Kirjoittaja Aihe: Raha !  (Luettu 10879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raha !
« Vastaus #30 : 21.08.16 - klo:10:14 »
Tuo S-Pankki alkoi sitten minua kiinnostaa. Sehän ei toimi finanssisektorilla vaan kaupan. Kuinkahan tukeva se on ja kuinka se hoitaisi asuntolainaa ja pientä säästöä? Minua on inhottavasti vedätetty näissä.  Väänsin rautalangasta, siis niin että lähtöpääoma ei alene? Ja jos yksikin noista ostoista on plussalka?  Kyllä jos yksikin, niksen nauhoittanut koko keskustelua, sillä sitten kun tuli lunastuksen aika jokaisen pitikin olla plussalla.  Eikä tämä ole ainoa. Nyt minulla on mustaa valkoisella mitä ainoastaan voi rahoilleni tapahtua ja valintana joku erityisbonussäästötili joka ei tuota mitään millä teen mitään mutta  johon en koske siis, ellei  joku Lapsi joudu merihätään.  Se on sitä varten. En tosin kaipaa inflaatiota ja jäädytettyä eläkettä samaan kuvaan.

Toisaalta nuo halpuutukset joilla hinnat on painettu Lidliä alemmas taitavat viedä viljelijät perikatoon. Olisi mukava jos olisikin joku ruokapiiri joka ostaisi suoraan tuottajilta, voisihan sellaista yrittää perustaa, mutta tuleehan siitäkin kuluja ja jonkun ne jauhot ja jalosteet olisi haettava. Osan saisi siten hankittua kyllä ja olen perin kyllästynyt siihen ettei kotimaista omenaa saa kuin hirveällä hinnalla, pieniä ja kitkeriä.  En oikein tiedä mitä niistä voisi valmistaa, ei ne mitään syömäomenia ole. Kivikovia.

Kun nyt tunnen hieman naapureita mietin ryhtyisikö joku. Aina puhutaan nähtäessä että olis kiva jos olis sitä ja olisi tätä mutta ei vaan ole  :003:

« Viimeksi muokattu: 21.08.16 - klo:10:23 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raha !
« Vastaus #31 : 21.08.16 - klo:10:22 »
Säästöpankit perustettiin edistämään vähäväkisen kansan säästäväisyyttä, mutta sotien jälkeen ne eivät liene yksityisasiakkaan näkökulmasta juuri poikenneet muista pankeista, kun esim. talletusten ylärajat on poistettu. Korkomarginaalilla ne ovat toimintansa rahoittaneet, apuna oma liikepankki, surullisen kuuluisa SKOP. Postisäästöpankki oli toinen vähäväkiselle kansalle perustettu pankki, ja myös osuuskassat kilpailivat samasta asiakasryhmästä. Kaikista kolmesta pankkiryhmästä minulla on omaakin kokemusta.

Mt

Olisiko sinulla tarjota kattavampaa tietämystä, esimerkiksi kirjallisuutta huomioiden, että finanssikriisit saivat tulla ja mennä, huomioni oli pahasti muualla? Tuskin edes tiedän mistä SKOP sai surullisen kuuluisuutensa. En nyt tarkoita googlea enkä wikipediaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raha !
« Vastaus #32 : 21.08.16 - klo:10:40 »
Olisiko sinulla tarjota kattavampaa tietämystä, esimerkiksi kirjallisuutta huomioiden, että finanssikriisit saivat tulla ja mennä, huomioni oli pahasti muualla? Tuskin edes tiedän mistä SKOP sai surullisen kuuluisuutensa. En nyt tarkoita googlea enkä wikipediaa.

Tarkennan vielä. Jouduin 1990-luvulla kääntelemään katastrofeja tyyliin ensin meni yritys sitten koti sitten lähti vaimo ja vei lapset sitten yritin päästä hengestänikin. Pankkilakien ensimmäinen muutos ja sen vaikutukset, ja aivan erityisesti 1980-luku finanssialan historiassa kiinnostaa minua sillä silloinhan vielä itsekin muistan kuinka saatoin sanoa potilaalle, voi, meillähän on vain taivas kattona, mieti rauhassa mitä haluat tehdä, eläkkeen ( varhaiseläkkeelle pääsi 53v niin pienin perustein etten pidä edes ihmiselle itselleen suositeltavana) jotain ihan mitä vaan työtä....

Totta kai minua kiinnostaa nyt kun muutenkin katselen taaksepäin mikä kumma johti kahdeksankymmentälukuun? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Raha !
« Vastaus #33 : 21.08.16 - klo:23:37 »
Totta kai minua kiinnostaa nyt kun muutenkin katselen taaksepäin mikä kumma johti kahdeksankymmentälukuun?

80-luvulla asuin opiskelijasolussa, ja sinnekin pudotettiin postiluukusta maa silloisen hallituksen mainoskirje "Verotuksesi kevenee!"  Ja sitten alkoi se rahamarkkinoiden vapauttaminen. Kumpaakin kirosin. Minulla oli opintojen ohessa hyvä osa-aikainen työpaikka, kun työtä sai silloin helposti, ja rahani riittivät ilman mitään veronkevennyksiäkään.

Kai siihen 80-luvun lopun hullunmyllyyn johti joidenkin johtajien, sekä yhteiskunnan että yritysmaailman, rajaton optimismi ja usko omaan osaamiseensa. Jonkinmoinen rehvakas huuma. Luultiin että talouskasvu on omaa ansiota, kun ei nähty isoja taustalla pyöriviä rakenteita, mikä vielä pönkitti harhaista uskoa että me osataan tämä homma. Valtiovarainministeri rehenteli talouden olevan huippukunnossa, vaikka lama jo odotteli nurkan takana.

Samahan sitten toistui kymmenen vuotta sitten, taloustaantuman piti ohittaa Suomi. No tännehän se oikein jäi asumaan.

Miksi ei uskota, että markkinatalouteen nyt vain kuuluvat nousu- ja laskukaudet. Että niitä tulee ja menee, eikä vielä ole keksitty sitä viisastenkiveä, että aina olisi vain se nousukausi. Lienee liian vanhanaikaista ja vääräoppista nousukauden aikana varautua tulevaan laskukauteen. Vanhanaikaista, sillä sehän on jo Raamatussa: Joosefin neuvosta farao keräytti ne varastot tulevien katovuosien varalle.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raha !
« Vastaus #34 : 22.08.16 - klo:08:52 »
Josefin tarinasta on jäänyt mielenkiintoinen käsitys " seitsemän vuoden" vaihtelusta. Jokin lehti jota selasin ties missä, taisi olla Roberts coffee joka tänne ilmestyi ja jossa poikkean juomassa hyvää kahvia toisin ajoin, kertoi ihmisistä, heitä haastatti, vai missä se oli? Joka tapauksessa haastatellut  ihmiset ovat luottavaisia koska laskukautta on kestänyt seitsemän vuotta. Täytyy tulla nousukauden. Moni vetosi juuri " seitsemään vuoteen" kai muistamatta missä siitä kerrottiin. On jäänyt elämään omaa elämäänsä.

Mahtoikohan ne olla tosissaan ja tiesikö ne ettei se mikään luonnonlaki ole. Tai siis markkinavoimat ovat omalakisia eikä euron käyttäytyminen ole niin ennakoitavissa kuin markan. Sen inflaatio-devalvaatio -keikutuksen kyllä muistan 1970-luvusta. Eihän euroa voi devalvoida. Se on hankala valuutta niin erilaisille valtioille.

Muistan jotenkin liian epämääräisesti tuon, silloinhan valmistuin mutta erikoistuminen oli edellä ja osui siihen nousukauteen ja paremmin muistan vaikutukset kuin kykenin seuraamaan taustoja. Markka vapautui säätelystä jotenkin mutta miten? Kertasin SKOPin tarinan ja muistin kyllä koko tarinan kavalluksineen ja alkuaan säästöpankiksi tarkoitetun pankin toikkaroinnin liikepankkien markkinoilla ja mielestäni minun olisi ollut hyvä jo silloin tietää enemmän. Ajattelen pk-yrityksiä jotka kaatuivat ja yrittäjiä ja koko muuttunutta päiväosaston potilaskirjoa ja kuuntelemiani tarinoita, ja turhan usein, niin mietin, keskityimme yksilöön. Olisikohan niitä ihmisiä auttanut enemmän jos heidän tarinansa olisi viety ihan päättäväisesti laajempaan yhteyteensä, eihän se heidän syytään ollut. Tietysti aika oli rajallista ja parhaiten muidtan miten KELA rupesi vaatimaan b-lausuntoa jo ensimmäisenä päivänä. Soitin sinne,  ja lopulta teimme päätöksen, kutsuimme virkailijat kylään ja selitimme yhdessä henkilökunta ja potilaat miksi se ei käy. Tomera kontrolli lopetettiin.
« Viimeksi muokattu: 22.08.16 - klo:08:59 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Raha !
« Vastaus #35 : 22.08.16 - klo:13:06 »
Antti-Pekka Pietilä on kirjoittanut pari kirjaa asiasta. Niistä tuoreempi on Pankkikriisin peitellyt paperit, jota mm. Tuomioja on kehunut. Keijo K. Kulhan Kuilun partaalla on pankkikriisin yleisesitys. Lainsäädännön kehitys selvinnee Markus Karin tuoreesta väitöskirjasta Suomen rahoitusmarkkinoiden murros 1980-luvulla. SKOP:stä on kirjoittanut 90-luvun alussa Heikki Hiilamo.

Pietilä ja Kulha ovat journalisteja (kuten tuolloin myös Hiilamo), joten teksti lienee lukukelpoista. Asiaan liittyvää taloustieteellistä tutkimusta en tunne lainkaan.

Mt


Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Raha !
« Vastaus #36 : 22.08.16 - klo:18:12 »
80-luvulla asuin opiskelijasolussa, ja sinnekin pudotettiin postiluukusta maa silloisen hallituksen mainoskirje "Verotuksesi kevenee!" 

Miksi ei uskota, että markkinatalouteen nyt vain kuuluvat nousu- ja laskukaudet.

Meidän opiskelijapiireissä puhuttiin, että tuo mainoslause lausutaan "vertotuksesi kovenee" - ne veronkevennykset olivat kuitenkin aika köykäisiä. Sittemminhän varsinkin kunnallisveroprosentti on noussut, vaikka palvelut ovat heikentyneet, samalla yhteiskunnan rahoja siirretään yksityisten yhtiöiden ja monikansallisten osakeyhtiöiden ahneisiin taskuihin. Kuten vanhusten palveluasuminen tai Hesarissakin kertottu asumistuki.

Minun pohjoismainen hyvinvointivaltio -ajatusmaailmaani nyt vain ei sovi osakkeenomistajilleen toisten kurjuudella voittoja kahmivat ylikansalliset firmat.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Raha !
« Vastaus #37 : 22.08.16 - klo:20:10 »

   Kaikki on hyvin. Kyllä Herra hoitaa omansa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raha !
« Vastaus #38 : 24.08.16 - klo:09:29 »
   Kaikki on hyvin. Kyllä Herra hoitaa omansa.

Tämän kohdalla juuri olen joutunut mietiskelemään ja päätynyt ohjattuna tosin, en yksin, siihen tulokseen että ei, ei hoida. Maailma olisi siinä tapauksessa erinäköinen.

Se menee päinvastoin,  herran omien tulee hoitaa parhaan ymmärryksensä mukaan maailman asioita kunkin omalla pienellä kohdallaan kysyen kuinka hänen herransa tällä kohdin mahtaisi ratkaista.. Sitä on Kristuksen seuraaminen. Muutoinhan  sorrutaan  juuri siihen johdatusajatteluun jonka piti edustaa hölynpölyä vähintään körtin korviin. Eipä sillä, tällä kohdalla ajattelen körttiläisen tapaan.

Ihmiselle tapahtuu hirveitä asioita eikä niitä kukaan käännä hyvin päin, ennen kuin useinkin kuoleman tuolla puolen. Ne voidaan ottaa Jumalan kädestä, ja tässä olen epäkörtti, silloin ne jaksetaan kantaa, tai vielä tarkemmin,  niiden tapahtuessa saatetaan saada voimia kestää tai ellei sitäkään niin sitten ei. Paavo Ruotsalaiselle Juhanan salamurha merkitsi sitä, ettei Jumala ollut häntä unohtanut vaan puhui edelleen, ja näin hän ylsi tuskansa yläpuolelle.

Ehkä siten tuo pitää paikkaansa, ei mitenkään muuten.  Tuosta tulee mieleeni Marxin nälväisy uskonnosta oopiumina kansalle.

Ehkä kärsimyksen keskellä lohduttaa Jumalan hyvä seura, ajatus että Hän tietää ja näkee, yritys tehdä siinä oikein ja jakaa vähästään ja kiittäminen,  todella, se on tärkeää.
-------------

Kiitos mt: lle. Ruhdyn tuon yleisesitylsen metsästykseen, ja nuo piilopaperit saattavat edustaa sitä mistä siis varsinaisesti kiinnostun eli markan vapauttaminen ja uudet finanssialan säädökset ja edellinen vuosikymmen.
« Viimeksi muokattu: 24.08.16 - klo:09:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Raha !
« Vastaus #39 : 24.08.16 - klo:13:36 »
Ja jos uskonto ois ooppiumia, niin minä tilaan sitä lisää.  ;  )      Näen asian samoin kuin Leena, ihmisten itse pitää yrittää voittaa paha. Siihen on jokaisella omat mielipiteensä, mitä se sitten tarkoittaneekaan. Jumala auttaa kyllä kun, rukoilemme apua.  Raamatun mukaanhan tellus on saatanan vallassa ja Jeesus ei ole tämän maailman kuningas. Mutta asiat tulee vielä muuttumaaan, siihen luotan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Raha !
« Vastaus #40 : 24.08.16 - klo:15:33 »
Raamatun mukaanhan Tellus on saatanan vallassa ja Jeesus ei ole tämän maailman kuningas.

Tuskin Raamatussa tarkoitetaan maailmalla planeettaamme. Maallistuneita ihmisiä se taitaa merkitä hengellisten tai jumalisten vastakohtana. "Ylistetty ikuisesti hänen nimensä kunnia. Maa on täynnä hänen kirkkauttaan. Aamen, Aamen."