Kirjoittaja Aihe: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!  (Luettu 5133 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« : 26.06.11 - klo:11:44 »


 Syntisellä pääkaupunkiseudulla ( kuten Eleniuksen Juhani tavan takaa sanoo ) jumalanpalveluksiin suhtaudutaan sangen välinpitämättömästi. Olen nyt loppukevään ja alkukesän aikana käynyt neljä kertaa messussa Johanneksenkirkossa Kaartinkaupungin/ Ullanlinnan alueella Helsingissä. Väkeä on ollut penkeissä kourallinen, keskimäärin 27 ihmistä! Mainittu kirkko on iso kuin valtamerilaiva, kyllä sinne sopii, mutta....

 Ja hei: pääkaupunkiseudulla asuu jokseenkin miljoona ( 1 000 000) ihmistä.

  Mieleeni nousee tuon tuosta kuvia lapsuus- ja nuoruusvuosieni jumalanpalveluksista, Nurmeksesta, Nivalasta ja Lapualta, esimerkiksi. Kirkkoon tuli noilla mainituilla paikkakunnilla kansaa ihan mukavasti muulloinkin kuin jouluna.

  Kertokaapa, että näkyykö kirkkokansaa muualla.

  Sanoihan se muuan mies toki, että missä kaksi tai kolme.... Mutta kumminkin.... :kahvi:

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #1 : 26.06.11 - klo:14:09 »
Meillä Laitilassa on viime vuonna kirkossakäyntiaktiivisuus jopa kasvanut viime vuonna ja hyvin menee tänäkin vuonna! Kirkossa on väkeä esim. helluntaina ja eilen juhannuksena varsin paljon. Tänä pyhänäkin oli jotain 30-40 henkeä niin että ei täällä tarvii seinille saarnata.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #2 : 26.06.11 - klo:17:43 »
Täällä on niin paljon isoja kirkkoja, ja monet vielä niin lähekkäin. Ei silti, olin jo varsin aikuinen asuessani Joensuussa, ja siellä nyt vain käytiin kirkossa. Kun oli Karttusen Petrin saarnavuoro,  sen näki puoleenväliin Kirkkokatua;  edusta täynnä fillareita ja autojakin. Ite en juossut pappien perässä (kun asuin pääkirkon nurkalla) mutta tuosta kyllä myönnän ilahtuneeni...   

Ja jos oli joku Hoosiannasunnuntai tai muuta, sisälle ei mahtunut, aivan totta, ja se ei ole pieni kirkko!  Istuin eräät kerrat parven lattialla ja koetin olla valumatta alas sitä jyrkkää tasoa, uskonpuhdistuksen sunnuntaina esimerkiksi.  Olisi se juttu nähdä täällä vastaavaa, en kiellä. 

Ortodoksisissa liturgioissa kaksvaillepyörryin kahdesti kun kansaa oli enemmän kuin hengitettävää ilmaa, lisäksi. Viime hetkellä naapuri auttoi istumaan lattialle, ja painoi pään polviin, huh.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #3 : 26.06.11 - klo:18:34 »
Iltavirkkuna usein aamuisin nautin myöhäisheräämisistä. Tästä syystä olen useamman kerran käynyt Agricolan kirkossa klo 12 vanhan kaavan mukaisessa messussa. Muistaakseni usein siellä on ollut noin 25-30 ihmistä. Tässä taannoin väkeä oli kaksinkertainen määrä. Mietin syytä. Saarnaaja? Kenties. Vai sattuman soittoako?
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #4 : 26.06.11 - klo:19:10 »
Iltavirkkuna usein aamuisin nautin myöhäisheräämisistä. Tästä syystä olen useamman kerran käynyt Agricolan kirkossa klo 12 vanhan kaavan mukaisessa messussa. Muistaakseni usein siellä on ollut noin 25-30 ihmistä. Tässä taannoin väkeä oli kaksinkertainen määrä. Mietin syytä. Saarnaaja? Kenties. Vai sattuman soittoako?

Agricolan pappi sanoi, että enää ei ole sellaista tilausta asialle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #5 : 27.06.11 - klo:21:55 »
Jos nyt seurakunnista puhutaan, niin sivumennen sanottuna Rovaniemellä on parempi seurakuntalehti kuin Joensuulla, (löytyi sattumalta tänään) nettiversiona nimellä paasky. Hyviä juttuja ja hengellistä sanomaa löytyy! En tiennyt että jokakotiin ilmestyvissä kirkkolehdissä vielä käsitellään uskoa ja hengellisyyttä. Jipii, Rovaniemi!

Täällä http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/28E03FEBCD9511B5C22573E7002CC546?OpenDocument&lang=FI niitä voi lueskella ja arvioida seurakuntien hengellistä tilaa. :P

Vaikkakin olen sitä mieltä ettei seurakuntalehdet sitä totuutta kerro.
« Viimeksi muokattu: 27.06.11 - klo:22:00 kirjoittanut Mansipaani »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #6 : 28.06.11 - klo:07:13 »
Missä kaksi tai kolme kokoontuu Hänen nimessään, siellä Herra on kanssamme.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #7 : 28.06.11 - klo:15:43 »
Missä kaksi tai kolme kokoontuu Hänen nimessään, siellä Herra on kanssamme.

