Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4  (Luettu 33068 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #105 : 15.10.14 - klo:20:42 »
Eikö Ramatussakin sanota, että työmies on palkkansa ansainnut.

Tarjosin vanhalle vasemmistolaiselle tätä sitaattia analyysiksi, ja hän kuittasi, että niin sanoi Matti Virkkunenkin (kokoomuksen ehdokas vuoden 1968 presidentinvaalissa).

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #106 : 15.10.14 - klo:20:48 »
^Täh? Eikös se ole pääoman omistajan asia, miten jakaa tuloksen palkaksi ja lisäarvoksi? Eli ihan mt:n oma asia tässä tapauksessa. Jos hän olisi ottanut osinkoa, hän olisi ollut (itseään riistävä) riistokapitalisti. Nyt maksoi reilusti kaiken palkkana sille, joka työn tekikin (eli itselleen).

Öppiäisen luokka-analyysi valaisee mielestäni tilanteen hyvin. Huomasin päätyneeni reilu vuosi sitten - Pääomaa tutkittuani - seuraavaan analyysiin:

Kun olen nykyisin myös yksinyrittäjä omassa osakeyhtiössä, Marxin terminologia antaa mielenkiintoisen näkökulman omaan työhön. Eiköhän tuota leipää riittäis jos nyt lopettais tältä päivältä... Sitten astuu kuvaan der Hauskapitalist (enkä nyt tarkoita puolisoa): Paina poika vielä pari tuntia, niin firman kassaan kertyy käyttöpääomaa. Niinpä jatkan, mutta firman työväen kosto koittaa tilikauden lopussa, kun yrityksen luokkatietoinen työläinen sieppaa kapitalistin voitonjakoon riistämän summan lisäpalkkana itselleen. Koko riistettyä lisäarvoa en sentään nosta, koska pitäähän turvata firman olemassaolo tulevana vuotenakin.

Mt



Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #107 : 15.10.14 - klo:21:07 »
Miksikä sanotaan pakkotyötä teettävää Kim Jong Jokua pohjoisella Koreanniemellä?

Pohjoisella Koreanniemellä hänestä käytetään nimiä Loistava toveri, Suuri seuraaja ja Kansan, armeijan ja puolueen kiistaton johtaja (väittää aina niin luotettava Wikipedia).

Minua kyllä ihan kiinnostaisi, mistä tuossa sikäläisessä juche-ideologiassa on kysymys. Onko juuri korealaisuus sen mukaan jotenkin erikoisasemassa, vai onko aate sovellettavissa ei-korealaisessa maailmassakin? Vai pitäisikö Koreasta tulla koko maailman johtaja? Miten hallitusvallan perinnöllisyys sopii oppiin koko kansasta kohtalonsa seppänä?

Meillähän aatteesta toteutetaan sitä valtionvelan poismaksua hinnalla millä hyvänsä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #108 : 15.10.14 - klo:21:08 »
Mielestäni diktaattori on liian puhdas nimi. Samalla mitalla pitäisi voida kutsua riistokommunistiksi. Mutta Pohjois-Korealaiset inhoavat ex-N-liittoa ja sen kommunismia, näin sanoi oululainen ko maassa käynyt turisti, joten voisiko nimeä vielä harkita.

Nyt kun olen päässyt Marxiin asti niin totean että kyllä olisi Parta-Kallella ihmettelemistä Pohjois-Korean systeemissä. Ehkä hän olisi käsitellyt sitä äärimmilleen keskittyneen kansallisen kapitalismin valtiokapitalistisena erikoismuotona.

En oikein usko, että Kim Jong Un on se, joka Pohjois-Koreassa määrää. Toivottavasti joskus saamme tietää.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #109 : 15.10.14 - klo:22:46 »
Olen keksinyt yhden kohdan sosiaaliturvajärjestelmässämme, jossa on mahdollista säästää huonontamatta turvaa tai palvelua.

Minulle annettiin lupa tilata kolme lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinettä, jotka muodostavat yhden toiminnallisen kokonaisuuden. Kun myyjäliike oli toimittanut hintatiedot, terveydenhuolto voi tehdä maksusitoumuksen.

Sain maksusitoumuksen toissapäivänä. Kysymys 1: miksi se toimitettiin minulle, koska on ilman muuta selvää, että minä vien sen myyjäyritykseen?

Maksusitoumus oli tehty kustakin apuvälineestä erikseen saman/samojen henkilöiden toimesta. Kukin maksusitoumus oli omalla arkillaan. Kysymys 2: miksi yhden ja saman asiakkaan kautta yhdelle ja samalle yritykselle meneviä maksusitoumuksia ei voitu tulostaa samalle paperille?

Kukin omalla sivullaan oleva maksusitoumus toimitettiin minulle postitse omassa kuoressaan. Sain siis HUS-kuntayhtymältä samana päivänä kolme kirjekuorta. Täytyy myöntää, että hieman peljästyin. Ehdin jo ajatella, että yhdessä on korjaustieto johonkin laboratoriokokeeseen, toisessa tieto ajanvarauksesta ja kolmannessa anomuslomake yhteiskunnan kustantaman kuolinpaidan saamiseksi. Kysymys 3: miksi niitä kolmea samaa asiaan käsittelevää, samasta paikasta lähetettyä ja samaan paikkaan menevää paperia ei voitu panna samaan kuoreen?

Tietoliikennekaistan säästämiseksi vastaan kaikkiin kolmeen kysymykseen samalla kertaa:

Tähän ei ihminen pysty, tarvitaan tietotekninen järjestelmä.

Mt


Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #110 : 16.10.14 - klo:13:15 »
Minä ihmettelen kans nyky laskutusta.  Miksei saada samalle paperille.  Toinen ihme on, miksi ihmeessä sairausvakuutuskortteja ei vois olla vain yksi kappale jokaiselle ?  Miksi pitää olla tuo eurooppakortti erikseen ?  Onko kyse jonkun asioista päättävän välistävedosta ?  Eikös esim ruotsissakin ole ollut jo vuosia  yhden kortin taktiikka ?  :kahvi:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #111 : 18.10.14 - klo:11:17 »
Olen keksinyt yhden kohdan sosiaaliturvajärjestelmässämme, jossa on mahdollista säästää huonontamatta turvaa tai palvelua.

Minulle annettiin lupa tilata kolme lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinettä, jotka muodostavat yhden toiminnallisen kokonaisuuden. Kun myyjäliike oli toimittanut hintatiedot, terveydenhuolto voi tehdä maksusitoumuksen.

Sain maksusitoumuksen toissapäivänä. Kysymys 1: miksi se toimitettiin minulle, koska on ilman muuta selvää, että minä vien sen myyjäyritykseen?

Maksusitoumus oli tehty kustakin apuvälineestä erikseen saman/samojen henkilöiden toimesta. Kukin maksusitoumus oli omalla arkillaan. Kysymys 2: miksi yhden ja saman asiakkaan kautta yhdelle ja samalle yritykselle meneviä maksusitoumuksia ei voitu tulostaa samalle paperille?

Kukin omalla sivullaan oleva maksusitoumus toimitettiin minulle postitse omassa kuoressaan. Sain siis HUS-kuntayhtymältä samana päivänä kolme kirjekuorta. Täytyy myöntää, että hieman peljästyin. Ehdin jo ajatella, että yhdessä on korjaustieto johonkin laboratoriokokeeseen, toisessa tieto ajanvarauksesta ja kolmannessa anomuslomake yhteiskunnan kustantaman kuolinpaidan saamiseksi. Kysymys 3: miksi niitä kolmea samaa asiaan käsittelevää, samasta paikasta lähetettyä ja samaan paikkaan menevää paperia ei voitu panna samaan kuoreen?

Tietoliikennekaistan säästämiseksi vastaan kaikkiin kolmeen kysymykseen samalla kertaa:

Tähän ei ihminen pysty, tarvitaan tietotekninen järjestelmä.

Mt
Tämä on tätä.


wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #112 : 18.10.14 - klo:13:39 »
Lytättiin Alexander Stubbin nimitykset ja hallitus ruokapöytäkeskustelussa tyttären perheen kanssa. Olimme yhtä mieltä, vaikka äänestämme eri puolueita.

Odotan uusia eduskuntavaaleja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #113 : 18.10.14 - klo:14:56 »
Voi olla jotta keskusta saa minunkin ääneni. Nää hallituspuolueet ei ole koskaan sitä saaneet.  Kepu tai persu, se olla pittää. Tosin kerran äänestin Jyväskylässä ollessa vasuria, Kalevi Kivistöä. :kahvi:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #114 : 18.10.14 - klo:19:14 »
Kuinkas nyt näin?

Siis että Riitta-Mummi lyttää Stubbin, ja Steal äänestänyt Kivistöä. Jälkimmäisen etenkin haluaisin tietää, mikä siinä Kivistössä vetosi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #115 : 18.10.14 - klo:19:32 »
Elämä on muutosten aikaa. Siksi se just on niin laiffiiii ! ( lainattu osin M. Nykäseltä )

Minäkin tykkäsin Kalevi Kivistöstä ja jopa Ele Aleniuksesta, siis heidän tyylistään. SKDL ei ollut eikä Vasemmistoliitto ole minun juttuni. Liikkumavaraa pitää olla.

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #116 : 18.10.14 - klo:20:11 »
^Itse Kivistöä en ole koskaan äänestänyt (väärä vaalipiiri), mutta ensimmäisen kerran kun olen oikeissa vaaleissa uurnalle päässyt niin ääni meni hänen valitsijamiesehdokkaalleen kyllä (oli pressanvaali). Kivistön ja Vahervan Kasvatussosiologian olen tankannut tenttikirjana, ihan OK muistaakseni.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22102
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #117 : 19.10.14 - klo:00:03 »
Ele Alenius kertoi joskus, miten sanoi NL:n suurlähettiläälle Tsekkoslovakian miehityksen aikaan Tehtaankadulle kutsuttuna, ettei SKDL:n kantoja voi sanella Moskovasta, koska se on itsenäisen maan itsenäisesti toimiva puolue. Oli kuulemma pohtinut, miten hänelle mahtaa sen sanottuaan käydä. Tämän kuultuani olen pitänyt häntä kovana tyyppinä pehmeästä ulkokuoresta huolimatta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #118 : 19.10.14 - klo:08:16 »
Parta-Kalle on mielestäni paljon läheisempää sukua Jeesukselle kuin me. Parta-Kalle ja Jeesus olivat juutalaisia.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa osa 4
« Vastaus #119 : 19.10.14 - klo:09:57 »
Mitenhän käy ?   Räty meinaa jotta ulkomaille sotimaan menneiden kuningaskansalaisten edut ei suomessa lopu vaan kaikki jatkuu ennallaan.  Siis silkkaa tukea heidän terrorismilleen.  Mutta YK on eri mieltä.  Jatkaako suomi linjaansa jossa muslimit ovat kaiken yläpuolella kuin aateliset , vai myöntääkö kantasuomalaisten olevan ihmisiä ?   :kahvi: