hän sanoi, että se kuuluu myös körttiläisille.

Kaikkien herätysliikkeiden taustalla on Viklundin herätysliike Tornionjokilaaksosta. Sieltähän oli Hökän seppäkin.

Hunajan pisarat. *Älä kuljeta syntejäsi mukanasi, vaan jätä ne Kristuksen kannettavaksi'
'Kun synnit painavat, hae vapautus Kristuksen verestä'

Pienessä seurakunnassa pappi tuntee katraansa, ettei tartte pelata sormipeliä.

Suurissa tilaisuuksissa harvoin on epäuskoista väkeä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Kansainvälisiä käsimerkkejäkö?
« Vastaus #42 : 24.11.08 - klo:21:34 »
No nyt on taas pikkaisen väärinymmärretty tuo käsimerkkiasia, tai ainaski vierestä.
Siis jos on synnintunnossa ja tahtoo saada synnitanteeksi, niin silloin voi seuroissa pyytää vaikka kesken puhetta kättä nostamalla ja kesken saarnan, puhuja sanoo. Synnit anteeksi ja taas jossain nousee käsi ja taas sanoo kesken puhetta synnit anteeksi.

Se on sellaista erilaista, mutta vaikka nyt esimerkiksi Kalistava olisi seuroissa ja nostaisi kättään hänelle luettaisiin heti synnit anteeksi,Ei se ole mikään sisäpiiriasia se vain on sellainen tapa.

Noihin muihin  syytöksiin nyt en jaksa paneutua, mutta esikoislestadiolaiset ovat mukavimpia minusta ja niitten seuroissa tykkään käydä, vaikkakin on kokemusta myös vanhoillislestadiolaisista.

Tai voin nyt ottaa sen verran kantaa, että heillä on sellaista painotusta, että maailmassa on paljon väärää kristillisyyttä, kuten körtit esimerkiksi kauhistuvat karismaatikkoja. Ehkä se on yksi mikä pistää vieroksumaan ei tietoisesti joitain ja samalla pelätään, että erilailla uskomassa olevat vievät mukanaan.
 Vanhoillislestadiolaisten mukaan jos uskoo oikein uskoo kuin he, mutta jos on joku muu niin hän ei ole vielä löytänyt oikeaa uskomista Jeesuksen päälle.
Ketään ei kuitenkaan vieroksuta, mutta toisaalta ei haluta olla sellaisen kanssakaan sillälailla, että toinen vetäisi mukanaan turmion tielle tai johonkin.

Opetus tulisestajärvestä on aika vahva, mutta toisaalta Jeesuskin puhui siitä aika useasti..Se ei tuota ahdistusta lestadiolaiselle, mutta ilmeisesti liikkeen ulkopuolisille?
Tik toc.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #43 : 25.11.08 - klo:10:47 »
Tietysti voidaan todeta että "syntien anteeksiantaminen on luterilaista" ja niinhän se onkin, mutta kun lestadiolaisuus puheenaollen se ei ole koko totuus. Lestadiolaisten itsensä on vaikeaa tunnustaa ääneen että heillä äänellinen synninpäästö "oikeauskoisen" suusta on EHTO pelastukselle! Se todellakin on ehto sanan kirjaimellisessa merkityksessä.

Näin sitten koko kiva ja viattomalta kuulostava "syntien anteeksiantaminen" muuttuukin merkitykseltään aivan muuksi kuin mitä annetaan ymmärtää.  Luterilaisen uskon, raamatun ja kristillisyyden yleensäkin vrt. esim. roomalaiskatolinen ja ortodoksinen kirkko; -synnit voi saada anteeksi ensinnäkin kasteessa jossa uudestisynnytään, ehtoollisessakin voi ja saakin synnit anteeksi ja tietenkin lisäksi myös ilman mitään kommervenkkeja isämeidän rukouksen opetuksen mukaisesti: suoraan Jumalalta "anna meille meidän syntimme anteeksi..."  Näin opeti Jeesus meitä rukoilemaan!  Myöskään äänellistä kuultua synninpäästöä ei suljeta pois, luetaanhan se jokaisessa jp:ssa!

Sen sijaan on aivan toinen asia tämä lestadiolaisten synninpäästö.  NImenomaan ja ainoastaan ÄÄNELLINEN ja "oikeauskoisen" suusta henkilökohtaisesti kuultu ja pyydetty synninpäästö on ehdoton ehto uskon ja armon saamiselle heidän porukoissaan.  Sen takia on mielestäni ilveilyä ja ehtoollisen pilkkaamista kun lestadiolaiset pelehtivät alttarilla "käsimerkkeineen" :-sillähän he kiroavat sen kirkon opin jonka alttarilla polvistuvat sillä he eivät pidä ehtoollisessa saatavaa syntien anteeksiantoa missään arvossa, vaan hankkivat ilveilyllään omatekoisen "synninpäästön". Minusta tämä on käsittämätöntä kaksinaamaisuutta etenkin papilta joka moiseen suostuu! Jos minä olisin pappi tuossa tilanteessa niin antaisin käsimerkkien tekijälle korvatillikan.  :wink:

Äänellinen synninpäästö oikeauskoiselta kuultuna on lestadiolaisuudessa enemmän kuin sakramentti; se on armon ehto.  Se on lestadiolaisille itselleen elämän ja kuoleman kysymys. Kyseessä ei siis alttarillakaan ole "viaton ja luterilainen synninpäästö", kuten monesti halutaan antaa ulospäin kuva. Mutta kuten sanoin aiemminkin, nämä ei suinkaan koske kaikkia lestadiolaisia!  Uusheräyksessä, rauhan sanassa ja esikoisuudessa(kin) (jopa!)  on nykyään väkeä joissa ei kyseenalaisteta toisten uskonsuuntien oikeellisuutta.  vanhoillislestadiolaisuudessa keskeisin uskonopillinen sisältö tuntuu kokemuksieni mukaan olevan evankeliumin sijasta pikemminkin se että "tämä on ainoa oikea usko!".



Miksi synninpäästö sitten on niin keskeisellä sijalla lestadiolaisuudessa, siihen voi löytää ainakin yhden vaikuttavan syyn liikkeen alkutaipaleelta. Laestadius ja Raattamaa mutta varsinkin Laestadius saarnasi(vat) melkein yksinomaan lakia ja tuomiota herätyksen koettuaan.  Pääasia oli ettei yksikään rupeaisi ns. "armon varkaaksi" eli ettei alkaisi omistamaan armoa itselleen ilman edelläkäyviä näkyviä ja tuntuvia tunnontuskia ja henkisiä kamppailuja.  Niistä kehitettiin "armonjärjestys" (tuttua körteillekin).  Näistä tulikin aluksi uskon keskeinen sisältö mutta laestadius ja Raattamaa joutuivat pulmallisen tilanteen eteen kun he tuskailivat , uskalataako julistaa syntejä anteeksi pyytäjälle ja he valvoivat pitkään ja miettivät asiaa.  Lopuksi he päättivät varauksin uskaltaa julistaa ne anteeksi tiukoin reunaehdoin ja tuolloin ensimmäisistä päästösanojen julistamisista tuli käänteentekevä kohta lestadiolaisuuden historiassa.  Valitettavasti tämä(kin) eli anteeksiantaminen ja -saaminen kilpistyi kohta kokemukseksi jota vaadittiin.  Koska lestadiolaisuudessa alu nalkaen sen johtajien rajoittuneen lakihenkisyyden ja huonon raamatun tuntemisen takia ei tunnettu esim. kasteen armoa eikä ehtoollisessa vaikuttavaa armoa, kilpistyi päästösanoista lestadiolaiseen hengellisyyteen ainoa henkireikä jonka kautta kaiken hengellisen kuristamisen ja piinaamisen jälkeen voi käänkuin pillin kautta hengittää.  Pillin siksi että mitään muuta keinoa armon saamiseksi ei esim. vanhoillislestadioölaisuudessa vieläkään ole.  Armoa ei saa suoraan Jumalalta, kasteessa ehtoollisessa eikä mistään muualta kuin pillin kautta imemällä eli pyytämällä synninpäästösanoja. Niitäkään ei voi kuulemma pätevästi lausua kuin sellainen jolla on Pyhä Henki, mutta jos esim. lausuja onkin salaisesti luopumuksessa, hänen päästönsä ei olekaan pätevä. Näin lestaopin mukaan!  Lestadiolaisen armo on siis epävarmaa ja täysin riippuvaista ihmisestä. Jumalahan ei voi armoa ilman heidän välitystään siis antaa. Niinpä he kutsuvatkin itseään "välimiehiksi".
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

hm

  • Vieras
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #44 : 25.11.08 - klo:11:22 »
Tuo edellä mainittu Lestadiuksen ja Raattamaan kohtaaminen on kerrottu Aapeli Saarisalon kirjassa "Lestadius - Pohjolan pasuuna".

Sama henkilö on kirjoittanut kirjan Paavo Ruotsalaisesta nimeltään "Paavo Ruotsalainen - Erämaan vaeltaja".

Näitä kirjojen nimiä kun vertailee, niin niissäkin minusta tulee esiin jotain olennaista näistä kahdesta henkilöstä ja heidän ajattelustaan.

Itse olen paljon mieluummin erämaan vaeltajan porukoissa kuin jonkun pasuunan. :wink: