Kirjoittaja Aihe: opettajan oikeudet  (Luettu 17656 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #30 : 11.04.13 - klo:09:06 »
Minä näen tämän  "opettajan oikeudet" samanlaisena kuin
vanhemman/aikuisen oikeudet

näin

esim. lapsi on menossa heikoille jäille

a) saat/voit/pitää estää se vaikka ottamalla korvasta kiinni ja se on vain EI !
- pennun pitää vain luottaa emoonsa
 ns. älyllinen selitysymmärrys tulee myöhemmin

b) sanot: voisitko  kulta olla menemättä sinne jäälle, jäät on jo niin heikkoja näin keväällä,
varmaan vain 3 cm, vain silloin kun jää on teräsjäätä ja xx cm paksuista voimme vaikka yhdessä
mennä kävelemään ja vaikka luistelemaan, voi se olisikin tosi hauskaa, eikö olisikin!!
Voisitko nyt totella mitä äiti sanoo, on niin vaarallista mennä sinne nyt, sitten ensi talvena taas kun tulee pakkasta
ja jää paksuuntuu, sitten voidaan mennä,
voi voi kun äiti tulisi niin surulliseksi jos sinä  putoasit jäihin ja hukkuisit, sitten ei äitillä olisi enää poikaa,
voi kuinka me kaikki surtaisiin, mummikin itkisi, mennäänkö käymäänkin nyt mummilla, käydään
ostamassa vaikka jäätelö lähikaupasta, älä nyt viitsi mennä sinne jäälle, katso nyt kun siellä on vettäkin jäällä,
se on juuri se merkki, ettei siellä enää oikein voi kävellä, kengätkin tulevat niin surullisksi kun kastuvat...

Ja sinne se poika meni ja hukkui.
Äiti: kyllä minä kaikkeni tein.
Herra armahda.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #32 : 11.04.13 - klo:11:57 »
  Vapaan kasvatuksen piikkiin nykysien ongelmien laittaminen on kulunut ja kestämätön fraasi. Sitä toistavat ne, jotka eivät ole lukenee Vapaan kasvatuksen perusteosta Summerhill

Lapsuudenkodissani oli Summerhill hyllyssä, ja luin sen jotain päälle kymmenvuotiaana. Sittemmin siirsin omaan hyllyyni. Vaikuttava teos! Ja tosiaan ihan muuta kuin mitä nykyään moitiskellen vapaaksi kasvatukseksi kutsutaan. Kyllähän Summerhillin mukaan lasta saa kieltää hakkaamasta nauloja pianoon tai potkiskelemasta bussissa vastapäätä istuvaa jalkoihin.

Ehkä Summerhillin voisi tiivistää vänrikki Koskelan kasvatusopiksi:

Lainaus
Vänrikki Koskelan lause ”Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kun Ellun kanat” on jokaiselle suomalaiselle tuttu Väinö Linnan klassikkokirjasta Tuntematon sotilas. Se kuvastaa tapaa toimia; työt hoidetaan kunnolla, mutta sen lisäksi ei tarvitse patsastella, pokkuroida tai muutoinkaan kunnioittaa ketään vain aseman perusteella. Siitä on tullut myös yleinen sanonta kuvaamaan tekemisen meininkiä.

(Lähde: http://www.ellunkanat.fi/kaannoskilpailu/etusivu/.)

« Viimeksi muokattu: 11.04.13 - klo:12:00 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #33 : 11.04.13 - klo:12:13 »
Ehkä vapaata kasvatusta vastustavien piirien piti löytää joku "perkele", jota voi kiivaasti mustamaalata. Monet vastustivat vaikka eivät koskaan lukeneet teosta. Piti vaan kirota kirja alimpaan helvettiin. Näinhän Suomessa nykyäänkin keskustellaan. Jos "väärä" henkilö esittää hyvän ajatuksen, Se haukutaan alimpaan helvettiin.
Acta, non verba.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #34 : 11.04.13 - klo:12:26 »
Minusta on kyllä harmi, että lasten on pakko istua koulunpenkissä juuri silloin, kun oikein pursuavat energiaa ja haluaisivat vain mennä viilettää jossain pihalla, kiivetä puuhun, huutaa täyttä kurkkua ym. terveellistä. Istuminenhan ei ole kropalle hyväksi ollenkaan. Näin vanhemmiten se kyllä alkaa tuntua liiankin mukavalta. Muistan vielä sen oppilaiden riemun, kun joskus koulun liikuntatunnilla otettiin köydet esiin ja niissä sai kiivetä jumppasalin kattoon asti (nykyään pitäisi varmaan olla kypärät). Minä kömpelönä en kiivennyt, mutta keskimääräinen oppilas kyllä. En osaa ihmetellä, jos joku oppilas luokassa kiipeää kaapin päälle.

Suuri osa siitä tietosisällöstä, mitä peruskoulussa koetetaan opettaa, tuntuu aika tarpeettomalta - minullekin on kyllä jotain kerrottu hyttysentoukan hengitysputkista, mutta en muista enää mitä se oli ja hyvin olen pärjännyt ilman sitä tietoa. Yksi hyvä oppiaine oli, nimittäin kansalaistaito, siinä oli oikeastaan kaikki tarpeellinen (mitä nyt kotitalous myöhemmin vähän täydensi), mutta sitä ei enää taida kouluissa olla. Ja sekin oppi tuli vähän liian aikaisin. Varmaan kiinnostaisi enemmän niitä nuoria, jotka jo haaveilevat omilleen muutosta.

Ymmärrän kyllä, että lapset pitää tarhata jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat oletusarvoisesti ovat töissä, mutta voisiko se aikuisen valvovan silmän alla oleilu olla jotain mielekkäämpää kuin istumista ja kuuntelua? Vaikka sitten mopon rassaamista tai koripallon heittelyä. Istua ja opiskella ehtii myöhemminkin. -Isäni, joka oli opettaja, harmitteli kun enää (tämä oli jo 70-luvun jälkipuolella) ei ole hanttihommia, joihin pääsisi 14 - 15 -vuotiaana. Monelle teinille olisi koulua hyödyllisempää olla lapsenlikkana tai tsupparina muutama vuosi, samalla päästä muiden teinien joukosta aikuisempaan seuraan, jolloin aikuistuu itsekin.

Mitä minulla on aikuisten työelämästä kokemusta, niin sekin tuntuu muuttuneen 30 vuodessa levottomammaksi. Ennen tehtiin työtäkin, nykyään pitäisi lähinnä hölöttää kokouksissa, eikä mihinkään saa kunnolla keskittyä hetkeä pidempään. Ja onko avokonttorissa muka työrauhaa? Levoton koululuokka valmistaa hyvin sellaisessa työskentelyyn! Tein tässä jokin aika sitten omalla työpaikallani havainnon, että asemalla organisaatiossa on aika voimakas positiivinen korrelaatio sen kanssa, kuinka pahaa meteliä tuossa käytävällä pitää. Moni "levoton" koululainen varmaan pärjää myöhemmin työelämässä paremmin kuin ne hiljaiset hissukat. Päteehän tuo jo minuun (olin niitä hiljaisia koulumenestyjiä, joskaan en kiltti). Itsensä esiintuominen ja erinomaisena pitäminen ovat ne asiat, joista työelämässäkin palkitaan.
« Viimeksi muokattu: 11.04.13 - klo:12:35 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #35 : 11.04.13 - klo:12:50 »
Minä näen tämän  "opettajan oikeudet" samanlaisena kuin
vanhemman/aikuisen oikeudet

näin

esim. lapsi on menossa heikoille jäille

a) saat/voit/pitää estää se vaikka ottamalla korvasta kiinni ja se on vain EI !
- pennun pitää vain luottaa emoonsa
 ns. älyllinen selitysymmärrys tulee myöhemmin

b) sanot: voisitko  kulta olla menemättä sinne jäälle, jäät on jo niin heikkoja näin keväällä,
varmaan vain 3 cm, vain silloin kun jää on teräsjäätä ja xx cm paksuista voimme vaikka yhdessä
mennä kävelemään ja vaikka luistelemaan, voi se olisikin tosi hauskaa, eikö olisikin!!
Voisitko nyt totella mitä äiti sanoo, on niin vaarallista mennä sinne nyt, sitten ensi talvena taas kun tulee pakkasta
ja jää paksuuntuu, sitten voidaan mennä,
voi voi kun äiti tulisi niin surulliseksi jos sinä  putoasit jäihin ja hukkuisit, sitten ei äitillä olisi enää poikaa,
voi kuinka me kaikki surtaisiin, mummikin itkisi, mennäänkö käymäänkin nyt mummilla, käydään
ostamassa vaikka jäätelö lähikaupasta, älä nyt viitsi mennä sinne jäälle, katso nyt kun siellä on vettäkin jäällä,
se on juuri se merkki, ettei siellä enää oikein voi kävellä, kengätkin tulevat niin surullisksi kun kastuvat...

Ja sinne se poika meni ja hukkui.
Äiti: kyllä minä kaikkeni tein.
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #36 : 11.04.13 - klo:13:00 »
Minusta on kyllä harmi, että lasten on pakko istua koulunpenkissä juuri silloin, kun oikein pursuavat energiaa ja haluaisivat vain mennä viilettää jossain pihalla, kiivetä puuhun, huutaa täyttä kurkkua ym. terveellistä. Istuminenhan ei ole kropalle hyväksi ollenkaan. Näin vanhemmiten se kyllä alkaa tuntua liiankin mukavalta. Muistan vielä sen oppilaiden riemun, kun joskus koulun liikuntatunnilla otettiin köydet esiin ja niissä sai kiivetä jumppasalin kattoon asti (nykyään pitäisi varmaan olla kypärät). Minä kömpelönä en kiivennyt, mutta keskimääräinen oppilas kyllä. En osaa ihmetellä, jos joku oppilas luokassa kiipeää kaapin päälle.

Suuri osa siitä tietosisällöstä, mitä peruskoulussa koetetaan opettaa, tuntuu aika tarpeettomalta - minullekin on kyllä jotain kerrottu hyttysentoukan hengitysputkista, mutta en muista enää mitä se oli ja hyvin olen pärjännyt ilman sitä tietoa. Yksi hyvä oppiaine oli, nimittäin kansalaistaito, siinä oli oikeastaan kaikki tarpeellinen (mitä nyt kotitalous myöhemmin vähän täydensi), mutta sitä ei enää taida kouluissa olla. Ja sekin oppi tuli vähän liian aikaisin. Varmaan kiinnostaisi enemmän niitä nuoria, jotka jo haaveilevat omilleen muutosta.

Ymmärrän kyllä, että lapset pitää tarhata jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat oletusarvoisesti ovat töissä, mutta voisiko se aikuisen valvovan silmän alla oleilu olla jotain mielekkäämpää kuin istumista ja kuuntelua? Vaikka sitten mopon rassaamista tai koripallon heittelyä. Istua ja opiskella ehtii myöhemminkin. -Isäni, joka oli opettaja, harmitteli kun enää (tämä oli jo 70-luvun jälkipuolella) ei ole hanttihommia, joihin pääsisi 14 - 15 -vuotiaana. Monelle teinille olisi koulua hyödyllisempää olla lapsenlikkana tai tsupparina muutama vuosi, samalla päästä muiden teinien joukosta aikuisempaan seuraan, jolloin aikuistuu itsekin.

Mitä minulla on aikuisten työelämästä kokemusta, niin sekin tuntuu muuttuneen 30 vuodessa levottomammaksi. Ennen tehtiin työtäkin, nykyään pitäisi lähinnä hölöttää kokouksissa, eikä mihinkään saa kunnolla keskittyä hetkeä pidempään. Ja onko avokonttorissa muka työrauhaa? Levoton koululuokka valmistaa hyvin sellaisessa työskentelyyn! Tein tässä jokin aika sitten omalla työpaikallani havainnon, että asemalla organisaatiossa on aika voimakas positiivinen korrelaatio sen kanssa, kuinka pahaa meteliä tuossa käytävällä pitää. Moni "levoton" koululainen varmaan pärjää myöhemmin työelämässä paremmin kuin ne hiljaiset hissukat. Päteehän tuo jo minuun (olin niitä hiljaisia koulumenestyjiä, joskaan en kiltti). Itsensä esiintuominen ja erinomaisena pitäminen ovat ne asiat, joista työelämässäkin palkitaan.

 :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #37 : 11.04.13 - klo:17:27 »
Minä näen tämän  "opettajan oikeudet" samanlaisena kuin
vanhemman/aikuisen oikeudet

näin

esim. lapsi on menossa heikoille jäille

a) saat/voit/pitää estää se vaikka ottamalla korvasta kiinni ja se on vain EI !
- pennun pitää vain luottaa emoonsa
 ns. älyllinen selitysymmärrys tulee myöhemmin

b) sanot: voisitko  kulta olla menemättä sinne jäälle, jäät on jo niin heikkoja näin keväällä,
varmaan vain 3 cm, vain silloin kun jää on teräsjäätä ja xx cm paksuista voimme vaikka yhdessä
mennä kävelemään ja vaikka luistelemaan, voi se olisikin tosi hauskaa, eikö olisikin!!
Voisitko nyt totella mitä äiti sanoo, on niin vaarallista mennä sinne nyt, sitten ensi talvena taas kun tulee pakkasta
ja jää paksuuntuu, sitten voidaan mennä,
voi voi kun äiti tulisi niin surulliseksi jos sinä  putoasit jäihin ja hukkuisit, sitten ei äitillä olisi enää poikaa,
voi kuinka me kaikki surtaisiin, mummikin itkisi, mennäänkö käymäänkin nyt mummilla, käydään
ostamassa vaikka jäätelö lähikaupasta, älä nyt viitsi mennä sinne jäälle, katso nyt kun siellä on vettäkin jäällä,
se on juuri se merkki, ettei siellä enää oikein voi kävellä, kengätkin tulevat niin surullisksi kun kastuvat...

Ja sinne se poika meni ja hukkui.
Äiti: kyllä minä kaikkeni tein.

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

NAPAKYMPPI!!!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #38 : 11.04.13 - klo:18:13 »
Minusta on kyllä harmi, että lasten on pakko istua koulunpenkissä juuri silloin, kun oikein pursuavat energiaa ja haluaisivat vain mennä viilettää jossain pihalla, kiivetä puuhun, huutaa täyttä kurkkua ym. terveellistä. Istuminenhan ei ole kropalle hyväksi ollenkaan. Näin vanhemmiten se kyllä alkaa tuntua liiankin mukavalta. Muistan vielä sen oppilaiden riemun, kun joskus koulun liikuntatunnilla otettiin köydet esiin ja niissä sai kiivetä jumppasalin kattoon asti (nykyään pitäisi varmaan olla kypärät). Minä kömpelönä en kiivennyt, mutta keskimääräinen oppilas kyllä. En osaa ihmetellä, jos joku oppilas luokassa kiipeää kaapin päälle.

