Kirjoittaja Aihe: Körttiseurojen kansanvalta  (Luettu 16807 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juhoma

  • Vieras
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #45 : 13.07.09 - klo:19:33 »
Tämä aihe on mennyt vähän kompastellen. Olisiko se viinan syytä .
Enintään tai vähintään    :icon_biggrin:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #46 : 13.07.09 - klo:20:12 »
Tämä aihe on mennyt vähän kompastellen. Olisiko se viinan syytä .
Enintään tai vähintään    :icon_biggrin:
Älä siinä irvistele, kyllä tässä on enimmäkseen puhuttu seuroista. Kun minä aloitin ketjun TABU, niin siinä ukot alkoivat jaarittelemaan pierusta, eikä siitä meinannut tulla loppuakaan.

Kirjoita vain itsekin seuraperinteestä, mitä olet mieltä. Yleensäkin olisi hyvä välillä vilkaista otsikkoa, mitä siinä lukee ja palata siihen. Toisaalta on ihan ymmärrettävää ja sallittavaakin, että välillä poiketaan tekstistä. Niinhän se menee oikeassa elämässäkin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #47 : 13.07.09 - klo:20:26 »
Lainaus käyttäjältä: Jampe
ilmeisesti kuitenkin pilke silmäkulmassa.

En tuota tekstiäni kovin vihaisena kirjoittanut, joten oikein arvasit, sitäpaitsi taisin pitää tämän keskustelun alla olevista teksteistäsi.
Niissä oli rohkeita keskustelunavauksia, totutusta poikkeavia ehdotuksia.

Lähinnä rivien välistä kritisoin liiallista pelkoa siitä, että nyt joku yrittää olla muiden yläpuolella opettamassa.
Menee helposti lapsi pesuveden mukana. (Tuo ei ollut sinun tekstisi kommentoimista).
Se, että onko tällä foorumilla liiallista pelkoa tästä, on toki toinen juttu. Kokemusmaailmani ei ole jumalallinen mittari, joka antaa varmasti oikeita tuloxia.

Tämäkään tekstini ei ole pahantahtoinen heitto, vaan omakohtaisia huomioita.
Vallan mainiosti pystyn elämään tämän asian kanssa - ja ehkäpä olen ainut, joka edes kiinnittää tällaiseen huomiota.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #48 : 13.07.09 - klo:20:30 »
Lainaus
ovat todella hyvin perehtyneet Raamattuun


Omien seura-havaintojenikin mukaan tuo käytännöllisesti katsoen aina pitää paikkansa.
Osaavat Raamatun jopa niin hyvin, että kyseistä kirjastoa ei tarvitse muassaan kantaa.
Meillä helluntaiseurakunnissa pitäisi pyrkiä samaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #49 : 13.07.09 - klo:21:06 »
Älä siinä irvistele, kyllä tässä on enimmäkseen puhuttu seuroista. Kun minä aloitin ketjun TABU, niin siinä ukot alkoivat jaarittelemaan pierusta, eikä siitä meinannut tulla loppuakaan.

Kirjoita vain itsekin seuraperinteestä, mitä olet mieltä. Yleensäkin olisi hyvä välillä vilkaista otsikkoa, mitä siinä lukee ja palata siihen. Toisaalta on ihan ymmärrettävää ja sallittavaakin, että välillä poiketaan tekstistä. Niinhän se menee oikeassa elämässäkin.

  Yllä pirskahtelee kirpeästi ihan joku muu kuin väljähtynyt viini. Juhoma sanoi veikeästi ja hyvin. :023:

Juhoma

  • Vieras
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #50 : 14.07.09 - klo:07:51 »
 PIRSKA:    Kyllä körttiseuroista olisi paljonkin kirjoitettavaa. Ensimmäiset seurat, jotka hyvin muistan olivivat kotonani 76 vuotta sitten.
En kovin paljoa näistä seuramuistoista halua kirjoitella.
Pelkään että ne täällä hyvin lämpimät muistot vikkelästi " Vesittyvät "     :icon_wink:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #51 : 14.07.09 - klo:08:10 »

       Minun muistoni kantavat vain kahden vuoden ajan. Yhdet kotiseurat, yhdet pihaseurat ja puolentoistakymmentä kertaa "saliseurat".

Toimikunta järjestänee puhujat, virret ehdotetaan penkistä, ja kai sieltä puhuakin saisi.
Istuviltaan ovat lähes kaikki puhuneet ja hyvin on kuulunut.
Puheen koskettavuus on aina omakohtaista, ja monesta asiasta riippuva. Jos olen tavan vuoksi lähtenyt saattaa mieli ollakin jo kotiinlähdössä. Jos olen sanankuuloon lähtenyt ruokkii murunenkin nälkäistä. Virrenveisuu on virrestä riippuen mahtavaa tai vaivaista. Silti ei ole koskaan ollut turhautunut jälkimaku.

Minulle körttiseurojen hiljainen hartaus ja hyrinä on kotiintuloa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #52 : 14.07.09 - klo:09:37 »
PIRSKA:    Kyllä körttiseuroista olisi paljonkin kirjoitettavaa. Ensimmäiset seurat, jotka hyvin muistan olivivat kotonani 76 vuotta sitten.
En kovin paljoa näistä seuramuistoista halua kirjoitella.
Pelkään että ne täällä hyvin lämpimät muistot vikkelästi " Vesittyvät "     :icon_wink:
Upeaa, mahtavaa, että jo 76 vuotta sitten. Tosi on, että varmaan vesittyvätkin. Joo, äläpä sitten kerrokaan, kuvittelemme vain mielessämme, että ihanan kotoista on ollut ja turvallinen rakastava ympäristö.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #53 : 14.07.09 - klo:10:59 »
Upeaa, mahtavaa, että jo 76 vuotta sitten. Tosi on, että varmaan vesittyvätkin. Joo, äläpä sitten kerrokaan, kuvittelemme vain mielessämme, että ihanan kotoista on ollut ja turvallinen rakastava ympäristö.

     Kylläpäs Pirska jaksaa piikitellä Juhomaa. :018: Pirskan elämästä ja vaiheista en tiedä mitään, mutta sen tiedän  tasan tarkkaan että herännäisyydessä on ollut monin paikoin sen pitkän joskin tosin vaiheikkaan historian aikana  usealla lämpimän kotoista ja turvallinen ja rakastava ympäristö. Kuvitella ei tarvitse, faktat puhuvat puolestaan ( ja sitä faktaa lyön halutessani hyllystä pöytään lähes kahdensadan vuoden ajalta, ja tuossa faktassa on muutakin kuin kirjoja ja lehtiä, siinä on myös kirjeitä) Ja vielä:Juhoman ikäisiä - sen ikäisiä kuin mitä Juhoma on nyt - jututin paljon, enkä vain lehtiin,  1970- ja 1980-luvulla. He olivat rehellisiä ihmisiä, jotka kertoivat vaiheikkaasti kaikkea, mutta herännäisyydestä heille oli jäänyt koko elämän kestänyt hyvä maku, osin juuri lämmön ja kotoisuuden takia. :023: :icon_lol:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #54 : 14.07.09 - klo:11:56 »
Lainaus
Kylläpäs Pirska jaksaa piikitellä Juhomaa.

Miten niin eri tavoin ihmiset tulkitsevatkaan toistensa tekstejä.

Itse olen lukenut joitain Pirskan toisia tekstejä ja niiden tekstien perusteella sitten tuli aivokopassani tietyti analysoitua tätäkin tekstiä samalla, kun sen luin, eikä aivoni antaneet sellaista singaalia, että tässä piikiteltäisiin.
Aivan positiivisia tunteita ja tarkoitusperiä koin tuon lainaamasi tekstin sisältäneen.

Tekstien ja ihmisten tulkinta on eräs ala, joka minua kiinnostaa ja johon haluan panostaa.
Ehkäpä vielä joskus selviää, mikä oli oikea tulkinta tähän Pirskan tekstiin.

Eli käytin siis tulkinnassani hyväksi Pirskan aiempaa tuotantoa, jolla perustelen ed. väitteeni.


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #55 : 14.07.09 - klo:14:11 »
     Kylläpäs Pirska jaksaa piikitellä Juhomaa. :018: Pirskan elämästä ja vaiheista en tiedä mitään, mutta sen tiedän  tasan tarkkaan että herännäisyydessä on ollut monin paikoin sen pitkän joskin tosin vaiheikkaan historian aikana  usealla lämpimän kotoista ja turvallinen ja rakastava ympäristö. Kuvitella ei tarvitse, faktat puhuvat puolestaan ( ja sitä faktaa lyön halutessani hyllystä pöytään lähes kahdensadan vuoden ajalta, ja tuossa faktassa on muutakin kuin kirjoja ja lehtiä, siinä on myös kirjeitä) Ja vielä:Juhoman ikäisiä - sen ikäisiä kuin mitä Juhoma on nyt - jututin paljon, enkä vain lehtiin,  1970- ja 1980-luvulla. He olivat rehellisiä ihmisiä, jotka kertoivat vaiheikkaasti kaikkea, mutta herännäisyydestä heille oli jäänyt koko elämän kestänyt hyvä maku, osin juuri lämmön ja kotoisuuden takia. :023: :icon_lol:

Tulkitsit täysin väärin tämän toisen tekstini. Tarkoitin ihan oikeasti , että upeaa, mahtavaa. Olen itse nimenomaan kokenut todella lämmintä ja rakastavaa ilmapiiriä herännäisseuroissa ja luulin alun pitäen Juhomaa paljon nuoremmaksi. En olisi noin vanhalle ihmiselle edes kirjoittanut tyyliin äläpäs irvistele, jos olisin arvannut iän. Minulla tuli niin mieleen oma isäni ja muutama muu vanha körttiukko, jotka ovat niin ihanan mahtavia persoonia, että sellaisia harvoin kohtaa. Juuri heidän takiaan minulla on niin hyvä itsetunto eikä minun ole tarvinnut koskaan pähkäillä miehet vastaan naiset.

