Kirjoittaja Aihe: Voiko körttiläinen pelastua?  (Luettu 46745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« : 17.11.08 - klo:15:51 »
Sanoisin että kyllä voi, mutta ei se ole Jumalallekaan aivan yksinkertaista.

Synnyin kauan sitten eteläpohjalaiseen herännäisperheeseen, jossa sain kasvatuksen kaikkien körttisääntöjen mukaan. Isäni jätti minut kuitenkin ilman isien perintöä, siis ilman pelastavaa uskoa, vaikka sain pienestä pitäen seurakasvatusta ja herättäjäjuhla herätystä. Sain käydä herännäiskansanopiston ja kuulla jopa Aku Rätyä ja puristaa häntä kädestä. Sain nähdä mustaa ja harmaata juhllakansaa ja olla mukana kuin kala vedessä. Kaikesta tästä minun vuokseni nähdystä vaivasta huolimatta, jotakin minulta puuttui. Högmannin setä sanoikin, että sen mukana puuttuu kaikki!

Mutta sitten tapahtui niin, että vuoden 1974 Jouluna Jeesus tuli yllättäen luokseni ja kysyi: "Oletkos sinä uskossa?" Tajusin, että nyt en voi vastata kuten tavallisesti, että olen sellainen huono uskovainen, tämä kysyjää vaatii vastauksen totuudessa. Tarkkaan harkittuani vastasin, että en ole. Kysyjä jäi seisomaan tuolini taakse ja ajattelin, että miksi hän ei lähde pois. Ihmisille riitti aina kun saivat jonkinlaisen vastauksen, mutta ei tälle kysyjälle.
Lopulta hän kysyi: "Mitä aiot siis tehdä?" Taas minun oli harkittava tarkkaan mitä vastaisin, lopulta sanoin: - nyt, tässä hetkessä annan elämäni Jumalan käsiin, ja jos joku minulta vielä kysyy, olenko uskossa vastaan, että - kyllä. Sillä hetkellä kysyjä nosti selästäni koko elämäni kivikuorman ja poistui sen kanssa. Sitä taakkaa ei ole sen jälkeen enää näkynyt. Kyllä - lupaukseni koeteltiin myöhemmin ja kun vihollisen kovasta vastustuksesta huolimatta sain rohkeuden vastata lupaukseni mukaan, ei siinä asiassa ole ollut epäilyksiä sen jälkeen.

Näin tämä perintöasiakin tuli järjestykseen. Olen sittemmin saanut tietää, että ei minun vanhemmillani olisi ollutkaan mitään, jota jättää minulle. Seuraavan kevään aikana Jeesus riisui minulta tupakan, alkoholin, vihan ja ilkeät ajatukset ja toukokuussa hän tuli uudelleen ja täytti minut Pyhällä Hengellä aivan, kuten opetuslapsensa Helluntain epistolassa.

Että kyllä Jumalalla on keinot ylpeälle körttikansallekin. Vaikkakaan ei vielä perillä mutta hyvässä matkaa kuitenkin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #1 : 17.11.08 - klo:19:08 »
En oikein tunnista tuosta tarinesta sitä Jeesusta, jonka olen tuntenut pyhäkoulupojasta lähtien ja löydän vaikkapa Raamatusta.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #2 : 17.11.08 - klo:20:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
En oikein tunnista tuosta tarinesta sitä Jeesusta, jonka olen tuntenut pyhäkoulupojasta lähtien ja löydän vaikkapa Raamatusta.


Voisitko Pena kertoa jotain siitä Jeesuksesta jonka tunnet?

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #3 : 17.11.08 - klo:20:33 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Isäni jätti minut kuitenkin ilman isien perintöä, siis ilman pelastavaa uskoa, vaikka sain pienestä pitäen seurakasvatusta ja herättäjäjuhla herätystä...
Näin tämä perintöasiakin tuli järjestykseen. Olen sittemmin saanut tietää, että ei minun vanhemmillani olisi ollutkaan mitään, jota jättää minulle.

Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että usko periytyy isältä pojalle? Et voi syyttää vanhempiasi tällaisen perinnön puuttumisesta. Kiitollinen Sinun pitäisi olla vanhemmillesi, kun he ovat kasvattaneet sinua - varmasti omien kykysensä ja taitojensa mukaan - Sinua rakastaen. Vanhempien syyttely ei kuulu herännäisyyteen.
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Että kyllä Jumalalla on keinot ylpeälle körttikansallekin
Et näe kenenkään sydämeen. Ylpeyttä tai nöyryyttä - Jumala on valmistanut pelastuksen kaikille.
Lainaus
Yksi ainoa on lainsäätäjä ja tuomari, hän, jolla on valta pelastaa ja valta tuomita kadotukseen. Mutta mikä sinä olet tuomitsemaan lähimmäisesi? Jaak. 4:12

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #4 : 17.11.08 - klo:21:25 »
Muistellessani pyhäkoulun teologiaa mielessäni alkoi soida 'Jeesus mua rakastaa, Raamattu sen ilmoittaa. Hän on kuolon voittanut, Taivaan portit aukaissut, synnistä mut puhdistaa, lapseksensa omistaa.'

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #5 : 17.11.08 - klo:21:33 »
Jaa että antanut elämänsä Jeesukselle?
Mitähän tämmönen ihiminen Jeesukselle voipi antaa, muutako syntejään. "Ole hyvä, Jeesus rakas, kanna ihan vapaasti."
Jeesus se on kun meille elämänsä antaa, daa.
En tiedä olenko termistössä taas sekaisin mutta musta toi "elämänsä antaminen Jeesukselle" kuulostaa vähän teolta, jolla yritetään pelastua. Ja sehän ei lutterille sovi alakuunkaan.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #6 : 18.11.08 - klo:13:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Muistellessani pyhäkoulun teologiaa mielessäni alkoi soida 'Jeesus mua rakastaa, Raamattu sen ilmoittaa. Hän on kuolon voittanut, Taivaan portit aukaissut, synnistä mut puhdistaa, lapseksensa omistaa.'


