Kirjoittaja Aihe: Jos nöyryys onkin ylpeyttä, joka puetaan nöyryyden valhekaapuun?  (Luettu 6512 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
eteläpohjalaanen sanoo, jotta minoon kaikista nöyrin... tapellaanko

Seuratuvallahan meillä olisi ollut tilaisuus kokeilla, kuka se nöyrä on... Oomma tulos vanhooks kun paini unohtuu...

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarkoitin siis, etten pidä käsitettä merkittävänä, koska on kristittyjen oma keksintö. Käsitys, jonka mukaan synnymme syntisinä, on käsittämätön. Miten maailmasta tietämätön ihmisenalku voi olla syntinen? Perisynti on  oppirakennelma, joka on rakennettu hiekalle. Sanotaan mieluummin, että olemme Jumalan silmissä kadotettuja.

Väitän, että oppi "perisynnistä" on eräs olennaisin ja tärkein ihmiseen liittyvä oppi luterilaisen teologian mukaan.
Jos siitä luovutaan, pitää opit sovituksesta, kasteesta, synnistä ja monesta muusta laittaa uusiksi.
Ihmiskäsityskin pitää laittaa uusiksi jne.
Vaan, ethän taida uskoa Jumalan kolminaisuuteen etkä moneen muuhunkaan luterilaisen uskon mukaisiin asioihin, mikäli teksteihisi on luottamista.
En minä sitä tarkoita, että sinun pitäisi uskoa esim. luterilaisen tunnustuksen mukaisesti.
Jokainen saa uskoa aivan kuten haluaa, mutta rehellisyyden nimissä ei ole hyvä pitää itseään luterilaisena, jos ei usko luterilaisen kirkon oppeja edes pääpiirteissään.
En toki väitä, että olisit itseäsi luterilaisena pitänytkään, mutta sanoin nyt kuitenkin siltä varalta, että pitäisit.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
Näkeeköhän Franke körtit perkeleinä joita hänen on velvollisuus pelastaa?

Hyvin on Viisveisaaja omaksunut suht. lyhyessä ajassa körttifoorumilaisen puhetyylin.
Saattaa olla, että minä olen syyllinen Viisveisaajan tilaan: minähän se houkuttelin Viisveisaajan körttiseuroihin josta Viisveisaaja sitten on ajautunt tuonne moderni-sekulaari-körttikuvioihin, johon onkin vaikea olla ajautumatta körttikuvioissa.
Olisi Viisveisaaja vain pysynyt siellä vanhoilliskörttiläisten joukossa körttiseuroissa (jossa nuorinkin on 60 vuotias), niin paljon parempi olisi ollut.

Yksiin seuroihin kun menimme, niin meidät toivotettiin teretulleiksi varsin miellyttävällä tavalla: "Nuoret miehet, tervetuloa".
Eipä sitä kovin usein tuollaista nykyään kuule, kun tuota ikää on jo kertynyt.
Se nuoruuskin on suhteellinen käsite.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
- Alkaiskohan aikansa kuluksi nöyräksi? / Minut on nöyryytetty (Jumala, toiset ihmiset, oma elämäntyylini / Joudun nöyrtymään joidenkin asioiden edessä
- Paha ja perkele jo pikkuvauvana / Perisyntinen / Osa ihmiskuntaa, turmeltuneessa ja apua tarvivassa porukassa
- Nöyrä / Tekonöyrä / Nöyryyttä hyvin treenannut ja nöyryyden huipulle kilvoitellut / Nöyryytetty - nöyrtynyt

- Korkeisiin (kirkollisiin) virkoihin valitut kertovat aina lehtilausuinnoissan, että lähteävät työhön nöyränä. Siis millaisena? Kun minulle nöyryyteen liittyy aina nöyryytetyksi tuleminen, katumus ja häpeä! Voisi luulla, että erityisesti ne, joita ei valittu siihen virkaan, olisivat nöyriä, nöyryytettyjä.

Mikä on nöyryyden vastakohta?




Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Miten olis Omavoimaisuus.

Onko urheilijoiden viljelemä:"Teen oman suorituksen, hyvä jos kymppisakkiin päästään" omavoimaisuutta vai nöyryyttä?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Väitän, että oppi "perisynnistä" on eräs olennaisin ja tärkein ihmiseen liittyvä oppi luterilaisen teologian mukaan.
Jos siitä luovutaan, pitää opit sovituksesta, kasteesta, synnistä ja monesta muusta laittaa uusiksi.

