Kirjoittaja Aihe: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin  (Luettu 2617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Äsken Suffeli patukkaa syödessäni mietin, että näitähän taisin syödä jo kymmeniä vuosia sitten. Kahveista tulee mieleen Keskon Juhla-Mokka ja Presidentti ja S-ryhmän Katriina. Pehmeissä paketeissa olleita tummaa ja vaaleaa Johannaa ei enää ole. Niistä sai keräilyautonkuvan. Peltipurkeissa olleita kahveja ei liioin enää myydä kuten Santosta, mutta Saludoa on vielä kovassa nykypakkauksessa. Marlboro näkyy pitävän pintansa tupakkamarkkinoilla. Kun viimeksi lähdin hurvittelemaan, niin ostin kaupasta mukaan valkoista Mallua eli Marlboroa. Vanha kunnon North State lienee hävinnyt (miehet sen tietävät, Nortti on täyttä tupakkaa.) Nortin kohtaloksi lienee koitunut EU. Kirkkoherra Väinö Mentu Tervossa veti mm. vihreää Norttia, joka vaatii holkin eli imukkeen. Poltti hän myös mm. Työmiestä ja Saimaata, joissa oli muistaakseni holkki valmiina rasiassa.

Saa muut jatkaa, jos juttua riittää.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #1 : 03.02.21 - klo:22:19 »
Äsken Suffeli patukkaa syödessäni mietin, että näitähän taisin syödä jo kymmeniä vuosia sitten. Kahveista tulee mieleen Keskon Juhla-Mokka ja Presidentti ja S-ryhmän Katriina. Pehmeissä paketeissa olleita tummaa ja vaaleaa Johannaa ei enää ole. Niistä sai keräilyautonkuvan. Peltipurkeissa olleita kahveja ei liioin enää myydä kuten Santosta, mutta Saludoa on vielä kovassa nykypakkauksessa. Marlboro näkyy pitävän pintansa tupakkamarkkinoilla. Kun viimeksi lähdin hurvittelemaan, niin ostin kaupasta mukaan valkoista Mallua eli Marlboroa. Vanha kunnon North State lienee hävinnyt (miehet sen tietävät, Nortti on täyttä tupakkaa.) Nortin kohtaloksi lienee koitunut EU. Kirkkoherra Väinö Mentu Tervossa veti mm. vihreää Norttia, joka vaatii holkin eli imukkeen. Poltti hän myös mm. Työmiestä ja Saimaata, joissa oli muistaakseni holkki valmiina rasiassa.

Saa muut jatkaa, jos juttua riittää.

Tuli mieleen noista kahvipakettien autonkuvista sellainen juttu. kun olin ehkä 3-vuotiaana kipittänyt Tervossa pelto-/metsäpolkua n.200 metrin matkan tätini mökille, missä hän asui silloisen taksinkuljettajamiehensä kanssa. Olin sanonut, että Tauno kauppaan, äitille kahvia. No, Tauno käynnisti turkoosinvärisen Popedansa, jonka takapenkille ryömin ja lähdettiin kauppaan. Sain kahvipaketin, jonka sisällön kaadoin tulomatkalla yhden männyn juurelle. Juttu selvisi, että olin keksinyt koko kahvihuijauksen saadakseni paketissa olleen auton kuvan. Nauruksihan vanhemmat ihmiset jutun pistivät.

Noista kahvipurkeista sai muuten mainioita matopurkkeja, kun lähti ongelle ja onkiminenhan oli rannalla asuneella pikkupojalla yleisimpiä harrastuksia uinnin lisäksi.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #2 : 03.02.21 - klo:22:28 »
Mielenkiintoista!

No, Dacapo suklaapatukka aika vanha, ja Jenkki-purukumi.
Meikämanne toki noteeraa Arabian ja Iittalan, Arabian valmistus siirtynyt ulkomaille,
Iittala jatkaa Iittalassa tässä lähistöllä.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #3 : 03.02.21 - klo:22:32 »
Eivät ole tuotemerkkejä vaan lehtiä: Aku Ankka, Seura ja Apu ilmestyvät vieläkin. Sanomalehdistä Savon Sanomat ilmestyy varmuudella samalla nimellä kuin 60-luvullakin. Niinpä ilmestyy Karjalainenkin. Meillä oli 60-luvulla saunalla pulsaattoripesukone, joka oli Rosenlew. Merkkiä tehdään yhä, mutta ei taideta tehdä enää Suomessa. Automerkkejä on vielä ainakin VW, Opel, Ford, Renault, Citroen, Peugeot ja japanilaisista useimmat. Datsun vaihtoi nimensä Nissaniksi eikä Isuzu tuo enää henkilöautoja Suomeen. Nokian kumisaappaita on vielä - vai onko?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #4 : 03.02.21 - klo:22:33 »
Mihin tällaista aihetta tarvitaan?

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #5 : 03.02.21 - klo:22:34 »
Mielenkiintoista!

No, Dacapo suklaapatukka aika vanha, ja Jenkki-purukumi.
Meikämanne toki noteeraa Arabian ja Iittalan, Arabian valmistus siirtynyt ulkomaille,
Iittala jatkaa Iittalassa tässä lähistöllä.

Mietinkin tuota Da Capoa, että miten vanha lienee, koska niitäkin tulee usein ostettua.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #6 : 03.02.21 - klo:22:35 »
Mihin tällaista aihetta tarvitaan?

Hyödyllinen, kehittää mm. muistia verrattuna sinun aiheisiisi  :093:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #7 : 03.02.21 - klo:22:48 »
Mihin tällaista aihetta tarvitaan?

Ei kai täällä aiheita muutoin rajoiteta kuin körttihengen vastaisia ei saisi olla.
Ja tällainen uusi aihe ja ketju on tervetullutta vaihtelua edes hetkellisesti vastapainoksi
sinnikkäälle ja pitkälle vänkäämiselle.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #8 : 03.02.21 - klo:22:50 »
Pienenä minut vietiin - hyvä että vietiin - säännöllisesti helluntaiseurakunnan kokoukseen.
Sain ostaa ennen kokousta salmiakkiaskin, josta sitten söin salmiakkia kokouksen aikana.
Joskus laitoin itse vähän lisää rahaa siihen ja sain 2 askia.
Muulloinkin toki söin salmiakkia.
Lapsuuden ajan salmiakit maistuivat kunnon salmiakilta, tuntuu siltä, että jossain vaiheessa salmiakkia miedonnettiin eivätkä ne enää maistu samalta nykyään.

Tällaisia merkkejä muistan, en varma, että kaikki ovat niiden oikeita nimiä: Kissasalmiakki (rasiassa paljon punaista), Supersalmiakki (tätä on vieläkin, mutta ei enää maistu samalta), Pantterisalmiakki, Väkevä salmiakki (keltapohjainen aski, jossa pieniä kovia pastilleja), Merirosvorahoja (näitä saa varmaan vieläkin, mutta maku ja koko on erilainen), Salmiakkirenkaat, oli niitä muitakin, mutta tässä päälimmäiset, jotka nyt tulivat mieleeni.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #9 : 03.02.21 - klo:22:57 »
Makujen muuttumisesta tuli mieleen.
Da Capo (kiitos sivullinen kirjoitusoikaisusta) niin sen maku on mielestäni yhä sama kuin
vuosikymmeniä sitten, varmaan Suffelikin, en tiedä kun en sitä nykyisin osta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #10 : 03.02.21 - klo:23:06 »
Voi kun Väinö Mentu eläisi vielä ja olisi mukana näitten monen muka olevinaan körttiläisen vänkäämisissä itseni mukaan lukien. Hänellä oli laaja teologinen tietämys ja yhtä laaja melkein kaikessa muussakin omenalajikkeita myöten. Mennut (vaimonsa Eeva oli os. Malmivaara) oli meidän perhetuttuja ja heillä oli myös kolme poikaa, joten leikkikavereitakin riitti. Muistan, että heillä oli tosi iso kirjasto, jossa riitti lukemista.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #11 : 03.02.21 - klo:23:55 »
Olen vähän pihalla siitä, mitä ne sellaiset tuotemerkit oikein ovat. Ja vielä kun firmat omistelevat toisiaan ristiin niin, että vielä kun olin töissä, en osannut sanoa, mikä on työnantajani ja paljonko siellä on työntekijöitä. No, mutta tuli mieleen sellainen kuin Husqvarna. Minulle se on tutuin ompelukonemerkkinä, mutta kun nykyään "Electrolux käyttää Husqvarnaa tuotemerkkinään kodinkoneissa", niin lasketaanko se enää sen alan tuotemerkiksi  :017:

Muuten tuo jo mainittu Da Capo oli ensimmäinen, joka tuli mieleeni. Hyvää se onkin ja sopivan pieni patukka. Valio on ollut ns. aina maitotuotteiden merkkinä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #12 : 03.02.21 - klo:23:57 »
Yamaha on myös vielä olemassa ja tekevät ties mitä. Yleensä kaikkea sellaista, mikä pitää pahaa ääntä  :003:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #13 : 04.02.21 - klo:00:04 »
Nokian kumisaappaita on vielä - vai onko?

On Nokian kumisaappaita, ja nehän ovat suorastaan muodikkaita!

Aspirinia on vielä myös, ja Elmex-hammastahnaa. Pepsodentista nyt puhumattakaan. Colgatekin taitaa olla hengissä. Vitalis, Nivea...

Flora-margariini täytti tässä hiljattain 50 vuotta, ja ehti minun lapsuuteeni kuulua. Mutta täällä tietysti on vanhempaa väkeä. Paulig on tehnyt kahvia hyvinkin pitkään.

Sisu-pastilleja oli mummolassani tarjolla, ja toisinaan syön yhä edelleen, tosin ksylitoliversiota.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mitä nuoruutesi tuotemerkkejä on vielä tänäänkin
« Vastaus #14 : 04.02.21 - klo:00:08 »
Kekkilä on tehnyt lannoitteita jo pitkään. Biolan on nuorempi, mutta kuka ei olisi kuullut tätä legendaarista mainosta: https://www.youtube.com/watch?v=PRe5GuKgFR4  :003:

Mersuilla ja volkkareilla on ajettu lapsuudessani kyllä.

Jaaha, pitäisköhän jättää muillekin muisteltavaa  :eusa_angel:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.