Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2  (Luettu 30596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #60 : 05.06.12 - klo:23:01 »
Minullahan tässä ei ole ongelmaa, muuta kuin että kiinnostaa mitä muut ajattelevat. Sitä en oikein itsekseni voi keksiä... Ehkä en osaa kysyä fiksusti; eipä olisi ensimmäinen kerta.

No ehkä ei niinkään.  Toivoit pappeja vastaamaan.  Täällä ei kovin monia tässä kantajengissä taida olla.  Mutta Kari Kuulan sivusto on kysymyksiä ja selvennyksiä  varten erinomainen, suosittelen.  Löytyy googlettamalla hänen nimellään.  Sieltä on varmaan turvallisempaa kysyä vaikka nyt, mitä se "tosi ihmisyys" sitten on.  Sehän ei sulje pois keskustelua täälläkin, mutta toistaiseksi ei ole virinnyt.

Nämä ovat siksi minusta vaikeita, että en voi tietää milloin vastaan johonkin, mitä ei todella kysytty ollenkaan, tai kommentoin jotakin, joka on toiselle kuin silmään sohaisu.  Uskonkysymyksissä minusta ei ole oppaaksi, enkä ehkä jaksa kovin pitkiä mutta-entäs-sitten-tämä  -ketjuja, silloin viimeistään teen tyhmyyksiä.   Menee mielipiteeksi, eikä se ole ainakaan minulle viisasta.  

Parasta herännäisyydessä on ollut tuo samaan suuntaan katseleminen.  Ei ole vaaraa häikäistä toista. Siksi itse lopetan sen jälkeen kun olen kertonut, mitä olen oppinut (ehkä olisi hyvä lopettaa jo ennen)  . Tieto ei ole juuri samaa kuin usko...  Uskon pohjana on sittenkin tieto, Kristus nousi kuolleista.
« Viimeksi muokattu: 05.06.12 - klo:23:09 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #61 : 05.06.12 - klo:23:07 »
Olen kyllä Kuulan juttuja hänen sivuiltaan lukenut, fiksulta vaikuttaa... Ehkä uskaltaudun kysymään. Tuntuu vain aina että olisin kysymyksineni häiriöksi, kiireinen hänkin varmaan.

Kas en ollut huomannut, että siellä on keskustelupalstakin. Kaipa sitten nimenomaisesti toivoo kysymyksiä ja keskustelua.
« Viimeksi muokattu: 05.06.12 - klo:23:12 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #62 : 05.06.12 - klo:23:11 »
Luulen että ei, koska edelleen sivusto on auki.  Netissä on sekin hyvä puoli että vastaa, kun ehtii.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #63 : 14.08.12 - klo:08:46 »
Tämän päivän teksti ruotsiksi:

Hör, mitt folk, jag vill varna dig!
Om du ändå ville höra mig, Israel!
Ingen främmande gud får finnas hos dig,
en utländsk gud får du inte tillbe.

Ps 81:9-10

Svenska Bibeln 1917

Hör, mitt folk, och låt mig varna dig; Israel,
o att du ville höra mig!
Hos dig skall icke finnas någon annan gud,
och du skall ej tillbedja någon främmande gud.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #64 : 23.08.12 - klo:08:42 »
Luin illalla Raamattua. Ensin 8. luvun Kuukkaan evankeliumista.Naisia Jeesuksen seurassa. Kaikki mainitut avustivat asiaa omilla varoillaan.
 Seurasi Kylväjä, Kylväjävertauksen selitys, Sanan oikea kuuleminen, Jeesuksen oikeat omaiset, Jeesus tyynnyttää myrskyn. 
Kaikki nämä luulen ymmärtävänäni jollakin tasolla, mutta seuraavat jakeet 26-39 jättivät miettimään.

Mikä on sikojen merkitys ? En muista niistä kuin kiellettyinä eläiminä, tuhlaajapoika sikojen kaukalolla ja nyt tällä Gerasan ei-juutalaisella alueella.
Sielläkö sika ei ollut saastainen? Oliko se symboli syöksyessään rotkoon pahat henget mukanaan?  Pahat henget pyysivät Jeesusta säästämään heidät.  Kuinka tämän saisi ymmärretyksi?
Tämä ei ole hengellinen ongelmani. Kiinnostava kohta kuitenkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #65 : 23.08.12 - klo:12:08 »
Kaikki varmaan lukivat Kuukkaan oikein Luukkaaksi.
Ei ollut uusi evankelista, vaan huolimattomuusvirhe.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #66 : 23.08.12 - klo:21:23 »
Matteus 5: 39

Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa.
Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.