Sinänsä hyvä, että kirjoitit tuon, koska tuosta olisi moni muukin voinut päätellä, että halusin olla ilkeä. En todellakaan halunnut olla. Karjalaisenkyösti tulkisi ihan oikein.

Anonyymina haluan esiintyä siksi, että täällä saa purkaa sellaista, mikä torjutaan itse seuratilanteessa. Siksi en uskalla kauheasti paljastaa taustaani.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #56 : 14.07.09 - klo:14:56 »
Tiedätköhän Sinä Jampe, mistä nyt oikein puhut. Muista, että Paavo Ruotsalainen ja Aku Räty mm. ovat olleet maallikoita ja meillä on nykyäänkin tosi paljon erittäin hyviä maallikoita.


Joo ja ei!  Valitettavasti A. Räty ja P.Ruotsalainen eivät ole minulle mitään idoleita. A.Rätyä en tunne mutta Ruotsalaisen teksteihin ja uskonkäsityksiin olen aikoinani perehtynyt ihan riittävästi. Mielestäni hän oli tyypillinen suomalaisen herätyskristillisyyden eli pietismin perikuva. Saarnasi että omia kokemisia pitää olla ennen kuin autuaaksi tullaan. Taisipa oikein laatia jonkinlaisen armon "järjestyksen" jossa kohta kohdalta määrättiin välttämättömät kokemisen vaiheet.  mm. Hedbergiä syytteli siitä kun tämä "ajaa vaunuilla taivaaseen ohi järjestyksen" ja päästää muitakin sinne ilman ansioita. 


Siihen asiaan, onko meillä "tosi paljon" maallikoita jotka tuntevat hyvin raamattua voin vastata yhtyväni, mutta raamatun tunteminen ja se mitä saarnaa, on kokonaan eri asia. Äärikarismaatikotkin tuntevat hyvin raamatun, ehkäpä paremmin kuin keskiverto pappi, vaan silti on niin kovin erilaiset puheitten sisällöt. En minä sitä raamatun tuntemista moiti mutta kirkossa tai kirkon nimissä ei saisi päästää saarnaamaan kaikkia halukkaita.  Joka pyhä ja muulloinkin on kuultavana pappien saarnoja (niitäkin on monenlaisia toki), kyllä niissä riittävästi on pureskeltavaa ettei lisäsanojia tarvita. Kirkot kumisevat tyhjyyttään kun kirkon jäsenet istuvat omien kuppikuntiensa rukoushuoneissa, joissa jokainen opettaa omaa oppiaan. Jotkut jo kovin kaukana Lutheruksen opista.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #57 : 14.07.09 - klo:18:20 »

Joo ja ei!  Valitettavasti A. Räty ja P.Ruotsalainen eivät ole minulle mitään idoleita.



Niin Jampemaista! :icon_biggrin: 



Siihen asiaan, onko meillä "tosi paljon" maallikoita jotka tuntevat hyvin raamattua voin vastata yhtyväni, mutta raamatun tunteminen ja se mitä saarnaa, on kokonaan eri asia. Äärikarismaatikotkin tuntevat hyvin raamatun, ehkäpä paremmin kuin keskiverto pappi, vaan silti on niin kovin erilaiset puheitten sisällöt. En minä sitä raamatun tuntemista moiti mutta kirkossa tai kirkon nimissä ei saisi päästää saarnaamaan kaikkia halukkaita.  Joka pyhä ja muulloinkin on kuultavana pappien saarnoja (niitäkin on monenlaisia toki), kyllä niissä riittävästi on pureskeltavaa ettei lisäsanojia tarvita. Kirkot kumisevat tyhjyyttään kun kirkon jäsenet istuvat omien kuppikuntiensa rukoushuoneissa, joissa jokainen opettaa omaa oppiaan. Jotkut jo kovin kaukana Lutheruksen opista.
Ei minustakaan kaikkia halukkaita saisi päästä saarnaamaan, mutta joitakin halukkaita kiitos hyvin mielellään.

On kyllä sellaisia pappejakin, että jos minulla olisi valta niin kuin on mieli, niin eivät saarnaisi hekään.

Aikaisemmin kuitenkin sanoit, että ei ketään halukkaita maallikoita saisi päästää saarnaamaan.

Toivottavasti kirkot eivät kumise tyhjyyttään ainakaan körttiläisten takia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #58 : 16.07.09 - klo:19:23 »
Luinpa juuri koko tämän ketjun, ja kovasti hämmästytti, että joku loukkaantui Kyöstin mainioista pohdiskeluista körttiseuroja ja helluntailaiskokouksia vertaillen. Minua niin hymyilytti moinen verbaali-iloittelu!  :icon_lol:

Tällä foorumilla näyttää käyneen samoin kuin monella muullakin: toisten kirjoitteluja tulkitaan omista lähtökohdista aivan toisin kuin kirjoittaja on tarkoittanut, ärsyynnytään helposti, vastataan kärkevästi jne. Ja kun jonkun henkilön jokin mielipide ärsyttää, aletaan häntä tulkita jatkossakin kriittiseen sävyyn. Huumorintajussakin tuntuu olevan kovin suurta vaihtelua.

Varsinaisesta aiheesta sanoisin, että ainakin meillä päin on etäännytty aika kauas ideaalista, jossa jokaisella on mahdollisuus puhua tai aloittaa virsi. Saattaa se toimia vielä kotiseuroissa, varsinkin oman ystäväpiirin keskeisissä, mutta seurakunnan tiloissa järjestetyt seurat ovat kyllä todella kaavamaisia - näin ainakin entisessä kotiseurakunnassani, jossa oli tapanani käydä silloin tällöin seuroissa. Papit puhuvat (sopivat puhejärjestyksen ennen seurojen alkua) ja ehdottavat myös liukkaasti virret ennen tai jälkeen oman puheensa. Ei puhettakaan, että kukaan maallikko ehtisi virttä etsimään saati sitten aloittamaan. (Täytyy tosin tunnustaa, että viime käynnistäni ko. seuroissa on jo useampia vuosia. Kotiseurat tuntuvat niin paljon "oikeammilta".)

Aikanaan opiskelijaseuroissa tilanne oli rennompi ja kiireettömämpi, ja sitä kaipaisin nykyisinkin. Varsinkin sitä hiljaisuutta virsien ja puheiden välissä, jolloin edellisen puheen ajatukset vielä väreilevät ilmassa ja seuraava virsi ikään kuin etsiytyy paikalleen. Kuuluu vain kevyttä siioninvirsikirjan lehtien kahinaa. Toisaalta muistan sellaisenkin tilanteen, jolloin minun kodissani olleissa seuroissa oli eräs körttiläisyyttä tuntematon ystävä mukana. Hän kertoi myöhemmin kokeneensa nuo hiljaiset tauot, jotka minulle olivat seurojen parhaita hetkiä, niin ahdistavina, ettei hän halunnut enää koskaan seuroihin. Hän luuli, että tilaisuus meni pieleen, kun kukaan ei tiennyt, kenen vuoro oli puhua!   

Puhujan seisomisesta ja istumisesta on jo mainittu monta hyvää näkökulmaa. Eiköhän ole parempi, että puhe kuuluu, kuin että noudatetaan orjallisesti esimerkiksi tapaa puhua istuallaan... Varmaan nöyrän puheen voi pitää seisaallaankin.  :-\




Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #59 : 16.07.09 - klo:19:56 »
Olen minäkin ärsyyntynyt melko monta kertaa ja vastannut ehkä liiankin kärkevästi, kun en ole hirveän pitkään harkinnut kirjoittamistani. Jos istuisi oikein hartaasti koko ajan koneen ääressä, niin voisi tulla paljon järkevämpiä vastauksia. Jälkeenpäin lukiessani aikaisempia kirjoituksia olen tullut huomaamaan, että en ole tarpeeksi paljon paneutunut minulle lähetettyihin vastauksiin ja ne on tullut tulkittua väärin.

Minusta on oikein hyvä, että Kalistaja (hänhän se taisi olla) mainitsi parista kirjoituksestani oman tulkintansa. Olin aivan yhtä hämmästynyt molemmista tulkinnoista. Hyvä, että pääsin korjaamaan. En voisi kuvitellakaan provoilevani eri henkilönä. Se voisi pidemmän päälle olla vaikeaa, kun siinä helposti puhuisi itsensä pussiin.

Eräässä toisessa foorumissa tahtoivat asiat mennä niin, että hyvään aloitukseen tuli melkein järkiään piikikkäitä vastauksia ja kirjoitusvirheistä tuli aina huomautuksia ja vinoilua. Joillakin ihmisillähän on lukihäiriö ja he eivät kertakaikkiaan saa aikaiseksi virheetöntä tekstiä. Onneksi tässä ei ole sellaista ilmiötä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.