Kirjoittaja Aihe: opettajan oikeudet  (Luettu 17661 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #15 : 10.04.13 - klo:16:56 »

Minä en lähtisi pääkaupungin erityisluokkaan kuin luotiliivit päällä.

 

Em mäkään!!!

Pikkasen poikkastuna myyrän kommentti on kyllä ihan paras.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #16 : 10.04.13 - klo:17:24 »
1944 viitannee puolipiilevästi Myyrään. Minä näen tässä(kin ) asiassa kai aika ulotteisesti asiat, kuten myös tekee totuuden ennen vasemmistolaisuutta näkevä Myyrä. Olen tässä siis huomannut paljon samaa kuin hän. Minä olen ollut aktivistina vain yhdessä puolueessa, Kansallisessa Kokoomuksessa. 1944 ei mielestäni nyt osunut kymppiin.  :kahvi:
Mitähän tarkoittanee "kymppiin" osuminen? Ei tarvitse vastata, en halua provosoitua.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #17 : 10.04.13 - klo:18:40 »
Asiat eivät korjaannu kuria lisäämällä vaan vastuuttamalla vanhempia lastensa tekemisistä ja rötöksistä koulussa.

Periaatteessa näin, mutta miten toteutat tuon käytännössä? (Tämä on oikeasti kysymys.)

Mistähän luin, että joku opettaja joskus videoinut oppitunteja ja sitten näyttänyt niitä vanhemmille. Kovin olivat hiljaista väkeä sen jälkeen monet, joiden mielestä heidän oma irmapetterinsä ei koskaan tee mitään pahojaan. Mutta tämä ei varmasti kaikkiin vahempiin tehoa. (Sivumennen olen kyllä huomannut tuota "eihän N.N. voi" -asennetta aikoinaan opettajissakin - eivät uskoneet, että se luokan enkelikutrinen priimus voisi rappusissa kampata luokkakaverinsa. Ja eiköhän tuo ole aika yleinen harha muutenkin.)

Ei se kovempi kurikaan kaikkiin lapsiin mitä auta. Varsinkaan niihin, jotka ovat jo oppineet, ettei omalla elämällä ole mitään arvoa, että ollaan (armonkerjäläisen sanoin) surkeinta roskajoukkoa. Ihminen herkästi rupeaa käyttäytymään häneen kohdistettujen odotusten mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Pirska
lienemme kaikki sitä mieltä, että aloittajan mainitseman opettajan ei olisi pitänyt saada potkuja eikä edes huomautusta

Kyllä minä huomautuksen olisin antanut. Fyysisiä keinoja saa käyttää jos tarpeen on ja pitääkin, mutta sillä on väliä, miten sen tekee. (Tällä en tarkoita, että oppilas olisi puhdas pulmunen.)
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo:18:46 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #18 : 10.04.13 - klo:19:32 »

Oikeesti suurinosa lapsista ja nuorista on ihan mukavia oppilaita.
Sitten on joitain häirikköjä, ei niitä montakaan ole ja sitten on vielä sellaisia joilla nyt sattuu olemaan huono päivä ja oireilevat sitten koulussa.

Se mistä häiriökäyttäytyminen johtuu on yksi asia, mutta se tärkein miten käsitellä näitä itkupotkuraivari kohtauksen saajia ja näitä jotka vaan vänkäävät vastaan, vaikka mitä sanoisi.
Musta niille tulee antaa tilaa ja jos yksi opettaja ei saa rauhoittumaan otetaan toinen ja sitten kolmas.
Laitetaan pois koulusta siksi päiväksi kun ei osaa käyttäytyä siellä.

Olisi kiva kuulla penan mielipide, kun hän on mukava rauhallinen opettaja ja varmastikkin uskon hänen hyvin pärjäävän koulussa.
Missä muuten pena on, kun hänen fiksuja kirjoituksia ei ole ollut taas vähään aikaan?

Kyllä on sellaisia opettajia, kun ei vaan sovellu opettajaksi.

Vänkä vänkä tilanteisiin on Mauno Koiviston neuvo hyvä. Kun joku provosoi sinua, älä provosoidu.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #19 : 10.04.13 - klo:20:49 »
Olipa menneisyydessä kuinka sadistisia opettajia tahansa ja olipa puoluekantamme mikä tahansa, niin lienemme kaikki sitä mieltä, että aloittajan mainitseman opettajan ei olisi pitänyt saada potkuja eikä edes huomautusta. Mielestäni hänen erottamiseensa vaikuttaneen rehtorin pitäisi saada huomautus. Samoin näiden suunpieksäjä-oppilaiden pitäisi saada rangaistus, vaikkapa jälki-istuntoa.

