Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, Psalmit 101-110  (Luettu 11806 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« : 11.12.16 - klo:07:21 »
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.101.html
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ps.101.html

Psalmi 106 on viimeinen psalmi Psalmien 4. kirjassa, 107:stä alkaa Psalmien viides ja viimeinen kirja.
En ole vielä hahmottanut itselleni selkeästä, että mikä on tarkoitus, että Psalmit on jaettu 5 kirjaan.
Olen kait siitä lukenut, mutta olen unohtanut.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8330
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #2 : 13.12.16 - klo:15:08 »
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.101.html
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ps.101.html

Psalmi 106 on viimeinen psalmi Psalmien 4. kirjassa, 107:stä alkaa Psalmien viides ja viimeinen kirja.
En ole vielä hahmottanut itselleni selkeästä, että mikä on tarkoitus, että Psalmit on jaettu 5 kirjaan.
Olen kait siitä lukenut, mutta olen unohtanut.

No mä voin kertoa, jos lupaat, et ei enään näitä Raamattupiirejä lisää.

Siis niinku, ne psalttarit.
Taavatti kirjoitti niitä ja hänellä oli silleen värikäs elämäntaru.
Hän niinku enste oli poika ku tappeli itteään isompien jengien kanssa,
oli leijonaa ja Goljathia ja ties mitä.
Sit oli vähän sjungailua, kun Saulin kaa Saulilla kipuja, sit taas ongelmia alko oleen vaikeaa ja oli paossa.
No sit lopussa alko menee paremmin.

Eli Psalmit on hänen elämän kerrasta revittyä.
Ensimmäiset jakeet on sitä miten ja kuten tulisi olla
no sit kun meni hyvin ja kaiken rukouksien ja muun kautta tuli luottamus, niin ne psalmit muuttui ylitys jutuiksi.
Jotenkin ylistäkää herraa mitä soitinta nyt tulee käteen ja jotenkin.

Ollos hyvä.

Kumpa Raamattu ei ois tollanen viisasteluun tarkoitettu kirjakokoelma, vaan jotain mistä ihmiset vois ottaa omaan ahdinkoon paikkoja, ilman, et onks tää mitä teologisesti.
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #3 : 13.12.16 - klo:20:17 »
Arkana ja syrjään vetäytyvänä kyselen:
Mikä on kokemusten jakamista, mikä on tiedon jakamista, mikä on Jumalalta saadun
viisauden jakamista, mikä on viisastelua, mikä on Raamatulla päähän lyömistä?
Minä en osaa omaa kirjoitteluani siivilöidä tuollaisen seulan läpi.
Ihan tarpeeksi on omassa alamittaisuuden tunteessa.

En ymmärrä Raamattua pelkällä omalla lukemisella, yritän sitä toki rukoilla että
Jumala Sanaansa avaisi minullekin.

Mielelläni luen ja kuuntelen mitä toiset Raamatun pohjalta jakaa ja kertoo, niistä voi
jotakin saada itsellekin, kun vaan olisimme valmiita ottamaan ennakkoluulottomasti vastaan.
Kiitos Köpi jakamistasi asioista!

 :109:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #4 : 14.12.16 - klo:13:43 »
Kiitos Vn hyvästä ja kannustavasta tekstistä.

* * * * *

Löysin tällaisen tiedon eräästä meneillään olevasta suomenkielisestä raamatunkäännös-hankkeesta.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/digimarkus-evankeliumin-uuden-sukupolven-kielelle/

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #5 : 14.12.16 - klo:22:08 »
Psalmi 102.
"Kurjan rukous, kun hän on näännyksissä ja vuodattaa valituksensa Herran eteen."

"kun hän kääntyy niiden rukouksen puoleen, jotka ovat kaikkensa menettäneet, eikä enää heidän rukoustansa hylkää. "

"Herra katsoi taivaasta maahan, kuullaksensa vankien huokaukset, vapauttaaksensa kuoleman lapset"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #6 : 14.12.16 - klo:22:37 »
Psalmi 103.
"Niinkuin isä armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä."

