Kirjoittaja Aihe: Kirkko Suomessa  (Luettu 40517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #120 : 20.06.15 - klo:07:45 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #121 : 20.06.15 - klo:09:10 »
Tavattuani Minna Rikkisen, olen googlaillut joitakin asioita.

http://tampereenhiippakunta.fi/uskontojen-ja-katsomusten-yhdenvertaisuuden-puolustaminen-on-erityisesti-kirkon-vastuu/

Systemaatikkona minä pidän henkisyydestä paljon enemmän kuin kirkkohistorian ajankuvista. Henkisyys on sosiaalisuus, oikeudenmukaisuutta ja rakkautta. Me kaikki olemme ihmisiä. Vaikka niin on vaikea rakastaa vitosliikettä... Jumppuhan on avannut vitosliikkeen toimiston. Liikkeen perustajana oli mm. Mauri Tiilikainen. Hänen poikansa oli ateisti. Hän on ollut 10 vuotta minun uskonnonopettajani. Opettajani sanoi itsestään, että minä olen ateistis-körttiläinen .
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #122 : 20.06.15 - klo:12:21 »
   Tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Kirkko on niin liikkuva ja kehittyvä, että se elää jatkuvaa muutosta. Siksi keskustelu on tauotonta. Mikä eilen oli oikein, saattaa tänään olla toisin. Tämän vuoksi kukin on omalta kannaltaan kirkon ääni, sillä kirkkoa ylempänä, ylinnä on Kristus. Me roikumme kiinni kirkon sanoman ytimessä. Siitä voi johtaa myös vastauksen kysymykseen kirkon äänestä.
Mitä sitten pitää sisällään Kristus? Se on lähimmäisen kohtaaminen.

Onko luterilaisesta kirkosta kehittymässä antikristuksen kirkko?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #123 : 20.06.15 - klo:12:48 »
Onko luterilaisesta kirkosta kehittymässä antikristuksen kirkko?

Ei!
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #124 : 05.10.16 - klo:15:31 »
Me olemme kirkko.

Etsin sopivaa vanhaa keskustelua, jossa avautua (yhdestä) päivän ärsytyksenaiheesta, ja olkoon se nyt tämä.

Siis luin Kotimaan juttua Helsingin hiippakunnan synodaalikokouksesta, jota juttua minulle sähköpostiin ilmaisluettavana tyrkytettiin. Ja siellä taas tämä:

Lainaus
Haastatteluissa nousi esiin kysymys: pitääkö ihmisten tulla kirkkoon vai kirkon mennä ihmisten luo. Vastaus oli, että vaikka kokoavaakin toiminta yhä tarvitaan, seurakunnissa on aika muuttua ja mennä ihmisten luo.

Siis jos seurakunta menee "ihmisten luo", niin eikö ne seurakuntalaiset itse sitten ole ihmisiä?

No okei se oli joku synodaalikokous, jossa kai on läsnä lähinnä palkattuja työntekijöitä, mutta miten ihmeessä he voivat omia seurakunnan itselleen ja ajatella, että seurakunta tarkoittaa nimenomaan näitä palkattuja työntekijöitä, jotka sitten menevät jonnekin tai joiden luokse mennään.

Minä olen luullut, että seurakunta ovat kaikki kastetut. Hullua miettiä, pitäisikö heidän mennä ihmisten luo. Jos pitäisi niin missä heidän nyt sitten kuvitellaan olevan, jos eivät ihmisten luona jo ole.

Kyllähän kuka tahansa palkattu työntekijä kysyttäessä myöntää, että tuo ajatukseni tuossa yllä on tasan oikea. Mutta silti, eikö tuon puheenparren (seurakunta = palkatut työntekijät + muutama aktiiviksi mielletty maallikko) viljely ole vaarallinen ajatusharha, joka sumentaa seurakuntalaisen, sen ihan tavis maallikon näkemystä itsestään ja arvostaan? Ja sitä kautta pohjimmiltaan uskostakin? Eli sitä että koska kuulut seurakuntaan niin koko olemisesti koko ajan on seurakunnan olemista ihmisten luona? Se nyt vain pakostikin on sitä, halusit tai et, tai mietitkö asiaa ja sen seuraamuksia sen tietoisemmin.


 


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #125 : 06.10.16 - klo:13:45 »
Systemaatikkona minä pidän henkisyydestä paljon enemmän kuin kirkkohistorian ajankuvista. Henkisyys on sosiaalisuus, oikeudenmukaisuutta ja rakkautta. Me kaikki olemme ihmisiä. Vaikka niin on vaikea rakastaa vitosliikettä... Jumppuhan on avannut vitosliikkeen toimiston. Liikkeen perustajana oli mm. Mauri Tiilikainen. Hänen poikansa oli ateisti. Hän on ollut 10 vuotta minun uskonnonopettajani. Opettajani sanoi itsestään, että minä olen ateistis-körttiläinen .

Niihin voi suhtautua huumorilla.

Ekan kerran kun näin jonkun karismaattisen seurakunnan menon, niin suu loksahti auki varmaan kymmeneksi minuutiksi,.
Enste oli ihan normaalia puhetta ja sellaista ja sitten kun eka laulu alkoi, niin koko seuris alkoi hyppiä ylös alas, kuin airobic jumpalla.
Huh ku pelästyin, mut sitten vaan hymyilin.
Kaikki valta tekoälylle!