Mun mielestä sen open pitäisi kirjoittaa taululle 360 kertaa:
 En sano koskaan enään vastaan oppilaalle.
 En sano koskaan enään vastaan oppilaalle.
 En sano koskaan enään vastaan oppilaalle.
 En sano koskaan enään vastaan oppilaalle.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #20 : 10.04.13 - klo:20:54 »
Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen otti viisaasti kantaa tähän koulun tapahtumaan
MTV3:n Suomenta Suomi -ohelmassa.

http://www.mtv3.fi/huomentasuomi/

Oi rakas Jeesus, suloinen

myyrä

  • Vieras
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #21 : 10.04.13 - klo:21:30 »
En nyt tästä tapahtumasta, mutta taisinpa olla omalla tavallani häirikkö koulussa  :eusa_angel: Tosin tuli niin paljon lintsattua sieltä, että mm. saksan ope ei meinannut yhtenä vuonna tuntea oppilastaan. Väärensin yleensä isän nimen poissaolotodistukseen...syitä keksin mm. "jalka jäätynyt katuun" ja "kävellyt sumussa ohi koulun" tai vaan "sairas". Häirikkö taidan olla vieläkin...ja tunnen suurta sielujen sympatiaa nykyisiä häiriöoppilaita kohtaan.

No se siitä...


Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #22 : 10.04.13 - klo:21:38 »
Olisin vähän varovainen ottamaan kantaa tähän erottamistapaukseen, koska kukaan meistä ei tiedä, onko taustalla muitakin tekijöitä kuin julkisuuteen tuodut. Videolla näkyvä tapahtuma ei kuitenkaan mielestäni sellaisenaan oikeuta opettajan erottamiseen.

Koulujen työrauhaongelmat kasvavat ja lisääntyvät hurjaa vauhtia. Mun työurani on kestänyt vajaan 10 vuotta, ja jo tänä aikana tapahtunut muutos on melkoinen. Tilannetta ei paranna hallituksen linjaus siitä, että "hullut ja idiootit" integroidaan tavallisiin luokkiin, eikä tueksi ole minkäänlaisia lisäresursseja.

Mä opetan yläkoulussa, enkä ole mikään nössykkä vaan varmasti keskimääräistä tiukempi opettaja. Silti mun tunnilla on viimeisimmän kuukauden aikana tapahtunut mm. seuraavaa: yksi oppilas kiipesi kaksi metriä korkean kaapin päälle, yksi konttasi pitkin lattiaa ja maukui kuin kissa, yksi nimitti minua bitchiksi ja toinen väitti minun puhuvan pa*kaa. Kaikista näistä toki tuli oppilaille asiaankuuluvat seuraamukset, mutta silti niitä tapahtuu. Opetusryhmäni ovat useimmiten parinkymmenen oppilaan kokoisia, ja jokaisessa on vähintään yksi, useimmissa kaksi oppilasta, jotka ovat vielä viime vuonna olleet kokonaan pienryhmäopetuksessa. Nyt he yrittävät siis selvitä normaaliluokassa ilman erityisopettajan tai avustajan tukea.

Mitähän mä yritän tällä sanoa? Vanhempien kasvatusvastuu tuntuu usein olevan aivan hukassa, ja vaikka koulu tekisi kaikkensa, niin jos koti ei tue koulun näkemyksiä, on aika vaikeaa koulunkaan asettaa rajoja. Joillekin ne rajat tulevat sitten vastaan vasta vankilassa. (Valitettavasti tiedän ainakin kahdella aiemmin opettamallani oppilaalla näin käyneen.)

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #23 : 11.04.13 - klo:06:25 »
Mulla oli pentuna väkivaltainen opettaja.
Mulle se nälvi jos en jotain asiaa heti ymmärtänyt.
Nurkka tuli tutuksi.
Kaikista eniten se suuttu kun kerto "  näin naapurissa " ohjelmasta ja "kansojen saavutukset näyttelystä" eihän sitä voinut nauramatta kuunnella.

Monen pojan pää kolisi hirsiseinään ja joskus jopa pultin kohalle.
Nimijä se väänteli eräs Saastamoinen oli saku ja kun hän vielä änkytti, niin siihenhän se opettajan kuvatus tarttu kuin sika limppuun, änkytti ja matki hyvin eleellelisti.
Minua ärsytti moinen kiusaaminen, mutta minkäpä sitä mahtoi johtajaopettajalle.

Järjestys se olla pitää ja auktoriteetti opettajalla, mutta ei henkistä väkivaltaa.

Jos lehtijuttu on totta, niin olen vahvasti opettajan puolella, ei muita saa terrorisoida.




Salmiakki tuhoaa hampaat, sanottiin äsken ratiossa.    ;  )


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #24 : 11.04.13 - klo:06:52 »

Perimmältään kysymys ei ole opettajien oikeuksista vaan vanhemmista, jotka eivät ole kasvattaneet lapsiaan kommunikoimaan kunnioittavasti toisen ihmisen kanssa. Kysymys on vanhemmista, jotka eivät arvosta koulua, koulutusta eikä sivistystä. Kysymys on vanhemmista, jotka kohtelevat huonosti ja väkivaltaisesti lapsiaan. Kysymys on vanhemmista, jotka ovat niin alkoholisoituneet, etteivät pysty huolehtimaan lapsista. Kysymys on häirikkövanhemmista, jotka pitävät lastaan erinomaisina ja opettajia osaamattomina.

Asiat eivät korjaannu kuria lisäämällä vaan vastuuttamalla vanhempia lastensa tekemisistä ja rötöksistä koulussa.


   "Köyhät ovat aina keskellämme." Rakastakaamme heitä kuin itseämme.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #25 : 11.04.13 - klo:07:01 »

 Kai mut hirtetään kun olen sitä mieltä että tässä tilanteessa ollaan ns. "vapaan kasvatuksen" tuloksena.
Ennen vanhaan sopiva koulunkäynnin aloitusikä oli 7 vuotta. Mikähän se olisi nykyään, varmaan se kun
nykyajan lapset ja nuoret ovat kypsiä aloittamaan opiskelun.


   Vapaan kasvatuksen piikkiin nykysien ongelmien laittaminen on kulunut ja kestämätön fraasi. Sitä toistavat ne, jotka eivät ole lukenee Vapaan kasvatuksen perusteosta Summerhill (Neill, A. S., Summerhill, Kasvatuksen uusi suunta, suom. Markku Lahtela, Weilin & Göös, 1968, http://fi.wikipedia.org/wiki/Summerhill).


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #26 : 11.04.13 - klo:07:15 »


 Missä muuten pena on, kun hänen fiksuja kirjoituksia ei ole ollut taas vähään aikaan?



Täältä löytyy: http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=3081.msg114860#msg114860


 Älä loju siinä
syljeskelemässä
kattoon!

Tuuppaa jalat
lattialle!

Älä tuijota
tyhjää seinää,
avaa ikkuna!

Tuossa on
ovi!


erilaisuus
hyväksyminen
keskustelu
työskennellä
toivoa


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #27 : 11.04.13 - klo:07:23 »


 Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen otti viisaasti kantaa tähän koulun tapahtumaan
MTV3:n Suomenta Suomi -ohelmassa.

http://www.mtv3.fi/huomentasuomi/


   Missä kohtaa?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #28 : 11.04.13 - klo:07:52 »
Opettajan käyttäessä voimakeinoja on kysyttävä, miten muuten hänellä on tapana kohdella oppilaitaan. Jos hän vaikkapa häirikön ruokalasta tuupittuaan istuu tämän kanssa penkille puoleksi tunniksi kyselemään, mitä muuta tyypille kuuluu, puolustaisin rehtorina häntä vaikka opetusministeriä vastaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #29 : 11.04.13 - klo:08:29 »
Monesti tuntuu siltä, ettei opettajia pidetä lainkaan ihmisinä vaan heidän pitäisi toimia loogisesti silloinkin, kun sisällä kuohuu. Koulun tehtävänä ei ole kasvattaa vaan sivistää. Jos tätä ei tehdä oppilaiden vanhemmille selväksi, he kohdistavat opettajiin odotuksia, joita heidän pitäisi kohdistaa itseensä.

Acta, non verba.