Pappi ja kanttori tai sitten pappi, kanttori ja suntio. Mitäpä siihen on lisäämistä kun se hoituu noinkin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #8 : 28.06.11 - klo:22:15 »
Tämä tarina ei kerro kanttorista mitään, mutta kerron sen kuitenkin.

Pienessä seurakunnassa tuli kerran jumalanpalvelukseen pappi ja sanankuulijaksi vain yksi maalaisisäntä. Pappi kysyi isännältä, että tokko me pidetään jumalanpalvelusta, kun ei ole enempää ihmisiä.

"No, minä olen tämmöinen yksinkertainen maanviljelijä, mutta jos minulla on vain yksi lehmä, niin on minun sekin ruokittava", sanoi isäntä.

Niin pappi piti jumalanpalveluksen kuin olisi ollut kirkko täynnä väkeä ja saarnasikin kuin isommalle joukolle. Kun jumalanpalvelus päättyi, pappi kysyi isännältä, mitä tämä piti jumalanpalveluksesta.

"No, minä olen tämmöinen yksinkertainen maanviljelijä, mutta jos minulla on vain yksi lehmä, niin en minä sille koko kuormaa anna", sanoi isäntä.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #9 : 28.06.11 - klo:23:20 »
Hyvä juttu Onesimukselta mutta olenpa ollu livenä tilanteessa jossa oli 2 sanankuulijaa (ellei lasketa minua pois kun olin luvannu soittaa heille viulua). Pappi kysyi mitä tehdään, ja koska tämä tahtoi niin pidettiin. Pastori kanttori suntio se mumpsa ja minä. Ihan jees.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #10 : 30.06.11 - klo:17:18 »
Isompi kourallinen kuulijoita suviseuroissa, seurapuheita (ainakin huomisesta lähtien....käyttävät muuten 1700-luvun bibliaa) ja veisuita voi kuunnella täällä, seuraradio nimittäin jo lähettää ohjelmaa: http://www.suviseurat.fi/2011/Fi:Seuraradio/#


Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #11 : 30.06.11 - klo:18:05 »
Isompi kourallinen kuulijoita suviseuroissa, seurapuheita (ainakin huomisesta lähtien....käyttävät muuten 1700-luvun bibliaa) ja veisuita voi kuunnella täällä, seuraradio nimittäin jo lähettää ohjelmaa: http://www.suviseurat.fi/2011/Fi:Seuraradio/#




 Herättäjäjuhlille kulkee väkeä myös, ja helluntalaisia oli useita juhannuksen huitteissa Keuruulla. Kesäfestivaalit ovat asia erikseen. Niihin mennään. Mutta niin moni kirkko on miltei tyhjillään pyhästä pyhään muotojumalisessa ( ? ) Suomessa!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #12 : 15.12.11 - klo:21:00 »
 Kertokaapa, että näkyykö kirkkokansaa muualla.
Käypä Agricolan kirkossa Tuomasmessussa ja kerro, näkyykö siellä? Paitsi että käy vasta ensi vuonna kun ovatkin nyt joulutauolla. Lehden mukaan Tampereen tuomasmessuissa olisi kuutisensataa kävijää per kerta. Tavismessu kotikirkokseni omaksumassani Lielahden kirkossa, 20 - 30 henkeä.

Aamukymmeneksi on kyllä aika ankea herätä kirkkoon. Ehkä sitä vielä jotenkin jaksaisi, jos ei olisi töissä ja saisi muina päivinä nukkua milloin huvittaa. Lielahteen riittää mennä kahdeksitoista, siksi käyn siellä. Nuo tuomasjututhan taitaa yleensä ollakin iltaisin. Tänään erittäin askeettinen täysin musiikiton ehtoollishartaus Tampereen Aleksanterin kirkossa kello 17, parikymmentä henkeä.

Kaipaisiko väki a) iltamessuja, b) modernimpaa musaa, c) rituaalia, messuvaatteita, suitsuketta ym., d) mahdollisuutta osallistua itse enemmän, e) jotakin yhdistelmää näistä?

Itse en ole käynyt tuomasmessuissa kun tuntuvat semmoselta paremman väen menolta ja kaipaan rupisempaa porukkaa.
« Viimeksi muokattu: 15.12.11 - klo:21:06 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Kourallinen kuulijoita isossa kirkossa!
« Vastaus #13 : 16.12.11 - klo:00:22 »
 Saanevatko rauhanyhdistysläiset kirkkopyhissään kirkon täyteen, siellä missä ei ole heidän omia salejaan.....? :icon_rolleyes: Muilla kirkollisilla liikkeillä tuntuu olevan vaikeuksia, ainakin sunnuntain aamujumalanpalvelukseen...
Tuomasmessu, majatalo-illat ja muut virsiä reippaampaa musiikkia sisältävät ehtoolliskokoukset näyttävät toimivan...

Körttiseurojen veisuu ja yhteinen ennalta valmistelematon puheenvuorojen käyttö ei ole muodissa....Aina on joku, joka haluaa nousta opettamaan ja johtamaan... :icon_sad: