Olen keksinyt yhden kohdan sosiaaliturvajärjestelmässämme, jossa on mahdollista säästää huonontamatta turvaa tai palvelua.
Minulle annettiin lupa tilata kolme lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinettä, jotka muodostavat yhden toiminnallisen kokonaisuuden. Kun myyjäliike oli toimittanut hintatiedot, terveydenhuolto voi tehdä maksusitoumuksen.
Sain maksusitoumuksen toissapäivänä. Kysymys 1: miksi se toimitettiin minulle, koska on ilman muuta selvää, että minä vien sen myyjäyritykseen?
Maksusitoumus oli tehty kustakin apuvälineestä erikseen saman/samojen henkilöiden toimesta. Kukin maksusitoumus oli omalla arkillaan. Kysymys 2: miksi yhden ja saman asiakkaan kautta yhdelle ja samalle yritykselle meneviä maksusitoumuksia ei voitu tulostaa samalle paperille?
Kukin omalla sivullaan oleva maksusitoumus toimitettiin minulle postitse omassa kuoressaan. Sain siis HUS-kuntayhtymältä samana päivänä kolme kirjekuorta. Täytyy myöntää, että hieman peljästyin. Ehdin jo ajatella, että yhdessä on korjaustieto johonkin laboratoriokokeeseen, toisessa tieto ajanvarauksesta ja kolmannessa anomuslomake yhteiskunnan kustantaman kuolinpaidan saamiseksi. Kysymys 3: miksi niitä kolmea samaa asiaan käsittelevää, samasta paikasta lähetettyä ja samaan paikkaan menevää paperia ei voitu panna samaan kuoreen?
Tietoliikennekaistan säästämiseksi vastaan kaikkiin kolmeen kysymykseen samalla kertaa:
Tähän ei ihminen pysty, tarvitaan tietotekninen järjestelmä.
Mt