Kirjoittaja Aihe: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!  (Luettu 32100 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #75 : 07.08.13 - klo:21:01 »
Tuo teksti lasissa on ainakin mulle ihan selvä asia.
Mutta ainahan asian voi käsittää väärin jos niin haluaa tehdä.   :kahvi:

Toki teksti on monille selvä. Jotkut taas elävät sen verran etäällä kristillisistä tai ylipäänsä uskonnollisista asioista, tai ikkunatekstin kaltaisista kirjallisista ajatusilmaisutavoista niin, että mieleen syntyy kysymysmerkkejä.

Toisaalta, tällaiset matkan varrella kohdatut kysymysmerkit ovat hyväkin asia. Ohikulkija saa pienen pohdinnan päähänsä, ja jotain voi jäädä muhimaan mieleen.

Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #76 : 07.08.13 - klo:21:10 »
Joskus kannattaa laittaa otsikkotekstiinkin pilkku tai piste, jottei se jää monimerkityksiseksi.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #77 : 07.08.13 - klo:21:43 »
Joskus kannattaa laittaa otsikkotekstiinkin pilkku tai piste, jottei se jää monimerkityksiseksi.

Maikka puhuu asiaa. Köpi, ota onkeesi!

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #78 : 08.08.13 - klo:07:46 »
Joskus kannattaa laittaa otsikkotekstiinkin pilkku tai piste, jottei se jää monimerkityksiseksi.

Äiti kertoi tsaarilta armahdusta anoneesta vangista, joka ei hallinnut pilkun käyttöä. Piti kirjoittaa: 'Armoa, ei Siperiaan!' mutta tulikin: 'Armoa ei, Siperiaan!'

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #79 : 08.08.13 - klo:08:47 »
Kiitos Stealille kannustuksesta ja PekkaV:lle tuosta raamatuntekstistä.


Joskus kannattaa laittaa otsikkotekstiinkin pilkku tai piste, jottei se jää monimerkityksiseksi.

Tuon antamani linkin takaa löytyvä kuva on vanha. Uusin kuva löytyy ketjun aloitustekstin linkin takaa.
Teksti "Usko minua" loppuu siis tällä htekellä suureen pisteeseen.

Mukavinta olisi, jos ongelman saisi ratkaistua ilman lisäsanoja, joskin lisäsanoja, kuten "sanoo" ei tietysti voi sulkea pois.
Mitä arvelette sellaisesta ratkaisusta, että jos tuo teksti "Usko minua" olisi raamien sisällä, sellaisten riittävän paksun kehyksen sisällä ja se viimeinen rivi, jossa sanan "Jeesus" molemmilla puolilla on pitkät viivat,
olisi siellä raamien alla, raamien ulkopuolella.
Näin ikkunateksti ikäänkuin jakaantuisi selkeästi kahteen osaan: siinä on 1) raamit, 2) varsinainen teksti loppuu pisteeseen ja kaiken lisäksi 3) sanan "Jeesus" molemmilla puolilla on pitkät viivat.
Näin tässä olisi siis kolme eri tekijää, jotka eroittavat nuo kaksi osaa toisistaan. Tällä hetkellähän siinä on vain nuo kaksi erotinta.
Jos raamit olisivat joko tekstin väriset tai jokin muu ikkunassa hyvin näkyvä väri, kuten keltainen.

Jos allekirjoitus olisi jollain muulla värillä, ehkä sekin olisi yksi uusi "erotin" noiden kahden eri osan välillä.
« Viimeksi muokattu: 08.08.13 - klo:08:50 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #80 : 08.08.13 - klo:09:02 »
"Raamattu radioon" projektissa on eräs hyvin suuri haaste, joka tulisi ratkaista, jotta hanke onnistuisi.
Pitäisi keksiä, kuinka se teksti oikein luetaan.
Mainoksessa pitäisi olla seuraavat osat:
 - Raamatunteksti
 - kenen tekstiä lainataan
- raamattuviite

 - maininta mainoksen julkaisijasta

Esim näin
"
Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun
sanoo Jeesus, Jumalan Poika Johanneksen evankeliumissa.
Raamattuinfo ry
Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun
"


"Johanneksen evankeliumissa" voisi korvata myös sanalla "Raamatussa".
Ongelmana on, että kuinak saisi tuon "Raamattuinfo ry" jouhevasti sopimaan tuonne mukaan. Tuntuu jotenkin töksähtävältä laittoi sen minne vain.

"Terveisin Raamattuinfo ry" olisi ehkä mahdollinen, vaan en oikein tiedä sitäkään. Tai ehkä: "www.raamattu.info" -joka ei myös oikein tunnu hyvältä.

Pitäisi keksiä vain joku sujuvasanainen tapa esittää nämä asiat.

