Kirjoittaja Aihe: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )  (Luettu 22952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #45 : 21.08.14 - klo:07:42 »
Voiko tehdä rinnastuksia:
Nöyryys = kiitollisuutta
Ylpeys = kiittämättömyyttä
??


En ajattele ihan noin, mutta se on vain tätä minua. Eri tavoin meitä puhutellaan. :icon_rolleyes:

Nöyryys= kuuliaisuutta ja taipumista
Ylpeys=   omaavoimaa ja piittaamattomuutta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #46 : 21.08.14 - klo:08:33 »

   Realismi on nöyryyttä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #47 : 21.08.14 - klo:08:47 »
   Realismi on nöyryyttä.






Olen kanssasi samaa mieltä. Realismi on tosiasioihin taipumista, siis...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #48 : 21.08.14 - klo:09:28 »

    :052:


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #49 : 21.08.14 - klo:10:42 »
Mä luin yöllä kertauksena uusiksi koko ketjun, yliväsyneenä taisi sekin ajatuksen hiven kadota
mitä mulla alkuun aiheesta oli.
Ja sekin tietysti, ainakin alitajunnassani raskaat syytökset ja vaatimukset painaa.  :icon_sad:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #50 : 21.08.14 - klo:10:48 »
Älähän nyt. Ei sinua kukaan syytä mistään. Omat ajatuksemme meillä kaikilla on.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #51 : 21.08.14 - klo:11:19 »
Mä luin yöllä kertauksena uusiksi koko ketjun, yliväsyneenä taisi sekin ajatuksen hiven kadota
mitä mulla alkuun aiheesta oli.
Ja sekin tietysti, ainakin alitajunnassani raskaat syytökset ja vaatimukset painaa.  :icon_sad:


Ei pidä lukea yliväsyneenä sillä silloin näkee mörköjä liian helposti. Ketään ei ole syytetty mistään. Ilmiö on sama kuin lääkärikirjaa lukiessa. Kukaan ei arvannutkaan kuinka sairas onkaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #52 : 21.08.14 - klo:11:28 »
Kyllähän Seppo oikein kirjoittaa. Ei minuakaan  ole syytetty, olen itselleni sellaisen osan ottanut, eikä se ole kivaa. Tässä istutaan koulun penkillä. Helpompi olisi soitella Dallapeta ja antaa asioiden mennä, mutta ... ei se niinkään mene.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #53 : 21.08.14 - klo:11:37 »
Älähän nyt. Ei sinua kukaan syytä mistään. Omat ajatuksemme meillä kaikilla on.  :023:
Tarkoitin foorumin ulkopuolisia juttuja...joita täälläkin olen kyllä osittain purkanut...kun tuntuu
etten jaksa ollenkaan...taakkani on liian raskas...haluan uskoa että Jeesus kantaa minua ja auttaa..
 :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #54 : 21.08.14 - klo:12:11 »
   Realismi on nöyryyttä.




Näinpä se taitaa olla.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #55 : 21.08.14 - klo:19:58 »
Jostakin syystä en ole jaksanut kantaa huolta sellaisista synneistä joita en huomaa, sillä Jumala huomaa ne, ja vähän tuon alaviitteen virrensäkeen mukaisesti pudottaa sitten, jos ylpistyn.

 En ole osannut pitää kauneuden palvomista niin syntinäkään. Tietysti, jos sanaan itse sisällyttää jotakin pakanallista tai väärää, tilanne muuttuu. Itse taidan vaikka joistakin näkemistäni paikoista mennä vallan pyörälle. Tultiin kerran pikku lenkkeilyn tähden myöhään vaelluksella asentopaikalle, pimeässä, tähtien syttyessä, taivaanrannan ruskottaessa. Tunturin rinteessä pilkotti nuotioita, vaikka itsevtunturin hahmo peittyi pimeään. Sen edessä tyynellä lammella ui kolme joutsenta. Kuinka lampi vielä näytti aivan valoisalta? Oltiin hiljaista sakkia, eikä väsymyksestä. Kauneus, kuten viisaus tai kesyävyys ovat Jumalan luomistyötä. Myös tekijänsä välityksellä annettu.

Ei sovi palvella luotua enemmän kuin Luojaa. En ksi vain saa otetta siitä, kuinka kauneutta palvellaan. Jonkinlainen körttipuvun vastine oli koulussa hiihtarit ja anorakki, opiskeluaikana sammarit ja pusero jossa oli pieni tiedekunnan logo. Kaikilla osapuilleen samanlaiset vetimet, ei ehkä kauniit mutta halvat ja helpot. Ajatuksena kai oli, ettei tarvitsisi haaskata voimiaan vaatteiden miettimiseen. Samoin niihin ei kulunut liikoja rahoja, joita tarvittiin oppikirjoihin sun muuhun.

Ihmisillä on taipumuksena tärvellä moni hyvä juttu antamalla sille merkityksiä joilla mittaillaan sitten milloun mitäkin, luulen. Siinä taitaa unohtua se "omassani kyllin on".

« Viimeksi muokattu: 21.08.14 - klo:20:12 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #56 : 21.08.14 - klo:20:10 »
 :)
Kiitos Leena.

Mut veti kerran jossain maaseudulla käynti nöyräksi.

Mentiin johki eläinten navettaan tosi myöhään illalla katsoon jotain eläimiä tai jotain, en muista, mutta se vaatimaton karu ja jotenkin ilman mitään tän maailman melua ja kiirettä oleva paikka sai jotenkin nöyräksi, kun ajatteli, että Herra Jeesus syntyi tälläiseen paikkaan ja vaelsi ilman mitään ylellisyyksiä sitten maan päällä.

No joskus on vienyt nöyräksi, kun on nähnyt jonkun esimerkiksi yhden homoystäväni laupeudentyön puliukkojen keskellä.

Ehkä siioninvirsien sanoituksetkin joskus vievät kaikessa viisaudessaan nöyräksi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #57 : 21.08.14 - klo:20:45 »
:)
Kiitos Leena.

Mut veti kerran jossain maaseudulla käynti nöyräksi.

Mentiin johki eläinten navettaan tosi myöhään illalla katsoon jotain eläimiä tai jotain, en muista, mutta se vaatimaton karu ja jotenkin ilman mitään tän maailman melua ja kiirettä oleva paikka sai jotenkin nöyräksi, kun ajatteli, että Herra Jeesus syntyi tälläiseen paikkaan ja vaelsi ilman mitään ylellisyyksiä sitten maan päällä.

No joskus on vienyt nöyräksi, kun on nähnyt jonkun esimerkiksi yhden homoystäväni laupeudentyön puliukkojen keskellä.

Ehkä siioninvirsien sanoituksetkin joskus vievät kaikessa viisaudessaan nöyräksi.


Kiitos sinulle myös.

Kyllä ajatellessani Kristuksen seuraamista olen ajatellut sen ilon ja rauhan tavoittamista, jota siinä omaksuisi. En oikein ole tajunnut koko juttua pakkona vaan kutsuna. Vielä erittäin varteenotettavana hyvinvointini kannalta.

Tänään kysyessäni viimeiseltä tiimiltä miksi he eivät tulleet puhumaan jos olivat jotenkin tyytymättömiä olin niin monta yötä jo valvonut, ettei tuntunut enää hankalalta kuunnella niitä yyyberjärjettömän valituksen yyybertolkuttomia perusteluja. Koska en ole kynnysmatto, selitin rauhallisesti miksi jotakin tehtiin ja millä tavalla. Oli kyllä olo etten ollut siinä yksin, eikä siis ainakaan tänään kukaan pahastunut. Kysyin, tuntuiko pahalta ottaa vastaus niihin kysymyksiin joita ei esitetty, vaikka jo tullessani pyysin puhumaan ---  että ovi on aina avoin. Luulen itse ymmärtäneeni joitakin korostuneita huolia, joilla ei ollut minun kanssani tekemistä. Palatessani kotiin en sitten enää jaksanut rypeä itsesyytöksissä enkä itsesäälissäkään.

Harras toivoni koskee tietty huomispäivää meidän jokaisen osalta  :-\ .  Jos tuo edusti nöyryyttä, kun en tiedä mitä se lopulta on, niin ainakin tyytymys, mielenrauha ja puuhiensa jättäminen mielestä ovat jotakin joka ei ole mitään joka on tai ei ole. Ne tulee kamppailla itselleen joka päivä. Niinkuin hammaspesu kun sähköharjan lataus on lopussa ja harjapää vaihtamatta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #58 : 21.08.14 - klo:21:26 »
Tarkoitin foorumin ulkopuolisia juttuja...joita täälläkin olen kyllä osittain purkanut...kun tuntuu
etten jaksa ollenkaan...taakkani on liian raskas...haluan uskoa että Jeesus kantaa minua ja auttaa..
 :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:


Olen tässä tiputellut hommia pois pikkuhiljaa ja säilyttänyt ne, jotka antavat eniten (ei rahaa). Tee rohkeita luopumispäätöksiä yksi kerrallaan ja säästä mielihyvää tuottavat. Nauti elämästä niin kauan kuin sitä on.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #59 : 21.08.14 - klo:22:40 »

   Nöyrtyä sanoista tekoihin.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024