Ei se muuten ole olennaisin osa vaan on ollut jatkuvasti kiistanalainen asia. Eikä tarvitse muita oppeja laittaa uusiksi vaikka luopuukin käsitteestä "perisynti".

Lainaus
Vaan, ethän taida uskoa Jumalan kolminaisuuteen etkä moneen muuhunkaan luterilaisen uskon mukaisiin asioihin, mikäli teksteihisi on luottamista.

 Et sitten malta olla tarttumatta leimakirveeseen!


Acta, non verba.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Meissä uskovaisissakin perisynnin pahuutta löytyy joka solustamme, ja sen ilmenemismuodot saavat vaikka minkänäköisen hengellisen nöyryydenkuorrutuksen. Perisynnin takia lihamme eli syntinen luontomme on perkeleen liittolainen, ja rohkenen väittää, että sen takia jokaiset motiivimme ovat ylpeitä ja itsekkäitä.

Eikö niin, että hyvätkin tekomme lähtevät itsekkäistä motiiveista?

Pian Suomen Punainen risti järjestää Nälkäpäivä –keräyksen 16.-18.9, ja kun annamme ko keräykseen rahaa, niin ovatko motiivimme pyyteettömiä?

Vai annammeko keräykseen sen takia muutaman kolikon keräyslippaseen, kun keräyksen julisteessa näemme nälkäisen suurisilmäisen lapsen, annamme vain sen takia, että voimme rauhoittaa omatuntoamme?



myyrä

  • Vieras
Meissä uskovaisissakin perisynnin pahuutta löytyy joka solustamme, ja sen ilmenemismuodot saavat vaikka minkänäköisen hengellisen nöyryydenkuorrutuksen. Perisynnin takia lihamme eli syntinen luontomme on perkeleen liittolainen, ja rohkenen väittää, että sen takia jokaiset motiivimme ovat ylpeitä ja itsekkäitä.

Eikö niin, että hyvätkin tekomme lähtevät itsekkäistä motiiveista?

Pian Suomen Punainen risti järjestää Nälkäpäivä –keräyksen 16.-18.9, ja kun annamme ko keräykseen rahaa, niin ovatko motiivimme pyyteettömiä?

Vai annammeko keräykseen sen takia muutaman kolikon keräyslippaseen, kun keräyksen julisteessa näemme nälkäisen suurisilmäisen lapsen, annamme vain sen takia, että voimme rauhoittaa omatuntoamme?






No huh. :icon_eek: Kun ja jos annan tähän keräykseen rahaa, annan rahan sen takia, että nälkäinen lapsi saisi syödä piste

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821


  Kun annan tai silloin kun muistan antaa Kirkon ulkomaan avulle paperirahaa ts. numeroita netissä en edes ajattele mihin  apu menee. Sitten unohdan sen, mutta en ole silti hurskas tai laupias, nöyryydestä puhumattakaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
eteläpohjalaanen sanoo, jotta minoon kaikista nöyrin... tapellaanko

Ei pohojalaanen trossaa. Se vaan sanoo totuuren!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Olen aina salaa ihmetellyt kun Jeesus sanoo itse itseään nöyräksi.

Eikö se kumoudu...

 :icon_rolleyes:
Herra armahda.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Minä en ole nöyrä. Olen usein ylpeä aikaansaannoksistani. Lisäksi kuvittelen aina välillä olevani ihan tosi hyvä. Ainakin parempi kuin naapuri.

Mutta yritän. Kasvan ja opettelen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti

  Kun annan tai silloin kun muistan antaa Kirkon ulkomaan avulle paperirahaa ts. numeroita netissä en edes ajattele mihin  apu menee. Sitten unohdan sen, mutta en ole silti hurskas tai laupias, nöyryydestä puhumattakaan.

Sitä minä kummeksun, että jatkuvasti epäillään motiiviamme auttaa muita. Mitä hyötyä siitä minulle on, että annan kuukausittain rahaa Ylen Hyvä-keräykseen, Kirkon ulkomaan avulle ja Pelastakaa Lapset ry:lle.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Iloista antajaa Jumala rakastaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024