Kirjoittaja Aihe: opettajan oikeudet  (Luettu 17662 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
opettajan oikeudet
« : 10.04.13 - klo:08:25 »
Potkut persiille kun järjestystä yrittää pittää.
Paskat ja lämpimät selllaisen, Saako tenava terrorisoida, mielestäni  ei.    :kahvi:
Nyt opettajat pitäkäkä yhtä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #1 : 10.04.13 - klo:11:03 »


  Ilmeisesti vuosikymmenien aikana on maassamme menty äärimmäisyydestä toiseen näissä moukutusasioissa. Pitää kumminkin muistaa, että maassamme elää yhä runsaasti sellaisia opettajia ( joista iso osa tosin kuoli 1970-, 1980- ja 1990- luvulla ), jotka käyttäytyivät väkivaltaisesti ja röyhkeästi oppilaita kohtaan. He löivät, tuuppivat tahi muuten vaan muksivat oppilaita. Nämä opettajat lähtivät eläkkeelle kukkapuskan ja pienen muistolahjan kanssa.  :kahvi:

myyrä

  • Vieras
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #2 : 10.04.13 - klo:12:24 »

  Ilmeisesti vuosikymmenien aikana on maassamme menty äärimmäisyydestä toiseen näissä moukutusasioissa. Pitää kumminkin muistaa, että maassamme elää yhä runsaasti sellaisia opettajia ( joista iso osa tosin kuoli 1970-, 1980- ja 1990- luvulla ), jotka käyttäytyivät väkivaltaisesti ja röyhkeästi oppilaita kohtaan. He löivät, tuuppivat tahi muuten vaan muksivat oppilaita. Nämä opettajat lähtivät eläkkeelle kukkapuskan ja pienen muistolahjan kanssa.  :kahvi:

Aivan, muistan kouluajoilta muutaman tapauksen. Yksi miesope olisi kyllä kuulunut telkien taakse. Sitten oli näitä vanhoja tanttoja, jotka oli elämästä pihalla kuin lumiakat.

En laittanut tekopyhien adressiin nimeä. Olisihan siellä kyllä sellainenkin kuin "Pelastakaa lapset ilkeiltä opettajilta"  ;)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #3 : 10.04.13 - klo:12:30 »
Tässäkin mielipiteet jakautuvat vähän politiikan mukaan, opet on "porvariston lakeijoita". Käyttääkseni minulle hoettua termiä.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #4 : 10.04.13 - klo:12:39 »

  Ilmeisesti vuosikymmenien aikana on maassamme menty äärimmäisyydestä toiseen näissä moukutusasioissa. Pitää kumminkin muistaa, että maassamme elää yhä runsaasti sellaisia opettajia ( joista iso osa tosin kuoli 1970-, 1980- ja 1990- luvulla ), jotka käyttäytyivät väkivaltaisesti ja röyhkeästi oppilaita kohtaan. He löivät, tuuppivat tahi muuten vaan muksivat oppilaita. Nämä opettajat lähtivät eläkkeelle kukkapuskan ja pienen muistolahjan kanssa.  :kahvi:

Meilläkin oli ala-asteella noita natsiopettajia, eläkeikää hipovia. Kuumaa vettä saattoi tulla tottelemattoman käsille ja muuten vaan mollaamista opettajien taholta... rajansa tietysti kaikella.

myyrä

  • Vieras
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #5 : 10.04.13 - klo:12:41 »
Tässäkin mielipiteet jakautuvat vähän politiikan mukaan, opet on "porvariston lakeijoita". Käyttääkseni minulle hoettua termiä.

Eikä jakaudu.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #6 : 10.04.13 - klo:12:45 »
Tässäkin mielipiteet jakautuvat vähän politiikan mukaan, opet on "porvariston lakeijoita". Käyttääkseni minulle hoettua termiä.

1944 viitannee puolipiilevästi Myyrään. Minä näen tässä(kin ) asiassa kai aika ulotteisesti asiat, kuten myös tekee totuuden ennen vasemmistolaisuutta näkevä Myyrä. Olen tässä siis huomannut paljon samaa kuin hän. Minä olen ollut aktivistina vain yhdessä puolueessa, Kansallisessa Kokoomuksessa. 1944 ei mielestäni nyt osunut kymppiin.  :kahvi:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #7 : 10.04.13 - klo:12:54 »
Olipa menneisyydessä kuinka sadistisia opettajia tahansa ja olipa puoluekantamme mikä tahansa, niin lienemme kaikki sitä mieltä, että aloittajan mainitseman opettajan ei olisi pitänyt saada potkuja eikä edes huomautusta. Mielestäni hänen erottamiseensa vaikuttaneen rehtorin pitäisi saada huomautus. Samoin näiden suunpieksäjä-oppilaiden pitäisi saada rangaistus, vaikkapa jälki-istuntoa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #8 : 10.04.13 - klo:13:00 »

En laittanut tekopyhien adressiin nimeä. Olisihan siellä kyllä sellainenkin kuin "Pelastakaa lapset ilkeiltä opettajilta"  ;)

Kiitos laistesi tosipyhien koulusta on vauhdilla tulossa kaatopaikka, jossa  surkein kotimainen roskajoukko ja etniset jengit määräävät pelisäännöt.

Poliisi oli tätä mieltä asiasta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013041016884314_uu.shtml

Ja jos olet riittävän 'tekopyhä', voit ottaa kantaa tällä linkillä.   :icon_wink:  http://www.adressit.com/erottakaa_rehtori_sari_aarniokoski

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #9 : 10.04.13 - klo:13:40 »

   Olli Jalosen Poikakirja kuvaa 60-luvun koulumaailmaa - yhdestä näkökulmasta, joka ei aivan harvinainen kai sitten ollut. http://areena.yle.fi/tv/1294826


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #10 : 10.04.13 - klo:14:35 »
Perimmältään kysymys ei ole opettajien oikeuksista vaan vanhemmista, jotka eivät ole kasvattaneet lapsiaan kommunikoimaan kunnioittavasti toisen ihmisen kanssa. Kysymys on vanhemmista, jotka eivät arvosta koulua, koulutusta eikä sivistystä. Kysymys on vanhemmista, jotka kohtelevat huonosti ja väkivaltaisesti lapsiaan. Kysymys on vanhemmista, jotka ovat niin alkoholisoituneet, etteivät pysty huolehtimaan lapsista. Kysymys on häirikkövanhemmista, jotka pitävät lastaan erinomaisina ja opettajia osaamattomina.

Asiat eivät korjaannu kuria lisäämällä vaan vastuuttamalla vanhempia lastensa tekemisistä ja rötöksistä koulussa.
Acta, non verba.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #11 : 10.04.13 - klo:14:47 »
Kai mut hirtetään kun olen sitä mieltä että tässä tilanteessa ollaan ns. "vapaan kasvatuksen" tuloksena.
Ennen vanhaan sopiva koulunkäynnin aloitusikä oli 7 vuotta. Mikähän se olisi nykyään, varmaan se kun
nykyajan lapset ja nuoret ovat kypsiä aloittamaan opiskelun.

myyrä

  • Vieras
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #12 : 10.04.13 - klo:15:14 »
Itse asiassa ei ole tullut edes kovin tarkkaan seurattua koko juttua, mutta eikös tässä olekin kyse erityisluokasta. Tällä oppilaalla on siis jo valmiiksi kovasti ongelmia. Lieköhän minkälaiset kotiolot hänellä? Olisi kiva kuulla ko. rehtorin mielipide jupakasta.

Minä en lähtisi pääkaupungin erityisluokkaan kuin luotiliivit päällä.

 

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #13 : 10.04.13 - klo:16:20 »
Suurimpana ongelmana pidän näitä nykyajan lastenkasvatuksen "ammattilaisia", psykologinplanttuja eli ammattiymmärtäjiä jotka tarjoavat ratkaisuksi väkivalta- ym. kurinpito-ongelmiin ymmärtämistä silloin kun pitäisi kurittaa. Nykyajan vanhemmilta on ote herpaantunut pahan kerran. Uusi hirviösukupolvi on kasvamassa jota varttuessaan ei pitele kukaan eikä mikään.

Sääliksi käy opettajia. Olen sitä mieltä että entisajan koulumeininki uudelleen käyttöön eli tukkapöllyt, kluunapit, niskaperseotteet ym. terveelliset ja hyväksikoetut kasvatusmetodit olisi otettava välittömästi uudelleen kouluissa käyttöön.  Olen sen ajan kokenut itse, lukemattomat luunapit, jonkun kerran sormille kepillä saanut ym. eikä elämä ole siitä pilalle mennyt. Päinvastoin; opin lainkuuliaiseksi veronmaksajaksi.



Mutta maailma menee omaa rataansa eikä siihen pysty vaikuttamaan. Uusia idioottisukupolvia kasvaa ja maailma muuttuu entistä huonommaksi paikaksi. Mitä enemmän ihmisiä, sen pahempi <-> mitä vähemmän ihmisiä, sen parempi!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: opettajan oikeudet
« Vastaus #14 : 10.04.13 - klo:16:36 »
Itse asiassa ei ole tullut edes kovin tarkkaan seurattua koko juttua, mutta eikös tässä olekin kyse erityisluokasta. Tällä oppilaalla on siis jo valmiiksi kovasti ongelmia. Lieköhän minkälaiset kotiolot hänellä? Olisi kiva kuulla ko. rehtorin mielipide jupakasta.

Minä en lähtisi pääkaupungin erityisluokkaan kuin luotiliivit päällä.

Kyse ei ollut erityisluokasta, mutta opettaja on kyllä erityisopettaja, jolla on sekä koulutusta että varmaan myös kokemusta erityisryhmien hallinnasta. Itse tapahtuma sattui ruokalassa.

Tämän hetken tiedoillani pidän selvänä, että esimiestoiminta ei ole ollut sellaista, kuin sen pitäisi olla, noin kauniisti sanottuna. Työsopimuksen purku on erittäin poikkeuksellinen toimenpide, johon vaaditaan pätevä syy ja erittäin vahva näyttö. Tämäntyyppisessä tapauksessa ammattitaitoinen esimies olisi keskustellut työntekijän kanssa ja mahdollisesti antanut huomautuksen tai varoituksen. Tämän jälkeen peruskoulutuslain 36b pykälän soveltamisesta olisi annettu työyhteisölle tarkennetut ohjeet.

Tiedustelin erään muutama vuosi sitten eläkkeelle jääneen arvostetun erityisopettajan kantaa. "Samoilla perusteilla olisin saanut kenkää kerran viikossa." No, hän opetti niitä erityisluokkia.

70-luvun alussa olin yleisaineiden opettajana helsinkiläisessä teollisuusalojen ammattikoulussa - metalli, rakennus, puu, putki, sähkö. Oli se vähän erilaista hommaa kuin peruskoulussa, ja nykyisillä periaatteilla kenkää olisi tullut aika nopeasti. Kun lopetin hommat, viimeisellä tunnilla jätkät tyrkkäsivät minulla viinapullon, tietysti pimeästi Inarintieltä hankitun. Rikoin lakia ja hyviä tapoja ja otin sen vastaan. Jos tekisin CV:n, sen kohdassa "Tunnustukset ja palkinnot" olisi yksi rivi: 0,5 l Koskenkorva Rak 1:n jätkiltä 1972.

Mt