Kirjoittaja Aihe: Inspiraatio  (Luettu 42695 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Inspiraatio
« : 21.08.13 - klo:16:38 »


Kummallinen asia tämä innoittuminen. Kirjoittajalle se on suuri apu, ja enemmänkin. Jos sitä asetut odottamaan, odottaa saa, eikä sitä kuulu, ei näy.
Mutta yksi sana, yksi kuva, tuoksu tai ilme voi pakahduttaa niin että on päästävä toimeen. Minulle se on hyvä tuttava, ja pidän sen läheisyydestä. Suoraluontoiselle puolisolle se taitaa olla kuin jouluvieras, käy kerran vuodessa. Näillä meiningeillä on joskus vaikea vetää samaa köyttä. Sovittelemalla on pärjätty liki 50 vuotta samaa aamupuuroa mussuttamassa.

Minun mottoni on inspiksen tultua; tuumasta toimeen. Puoliso kannattaa "Jakkas tässä räknätään-periaatetta".

En ole heräteosos-tyyppiä vaikka kuinka kaunista myytäisiin, mutta kukkakimpun sitaisen heti pöytään kun saavumme mökille. En edes ruokakasseja pura kun alan etsiä maljakoihin kerättävää. Mökki on vasta sitten koti kun kukkia on maljakossa. Sen jälkeen onkin hyvä inspiroitua kasvimaan kitkemisestä tai kirjan pariin hyytymisestä.

Valmiiksi annetut ideat eivät juuri minua kiinnosta. Jostakin se ajatus tehdä, ryhtyä tai läheteä kumpuaa. Pitkän tähtäimen suunnitelmat ovat
melko vieraita minulle. Poikkeuksena Herättäjäjuhlille, veisuihin tai seuroihin lähtö.
Aikoinaan kun koteja rakennettiin, olin kyllä panemassa "riitanpuumerkin" niin piirustuksiin kuin sisustusjuttuihin.

Runo-palstan alettua tällä foorumilla, huomasin oitis kuinka jotkin sanat heti herättävät laulamaan. Ilossa ja surussa, sama juttu.

Inspiraatio on minulle ja luonteelleni suuri lahja. Ilman sitä olisin kokematon ja näkemätön.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #1 : 21.08.13 - klo:18:02 »

   Herra, anna minulle kirjoittamisen inspiraation lahja. Aamen.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #2 : 21.08.13 - klo:18:12 »
En tiedä mitä sinä tarvitset, mutta sinä inspiroit minua. Näin on ollut alusta asti. Amen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #3 : 21.08.13 - klo:18:21 »

   Kiitos, mummeliini!

Haluan enemmän, haluan kaiken. En tahdo luopua. Olen välillä tuskastunut, kun olisi mieli kirjoittaa tänne, mutta järki ei kulje, ajatus ei lennä. Kun on kerran inspiroitunut, kaipaa samaa lisää.








« Viimeksi muokattu: 21.08.13 - klo:18:26 kirjoittanut PekkaV »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #4 : 21.08.13 - klo:20:34 »
Jos ajatellaan inspiraatiota... mihin tahansa, kirjoittamiseen, laulamiseen, lukemiseen, puutöihin,
tekstiilitöihin, seuroissa käyntiin...
Inspiraatio kai kasvaa ja kehittyy, ja ennenkaikkea yleensä säilyy jossain takaraivossa...vaatinee jatkuvaa
harjoittelua, harrastusta, ylläpitoa...luultavasti ei säily itsestään näkemättä vaivaa sen eteen?
Vai onko niin, että inspiraatio vaan tulee ja menee itsestään omasta vaivannäöstämme riippumatta?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22033
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #5 : 21.08.13 - klo:22:10 »
Inspiraatiota lienee turha jäädä odottelemaan. Taiteen lajista riippuen kaikenlaiset tylsät sormiharjoitukset, verryttelyt ja äänenavaukset saavat sen innoituksenkin heräämään, jos niikseen on.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #6 : 22.08.13 - klo:10:41 »
Kun eilen kirjoitin inspiraatioistani, en lainkaan tiennyt mitä se sivistyssanana merkitsee. Katsoin tänään (inspiroiduin katsomaan) Wikipediasta, ja HÄMMÄSTYIN !
Tätäkö Pekka tarkoitti ?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Inspiraatio
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #7 : 22.08.13 - klo:11:29 »
Kun eilen kirjoitin inspiraatioistani, en lainkaan tiennyt mitä se sivistyssanana merkitsee. Katsoin tänään (inspiroiduin katsomaan) Wikipediasta, ja HÄMMÄSTYIN !
Tätäkö Pekka tarkoitti ?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Inspiraatio

Nykyinen Wikipedian inspiraatio-artikkeli käsittelee vain Raamatun kirjoitusten syntyyn liittyvää kristillistä oppia. Se on Wikipedian artikkelina huono, sillä se on sanakirjan periaatteiden vastaista "omaa tutkimusta", siinä ei näet viitata tutkimuslähteisiin, vaan suoraan Raamatun kohtiin.
Wikipediasta puuttuu artikkeli inspiraation yleisemmästä merkityksestä, joka tarkoittaa taiteellista tai tieteellistä innoitusta. Asiasta on keskusteltu artikkelin keskustelusivulla, mutta kukaan ei ole toistaiseksi inspiroitunut parantamaan asiaintilaa.

Mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #8 : 22.08.13 - klo:22:00 »

 Kun eilen kirjoitin inspiraatioistani, en lainkaan tiennyt mitä se sivistyssanana merkitsee. Katsoin tänään (inspiroiduin katsomaan) Wikipediasta, ja HÄMMÄSTYIN !
Tätäkö Pekka tarkoitti ?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Inspiraatio



   Kirjoitinkin vastaukseksi, mutta en sitten lähettänyt: Tarvitaan Isä, Poika ja Pyhä Henki.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #9 : 14.11.13 - klo:14:37 »
Inspiroitumiseni ovat selvästi vähentyneet. Ajatuksissani kyllä vieläkin inspiroidun usein, mutta toteutuksen taso jää jo vähemmälle.
Sunnuntaina sain taas tyttäreltä sisustuselementin jonka vuoksi vaihtelin paikkoja kahdessa kerroksessa. Hän tekee paljon (liiankin) heräteostoja ja kuormasta kaadetaan ylimääräiset meille. Nyt sain kiinalaisvaikutteisen pöytälampun. Varjostin siinä oli selvästi liian pieni, kirpputorikamaa. Myös mikroaaltouuni tuli kuormassa.
Siitä alkoi lampunvarjostimien vaihtopäivä.
Aivan kaikkien kahdentoista pöytälampun varjostinta en koe-vaihtanut, mutta aikaa kului ja hikeä valui. Viimein löytyi yläkerrasta alakertaan sopivan kokoinen, mallinen ja värinen yksilö. Yksi uusi piti vain ostaa ja yksi panna ullakolle.
Jos saan uuden maton, ja vaikkapa patalapun joka pitää panna esille, seuraa usein edellisenlaista askarta. Nyt liikkuu vain kevyempi tavara, ennen siirtelin sohvatkin patalappujen avulla yksin. Villakintaatkin kävivät jalkojen alle raaputuksen estoon.
...
Inspiroidun myös TV:n ruokaohjelmista, mutta vain hiukan. Kirjaesittelyt ja Inhimillinen tekijä pakottavat tutustumaan aiheisiin. Tänään oli aamu-tv:ssä kirjailija Miina Supinen. Hän puhui niin mielenkiintoisia , esim. uskoa sivuten, että uusi kirjansa Säde tuli heti lukulistalle.

Myös foorumi on inspiroiva, siksi jaksan täällä yhä roikkua. Me vanhat hoidamme aamu- ja päivävuoron, työssäkäyvät aloittavat iltapäivällä ja yökukkujat jaksavat vielä puolen yön jälkeenkin. Nuorten aloittama foorumi on muuttunut ajan saatossa iäkkäämpien hoitopaikaksi. Se tässä sitä ominta herännäisyyttä minulle edustaakin. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #10 : 14.11.13 - klo:19:03 »
Inspiraatio lienee yksi niistä asioista, joiden pitää antaa tulla silloin kun on tullakseen...
Elämä kyllä köyhtyy ja näivettyy jos sellaisia tukahduttaa ja pistää taka-alalle.
Aito ja lapsenomainen kyselevä ja etsivä mieli lienee syytä säilyttää koko elämän ajan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #11 : 14.11.13 - klo:19:11 »

Nuorten aloittama foorumi on muuttunut ajan saatossa iäkkäämpien hoitopaikaksi.

:)

Körtti-hoitokoti. Me ollaan ikääntyviä kaikki, jos oikein silmiin katsotaan...  :034:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #12 : 14.11.13 - klo:19:28 »
Kiva oli kun kommentoitte. Näin syntyy keskustelun ketju.
Tuon koristepatalapun selitys on sellainen, että olen hankkinut ja saanut lahjaksi ns. taidekäsityönä tehtyjä lappuja johon on aplikoitu vaikkapa kuu-maisema. Muutama Marimekon patakinnas ja lappu roikkuvat väriä tuomassa keittiööni leivinuunin pellissä.

Kivalta tuntui kun vn tuntuu oivaltavan lapsenmielen arvon ja innon. Olen tästä saanut kuullakseni puoleen jos toiseen. On kuitenkin parasta että pitää sen minkä on saanut. :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #13 : 27.11.13 - klo:14:29 »
Onkohan niin että kun on inspiraatio, innoitus päällä niin voi päästä siihen ns flow-kokemukseen...kirjoittaessaan, tehdessään taidetta...tai vaikka siivotessaankin ?

Mutta kohta juon isnpiraation vallassa kahvia ja otan kanelikorpun, voin ottaa toisenkin. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Inspiraatio
« Vastaus #14 : 27.11.13 - klo:16:36 »
Minulle flow on lepo. Silloin ajatus ei harhaile, ei ole edes sanoja. Se on vain lepoa ja yhteyttä.
Kun inspiroidun, ja se on lähinnä kirjoittamista, sanat tulevat itsestään. Ei ryöpyten, vaan melko tasaisesti. Useimmat runot täällä foorumilla tulevat kuitenkin hyvin nopeasti. Joskun kirjoitan annetut sanat paperinpalaselle ja katselen niitä hetken. Mitä taitavammin yritän niitä asetella, sitä vaikeammaksi homma käy. Tulos on omasta mielestäni silloin myös huonompi. Tosin tulokset ovat kuin omia lapsiani, huonompi on  yhtä rakas kuin parempi.
Ja minun "parempi" voi olla lukijasta huonompi.
Ne sanat jotka muistoista olivat tallessa jossakin lokerossa, alkavat olla lopussa. Pitkän elämän varrelta on yhä paljon ammennettavaa, kunhan inspiroidun sopivista sanoista .
En ole kirjoittanut yhtään runoa ilman annettuja sanoja. Voisi tietysti kokeilla niin että laittaa itselleen ensin sanat joita pyörittelee.
...
Siivoan siivouspäivinä, siihen ei ole koskaan inspistä. Leipomiseen taitaa olla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)