Kirjoittaja Aihe: Raha !  (Luettu 10876 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Raha !
« Vastaus #15 : 05.08.16 - klo:00:15 »
Ai tuo oli tuo Grahn-Laasosen tapaus. Lieneekö ollut kaikkivaltiuden harhaa kumminkaan; minulle tuli ihan jotain muuta mieleen. Eli tuohan on ihan normaalia suhdetoimintaa ja verkostoitumista vain, sitä mihin kaikkia kannustetaan (ja jota esim. minä en osaa ja olen siksi työelämässä ihan turha).

Kai se on ministeri vilpittömästi uskonut, että kandee pitää yllä yhteyksiä tuohon poppooseen, sillä niillä on arvokkaita näkemyksiä asioista. Ja että se ikään kuin kuuluu ministerillä toimenkuvaankin, tuo yhteiskuntasuhteiden ylläpito. Se on sitten toinen juttu, että minä en ymmärrä mihin siinä suhteiden ylläpidossa kestitystä tarvitaan ja eikö saman olisi voinut hoitaa vaikka tällaisella nettifoorumilla. Mutta siksi en olekaan ministeri, yritysjohtaja tai vaikka piispa  :icon_biggrin:. (Lisättäköön, etten ole myöskään kokoomuslainen, eli en tässä omiani puolustele.)

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Raha !
« Vastaus #17 : 16.08.16 - klo:13:56 »
Olen kirjoittanut olevani kokoomuslainen. Enempi täällä on viher-punaisia kirjoittajia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raha !
« Vastaus #18 : 18.08.16 - klo:20:58 »
Otsikkoa mietittyäni tuumaan rahan keljumaisuuden kiusaavan ihmistä, kun siitä tulee ankara puute.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Raha !
« Vastaus #19 : 19.08.16 - klo:09:33 »
Kun tarkemmin ajattelee metsäyhtiöiden toimintaa, ei voi olla ajattelematta jotta kysehhän todellakin on vuokrauksesta. Pystykauppa on usein ainoa mahdollisuus ja se ei ole mitään aitoa kilpailuttamista.  Hankinta olisi jos yhtiöt sen vielä käytännössä hyväksyisi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Raha !
« Vastaus #20 : 19.08.16 - klo:13:28 »
V1992 tein  hankintakaupan, missä mielestäni sain jotakin. Sitten tämän milleniumin alussa toisen, missä kaadoin siemenpuut, karsin, apteerasin/pätkin ohjeiden mukaan ja paikallinen sahuri ne haki kannolta. Hän maksoi korkeimman hinnan. Tukkeja oli kaksi isoa traktorikuormaa. Sain "tuohta" niukin naukin 700 e. Kun maksoin Volvon peräkoukun kontantillani, niin käteen jäi 35 e puukaupasta. Tunsin tulleeni petetyksi. Peräkoukkujen hinnat ovat jotain järjetöntä saalistusta. Silloin päätin väistyä nimiautojen kannattamisesta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Raha !
« Vastaus #21 : 19.08.16 - klo:15:26 »
Kyllä se on menny nykyään sellaiseksi jotta istutus ja raivaussaha hommat kannattaa enää itse tehä, jos laskee kaiken kulun oikein.  Nuo peräkoukku hinnat on ihan älyttömiä 450-1000 €. Yrittävät venkulat jotta ei pysty itse laittaan, kun menee tietokone sekasin. Joissain autoissa joutuu kyllä ohjelmoimaan jotta auto tajuaa koukun pistokkeen sähköt, mutta senkin voi itse tehdä. Olen asentanut muutamia, kun olen vaan jaksellu.  Jos ei osaa itse niitä sähköjä laittaa, niin kannattaa ostaa tarvikekoukku ja asentaa itse se kiinni ja teettää sähköt vaikka liikkeessä. Tarvikekoukut taitaa olla jotain 150-200 € ?