Miksi näin, kun minä haluan tehdä selväksi, että minun silmille ei hypitä. Jos joku haluaa kävellä ylitseni, niin haluan puolustautua.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #67 : 24.08.12 - klo:06:59 »
Ainakin on yritettävä olla kävelemättä toisten yli ja puolustettava niitä, jotka jo ovat jääneet jalkoihin. Saakohan siinä työssä läimäyttää pari korvatillikkaakin? Hmm ...

myyrä

  • Vieras
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #68 : 26.08.12 - klo:12:05 »
Mietteitä tutusta Raamatun tekstistä.

Äsken radioidussa liturgiassa pastori Mikko Sidoroff käsitteli monitahoisesti tuttua Jeesuksen vertausta viinitarhasta. Hän laajensi vertauksen käsittelemään ihmisen ahneutta ja välinpitämättömyyttä myös luonnosta. 'Viinitarha on tullut kantokykynsä rajoille'.

Hyvä, lyhyt ja napakka opetuspuhe.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #69 : 26.08.12 - klo:15:37 »
Ainakin on yritettävä olla kävelemättä toisten yli ja puolustettava niitä, jotka jo ovat jääneet jalkoihin. Saakohan siinä työssä läimäyttää pari korvatillikkaakin? Hmm ...


 :026:  Ich hab es so viel gedacht.

Dosentti yhä jaksottain vajoaa syvämietteisiin kysellen saiko hän linnaa kun yritti vähän aktiivista vastarintaa, vai siitäkö että oli sanonut että kyllä pari päätä täällä pitäisi lyhentää.  Hän lueskelee tuossa runoa Mooseksen kuolemasta
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #70 : 23.09.12 - klo:20:13 »
Matt. 18: 15 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. 16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. 17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.

Miten pakanaan tai publikaaniin kuuluu suhtautua? Jotenkin eri tavoinko kuin veljiin?



Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #71 : 23.09.12 - klo:20:35 »
Matt. 18: 15 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. 16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. 17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.

Miten pakanaan tai publikaaniin kuuluu suhtautua? Jotenkin eri tavoinko kuin veljiin?





No, mitä mieltä tästä on öppiäinen?  Minä oikein vilpittömästi haluaisin sen kuulla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #72 : 23.09.12 - klo:20:52 »
Hyvä tavaton, en minä tiedä! Eikö täällä saa olla ihan tietämättömänä pakanana mukana kyselemässä?!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #73 : 23.09.12 - klo:21:09 »
Matt. 18: 15 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. 16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. 17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.

Miten pakanaan tai publikaaniin kuuluu suhtautua? Jotenkin eri tavoinko kuin veljiin?

Eikös tämä ole sen ns. Kristuksen kirkkolaki, jota kuulemma sovelletaan joissakin Suomessakin toimivissa kristillisissä liikkeissä?

Toinen asia sitten on se, mitä miten tekstiä on luettu evankeliumien syntyaikana. Miten on suhtauduttu pakanoihin ja publikaaneihin?  Tästä on varmaan runsaasti tutkimuksia, luulisipa netistäkin löytyvän monenlaista aineistoa, johon tietysti suhtauduttava asiaankuuluvalla kriittisyydellä.

Nykypäivään sovellettaessa taas tulisi hatusta nykäistynä mieleen tilanne, jossa jonkin ryhmän - ei välttämättä uskonnollisen - jäsen esittää kannanottoja, jotka ovat ryhmän arvojen, tavoitteiden tms. vastaisia. Silloin on kai aika luontevaa todeta, että eipä kaveri taida kuulua enää meidän porukkaan. Porukan kiinteydestä riippuen saattaa kyseeseen tulla asteittainen vieraantuminen, jäsenyydestä erottaminen tms. Joissakin yhteisöissä on tiettävästi tapana jopa jyrkkä hyljeksintä.

Keitä sitten olisivat pakanat ja publikaanit? Pakanoita tietysti vastaisivat niin uskonnottomat kuin vierasuskoisetkin, siis vapaa-ajattelijoiden lisäksi vaikkapa maahanmuuttajat. Publikaanit olivat kai valtiolle erilaisia palveluksia, kuten veronkantoa ja rakennusprojektien organisointia, hoitavia miehiä. Ovatko yksityinen pysäköinninvalvoja, pikavippiliikemies, perintätoimiston johtaja ja ulosottoapulainen publikaaneiksi liian helppoja vastineita? Vai pitäisikö haku kohdistaa erilaisiin ulkoistuskonsultteihin ja vastaaviin, joita ns. yleinen mielipide helposti pitää aika veijareina?

Joka tapauksessa samainen Matteus kertoo toisaalla (9:9-10) yhden suhtautumismallin:
9 Ja sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.
10 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.


Mt
« Viimeksi muokattu: 23.09.12 - klo:21:20 kirjoittanut mt »

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä 2
« Vastaus #74 : 24.09.12 - klo:09:18 »
Me olemme pakanoita ja publikaaneja kaikki.
wilhelmi niskasen jäljillä