Karumpaa on kuitenkin esim. se, että itsemurhan tehneen saa ortodoksisessa kirkossa siunata vain piispan luvalla.
Mikä tälle mahtaa olla perusteena?
Joskus luin tästä jostain. Se oli joku sellainen, että itsemurhan tehnyt ihminen viimeisenä tekonaan ennen kuolemaansa luopuu Jumalasta. Samassa yhteydessä pohdittiin sitä, että nykyisin useimmat itsemurhat johtuvat psyykkisistä sairauksista ja tällöin kirkollinen siunaus olisi mahdollista. Sairauksille ihminen ei mahda mitään ja armo tulee ilman muuta. Käsittääkseni se menee niin, että mietitään sitä, minkä vuoksi ihminen on tehnyt itsemurhan ja jos päädytään siihen, että taustalla on selkeää psyykkistä sairautta, niin lupa kirkolliseen siunaukseen tulee. Tällöin ihminen ei ikään kuin olisi tehnyt sitä omasta tahdostaan. Toinen näkökulma oli se, että entäs jos ihminen katuu tekoaan sitten, kun peruutus ei ole enää mahdollista. Se taas on hankalaa, kun siinä vaiheessa ei ole enää todistajia, mutta kuitenkin Jumala näkee sen ja pelastus ei ole "vaakalaudalla" vaikka kirkollista siunausta ei olisikaan. Perustuu siis siihen, että haluaako ihminen viimeisenä tahtonaan olla Jumalan yhteydessä vai ei. Toivottavasti en puhu täyttä palturia, korjatkaa ihmeessä. Periaate on kuitenkin se, että ihmishenki on pyhä ja sitä ei saa riistää, ei edes itseltään vaan hengen riistäminen on aina synti.
Toinen jännä periaate on se, että kun avioliittoon vihkiminen on sakramentti (toisin kuin meillä) niin se on tavallaan ikuinen. Eronneet vihitään sen vuoksi eri kaavalla, jos he menevät toiseen avioliittoon.
Tällä hetkellä minulla on lukemisen alla parikin nunna Kristodulin kirjaa. On mielenkiintoista luettavaa.
Entäs sitten ortodoksinen vigilia ja sen symboliikka. Alkujaan mietin, että eikö valot toimi, kun niitä räpsytellään, mutta sitten minulla oli mahdollisuus jutella ortodoksisen papin kanssa ja hän selitti minulle paljon asioita. Alussa kirkossa palaa kaikki valot, koska ollaan paratiisissa. Sen jälkeen kuninkaanoven portit sulkeutuvat ja valot sammuvat, eli tapahtuu syntiinlankeemus. Sitten pappi tulee alttarista kynttilä edellään. Kynttilä kuvaa Johannes kastajaa (valo tulee siis edellä) ja pappi evankeliumikirjan kanssa perässä Kristusta, jolloin valot taas syttyvät, koska armo tulee maailmaan. Samalla ovet avautuvat. Hyvin kuvainnollista siis, mutta jos ei tiedä, niin käy kuten minulle, joka luulin valojen olevan epäkunnossa.
Samoin pääsiäisyönä on valot aluksi poissa, koska ollaan haudan pimeydessä, mutta vuorokauden vaihtuessa kaikki valot syttyvät. Kirkkoa kierrettäessä kirkossa ei saa olla ketään, koska haudan on oltava tyhjä. Moniko on huomannut, että kirkossa on paljon portaita? Ne taas kuvaavat portaita taivaaseen. Ehtoollisella mennään ylimmät portaatkin eli käydään lähellä taivasta (alttaria) ja kirkosta poistuttaessa mennään portaat alas (alas maailmaan). Tässä nyt muutama esimerkki. Itseäni kiehtoo tuo symboliikka kovasti. Se on ollut aikanaan tosi hieno tapa selittää asioita lukutaidottomalle kansalle ja on varmasti sitä vieläkin.
Nyt kuitenkin tulee taukoa kirjoitteluun, kun olen lähdössä reissuun, mutta palaillaan taas...