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Raha !
« Vastaus #22 : 19.08.16 - klo:15:31 »
Tuosta koukusta vielä sellaista jotta jos omistaa auton koukulla, jonka nuppiosa on irroitettavissa tai sivuun käännettävissä, niin se saa olla käyttöasennossa vain, kun on vaunu kytkettynä kiinni.  Voi tulla sakot jos ajaa nuiden "  uusien  "   koukkukeksintöjen kanssa " työasennossa tyhjillään.  Monelle on ollut yllätys katsastuksessa, kun ei ole saaneet koukkuosaa irti ruosteen takia.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Raha !
« Vastaus #23 : 20.08.16 - klo:03:09 »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raha !
« Vastaus #24 : 20.08.16 - klo:07:57 »
Islamilaista pankkitoimintaa: http://ylioppilaslehti.fi/2010/11/muslimipankki-karttaa-korkoa/

Mielenkiintoinen. Jos olisin ekonomisti ja talousalan viisaustieteilijä perustaisin kansalaispankin jossa toimittaisiin tuonnepäin. Sieltä saisi nostaa rahaa niinkuin joskus ilman palvelumaksuja jos tahtoo vaikka kassalta niinkuin vanhukset tahtoo ja maksaa laskut eikä vedettäisi välistä. Kai pitäisi jokin korko ottaa asuntolainasta inflaationkin takia mutta se ei muuttuisi euriborien mukaan. Pankkitoimihenkilö neuvoisi ystävällisesti. Kuinka Suomessa aikanaan esimerkiksi Säästöpankki tuli toimeen ilman kaiken maailman mutkia en tiedä. Oliko se valtiovallan tukemaa toimintaa?  Tiedän vain että ilman sitä meillä ei olisi ns keskiluokkaa, keskiluokka puolestaan on paras yhteiskuntarauhan tae.

Tuolla pitäisi sivistää itseään vielä, raha-asioilla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raha !
« Vastaus #25 : 20.08.16 - klo:08:05 »
Mitä poliittisiin katsantokantoihin tulee, joillekin ne ovat vakaumuksia, poliittisia vakaumuksia kuten uskonnolliset vakaumukset, joillekin puoluepolitiikka nähdään tästä irtautuvaksi ja silloin poliittista vakaumusta ei oikeastaan ole.  Milloin Kokoomus asettuu vastustamaan marxismi-leninismiä lasten harrastuksena saatetaan tukea Kokoomusta, milloin Kokoomus alkaakin harjoittaa kiivasta markkinaliberalismia joka kurjistaa keskiluokkaa ja sellaisena vaarantaa yhteiskuntarauhan saatetaan äänestää sitä vastaan.  Muuta sanottavaa tuosta ei ole. Tai ehkä onkin.  Parlamentaristisesti kaikki näytti olevan Turkissa hyvin valittaessa nykyistä presidenttiä ja maa oli tulossa EU: n jäsenyyteen. Hyvin näytti menevän ja ulospäin valkankaappausyritys vain huolestutti. Nyt huolestuttaa vielä pahemmin.  Susi pääsee äkkiä lampaan vaatreisiin ja siten en osaa kuvitelka vannovani uskollisuutta millekään poliittiselle katsannolle, olevani -lainen -vainen tai -isti. Täytyy tyytyä olemaan ihan leena vaan.

Suurelle osalle heistä jotka täältä tunnen politiikka on väline yhteisten asioiden ratkaisuja varten muuttuvissa tilanteissa, ei sokeaa uskollisuutta vaativa identiteetin pohja ja perusta, jos toisaalta se selkainen on niin oleellista kai on että identiteetti jossakin lepää. Kun se hyppelee siellä täällä ja " minä" olen milloin mitäkin, ei saata olla ajattelematta, ettei henkilö ole kovin vakaa.
« Viimeksi muokattu: 20.08.16 - klo:08:13 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Raha !
« Vastaus #26 : 20.08.16 - klo:17:42 »
Suurelle osalle heistä jotka täältä tunnen politiikka on väline yhteisten asioiden ratkaisuja varten muuttuvissa tilanteissa, ei sokeaa uskollisuutta vaativa identiteetin pohja ja perusta, jos toisaalta se selkainen on niin oleellista kai on että identiteetti jossakin lepää. Kun se hyppelee siellä täällä ja " minä" olen milloin mitäkin, ei saata olla ajattelematta, ettei henkilö ole kovin vakaa.

Jonkun kerran puoluetta vaihtanut Jörn Donner sanoi jotakin siihen suuntaan, että hänellä on kyllä aina ollut sama poliittinen vakaumus, mutta puolueet ovat vaihtaneet omiaan, joten hänen on pitänyt sen takia vaihtaa puoluetta. Ja niinhän totesi Juhana Vartiainenkin, ettei Kokoomus nykyään ole sellainen vanhoillinen kaikenkivankieltäjä kuin ennen (sananmuoto erittäin vapaasi minun), joten hän voi ihan hyvin vaihtaa demareista kokoomukseen.