Hienoa Pena! Millä tavalla hän toteuttaa sitä elämässäsi?

Hyvä Eliza, ei meillä mitään muuta vietävää Jeesukselle olekaan. Jos emme anna syntejämme hänelle, emme pääse niistä koskaan eroon. Me annamme elämämme hänelle ja hän elämänsä meille. Se on bilateraalista kauppaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #7 : 18.11.08 - klo:13:47 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Muistellessani pyhäkoulun teologiaa mielessäni alkoi soida 'Jeesus mua rakastaa, Raamattu sen ilmoittaa. Hän on kuolon voittanut, Taivaan portit aukaissut, synnistä mut puhdistaa, lapseksensa omistaa.'


Hienoa Pena! Millä tavalla hän toteuttaa sitä elämässäsi?

Hyvä Eliza, ei meillä mitään muuta vietävää Jeesukselle olekaan. Jos emme anna syntejämme hänelle, emme pääse niistä koskaan eroon. Me annamme elämämme hänelle ja hän elämänsä meille. Se on bilateraalista kauppaa.


Ei Jeesuksen kanssa käydä kauppaa. Hän antaa armostaa mitä antaa. Kaikki on suuremmassa kädessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

tienes-2

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #8 : 18.11.08 - klo:14:13 »
Lainaus käyttäjältä: Ei Jeesuksen kanssa käydä kauppaa. Hän antaa armostaa mitä antaa. Kaikki on suuremmassa kädessä.[/quote


Olet seppos ihan oikeassa, ei se ole kaupankäyntiä, eikä elämäänsä tarvitse antaa Jeesukselle, vaikka hän antoikin itsensä ilman ehtoja. Meidän tarvitsee vain Raamatun mukaan tunnustaa Jeesus tämän syntisen ja avionrikkojan sukukunnan edessä, niin hänkin tunnustaa meidät Isänsä ja Jumalan enkelien edessä. Yksinkertaista ja helppoa - eikö totta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #9 : 18.11.08 - klo:15:49 »
Tienes-2, voitko erottaa elämässäsi sen, mikä ei ole Jumalalta saatua siitä mikä on?

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #10 : 18.11.08 - klo:16:41 »
Tienes-2, mikä on motiivisi tulla kertomaan tänne kirjoittamiasi asioita?

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #11 : 18.11.08 - klo:17:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Tienes-2, voitko erottaa elämässäsi sen, mikä ei ole Jumalalta saatua siitä mikä on?


Hyvä kysymys Pena, sellaisista minä tykkään.
Myönnän että erottaminen ei aina oman kiusauksiin herkän luontoni tähden ole kovin yksinkertaista, mutta kyllä se on mahdollista. Elämä itsessään on jo opettanut erottelemaan Jumalalta saatua niistä, jotka eivät ole häneltä. Heprealaiskirje sanookin, että täysi-ikäisten aistit ovat tottumuksesta harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.
Toiseksi on olemassa Raamattu, jossa on opetettu tätä erottelutaitoa aika seikkaperäisesti. Sieltä olen saanut parhaat neuvot.
Ja kolmanneksi on Korittolaiskirjeen mainitsema henkien erottamisen armolahja, joka on tämän ajan tärkeimpiä Jumalan lahjoja. Ilman tätä armolahjaa emme tulevaisuudessa selviä eksytyksen kavalista juonista.

Koska Jumala on hyvä Jumala, hänen periaatteenaan on antaa hyvää. Hänen antamansa asiat eivät aiheuta syyllisyyttä, moraalista tai muuta krapulaa, eivätkä tuota vahinkoa itsellemme eivätkä lähimmäisillemme.
Jos näitä tuntomerkkejä ei tunnista - erottelu on mahdotonta.

Ystävällisin siunausterveisin

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #12 : 18.11.08 - klo:17:46 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Tienes-2, mikä on motiivisi tulla kertomaan tänne kirjoittamiasi asioita?


Hei An-na, kiitos kysymyksestäsi!
Motiivini on tutustua juuriini ja kuulla teidän mielipiteitänne. Olen suurella mielenkiinnolla kaivautunut mietteisiinne ja koettanut päästä selville, mikä se herännäishenki nyt on. Ilman omien ajatusteni paljastamista en saisi lukea teidänkään ajatuksianne.
Kuten olet varmaan huomannut, olen vähän vanhemmasta päästä tätä körttilahkoa ja kauan maailmalla olleena haluan tietää, ovatko körtit matkalla Taivaaseen vai jonnekin muualle.

Siunausterveisin

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #13 : 18.11.08 - klo:18:09 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Kuten olet varmaan huomannut, olen vähän vanhemmasta päästä tätä körttilahkoa ja kauan maailmalla olleena haluan tietää, ovatko körtit matkalla Taivaaseen vai jonnekin muualle.


Sen tietää vain yksi taho. Se taho ei ole ihminen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #14 : 18.11.08 - klo:19:08 »
Muutamia kysysymyksiä tienes-2:lle:

Onko olemassa pelastavaa uskoa, siis uskoa, joka johtaa ihmisen pelastukseen? Miten tiedämme, koska uskomme on pelastavaa?

Kun henkilö on uskossa, onko hänen uskonsa parempi kuin muiden?

Eikö juuri Jumala mittaa todellisen uskon määrän?
Acta, non verba.