Kyllä koululaisilla on päivässä riittävästi aikaa liikkua ja riehua. Koulupäivät ovat ala-asteella aika lyhyitä. Mielestäni lukeminen, laskeminen, kirjoittaminen, taideaineet sekä yleissivistys eivät ole huono asia.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #39 : 11.04.13 - klo:20:12 »
Näin on. Eikä se ole mikään kohtuuton vaatimus myöskään että lastenkin pitää oppia istumaan rauhassa paikallaan ja kuulemaan jotain hyödyllistä vähän aikaa päivässä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #40 : 11.04.13 - klo:22:02 »
^Minä olisin mieluummin istunut sen ajan kirjastossa lukemassa. En oppinut kuuntelemalla yhtään mitään. Hukkaanheitettyä aikaa, tuntui silloin. Onneksi enää ei tarvitse käyttää aikaansa hiljaa paikallaan istumiseen, mitä nyt joskus kitua kokouksissa. Missä sitä taitoa oikein tarvitsee?

Monelle, jolla on elämässä vaikeaa, koulussa opiskeltavilla asioilla ei ole oikein mitään liittymäkohtaa oikeaan omaan elämään. Sivistys on niille, joilla jo valmiiksi menee hyvin. No joo, on toki muutamia, joille koulu tai muu sivistys voi hetkeksi tarjota pakopaikan omasta ankeasta nykyisyydestä. Ja saahan siellä nälkäisimmät ruokaa, joka ei kaikille edes kelpaa.

Olisihan se kiinnostavaa, jos voisi mitata, kuinka paljon tarpeellisista taidoista on oikeasti koulussa opittua ja kuinka paljon muualla (ja mikä osa ehkä koulusta huolimatta opittua, tai mikä osa ns. piilo-opetussuunnitelman myötä opittua). Ja kuinka iso osa siitä, mitä yritettiin opettaa, ei ole kuitenkaan mennyt perille.

Uskon elinikäiseen oppimiseen ja siihen, että opiskella voi sitten siinä vaiheessa, kun huomaa jotain tietoa tai taitoa tarvitsemansa, jolloin motivaatio on kohdallaan. Sitä en kyllä ole keksinyt, missä itsensä markkinointia voisi näin vanhemmiten vielä opiskella. Eipä tuota kyllä koulussakaan opetettu, kun se ei siihen maailmanaikaan niin ollut tarpeen.

Kouluaikaan minua harmitti ajantuhlaus koulupäivään (olisi ollut kiinnostavampaakin tekemistä), se kuinka opettajakunta nöyryytti oppilaita, se kuinka oppilaat kiusasivat toisiaan (kumma kyllä, en ollut suosituimpia kohteita), ja se kuinka koko systeemi tuntui saavan lapset käyttäytymään mahdollisimman kakaramaisesti. Nykyään minua taas harmittaa, kuinka koululaitos tavallaan veti minua höplästä - sai luulemaan, että arvosanoilla jotain suurtakin väliä olisi. Kaipa opettajanikin vilpittömästi niin ajattelivat.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #41 : 11.04.13 - klo:22:05 »
^Minä olisin mieluummin istunut sen ajan kirjastossa lukemassa. En oppinut kuuntelemalla yhtään mitään. Hukkaanheitettyä aikaa, tuntui silloin. Onneksi enää ei tarvitse käyttää aikaansa hiljaa paikallaan istumiseen, mitä nyt joskus kitua kokouksissa. Missä sitä taitoa oikein tarvitsee?

Hyödyllistähän kuulee ja oppii normaali lapsi arjessaan joka tapauksessa, jos ympäristö antaa siihen mahdollisuuden. Uteliaitahan nuo ovat, kysymyksiä suoltavat nopeammin kuin ehtii vastata... Pistävät (muka) viisaankin oikein miettimään, miten asia on. Ja haluavat kokeilla kaikkia askareita, jos vain annetaan.

Kun sitten taas monelle, jolla on elämässä vaikeaa, koulussa opiskeltavilla asioilla ei ole oikein mitään liittymäkohtaa oikeaan omaan elämään. Sivistys on niille, joilla jo valmiiksi menee hyvin. No joo, on toki muutamia, joille koulu tai muu sivistys voi hetkeksi tarjota pakopaikan omasta ankeasta nykyisyydestä. Ja saahan siellä nälkäisimmät ruokaa, joka ei kaikille edes kelpaa.