Jos jaksat, niin mieti asiaa ja anna ehdotuksiasi. Huonoja ehdotuksia ei ole ja mahdollisesti lopullinen teksti tuleekin olemaan useiden ehdotusten summa. Toivottavasti joku ratkaisu löytyisi, että saisi raamatuntekstejä radioon.

Tai ehkä näin (tai ehkä mieluummin jotenkin toisin):
"
Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun
sanoo Jeesus, Jumalan Poika Johanneksen evankeliumissa.
(lyhyt tauko)
Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
(riittävä tauko tässä)
www.raamattu.info
"

Verkko-osoitetta ei ainakaan voi sekoittaa kuuluvaksi vanhaan Raamatusta lainattuun tekstiin.
« Viimeksi muokattu: 08.08.13 - klo:09:06 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #81 : 08.08.13 - klo:09:05 »

   Ei mitään "infoja" Kristuksen ja ihmisen väliin.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #82 : 08.08.13 - klo:09:08 »
  Ei mitään "infoja" Kristuksen ja ihmisen väliin.

En tiedä, ottavatko radioon mainoksia, jotka voidaan sekouttaa kyseisen radion omiksi ohjelmiksi.
Se ainakin on selvä, että sellaista mainontaa ei saa harjoittaa, jossa tavalla taikka toisella ei voi tietää, kuka mainostaja on.
Periaatteessa ehkä saattaa olla on mahdollista, että mainostajan nimeä ei mainita, mutta se on helposti kysymällä saatavissa.

Ehkä näin :"
Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun
sanoo Jeesus, Jumalan Poika Johanneksen evankeliumissa.
(lyhyt tauko)
www.raamattu.info
(tauko)
Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
"

Olen näiden tuossa kirjoittamieni sanamuotojen vanki, ehkä nuo raamatuntekstiin kuulumattomat sanat pitäisi osittain korvata aivan toisilla sanoilla. Ongelmana on vain, että osaisi näpytellä kirjaimia oikeassa järjestyksessä, eihän tässä mitään muuta ole.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #83 : 08.08.13 - klo:09:29 »

   ...niin, niin... että raamattua mainostetaan, esitellään, tuodaan esille. No sehän sulla on ollut alunperin tarkoitus, eikä "info"-liikkeen mainostaminen.
Minä en mainosta. En käytä Raamattua kaupallisesti.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #84 : 08.08.13 - klo:09:36 »
  ...niin, niin... että raamattua mainostetaan, esitellään, tuodaan esille. No sehän sulla on ollut alunperin tarkoitus, eikä "info"-liikkeen mainostaminen.
Minä en mainosta. En käytä Raamattua kaupallisesti.

Raamattujen myynti & ostaminen ja muu Raamatun kaupallinen käyttö on vain hyvä asia.
Mitä enemmän Raamattuja ja siihen liittyviä asioita myydään, on vain eduksi Raamatulle.
Joku on jopa sanonut Raamatun olevan eniten myyty kirja maailmassa ja hyvä näin.
Täytyy vain toivoa, että Raamatun kaupallinen käyttä vain lisääntyisi.

Mitä taasen tulee raamatuntekstien (ja mainosten yleensäkin) julkaisemiseen, siinä pitää ottaa huomioon hyvät tavat ja lainsäädäntö.
Puskasta/pimennosta puhuminen/huutaminen ei aina ole hyvien tapojen mukaista, joskus se on jopa laitonta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #85 : 08.08.13 - klo:09:43 »
Kaupallisesta käytöstä vielä.
Raamattuinfo Ry jakaa raamatuntekstijulisteita ilmaiseksi. Jos joku painattaa yhdistyksen julisteita aivan itse ja myy niitä ja tekee niillä omaisuuden, niin olisin tuosta erittäin iloinen - lähinnä siitä, että raamatuntekstit menevät eteenpäin ja ei kait sekään huono asia ole, jos joku onnistui jotain tienaamaankin.
Yhdistyksellä on vain yksi juliste, jota ei saa myydä, johtuen tekijänoikeudellisista asioista.

Yhdistyksellä on mys lupa myydä mm. raamatuntekstijulisteita, postikortteja.
Tässä vaiheessa ei ole resursseja ryhtyä myyntitoimintaa harrastamaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #86 : 08.08.13 - klo:09:44 »
Mukavinta olisi, jos ongelman saisi ratkaistua ilman lisäsanoja, joskin lisäsanoja, kuten "sanoo" ei tietysti voi sulkea pois.

En käyttäisi sanoo-sanaa ainakaan. Silloin tekstistä tulee sitä tavanomaista (ja tympäisevää), että joku uskis selittää että Jeesus sitä ja Jeesus tätä, sen sijaan että Jeesus itse puhuisi suoraan.

Tsekkasin Raamatusta ja totesin, että aika harvoin siellä Jeesus sanoo "usko minua". Paljon useammin "usko minuun".

Itse pidän eniten nykyisestä monitulkintaisesta vaihtoehdosta. Pisteellinen ja raamitettu olisivat kelvollisia myös.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #87 : 08.08.13 - klo:09:51 »
"Raamattu radioon" projektissa on eräs hyvin suuri haaste, joka tulisi ratkaista, jotta hanke onnistuisi.
Pitäisi keksiä, kuinka se teksti oikein luetaan.
Mainoksessa pitäisi olla seuraavat osat:
 - Raamatunteksti
 - kenen tekstiä lainataan
- raamattuviite
 - maininta mainoksen julkaisijasta

Määräävätkö radiokanavan säännöt, että mainoksessa tulee olla maininta mainoksen julkaisijasta?

Entä miksi raamattuviite olisi tarpeen? Onhan se tietty joissakin piireissä perinteistä kielenkäyttöä heitellä raamatunjakeita (usein itse tekstiä siteeraamatta), mutta mitä käyttöä ajattelet sille olevan radiomainoksessa? Etenkin kun harva kuulija varmaan yhdeltä kuulemalta sitä paikkaa muistaa.

Käytä kahta eri ääntä, joista ensimmäinen sanoo: "Paavali kirjoittaa efesolaisille", "Jeesus, Markuksen todistuksen mukaan", tms. kontekstin antavaa. Ja sitten toinen tästä selvästi erottuva ääni lausuu itse lainauksen. Ei muuta.

Jaa, voisi lukea ennen kuin kirjoittaa... Näinhän se oli:

Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti
En tiedä, ottavatko radioon mainoksia, jotka voidaan sekouttaa kyseisen radion omiksi ohjelmiksi.

Millä radiokanavalla tätä olikaan tarkoitus olla? Kysypä sieltä, mikä kelpaa. Jos on pakko mainita mainostaja, pitäisin yllä olevassa ehdotelmassani itse raamatuntekstin jälkeen pitkän mietintätauon, ja sitten taas eri äänellä rauhallisesti mainostajan nettiosoite.
« Viimeksi muokattu: 08.08.13 - klo:09:55 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #88 : 08.08.13 - klo:09:51 »
Tsekkasin Raamatusta ja totesin, että aika harvoin siellä Jeesus sanoo "usko minua". Paljon useammin "usko minuun".

Mitä käännöstä käytät? Muistelisin, että kun tuota tekstiä valitsin, niin yritin etsiä jotain kohtaa, jossa Jeesus sanoo, että "usko minuun".
Muistikuvieni mukaan ainakin kerran tosin sanotaan, että "Uskokaa minuun", mutta valitsin kuitenkin tuon henkilökohtaisemman, eli "usko minua".
Anna minulle muutama raamattuviite ja kerro mikä käännös on kyseessä, olisin asiasta kiinnostunut.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #89 : 08.08.13 - klo:09:55 »
Määräävätkö radiokanavan säännöt, että mainoksessa tulee olla maininta mainoksen julkaisijasta?

Entä miksi raamattuviite olisi tarpeen? Onhan se tietty joissakin piireissä perinteistä kielenkäyttöä heitellä raamatunjakeita (usein itse tekstiä siteeraamatta), mutta mitä käyttöä ajattelet sille olevan radiomainoksessa? Etenkin kun harva kuulija varmaan yhdeltä kuulemalta sitä paikkaa muistaa.

Käytä kahta eri ääntä, joista ensimmäinen sanoo: "Paavali kirjoittaa efesolaisille", "Jeesus, Markuksen todistuksen mukaan", tms. kontekstin antavaa. Ja sitten toinen tästä selvästi erottuva ääni lausuu itse lainauksen. Ei muuta.

Kiitos ideoista!
Uuden raamatunkäännöksen kohdalla on erittäin paljon suositeltavaa, että käytetään tarkkaa raamattuviitettä. Tarkoitukseni on kysellä vielä Kirkon keskusrahastolta, josko tässä tapauksessa asiasta voisi joustaa. Jonkunlainen yleisluontoinen viite kuitenkin voisi olla paikallaan. Vanhaa raamatunkäännöstä käytettäessä ei tarvitse kysellä keneltäkään mitään lupia.

Mainoksen julkaisija pitää olla helposti löydettävissä, en ole varma, pitääkö julkaisija mainita mainoksessa, jos julkaisija on helposti muuten jäljitettävissä.
Jos taasen julkaisija pysyy piilossa, joku ei tykkää siitä, että julkaisia ei ikäänkuin uksalla olla julkaisunsa takana. Tajusin tämän seikan kerran erään raamatuntekstikampanjan yhteydessä.
En tiedä, onko koskaan ollut sellaista tilannetta, että mäinoksen julkaisija on lopullisesti pitänyt itsensä sillä tavalla salassa, että jonkun on täytynyt ruveta julkaisijaa selvittelemään.
« Viimeksi muokattu: 08.08.13 - klo:10:00 kirjoittanut karjalaisenkyösti »