Kirjoittaja Aihe: Yksityisyrittäjän verotus  (Luettu 3728 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Yksityisyrittäjän verotus
« : 27.09.11 - klo:16:55 »
En ole (ainakaan toistaiseksi) perustamassa, mutta asia kiusaa taas jonkin verran joten pari varsin tyhmää kysymystä asioista jotain tietäville:

Jos perustaa yrityksen niin miten tuo verotus oikein menee esim. osakeyhtiömuodossa; Olen ymmärtänyt että siis ALV maksetaan aina kun myydään palveluita tai tavaroita joita ei ole erikseen määritetty alv-vapaiksi. Mutta mikä kummajainen on tuo ennakkovero? Maksaako yrittäjä ensin alv:tä 23% myymästään tuotteesta ja vielä lisäksi ennakkoveroa jonka peruste on mikä?

Toinen ihmetyksen aihe: Mitä muita sivukuluja on kuviteltavissa YEL-maksun, itse hankittavien vakuutusten, lomarahojen, ym. ym. lisäksi?




Kiitos ja anteeksi!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Yksityisyrittäjän verotus
« Vastaus #1 : 27.09.11 - klo:19:36 »
En ole (ainakaan toistaiseksi) perustamassa, mutta asia kiusaa taas jonkin verran joten pari varsin tyhmää kysymystä asioista jotain tietäville:

Jos perustaa yrityksen niin miten tuo verotus oikein menee esim. osakeyhtiömuodossa; Olen ymmärtänyt että siis ALV maksetaan aina kun myydään palveluita tai tavaroita joita ei ole erikseen määritetty alv-vapaiksi. Mutta mikä kummajainen on tuo ennakkovero? Maksaako yrittäjä ensin alv:tä 23% myymästään tuotteesta ja vielä lisäksi ennakkoveroa jonka peruste on mikä?

Toinen ihmetyksen aihe: Mitä muita sivukuluja on kuviteltavissa YEL-maksun, itse hankittavien vakuutusten, lomarahojen, ym. ym. lisäksi?
Kiitos ja anteeksi!

Yrittäjä maksaa arvonlisäveron (nyk 23%) kaikista myymistään tuotteista ja pelveluista eräitä poikkeuksia lukuunottamassa. Kaikkien ostamiensa raakaineiden ja palveluiden arvonlisäveron hän saa vähentää. Siis hän maksaa alv:n tuottamastaan lisäarvosta.
Ennakkovero perustuu yrityksen arvioituun voittoon ja se maksetaan sen mukaisesti. Siinä on omat komplisoidut säännöt, joita ei kannata tässä selittää, vaan verotoimisto arvioi sen antamiesi tietojen perusteella. Lisäksi hyväksytystä voitosta voit maksaa itsellesi osinkoa, joka on tiettyyn rajaan asti verovapaata tuloa. Maksettu osinko on yritykselle meno.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Yksityisyrittäjän verotus
« Vastaus #2 : 28.09.11 - klo:08:36 »
En ole (ainakaan toistaiseksi) perustamassa, mutta asia kiusaa taas jonkin verran joten pari varsin tyhmää kysymystä asioista jotain tietäville:

Jos perustaa yrityksen niin miten tuo verotus oikein menee esim. osakeyhtiömuodossa; Olen ymmärtänyt että siis ALV maksetaan aina kun myydään palveluita tai tavaroita joita ei ole erikseen määritetty alv-vapaiksi. Mutta mikä kummajainen on tuo ennakkovero? Maksaako yrittäjä ensin alv:tä 23% myymästään tuotteesta ja vielä lisäksi ennakkoveroa jonka peruste on mikä?

Toinen ihmetyksen aihe: Mitä muita sivukuluja on kuviteltavissa YEL-maksun, itse hankittavien vakuutusten, lomarahojen, ym. ym. lisäksi?

Sivukulut riippuvat siitä, onko kyseessä omistajayrittäjä vai palkattu työntekijä. Sotu-maksun (2,12 %) maksavat kaikki. Työntekijälle otetaan tapaturmavakuutus ja maksetaan työeläkemaksu. Työehtosopimuksissa voi olla kaikenlaista muutakin. Lomat ja lomarahat ym. pitää laskea mukaan.
http://www.yrittajat.fi/fi-FI/tyonantajanabc/tyonantajamaksut/tarkeitalukuja/
Käytännössä sivukuluihin voi tutustua laskurin avulla:
http://www.yrittajat.fi/fi-FI/palkkalaskuri/

Ennakkovero on vähän sama asia kuin ennakonpidätys palkasta. Verottaja määrää ennakkoveron tilikauden arvioidun tuloksen perusteella. Kun perustat yrityksen, ilmoitat samalla arvion ensimmäisen tilikauden liikevaihdosta sekä tuloksesta. Viksuna miehenä olet pessimisti ja ilmoitat tulokseksi 0 euroa. Tyhjästä ei - tässä tapauksessa - tarvitse veroa maksaa ennakkoon eikä jälkikäteen. Tavallinen tallaaja saa nollatuloksen helpoimmin aikaan siten, että jos tilikaudelta näyttää jäävän voittoa, nostaa löysät pois palkkana - pienituloisen palkkavero on alempi kuin yhtiövero, mikä se nyt ensi vuonna tulee olemaankaan. Jos ansiotuloa on ollut reilusti, kannattaa katsoa, missä määrin rahat on kannattavaa nostaa palkkana ja missä määrin kertaalleen verotettuna osinkona. Lisäksi voi tulosta säädellä eräissä tapauksissa YEL-maksun joustolla eli maksamalla lisää eläkemaksua.

Jos suunnittelet yrityksen perustamista, lue jokunen yrityksen perustajan ohjekirja. Yksi sellainen löytyy verkostakin:
http://www.uusyrityskeskus.fi/sites/uusyrityskeskus.molentum.fi/files/perustamisopas_2011_uyk.pdf

Verohallintokin on nykyisin yrittäjän ystävä ja antaa tietoa asiallisesti ja selkeästi (tässä ei ole yhtään sarkasmia):
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat

Yrityksen perustamisessa ja toiminnassa hyvä tilitoimisto on aivan olennainen asia. Itse ei kannata alkaa suhraamaan. Yrittäjä huolehtii siitä, että tilillä on rahaa, tilitoimisto siitä, että yrittäjä maksaa kaikki pakolliset maksut oikein ja ajallaan mahdollisimman helposti.

Olen juuri panemassa yhtiötä pystyyn. Eilen hain tilitoimistosta paperit (vanhuuttani laiskana en jaksanut niitä itse tuhertaa niin kuin 23 vuotta sitten), nyt haen hallituksen varajäsenen puumerkin, huomenna tilin avaus ja osakepääoman maksu ja sitten paprut rekisteriin. Helppoa kuin heinänteko!

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Yksityisyrittäjän verotus
« Vastaus #3 : 30.09.11 - klo:21:50 »
Helppoa kuin heinänteko!

Ainakin siinä mielessä, että huhkia sai kuin heinäpellolla. Nimittäin niin yksinkertaiseen asiaan kuin pankkitilin avaamiseen suttaantui useampi tunti kahtena päivänä, ja vasta toisessa pankissa onnistui. Ja nyt ollaan sentään kuulemma dynaamisen markkinatalouden maassa, jossa yrittäjä on arvossaan. Uskoisiko mokomaa...

Mt



Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Yksityisyrittäjän verotus
« Vastaus #4 : 08.10.11 - klo:11:47 »
Kiitos näistä linkeistä ja vinkeistä!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Yksityisyrittäjän verotus
« Vastaus #5 : 08.10.11 - klo:12:56 »
Kannattaa maksaa itselleen kuitenkin jonkinlaista kohtuu palkkaa.
Jos maksaa vähän ja elää kohtuudella, saattaa tulla yllätys verottajalta.
Ne kun ei välttämättä usko jotta kaikki ei elä "takki auki tuulessa".
Moni on lopettanut pienen yrityksensä moisen asian takia.
Mullekkin tuli kerran sellainen vero yllätyksenä ja sehän ol pakko maksaa.
Ei kannata uskoa mitään mitä verottaja sanoo tai lupaa, vaan kaikki paperille todisteeksi.
Kas, kun muisti on joskus " lyhyt ".

Etsi tilitoimisto heti ja mieluummin sellainen jolla on kokemusta alasta jolle yrityksen rakennat sekä vastaavankokoisista yrityksistä.

Kaikkea hyvää vaan yrittämiseeen !!