Keskustelu > Seuratupa

Aamuhartaus 22

<< < (29/29)

Pena:
Voi, voi, kun se asia, mistä tänä aamuna puhuttiin, olisi erittäin tärkeä minulle ja teille. Täältä olisi mentävä sanomaan seurakuntaansa: oi, minä raukka olen vielä aivan heräämätön, ja jos siellä tapaamme vaikka yhdenkään samanlaisen, pyytämään yhdessä hänen kanssansa painua heräämättöminä Jumalan eteen, Kyllä siinä joutuu silloin tyhjentymään, joutuu kysymään, että onko minulla tulevaisessa elämässä yhtään, joka voi viitata minuun ja sanoa: "Tuo on minun tänne johtanut."

Juho Malkamäki

Pena:
Kyllä apostoli Paavalilla oli työtä sielujen pelastamisessa. Hän sanoikin: Minä olen tehnyt enemmän työtä kuin kaikki muut, koko sen ajan apostolijoukko, mutta lisää kohta: En kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka minussa on. Näin hän eroitti oman persoonansa pois koko työstä. Ja kas se, joka näin vaikuttaa kuin hän, vaikuttaa Jumalan palvelijana ja tekee työtä. Jumalan armoa se on hänelle. Eikä kukaan voi sellaisia töitä tehdä omasta voimastansa, vaan Jumala niitä suorittaa hänen kauttansa. Ja hän tunnustaa tämän näkyvästi, jos kerran hänen työnsä on oikeasta hengestä. Joka näitä vaikuttaa omalla voimallansa, ei ole enää Pyhästä Hengestä.

Juho Malkamäki

Pena:
Ja sentähden, kuulkaa, ystävät, ei koskaan ole liika nöyrästi pyydetty, että Jumalan Pyhä Henki ottaisi itsekunkin tutkiaksensa ja opettaaksensa. Sillä sen opetuksen alla ollessa mahdollisesti löytää sitten muitakin vaivatuita.

Juho Malkamäki

Pena:
Olisi se erikoisen hupaista ja tähdellinen asia, kun näin laajalta kokoontuu pappeja yhteen, että olisi aikaa keskinäisiin keskusteluihin sisällisistä asioista ja saataisiin tehdä toisillensa kysymyksiä: "Onko sinulla ystäviä, onko tosi ystäviä vai ei?"
Minä muistan kerran kysytyn eräältä papilta: "Onko sinulla yhtään ystävää?" Hänen oli täytynyt vastata: "Ei ole." Silloin kysyjä oli lausunut: "Sepä on ihmeellinen ruumis, jossa on pää, mutta ei ole jäseniä."

Juho Malkamäki

seppos:
jatkuu osassa 23

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta