Kirjoittaja Aihe: Jättiläiset ?  (Luettu 4520 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jättiläiset ?
« Vastaus #15 : 09.08.10 - klo:11:51 »

Minua kanssa vähän mietityttää tuo "Jumalan pojat" -käsite, kun Raamatussahan ensinnäkin uskovia kutsutaan Jumalan lapsiksi (=pojiksi/tyttäriksi?), sitten on juuri nämä po. "Jumalan pojat" ja sitten on vielä se oikea Jumalan Poika, Jeesus Kristus.

Tuntuu vähän oudolta, -mitähän tämä kaikki mahtaa oikein tarkoittaa?...
En usko että eksegetiikka on syntiä... siihen aikaan oli tuon tyyppistä ajattelua sen seudun kulttuureissa, Jumala oli hallitsija hovissaan, eli jumalakäsitys joka on imuroitunut Raamattuukin, noihin myyttisiin alkukertomuksiin, täytyy ajoittaa muutenkin pronssikaudelle. Jobin kirjan Saatanakin oli muuta kuin se meille tuttu häntäniekka (ops, sekin taitaa olla vanhanaikainen kuva), Se oli  harmiton kaveri jonka kanssa lyötiin vetoa... tosin kai osa sitä kirjaa on eri katkelmaa ja niinpoispäin. Nämä auttavat ajoittamaan tekstiä, siinä kaikki. Joskus mietin vanhaa kolikkoa kun ajattelen Raamattua ylipäätään,. Toisella puolella on "se mikä keisarin on" eli kruuna, kruunu siis, vaakuna - ei taida olla eurossa? Useimpien maiden euroissa on? nähdään missä tämä on lyöty tämä raha, kuinka vanha se on, numismaatikot vai mitä nämä keräilijät ovat saattavat löytää joitakin piirteitä joista vain he innostuvat ja keräilevät sitten... mutta kun kolikon kääntää, sen arvon näkee. Jobin kirjassakin joitakuita kiinnostaa suuresti se kuinka teksti on syntynyt, mistä se sai vaikutteensa, suurempi osa kääntää kolikon vaistomaisesti ja löytää sen todellisen arvon.

Silloin ei mikään, minkä on Henki aloittanut, Helsingissä pääty... kaikkea vielä. Jos ihminen itse aloittaa jotakin ja ilmoittaa että sen aloitti Jumalan Henki, semmoinen päättyy joka tapauksessa muuallakin, eli tuon sanonnan saisi haudata.
Mutta mitä noihin vanhimpiin kertomuksiin tulee, kääntäisin rahaa ja katsoisin ihan vapain mielin ja pelkäämättä että "usko menee" mistä juttu on lähtöisin. Minusta niin saa tehdä aina... toinen asia on, ettei ehdi, viitsi tai näe tarpeelliseksi itselleen, ja omassa ammattikirjallisuudessakin riittää lukemista - ei ennätä ruveta teologiksi.
« Viimeksi muokattu: 09.08.10 - klo:11:56 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Jättiläiset ?
« Vastaus #16 : 04.09.10 - klo:13:45 »
5-50 sentin kolikoissa on Suomen vaakuna.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna