Kirjoittaja Aihe: Hölmöjä hengellisiä ongelmia  (Luettu 51051 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #60 : 02.10.12 - klo:21:21 »
Käsky on syntynyt aikana, jolloin kaikki oppi saatiin vanhemmilta eikä kouluista etc. Asiaa on hyvä miettiä siinä valossa

Tarkoitatko, että käsky ei ole enää voimassa?

Lutherin aikana taisi olla jo kouluja ja hän pitää tämän käskyn kunniassa.

"---Jumala on antanut isän ja äidin tehtävälle erityisarvon, joka ylittää kaiken muun arvon ja aseman, missä ihminen voi olla. Hän ei käske vain rakastaa, vaan myös kunnioittaa vanhempia. Veljiä, sisaria ja ylipäänsä lähimmäisiä koskevista Jumalan käskyistä suurin on se, että heitä on rakastettava. Hän siis erottaa isän ja äidin kaikista ihmisistä maan päällä ja asettaa heidät rinnalleen. Kunnioittaminen on näet paljon suurempi asia kuin rakastaminen, koska siihen ei sisälly pelkästään rakkautta, vaan myös majesteettiin kohdistuvaa kuuliaisuutta, nöyryyttä ja pelkoa.--- "

 http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4kasky.html
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #61 : 02.10.12 - klo:21:27 »
Tarkoitatko, että käsky ei ole enää voimassa?

Lutherin aikana taisi olla jo kouluja ja hän pitää tämän käskyn kunniassa.

"---Jumala on antanut isän ja äidin tehtävälle erityisarvon, joka ylittää kaiken muun arvon ja aseman, missä ihminen voi olla. Hän ei käske vain rakastaa, vaan myös kunnioittaa vanhempia. Veljiä, sisaria ja ylipäänsä lähimmäisiä koskevista Jumalan käskyistä suurin on se, että heitä on rakastettava. Hän siis erottaa isän ja äidin kaikista ihmisistä maan päällä ja asettaa heidät rinnalleen. Kunnioittaminen on näet paljon suurempi asia kuin rakastaminen, koska siihen ei sisälly pelkästään rakkautta, vaan myös majesteettiin kohdistuvaa kuuliaisuutta, nöyryyttä ja pelkoa.--- "

 http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4kasky.html

Ei ketään voi pakolla rakastaa eikä kunnioittaa sanokoon Luther mitä hyvänsä. Kuuliaisuutta, nöyryyttä ja pelkoa...pyh  :eusa_angel:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #62 : 02.10.12 - klo:21:56 »
Tarkoitatko, että käsky ei ole enää voimassa?

Lutherin aikana taisi olla jo kouluja ja hän pitää tämän käskyn kunniassa.

"---Jumala on antanut isän ja äidin tehtävälle erityisarvon, joka ylittää kaiken muun arvon ja aseman, missä ihminen voi olla. Hän ei käske vain rakastaa, vaan myös kunnioittaa vanhempia. Veljiä, sisaria ja ylipäänsä lähimmäisiä koskevista Jumalan käskyistä suurin on se, että heitä on rakastettava. Hän siis erottaa isän ja äidin kaikista ihmisistä maan päällä ja asettaa heidät rinnalleen. Kunnioittaminen on näet paljon suurempi asia kuin rakastaminen, koska siihen ei sisälly pelkästään rakkautta, vaan myös majesteettiin kohdistuvaa kuuliaisuutta, nöyryyttä ja pelkoa.--- "

 http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4kasky.html

En todellakaan tarkoita sitä, mutta sen arvo menestykseen ym. on erilainen kuin aikanaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #63 : 03.10.12 - klo:01:49 »
Koston Jumala.
Vanha testamentti puhuu paljon Jumalan kostosta. Sitä oikein rukoillaan esim. psalmeissa että viholliselle tulisi Jumalan kosto.

Nykyään puhutaan enemmän Jumalan antamista koettelemuksista.
Mikä on ero ?
Onko meillä joilla on Kristus Vapahtaja vain koettelemuksia. Keille on kostot varattu ?

Kun minä taas löydän psalmikommentaarin joka lojuu tietysti jossakin   :026:   Dosentin  jäljillä, hän kun on mieltynyt erityisesti Vanhaan Testamenttiin  ja hykertelee kuinka pääsikin vedättämään Volkskircheä. Juuri  kun se vaati koko VT:n käytöstä poistamista, ja selitti että Jeesus oli arjalainen yms,  Dosentti sai livautettua väliin, että sielläpäs on hyvä rukouskirja teillekin, niin kerron kuinka hän sen taas ajattelikaan -- nyt menee muistinvaraisesti

Dosentilla  :026:  todetaan, että ne usein ovat muotoa "enkö minä vihaisi niitä, jotka sinua vihaavat" ja näen edessäni aivan eri näkyjä kuin ikkunani takana kellastuvat pihlajat ja koivut.  Kuten ne, jotka satuttivat Jumalan "silmäterää" kuten joku sen ajan kristityistä surkutteli.

Mutta (!) kun Jumala pyytää jättämään kostamisen itselleen ja kieltää ihmisiä itse kostamasta, voihan sitä ajatella, miten Jumala sitten mahtaa  kostaa. 

Dosentti lähettää terveisiä, että on hyvä lukeakin riittävästi tuollaisesta Jumalasta, jotta käsittää kuinka kiihkeästi Jeesuksen opetusta kaivattiin - ja kuinka sitä kaipaa itsekin.

Juuri tuota tutkisin, saa nähdä onnaako - Hyrckin väitöskirja on kyllä sinnepäin.  Ajattelisin dynaamisemmin, niin että persoonallisuus ei kehity, ellei sen hengellinen ydin saa kasvaa myös. Ja että se kasvaa hieman kuin Jeesus Kristus esihistorioineen.  Ihmisessä on tuo puoli joka pelkää ja vapisee on vangin kaltainen, janoinen, nälkäinen, sairas suorastaan ja yhä odottaakin kohdalleen vain kostoa - tai havahtuu odottamaan koska se olisi oikeudenmukaista. Siihen pimeyteen syntyy Jeesus, joka opettaa, parantaa ja antaa anteeksi. - Tämä nyt on vain yksi kerros - Raamattu on niin monikerroksista ja rikasta tekstiä.  Ei ehkä eksegeettisin mashdollinen tulkinta tämä.

.........................................

Totta kyllä, on kuin olisi teemoja joista on peräti vaikea kirjoittaa sivistynyttä saarnaa!!

.........................................

Mutta ei siitä nyt ole kuin kuutisen vuotta, jona Kouvolassa vaikutti pappismies joka julisti Jumalan kostoa koko Suomen Siionille ja erityisesti Helsingin hiippakunnalle´.  Se kun piti piispanaan jumalatonta miestä ja häiritsi puhdistustoimia, kun puhdas ja palava nuori urhea julistaja olisi kirkkoa vähän siivonnut pahimmista syntipesäkkeistä, ja kieltäytyi tälle naispappeuskantaansa katumattomalle ehtoollista antamasta, niin tietäähän sen kuinka tämä langennut kirkko toimi...   Jo on tsunami matkalla, ja yltää Kouvolaan saakka. Varo, Pena ja jos siellä keitä muita asuu!  Hän kun manasi sen jostakin syystä idemmäs, sinne Kymenlaaksoon.   Mainittakoon että kirkonedus oli niin autoja täysi että luulin konfirmaatioksi tai piispantarkastukseksi...    kun näin että 2 varausbussiakin, että haluttu puhuja hän on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #64 : 03.10.12 - klo:06:13 »

   Vanhan testamentin Jumala kostaa, Uuden testamentin Poika armahtaa. Pojasta polvi paranee.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #65 : 03.10.12 - klo:09:54 »
Tarkoitatko, että käsky ei ole enää voimassa?

Lutherin aikana taisi olla jo kouluja ja hän pitää tämän käskyn kunniassa.

"---Jumala on antanut isän ja äidin tehtävälle erityisarvon, joka ylittää kaiken muun arvon ja aseman, missä ihminen voi olla. Hän ei käske vain rakastaa, vaan myös kunnioittaa vanhempia. Veljiä, sisaria ja ylipäänsä lähimmäisiä koskevista Jumalan käskyistä suurin on se, että heitä on rakastettava. Hän siis erottaa isän ja äidin kaikista ihmisistä maan päällä ja asettaa heidät rinnalleen. Kunnioittaminen on näet paljon suurempi asia kuin rakastaminen, koska siihen ei sisälly pelkästään rakkautta, vaan myös majesteettiin kohdistuvaa kuuliaisuutta, nöyryyttä ja pelkoa.--- "

 http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4kasky.html
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #66 : 03.10.12 - klo:09:57 »
Tarkoitatko, että käsky ei ole enää voimassa?

Lutherin aikana taisi olla jo kouluja ja hän pitää tämän käskyn kunniassa.


Vanhempien asema kasvatuksessa on ensisijaisen tärkeää.

Lutherin aikana ja jo tuhansia vuosia aiemmin oli myös kouluja ja yliopistoja. Koululaitosta ja yleistä oppivelvollisuutta ei sen sijaan ollut, vaan se oli harvojen herkkua. Esimerkiksi maanviljelijöiden lapset saivat 100% opistaan vanhemmiltaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #67 : 03.10.12 - klo:13:22 »
Miettipä neljättä käskyä missä valossa tahansa, niin mielestäni vanhemmilla on aivan erityinen vaikutus lapsiinsa. Olivatpa lapset vanhempiensa tai koulujen ja yliopistojen opettajien opettamia, niin vanhemmuus on silti jotain aivan erityistä. En näe oikeastaan tämän käskyn noudattamisessa mitään eroa siinä, onko lapsi koulutettu, kouluttamaton, terve, sairas tai vammainen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #68 : 03.10.12 - klo:13:28 »
Olen Pirskan kanssa samaa mieltä. Lisään kasvattajiksi myös isovanhemmat, jopa isoisovanhemmat. Perhepiirissä on hyvä puhua aroistakin asioista.
Tyttäreni ovat omaksuneet saman kannan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #69 : 03.10.12 - klo:22:47 »
   Vanhan testamentin Jumala kostaa, Uuden testamentin Poika armahtaa. Pojasta polvi paranee.


No, ei se ihan noin yksnuottiasta ole - sinnepäinkään. VT:ssa on kovasti kirjakohtainen seikka tämä, sieltä se on Herran siunaus, "Minulla on ajatukseni teit' kohtaan, rauhan, ei tuomion ajatukset.  Minä anna teille tulevaisuuden ja toivon" ja armpouskonto on juutalaisuuskin. Ennen  muuta tuo vähän sai miettimään, josko niin tai näin. aattaa< olla aikoja ihmisen elämässä jolloin hän alleviivaa (ainakin hengessään) kaiken tuomion sanan, ja sitten  jälleen muuta. 

Ja "Minä ja isä olemme yhtä" "Joka on nähnyt minut on nähnyt Isän". 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #70 : 03.10.12 - klo:23:42 »
Käskyt näyttävät konstikkailta. Mietin toisinaan itse, kuinka vaikeaa on kunnioittaa vanhempia, jotka ryypätä rälläävät minkä ehtivät, riitelevät niin, että koti on turvaton - tarkoitan koteja joissa lapsi joudutaan ottamaan kiireellisesti huostaan koska elinympäristö on heille henkeä uhkaava. Koska huostaanotettaville ei riitä sijaiskoteja/laitospaikkoja, on pakkokin koettaa kaikkensa avohoidon tukitoimin jos voidaan olettaa, että siellä pysytään joten kuten elossa.  Saattavat tosin olla moneen kertaan raiskattuja, nälkiintyneitä...  Tämä on muuan Hesalaisesta lähiöstä. Tiimin esh tuli jostain verkostopalaverista ja oli jääny kasomaan kuin lapsi etsii roskiksesta syötävää, sen leivän sitte ahmaisee...  Toki niin, että millaiset oli näiden vanhempien omat lähtökuopat? 

Minun analyytikkoni sano kerran, että siinä käsky jota ihminen tottelee käskemättäkin.  Nyt rupean lankom iehen villapaitaan, joten selitys jos ketä kiinnostaa todeksi
havaittiin, toisten.

........................................................

 Ei ole helppo viitonenkaan. Monenkohan tekee mieli sanoa, että älä noin periaatteessa tapa, mutta Talvisota oli kyllä poikkeus!

...........................................................

Ja jälleen siellä löytyy pykäliä, kuten "Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi."  Jollain tapaas riittää miettimistä, että miten on ihminen rakennettu kun sitä kummasti tulee livautettua lähimmäisestä tekstiä', joka mustamaalaa tuon toisen ja perustelee jotta "se nyt oli minun mielipiteeni".  Tai, että "tottahan  se oli, kaamea tyyppi!"  Kun muistelen että lähimmäisestä tulisi silloin ennemmin vaieta.  Etenkin selän takana puhuminen on ikävää, siinä kun asianomaisen mahdollisuudet puolustautua jäävät niukiksi/ olemattomiksi -- kukaan ei ehkä kysy, et mitä sinul on sanomista tähän? 

Onko teillä tunnetta, että olisi ikään kuin pikkujutumpaa viskata siitä lähimmäisestä - sanotaanko - osatotuus joka tärvelee hänen maineensa?  kuin tarttua aseeseen --- ja kuitenkin ne Jumalan silmissä on yhtä pahoja juttuja?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #71 : 16.10.12 - klo:15:33 »
Mietin tällaisia monenlaisia, joista on aika aralla mielellä kirjoitettavakin, ettei kukaan saisi väärää käsitystä.

Onko oikein tai väärin, tarpeellista tai tarpeetonta puhua tai kirjoittaa omista hengellisistä kokemuksistaan? Tiedän että körttiläisyyteen se ei kuulu. Toisaalta  on vanha tottumus todistella, kertoa kokemuksistaan johdatuksessa.

Voiko siteerata oppi-isiä t. äitejä?  Onko tarpeellista lainata Raamatun sanaa ? Mikä edistää uskonelämää ja kilvoitusta parhaiten ?
Onko ero mitä kirjoittaa yleisesti luettavaksi tarkoitetun ja kahdenkeskisen välillä ?

Toistan, nämä ovat minun hölmöjä ongelmiani nyt kun olen löytänyt runon keinon puhua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #72 : 16.10.12 - klo:17:09 »
Mietin tällaisia monenlaisia, joista on aika aralla mielellä kirjoitettavakin, ettei kukaan saisi väärää käsitystä.

Onko oikein tai väärin, tarpeellista tai tarpeetonta puhua tai kirjoittaa omista hengellisistä kokemuksistaan? Tiedän että körttiläisyyteen se ei kuulu. Toisaalta  on vanha tottumus todistella, kertoa kokemuksistaan johdatuksessa.

Voiko siteerata oppi-isiä t. äitejä?  Onko tarpeellista lainata Raamatun sanaa ? Mikä edistää uskonelämää ja kilvoitusta parhaiten ?
Onko ero mitä kirjoittaa yleisesti luettavaksi tarkoitetun ja kahdenkeskisen välillä ?

Toistan, nämä ovat minun hölmöjä ongelmiani nyt kun olen löytänyt runon keinon puhua.

Mietin tätä, ja koetan kanssa kirjoittaa varoen samaa kuin Riitta-mummi.

Arvelen, että ihmisten tarpeet vaihtelevat tässä.  Siten sallisin niille oikeuden olla rauhassa, jotka kokevat puhumisen vieraaksi itselleen. Toisaalta herännäisyyden alkuaikaan taisi kuulua ne kamarikeskustelut, joissa puhuttiin hyvinkin henkilökohtaisista ongelmista.  Paavo Ruotsalainen puolestaan taitaa kertoa juuri oppi-isästään, kun tämän luo käveli todella pitkän matkan etsiessään vastausta:  Jokainen tuntee seppä Högmanin sanat.
Yksi sinulta puuttuu, ja sen mukana kaikki.  Jeesuksen Kristuksen sisällinen tunto.  Tämän olen lukenut jo koulussa, vähän eri sanoin muistettuna. 

Useimmilla taitaa olla samasta kysymys.  Mistä minä löydän armollisen Jumalan, tai kuinka ymmärtäisin koko kristinuskosta edes jotakin, mitä minulta puuttuu - joskus epätoivoon asti - minä en tajua mistään mitään.  Joku tuntee läheltään tällaisen "seppä Högmanin"  jolta kysellä, mutta ne taitavat olla harvemmassa.

Olisioko niin, että ihmiset eivät tässäkään ole samanlaisia?  He kulkevat eri kohdalla tätä moneen kertaan poljettua tietä, tai etsivät polun päätä.  Joka jo varmasti sitä kulkee, saattaa tietää, kuinka ja missä kohdin juuri hänen on kilvoiteltava.  Itsestäni tuntuu usein, että voisiko joku neuvoa, mistä se polku lähtee, jotta sitten kilvoittelisin.

Joku löytää oppi-isän, jonka neuvoista iloitsee, toinen vaikenee mieluummin. Foorumilla jolla kirjoitellaan, saatetaan muuten olla epäkörttimäisiä, pelkkä vaikeneminen vaikenee koko foorumin olemattomiin,  mutta tässä voidaan olla:  Omissani kyllin on.  Ei puututa toisen synteihin.  Sallitaan ihmisten etsiä, ja soisin toki, että kyselläkin.  Itse kyselen mielelläni jos minulla on ongelma, , mutta toisaalta voin olla kyselemättä, silloin vain olisi tiedettävä ettei siitä pidetä/se ei sovi herännäisyyden henkeen/se kiusaa monia.  Tiedän useiden kirjoittelevan myös foorumin ulkopuolella toistensa kesken, ja siinä ei ole mitään pahaa.  Vasta sitten, jos ei rohjeta suoraan pyytää:  Voisitko olla kyselemättä, me emme siitä pidä eikä se kuulu körttiläisyyteen, sillä muitakin foorumeita toki on.  Siis jos kulkee runsaasti takapuheita, joilla löytyy niitä toisten syntejä. 

Ehkä se, mistä juuri sunnuntain seuroissa puhuttiin, on avain. Eettisesti kestävää taitaa olla, ettei kauheasti piittaa toisista. Ei kerro, mitä sekin teki väärin, vaan mieluummin, jos löytää talletettavan arvoista, kertoo, näin hän sanoi ja se auttoi minua ymmärtämään vähän enemmän.  Ehkä hänen neuvonsa ei ole juuri nyt minulle arvokas, mutta ehkä mene tiedä ensi vuonna on. 

Toivon itse ihmisten kertovan jos toisilta oppivat ja kuulevat.  Jokainen ei ole viisausihminen, mutta saattaa kohdata viisausihmisen, jonkun jolle Jumala on antanut lahjan nähdä ja kertoa. Dosentti  :026:  taitaisi mielellään kuulua kalustoon nimimerkki Leenan viisausihmisenä, sillä hän on auttanut nimimerkki Leenaa suuresti (ja jokuhan täällä pakosta sotkee paikat, minä olen siisti ihminen... :icon_eek:   )   

     Toisaalta jos hyvin vakavasti ajattelen niin kovin mielelläni joskus kertoisin mitä Samuli Korkalainen on sanonut, kun hän ei takuulla kerkeä itse kirjoittaa, ja on ehtinyt opettaa paljon hyviä asioita.  :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: 

Itse ilahdun sellaisista toisten teksteissä, syy on,  etten itse aina jaksa lukea viisauskirjoja.  Helpottaa kun joku kertoo mitä niissä oli, ja mitä on oppinut.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #73 : 16.10.12 - klo:18:38 »
   Vanhan testamentin Jumala kostaa, Uuden testamentin Poika armahtaa. Pojasta polvi paranee.


Pontikkaa kutsuttiin aikoinaan pojaksi, taisi olla vanha savolainen sanonta ja paraneehan sillä monenlaiset, niin henkiset kuin ruumilliset vaivat.

Noista pojan lampaista ja lammaslaumasta ja heidän armollisuudesta olen pikkaisen huolissani, se on kyllä hengellinen ongelma.
Jotenkin jos ihmiset oppisivat Jeesuksen opetuksen pieneksi tulemisesta ja siitä jopa kilpailemisesta, niin ehkä olisimme armollisempia toisillemme, kuten herännäisyyden oppeihin myös kuulunee, jos oppeja siellä ees on.

Kristuksen ruumis maan päällä vain riitelee ja uhoaa kuka on eniten mitäkin. Ikävää, niin ikävää.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #74 : 16.10.12 - klo:20:57 »
Pontikkaa kutsuttiin aikoinaan pojaksi, taisi olla vanha savolainen sanonta ja paraneehan sillä monenlaiset, niin henkiset kuin ruumilliset vaivat.

Noista pojan lampaista ja lammaslaumasta ja heidän armollisuudesta olen pikkaisen huolissani, se on kyllä hengellinen ongelma.
Jotenkin jos ihmiset oppisivat Jeesuksen opetuksen pieneksi tulemisesta ja siitä jopa kilpailemisesta, niin ehkä olisimme armollisempia toisillemme, kuten herännäisyyden oppeihin myös kuulunee, jos oppeja siellä ees on.

Kristuksen ruumis maan päällä vain riitelee ja uhoaa kuka on eniten mitäkin. Ikävää, niin ikävää.


On se.  Roikun välillä muualla, jos laiskottaa.  Tunnustan, että tällä foorumilla minua vaivaa kestopelko. Kuka ja mistä seuraavaksi? 
Aika pitkälle se Israelin matkakin oli yritystä näyttää, että en minä ole niin kauhea, antakaa mun olla teidän kanssa, olkaa kilttejä, mutta toisaalta - mitäs siitä.  Jos ei niin ei, en mie jaksa loputtomiin pelätäkkän.  Kai sekin on jo hengellinen ongelma, mutta, no, koettaa roikkua jossain yleiskirkollisuuksissa, lienee parasta.  Ja kun pysyy vaiti, ei kukaan saa syytä vaatia että ulos lopullisesti tuo inhokki, me ollaan sitä mieltä.  Hohhoijaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.