Kirjoittaja Aihe: Siionin virsien uusi osastojako  (Luettu 4396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Siionin virsien uusi osastojako
« : 03.06.16 - klo:14:26 »
Virsikokoelmassa osastojako näyttelee keskeistä roolia. Siionin virsiuudistuksessa suunniteltu osastojako on esillä SV-uudistuksen internet-sivuilla. Käykäähän lukemassa ja antakaa palautetta palautelomakkeella.
Lähes kaikki virsien uudistetut muodot ovat myös näytillä sivustolla. Palautetta virsistä pyydetään 15.8. mennessä.
https://www.h-y.fi/2739-osastojako
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Siionin virsien uusi osastojako
« Vastaus #1 : 03.06.16 - klo:15:32 »
Kiitän sepposia tiedottamisesta. Parilla lauseella vastasinkin. Mielestäni on hyvä että osajako tulee. Toivon että se näkyy jokisen virsiryhmän edellä eikä vain takasivun hakemistossa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Siionin virsien uusi osastojako
« Vastaus #2 : 03.07.16 - klo:20:58 »
Edellisiin liittyen, sain meilin Jukka Hautalalta. Jaan sen, ja löytyyhän samat tiedot Herättäjäyhdistyksen sivuiltakin.  Minä en ollut niitä tutkiskellut, mutta kun Seppo jakoi tietoa, heräsin kysymään, ja nyt virsikirja kädessä katsomaan poistetut virret.
Perustelut ovat mielestäni oikeat.

https://www.h-y.fi/55-hyllylle-laitettavat-ja-uudistettavat-virret
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien uusi osastojako
« Vastaus #3 : 17.07.16 - klo:13:28 »
Se " alla armopöydän" meni itselleni ihan kestämättömäksi. Jumalan huumorintaju ottaa epäilemättä senkin vastaan, että osa kutsutuista konttaa pöydän alle, mutta miettikää nyt itseänne. Te haluatte kutsua kotiinne vieraita tuvan täydeltä ja vieraat ryömivät piiloon kuka mihinkin.  " Jos vaikka joku kaatais kahvikuppinsa? ".  Tässä symboliikka ei enää toimi koska kielikuva on liian konkreettinen.


Olkoon körttihenkistä vaan ei ole kristinuskon mukaista. Ihminen päättää ohi Herransa, missä hän syö? Pelokas konttaa piiloon, no taatusti, muttei silloin kun Jumala kutsuu syömään. " Pelkoa ei rakkaudessa ole, sillä täydellinen rakkaus karkoittaa pelon" 1 Joh 4 jotakin. On se teetelty pelkokin ja yletön nöyryyskin melkoista vastakohtaansa. Minä olen tästä rutissut jo.
« Viimeksi muokattu: 17.07.16 - klo:13:32 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Siionin virsien uusi osastojako
« Vastaus #4 : 17.07.16 - klo:14:51 »
Anteeksi, en ymmärrä mihin viittaat.  Alla armopöydän ???

Jeesus luona armopöydän Sinut löydän, ehtoollisvirteenkö ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien uusi osastojako
« Vastaus #5 : 19.07.16 - klo:02:09 »
Anteeksi, en ymmärrä mihin viittaat.  Alla armopöydän ???

Jeesus luona armopöydän Sinut löydän, ehtoollisvirteenkö ?

Ehtoollisvirren sanat kuuluvat juuri noin, Jeesus, luona armopöydän sinut löydän, siinä mulle kyllin on.


Viittasin erääseen niistä uudistetuista sv: sta, kahden miehen kynästä. Kun taas muistaisin numeron!  Löytty on kirjoittanut siihen säkeistöt 2-5 ja joku toinen ensimmäisen ja kuudennen. Pitäisi kirjoittaa huolellisemmin, anteeksi.v Olin kerran läsnä kun niitä veisattiin täällä.

Siinä  veisataan nimen omaan armopöydän alla olijasta jokavodottaa josko putoilisi jotain.
Sanoin Samuli Korkalaiselle etten usko Jumalan kutsuneen ketään armopöydän ALLE. 

Sanoitus sotkeutuu hullunkurisesti juuri tuohon virsikirjan ehtoollisvirteen, ja joskin se kaiketi viittaa keskusteluun jonka Jeesus kävi kanaanilaisen naisen kanssa siitä, kenelle kuuluu " lasten leipä" ja hätääntynyt nainen vastaa nöyryydessään siten että koiratkin syövät murusia jotka päydältä putoilevat, se yhtä kaikki on konkreettisuudessaan hullunkurinen ja toisin ajoin mietin, että vähän tekopyhä ja omaa nöyryyttä kerskaillenkin korostava ja vielä yhteydessä, jossa ei ole tarpeen korostaa mitään.

Samuli otti miettiäkseen ja vastasi, totta, tätä ei ole ajateltu loppuun tai jotain.

En usko että Jumala kutsuu ketään konttailemaan armoa tarjotessaan "pöydän alle" odottelemaan josko murunen putoaisi. En vain usko. Se nöyryys joka tarvitaan  konstailemattomaan, toisten joukossa tulemiseen saattaa vaatiakin enemmän kuin tuo, joskin toisekta näyttää, joskin Jumalan huumorintaju senkin epäilemättä kestää.   

No, niissä piti ottaa monta seikkaa huomioon, rytmit, musiikin sopivuus, mutta tuo livahti,   kerrankin tajuan  körttislangilla jotakin, omavoimaisuudeksi. Katsokaa kuinka minä löydän paikkani ja täällä odottelen kuinka itsensä alentanut ihan kohta ylennetään.  En ole niinkuin esimerkiksi tuo ville viidesläinen joka kiipesi sen armopöydän päälle näyttääkseen että ensin täytyy kiivetä pyhityksen portaita... No minulle tulee siitä mieleen jos mitä hullunkurista.

« Viimeksi muokattu: 19.07.16 - klo:02:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien uusi osastojako
« Vastaus #6 : 07.08.16 - klo:22:20 »
Lyhennetääs taas. " Täällä alla armopöydän".  Siis eieiei....  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.