Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 15.  (Luettu 27181 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #60 : 15.03.13 - klo:16:32 »
Ohjeet alkuseurakunnille - päteviä tänäkin päivänä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #61 : 16.03.13 - klo:10:23 »
              Marian ilmestyspäivä

Herran palvelijatar

Tämän pyhäpäivän aiheena on enkeli Gabrielin ilmestyminen neitsyt Marialle ilmoittamaan Jeesuksen syntymisestä. Tästä tulee myös juhlan nimi eri kielissä. Marian saamassa lupauksessa näkyy Jumalan armon koko rikkaus.

Monien Vanhan testamentin henkilöiden tavoin Maria asettuu kokonaan Jumalan käytettäväksi. Hän tekee sen tietoisesti ja ilmaisee oman suostumuksensa: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit."

Vanhastaan kirkko on viettänyt myös Marian käyntipäivää (2.7.). Silloin on muisteltu Marian vierailua Johannes Kastajan äidin Elisabetin luona (Luuk. 1:36-55). Tämä muistopäivä poistui kalenteristamme v. 1772. Mainittu evankeliumi on otettu Marian ilmestyspäivän 2. ja 3. vuosikerran evankeliumiteksteiksi.

Ensimmäinen lukukappale

Jes. 7: 10-14

Herra puhui jälleen Ahasille ja sanoi hänelle: "Pyydä Herralta, Jumalaltasi, todisteeksi merkki, pyydä vaikka tuonelan syvyydestä tai taivaan korkeudesta." Mutta Ahas vastasi: "En pyydä. En pane Herraa koetukselle."
    Niin Jesaja sanoi:
    "Kuule siis, sinä Daavidin kuningassuku! Eikö riitä, että te loputtomiin koettelette ihmisten kärsivällisyyttä, kun haluatte koetella vielä Jumalan, minun Jumalani, kärsivällisyyttä? Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel."

Toinen lukukappale

Room. 9: 2-8

Minulla on sydämessäni raskas suru ja lakkaamaton tuska. Toivoisin suorastaan, että itse olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä, jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä. Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!
    Jumalan sana ei ole voinut raueta tyhjiin. Eivät kaikki israelilaiset kuulu tosi Israeliin, eivätkä kaikki Abrahamin jälkeläiset ole oikeita Abrahamin lapsia. Onhan sanottu: "Vain Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi." Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset.

Evankeliumi

Luuk. 1: 26-38

Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!" Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä. Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus. Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua." Maria kysyi enkeliltä: "Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon." Enkeli vastasi: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi. Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha. Hän on jo kuudennella kuukaudella - hän, jota on pidetty hedelmättömänä! Jumalalle ei mikään ole mahdotonta." Silloin Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit." Niin enkeli lähti hänen luotaan.
                          
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #62 : 16.03.13 - klo:11:46 »
Mark. 4:14
   
Kylväjä kylvää sanan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #63 : 16.03.13 - klo:15:52 »
Mark. 4:14
   
Kylväjä kylvää sanan.

Luinpahan taas, kun on esilukija mukana.
Lähde Jumalan pulppuaapi, virta Herran täynnä on,
kuivan erämaan saa se kukkimaan, minne saapuu matkallaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #64 : 16.03.13 - klo:20:12 »
Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Tuli mieleeni kommentistasi.  :eusa_angel:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #65 : 16.03.13 - klo:21:40 »
Yllä oleva tekstini on Israelin ystävien laulukirjasta. Lauloimme kerran isolla suomalaisella porukalla em laulun Masadan linnoituksen raunioilla Kuolleella merellä. Yksi kanadalainen kävijä uteli minulta, että mistä me lauloimme. Vastasin hänelle, että Kristuksen evankeliumista. Sanoi, että excellent ja nosti peukalon ylöspäin.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #66 : 17.03.13 - klo:14:49 »
Mark. 4:

41 Ja suuri pelko valtasi heidät, ja he sanoivat toisillensa: "Kuka onkaan tämä, kun sekä tuuli että meri häntä tottelevat?"

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #67 : 17.03.13 - klo:15:28 »
Galilean meri, Kinneret, kalastajille hyvä.
Tietääkö sitä mistään, että olisit sirpille kelvollinen?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #68 : 18.03.13 - klo:10:30 »
Galilean meri, Kinneret, kalastajille hyvä.
Tietääkö sitä mistään, että olisit sirpille kelvollinen?

Onpas kummallinen kysymys. Minulta on jäänyt jotenkin pitkä pätkä pois. Pitää vastata itse. Minua mietityttää taivasosani. Yksillä juhlilla Eeva Eerola sitä käsitteli, mutta minulla se on yhä auki. Kuinka lujasti voi uskoa, että taivaan varusvarastolla on minullekin varattuna pitkä valkea kaapu. Mark 4.29. on Jeesuksen vertauksilla puhuttua asiaa. Kypsä vilja voidaan leikata, kun kokoaja sen hyväksi näkee. Tässä kohdassa taas pysähdyin osaani miettimään.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #69 : 18.03.13 - klo:11:17 »
Toivon ja sinapinsiemenen uskolla. Luottaen veneessä Mestariin, silloin emme huku.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #70 : 18.03.13 - klo:11:18 »
Jeesus on sama eilen, tänään ja ikuisesti.
Hänessä on pelastuksemme.


Luuk. 6:45
   
Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvän runsaudesta esiin hyvää, ja paha tuo pahastansa esiin pahaa; sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #71 : 19.03.13 - klo:10:56 »
Malla tai Pirska, tähän sais nyt olla lukuharjoituksia  :icon_biggrin:.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #72 : 19.03.13 - klo:11:23 »
 :eusa_angel:

2. Kor. 13:4
   
Sillä vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin Jumalan voimasta; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #73 : 19.03.13 - klo:14:29 »
Tein kotiläksyt: luin tiedot Korintosta ja luin nopsaan 2.Kor. Paavali sai omiltaan ruoskaa viidesti, neljäkymmentä kertaa, yhtä vaille. Tuo yhtä vaille jäi soimaan ja selvitin senkin. Juutalaisen lain mukaan ei missään nimessä saanut antaa kovempaa rangaistusta kuin oli määrätty, siksi jätettiin yhtä vaille, jos vaikka määrän laskija olisi vahingossa seonnut laskussaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #74 : 20.03.13 - klo:12:32 »
Matt. 27:46
   
Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?