Kovimmat poliittiset taistelut käytäneen puolueiden sisällä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Raha !
« Vastaus #27 : 20.08.16 - klo:22:30 »
Kuinka Suomessa aikanaan esimerkiksi Säästöpankki tuli toimeen ilman kaiken maailman mutkia en tiedä. Oliko se valtiovallan tukemaa toimintaa?  Tiedän vain että ilman sitä meillä ei olisi ns keskiluokkaa, keskiluokka puolestaan on paras yhteiskuntarauhan tae.

Säästöpankit perustettiin edistämään vähäväkisen kansan säästäväisyyttä, mutta sotien jälkeen ne eivät liene yksityisasiakkaan näkökulmasta juuri poikenneet muista pankeista, kun esim. talletusten ylärajat on poistettu. Korkomarginaalilla ne ovat toimintansa rahoittaneet, apuna oma liikepankki, surullisen kuuluisa SKOP. Postisäästöpankki oli toinen vähäväkiselle kansalle perustettu pankki, ja myös osuuskassat kilpailivat samasta asiakasryhmästä. Kaikista kolmesta pankkiryhmästä minulla on omaakin kokemusta.

Mt

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Raha !
« Vastaus #28 : 21.08.16 - klo:09:48 »
^
Veteraaneillemme maksettiin aikoinaan kotiuttamisraha Postipankkiin, se oli aika iso ruiske. Olin itsekin vuosikymmeniä ao pankin asiakas.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raha !
« Vastaus #29 : 21.08.16 - klo:09:59 »
Säästöpankit perustettiin edistämään vähäväkisen kansan säästäväisyyttä, mutta sotien jälkeen ne eivät liene yksityisasiakkaan näkökulmasta juuri poikenneet muista pankeista, kun esim. talletusten ylärajat on poistettu. Korkomarginaalilla ne ovat toimintansa rahoittaneet, apuna oma liikepankki, surullisen kuuluisa SKOP. Postisäästöpankki oli toinen vähäväkiselle kansalle perustettu pankki, ja myös osuuskassat kilpailivat samasta asiakasryhmästä. Kaikista kolmesta pankkiryhmästä minulla on omaakin kokemusta.

Mt

Tuon verran tiesin koska se kuuluu omaan historiaan, yleensä silloin tiedetään vähäsen. Säästöpankki oli vielä syntyessäni ja ensimmäisinä elinvuosinani luonnollinen paikka pyytää asuntolaina ja sieltä sen vanhempani saivat. Korko ei muuttunut sovitusta ja tämä se minua siis kiinnosti.

Erikseen oli Suomen Työväen säästöpankki. Sinne säästivät rahojaan ensinnä paremmin puolueihmiset toisekseen se oli ainakin demarien ja SAK: n. Säästöpankit fuusioituivat ensin KOP: n ja siitä muodostui sitte min Nordea. 

Itse asiassa törmäsin tässä vahingossa pankkiin joka jokseenkin tyydytti minua. Menin ruokakauppaan valittamaan  :repee2:  että miten minulle on avattu jokin hyvin ihmeellinen tili joskus, en minä tahdo kuin ne bonukset mitä lupasitte. En edes muista kuin himmeästi olisinko siis allekirjoittanut jotakin  :repee2: tilipaperia ja täytyy nyt tutkia mitä olen tehnyt ja mitä vain luulin tekeväni nelisen vuotta sitten. Bonusvastainen olin pitkään sitten enää en.

No sanoin että kun kaikesta pankkitoiminnasta on kuluja niin en minä halua ruokakauppaani niitä. Että kauppa,  okei, ei täällä ole toista aivan yhtä hyvää, sittari on riivatun kallis. Miten siihen sotkeutui että minulla on pankkitili ja tietty joku kuukausimaksu ja nostomaksu ja ostomaksu ja kaikki  maksut. Että joo on niin visa, mutten oikein välitä kun karsin pankkeja joita roikkuu jäänteenä säästöpankkiajalta ja OP: n korkean koron ajalta.

Sanottiin ettei ole mitään maksuja. Ei mene mitään ostosrahan ja rahanpidon hoitokuluja. Ei nostokuluja jos nostan käteisellä eikä tilisiirrosta oteta rahaa.  Tyttö rupesi jo hermostumaan kai, kun sattui niin tyhmä asiakas mutta minuun ei mene, ettei tuo uutuus minulle S-pankki siis ota rahaa jos käytän heidän korttiansa.

Tämä se riittäisikin. Mietin vanhaa joka saa muutenkin vähän rahaa ja maksaisi laskunsa ja konttorissa se on kahdeksan euroa/ lasku.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.