Tässä on myös isille jonkinlaista kasvatusohjetta, ainakin ikänkuin rivin välissä.

"Ihmisen elinpäivät ovat niinkuin ruoho, hän kukoistaa niinkuin kukkanen kedolla. Kun tuuli käy hänen ylitsensä, ei häntä enää ole, eikä hänen asuinsijansa häntä enää tunne."

Tuosta "eikä hänen asuinsijansa häntä enää tunne" muutama ajatus.
Siitä on yli 40 vuotta, kun muutimme Lappeenrannan Huhtiniemeen. Siellä lasten kanssa leikimme metsäisissä maisemissa.
Yli 30 vuotta sitten muutin pois kotoa. Muutkin lapset ovat kavaneet aikuisiksi ja niissä maisemissa ei ole enää ollut leikkijöitä. Metsäpolut, joilla kävelimme ja ajoimme pyörillä, ovat hävinneet kasvillisuuden ja puiden alle.
Viimeeksi viime kesänä vanhempieni luona käydessämme kävelin niitä kotimme lähellä olevilla poluilla, jossa ennen leikittiin.
Ei sinne kasvillisuuden sekaan kovin moni eksy.
Ei nuo sijat enää niitä vuosikymmenten takaisia leikkijöitä tunne, kukin on muuttanut minne onkaan.
Uusia ihmisiä on muuttanut tilalle, kun entisiä on muuttanut pois.
Kun ihminen kuolee tai muuttaa pois joltain paikkakunnalta, niin joidenkin vuosien kuluttua häntä ei enää paikkakunnalla edes tunneta. Tällaisia ajatuksia tuosta tekstipätkästä on tullut.

Tuollaista ajatellessani tulee surullinen olo. Hyvin surullinen.

Viime aikoina olen yrittänyt tavoitella lapsuuden ajan luokkakavereitani ja muita sen ajan tuttuja.
Yritän kait saada ikäänkuin jotain menetettyä takaisin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #7 : 14.12.16 - klo:23:11 »
Psalmi 104.
"Sinä verhoudut valoon niinkuin viittaan"
Raamatuntekstien perusteella välillä Herra verhoutuu valoon, välillä pimeyteen.

"Sinä teet tuulet sanasi saattajiksi, palvelijoiksesi tulen liekit."
Jumalan palvelijoita ikäänkuin kuvataan sanoilla "tuuli" ja "tuli".
Kaksi lähes samanlaista suomalaista sanaa.
Minulla on sellainen kuva mielessäni, että Raamatussa on välillä sellaisia sanaleikkejä, joissa alkukielessä käytetään samassa yhteydessä sanoja, jotka muistuttavat toisiaan.
Kun tämä teksti on käännetty suomeksi, sattui siihen mukaan juuri tämä sama ilmiö.

"Sinä kasvatat ruohon karjalle ja kasvit ihmisen tarpeeksi. Niin sinä tuotat maasta leivän ja viinin, joka ilahuttaa ihmisen sydämen; niin sinä saatat kasvot öljystä kiiltäviksi, ja leipä vahvistaa ihmisen sydäntä."

Jostain ammoisia aikoja sitten luin ajatuksen, joka suunnilleen meni niin, että
   ruoka on syötävässä muodossa olevaa Jumalan rakkautta (ihmistä kohtaan).


"Silloin ihminen menee töihinsä ja askaroitsee iltaan asti."
Tämä tuntuu jotenkin mukavalta ja hauskalta, jotenkin positiivisessa mielessä huvittavaltakin.
Näen ikäänkuin mieleni silmissä jonkun muinaisen ihmisen, joka menee työhönsä päiväksi.


"Olkoot minun tutkisteluni hänelle otolliset;"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #8 : 14.12.16 - klo:23:27 »
Taisi olla vuonna 1985, kun pidin pienen puheenvuoron Lapuan helluntaiseurakunnassa.
Vuosina 1983-1985 olin Lapualla kauppaopistossa.
En ehkä juuri mitään sanonut, kukapa tietää, ehkä kerroin vain, että luen Psalmista 105 jakeet 1 - 4 takaperin, eli käytännössä jakeet 4 - 1. Eli ensin jae 4, sitten 3, 2 ja viimeiseksi jae 1.
Minusta teksti oli hyvä tuollakin tavalla luettaessa.

"
1. Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret
tekonsa tiettäviksi kansojen keskuudessa.
2. Laulakaa hänelle, veisatkaa hänelle, puhukaa kaikista hänen ihmeistänsä.
3. Hänen pyhä nimensä olkoon teidän kerskauksenne; iloitkoon niiden sydän, jotka etsivät Herraa.
4. Kysykää Herraa ja hänen voimaansa, etsikää alati hänen kasvojansa.
"

Seurakunnan saarnaaja kertoi minulle saaneensa tuosta tekstistä sitten aiheen johonkin saarnaansa.


"Hän muistaa liittonsa iankaikkisesti, säätämänsä sanan hamaan tuhansiin polviin"
Mielenkiintoista tuossa on tuo "tuhannet polvet".
Jos se on otettava kirjaimellisesti ja jos yksi sukupolvi olisi vaikkapa 30 vuotta, niin 1000 polvea olisi 30 000 vuotta.
Tuhannet sukupovet sitten olisivat esim. 100 000 vuotta.

"hänen tuomionsa käyvät yli kaiken maan"
Raamatussa puhutaan paljon Jumalan tuomioista. Itse koen tuomiojulistukset sangen hyödyllisenä luettavana. Tulee sellainen Herralta apua huutava mieli.  Tuomiotekstit ovat omiaan tuomaan jonkinlaista tervettä Jumalan pelkoa.

"Hän käänsi näitten sydämen vihaamaan hänen kansaansa, kavalasti kohtelemaan hänen palvelijoitaan."
Tulee mieleeni teksti Aamos 3:6. "....Tapahtuuko kaupungissa onnettomuutta Herran sitä aiheuttamatta?"


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #9 : 16.12.16 - klo:23:45 »
Psalmi 106.
Viisauden sanoja:  "Me olemme tehneet syntiä isäimme kanssa, me olemme pahoin tehneet ja olleet jumalattomat."
Ilman Pyhää Henkeä ei tuollaiseen voi päästä. Raamattuhan kertoo, että eräs Pyhän Hengen tehtävä on osoittaa maailmalle synti. Synti tuo tarpeen avun vastaanottamiseen.
Mahdollisesti on niin, että Herran nimeä avuksi huutava ihminen on jo perillä, se on se kristityn lopullinen tavoitetila maan päällä. 


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #10 : 16.12.16 - klo:23:56 »
Psalmi 107.

Kr33:ssa toistuu 3 kertaa tämä sanasta sanaan:
"Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja hän pelasti heidät heidän ahdistuksistaan."
Ja neljäskin kerta, lähes samoin sanoin:
"Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja hän päästi heidät heidän ahdistuksistaan."

Herran avuksi huutaminen on eräs keskeinen teema Psalmeissa.

Psalmi loppuu näin:
"Joka viisas on, se ottakoon näistä vaarin ja ajatelkoon Herran armotekoja. "

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 101-110
« Vastaus #11 : 17.12.16 - klo:00:10 »
Psalmi 108.
6. Korota itsesi yli taivasten, Jumala, ja levitköön sinun kunniasi yli kaiken maan.

Tästä tuli mieleen "Isä meidän"-rukouksen kohta "Tulkoon sinun valtakuntasi".

Psalmi 109.
"Rakkauteni palkaksi he minua vainoavat, mutta minä ainoastaan rukoilen."
Tästä tulee mieleen 'agape'.

Tässä psalmissa kerrotaan mm. Jeesuksesta, Judas Iskariotista ja ilmeisesti kerrotaan Juudas Iskariotin suvusta.


Psalmi 110.
Tätä psalmia laintaan UT:ssä.