Olisihan se kiinnostavaa, jos voisi mitata, kuinka paljon tarpeellisista taidoista on oikeasti koulussa opittua ja kuinka paljon muualla (ja mikä osa ehkä koulusta huolimatta opittua, tai mikä osa ns. piilo-opetussuunnitelman myötä opittua). Ja kuinka iso osa siitä, mitä yritettiin opettaa, ei ole kuitenkaan mennyt perille.

Uskon elinikäiseen oppimiseen ja siihen, että opiskella voi sitten siinä vaiheessa, kun huomaa jotain tietoa tai taitoa tarvitsemansa, jolloin motivaatio on kohdallaan. Sitä en kyllä ole keksinyt, missä itsensä markkinointia voisi näin vanhemmiten vielä opiskella. Eipä tuota kyllä koulussakaan opetettu, kun se ei siihen maailmanaikaan niin ollut tarpeen.

Kouluaikaan minua harmitti ajantuhlaus koulupäivään (olisi ollut kiinnostavampaakin tekemistä), se kuinka opettajakunta nöyryytti oppilaita, se kuinka oppilaat kiusasivat toisiaan (kumma kyllä, en ollut suosituimpia kohteita), ja se kuinka koko systeemi tuntui saavan lapset käyttäytymään mahdollisimman kakaramaisesti. Nykyään minua taas harmittaa, kuinka koululaitos tavallaan veti minua höplästä - sai luulemaan, että arvosanoilla jotain suurtakin väliä olisi. Kaipa opettajanikin vilpittömästi niin ajattelivat.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #42 : 12.04.13 - klo:08:51 »
Uskon elinikäiseen oppimiseen ja siihen, että opiskella voi sitten siinä vaiheessa, kun huomaa jotain tietoa tai taitoa tarvitsemansa, jolloin motivaatio on kohdallaan. Sitä en kyllä ole keksinyt, missä itsensä markkinointia voisi näin vanhemmiten vielä opiskella. Eipä tuota kyllä koulussakaan opetettu, kun se ei siihen maailmanaikaan niin ollut tarpeen.

On olemassa tietysti erilaisia lapsia ja eri tavalla oppivia lapsia. Poikiin tehoavat enemmän toiminnalliset menetelmät. Siksi voidaan sanoa, että peruskoulu tukee erityisesti tyttöjen oppimista. On myös totta, että koulussa edetään hitaamman oppilaan mukaan, jonka takia nopeasti oppiville pitäisi tarjota haasteellisia tehtäviä. Lapset ovat myös eri tavoin lahjakkaita, joten opetusta pitäisi eriyttää taipumusten mukaan. Tottakai ihminen oppii koko elämänsä ajan, jos motivaatiota riittää.
Acta, non verba.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #43 : 12.04.13 - klo:10:32 »
peruskoulu tukee erityisesti tyttöjen oppimista.

Toisaalta niillä strategioilla, joilla tytöt pärjäävät peruskoulussa ja vielä lukiossa poikia paremmin, ei välttämättä enää myöhemmin pärjätä. Erinäisiä tyttöjä (tai entisiä tyttöjä) olisi tehnyt mieli kannustaa kiltteydestä ja miellyttämisenhalusta enemmän kohti intohimoista omiin juttuihin keskittymistä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #44 : 12.04.13 - klo:11:39 »
Toisaalta niillä strategioilla, joilla tytöt pärjäävät peruskoulussa ja vielä lukiossa poikia paremmin, ei välttämättä enää myöhemmin pärjätä. Erinäisiä tyttöjä (tai entisiä tyttöjä) olisi tehnyt mieli kannustaa kiltteydestä ja miellyttämisenhalusta enemmän kohti intohimoista omiin juttuihin keskittymistä.

Mutta lukiossa pärjäämisen takia naisten osuus korkeakouluissa on ainakin 65%, ehkä enemmän.
Acta, non verba.