Kirjoittaja Aihe: seksuaalisuus 2  (Luettu 57667 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
seksuaalisuus 2
« Vastaus #60 : 17.03.07 - klo:16:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mitä tarkoittaa, että ihminen luotiin mieheksi ja naiseksi?


Mies luotiin mieheksi, nainen luotin naiseksi. Heillä on paitsi yhteisiä piirteitä, myös erottavia piirteitä.

Maan päällä kulkiessaan Jeesus oli paras mahdollinen miehen malli. Hän puolusti syntistä naista kivittäjiä vastaan, nuhteli ulkokultaisia, pysyi totuudessa, rakasti lähimmistä, etsi kaikessa Jumalan valtakunnan etua ja evankeliumin eteenpäinmenoa. Jeesus näytti myös tunteensa, itki Lasaruksen haudalla ja loi vihaisena katseensa fariseuksiin. Jeesuksessa näkyvä lauman hoivaaminen ei ole vain naisen ominaisuus, vaan sukupuolten yhteinen ominaisuus.

Yhdessa mies ja nainen myös toteuttavat tehtävän "täyttää maa". Lapsen hedelmöittämiseen tarvitaan edelleenkin naisen ja miehen sukusolu.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
seksuaalisuus 2
« Vastaus #61 : 17.03.07 - klo:16:54 »
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Kun nuoremme elävät maailmassa, jossa esim. sadomasokismi on nyt viihdemaailmassa vuorossa oleva asia, jonka hyväksyttävyys ja "kauneus" on opetettava katsojille, niin mitä tekee kristikunta? Ei mitään, se enimmäkseen vaikenee. Osa keksii mitä ihmeellisempiä, monesti "rakkauteen" vetoavia syitä hyväksynnälleen.

Tälläkin foorumilla on esitetty sadomasokismi ihmisen "kasvuna". Kuitenkin Raamatusta asiaa tutkisteluna se on lankeemusta synnin himojen valtaan. Onneksi sille voimalle on väkevämpi vastavoima, Jeesuksen veri ja Pyhän Hengen voima. Niiden julistus vain hieman laihanoloista täällä, vai olenkö väärässä?


Uskon kyllä että olet väärässä, täydellisen väärässä. Vihapuhetta sen sijaan täällä on erittäin vähän. Poikkeuksellisenkin vähän kristillisessä kontekstissa. Aivan uteliaisuudesta kysyn miten pitkälle perinteisyytesi näissä "uskon kysymyksissä" menee - mitä mieltä olet evoluutiosta? Naisten tasa-arvosta? Maailmankaikkeuden iästä? Viime viikolla silmäilin erään amerikkalaisen lahkon sivustoja, jossa kiivaasti puolustettiin geosentrisyyttä. He kai tuomitsevat kaikki ne, jotka uskovat heliösentrisyyteen samoilla sanoilla kuin sinä tämän sivuston, joka ei suostu automaattisesti lyömään seksuaalisia vähemmistöjä. Kaikki muutos on pahasta, kaikki vanhat, perinteiset kannat oikeita, vaikka niitä usein harjoitettiinkin vihan, tietämättömyyden ja aggression hengessä. Toistan edelleen oman kriteerini: hyväksyn kaikki ihmisten rakkauden hengessä tekemät teot ja vastustan kiivaasti kaikkea vihan ja aggression hengessä tapahtuvaa ihmisen toimintaa. Minusta tämä on kovin, kovin ahdas portti kenenkään sisään päästä,  kovin kaita, vaikea tie kulkea.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
seksuaalisuus 2
« Vastaus #62 : 17.03.07 - klo:17:12 »
Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. (1. Moos. 1:27)

Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. (1. Moos. 2:21,22)

Tämän voi lukea niin, että ensin oli ihminen, Jumalan kuvaksi luotu, jossa oli sekä mies että nainen. Sitten ihmisestä irroitettiin nainen ja mies erilleen toistensa puolisoiksi. Miestä ja naista ei luotu erikseen, vaan he ovat lähtöisin samasta Jumalan kaltaisesta olennosta.

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
seksuaalisuus 2
« Vastaus #63 : 17.03.07 - klo:17:17 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Kun nuoremme elävät maailmassa, jossa esim. sadomasokismi on nyt viihdemaailmassa vuorossa oleva asia, jonka hyväksyttävyys ja "kauneus" on opetettava katsojille, niin mitä tekee kristikunta? Ei mitään, se enimmäkseen vaikenee. Osa keksii mitä ihmeellisempiä, monesti "rakkauteen" vetoavia syitä hyväksynnälleen.

Tälläkin foorumilla on esitetty sadomasokismi ihmisen "kasvuna". Kuitenkin Raamatusta asiaa tutkisteluna se on lankeemusta synnin himojen valtaan. Onneksi sille voimalle on väkevämpi vastavoima, Jeesuksen veri ja Pyhän Hengen voima. Niiden julistus vain hieman laihanoloista täällä, vai olenkö väärässä?


Uskon kyllä että olet väärässä, täydellisen väärässä. Vihapuhetta sen sijaan täällä on erittäin vähän. Poikkeuksellisenkin vähän kristillisessä kontekstissa. Aivan uteliaisuudesta kysyn miten pitkälle perinteisyytesi näissä "uskon kysymyksissä" menee - mitä mieltä olet evoluutiosta? Naisten tasa-arvosta? Maailmankaikkeuden iästä? Viime viikolla silmäilin erään amerikkalaisen lahkon sivustoja, jossa kiivaasti puolustettiin geosentrisyyttä. He kai tuomitsevat kaikki ne, jotka uskovat heliösentrisyyteen samoilla sanoilla kuin sinä tämän sivuston, joka ei suostu automaattisesti lyömään seksuaalisia vähemmistöjä. Kaikki muutos on pahasta, kaikki vanhat, perinteiset kannat oikeita, vaikka niitä usein harjoitettiinkin vihan, tietämättömyyden ja aggression hengessä. Toistan edelleen oman kriteerini: hyväksyn kaikki ihmisten rakkauden hengessä tekemät teot ja vastustan kiivaasti kaikkea vihan ja aggression hengessä tapahtuvaa ihmisen toimintaa. Minusta tämä on kovin, kovin ahdas portti kenenkään sisään päästä,  kovin kaita, vaikea tie kulkea.


On mahdollista, että Jeesuksen verestä ja Pyhän Hengen voimasta puhutaan ja kirjoitetaan täällä, mutta minä en ole sitä huomannut. Mitä muuten Jeesuksen veren voima merkitsee sinunkaltaisellesi agnostikolle?

Evoluutioon en usko, vaan uskon luomiseen. Maailmankaikkeuden ikään en ota kantaa, "ikivanha" se joka tapauksessa on.

Naisen tasa-arvoon Jumalan edessa uskon. Itse asiassa meillä Jeesusta seuraavilla miehillä on paras malli tähän, senhän opetti meille homokannanotoistaan paljon haukuttu apostoli Paavali:

"24. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot
vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti
seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan
kautta,
27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei
olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi
pyhä ja nuhteeton.
28. Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia
ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.

29. Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän
ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
30. sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
31. "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön
vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
32. Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
33. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin
itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä
.

Egytissä oli äskettäin laivaonnettomuus. Uutisessa kerrotiin, kuinka miehet pakenivat uppoavasta laivasta kauhun vallassa välittämättä naisen ja lasten kohtalosta. Siinä kulttuurissa on eri asenne naisiin kuin apostoli Paavalilla ja meillä.

Kerronpa senkin, että Raamatun mallin mukaan miehen tulee johtaa seurakuntaa. Sen enempää naispappeuskeskusteluun en tässä ala. Siitä voi halukas avata oman topicin.

Erikoista muuten on, enkä ole muualla sellaista huomannut, että kristillisen foorumin ylläpidossa on agnostikoksi tunnustautuva ihminen. Jeesus kutsuu llwyd Sinuakin yhteyteensä, Hän haluaa antaa syntisi anteeksi ja haluaa antaa Sinulle uuden, nykyistä paljon paremman mission, sellaisen, joka kantaa hedelmää iankaikkisuuteen asti. Jeesus haluaa tulla elämäsi Herraksi!
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
seksuaalisuus 2
« Vastaus #64 : 17.03.07 - klo:17:28 »
Tehdäänpä jokunen vastakymys llwyd'ille:

Uskotko, että Jeesus nousi kuolleista?
Matt. 28.
5. Mutta enkeli puhutteli naisia ja sanoi heille: "Älkää te peljätkö;
sillä minä tiedän teidän etsivän Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu.
6. Ei hän ole täällä, sillä hän on noussut ylös, niinkuin hän sanoi.
Tulkaa, katsokaa paikkaa, jossa hän on maannut.


Uskotko, että Jeesus palaa takaisin?
Joh. 14.
Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä
takaisin ja otan teidät tyköni
, että tekin olisitte siellä, missä
minä olen. 4. Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."

Uskotko, että on olemassa viimeinen tuomio?
Matt. 25:
32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset
toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.

33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
seksuaalisuus 2
« Vastaus #65 : 17.03.07 - klo:17:36 »
Onhan täällä naispappeuskeskustelukin jossain. Matteuksen evankeliumin mukaan seurakunnan johdossa on yksin Jumala. Paavalin kirjeiden ohjeet seurakunnan käytännölliseksi järjestykseksi eivät tätä kumoa. Yksi seurakuntaa kuvaavista vertauksista on kuva sulhasesta ja morsiamesta. Kristityt miehet kuuluvat seurakuntamorsiameen, vain Kristuksella on miehinen rooli.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
seksuaalisuus 2
« Vastaus #66 : 17.03.07 - klo:17:48 »
On se hyvä, että täällä on pitkämielisempiäkin keskustelijoita kuin minä.
Minulle tästä tulee aikalailla sama tunne kuin kiivaimmista vaalitenteistä, kun toimittajat tarttuvat poliitikkojen joka sanaan, kiskovat ne irti alkuperäisestä tarkoituksestaan ja käyttävät parhain keksiminsä keinoin haastateltavaansa vastaan. (Tai tutummin; lukea kuin piru Raamattua.) Tuntuu, että tämäntapaisesti kohtelet nyt foorumin väkeä, moderaattoreita ja ylläpitoa. Herää suorastaan kysymys; mitä C-kortti haet Körttifoorumilta?

(Ja jollen malttaisi miettiä asiaa tarkoitusperiesi kautta, saati pyrkiä muistamaan ajatusta joukkoon rakastamisesta, vaan ainoastaan ilman puolustautumistajua ottaisin tekstin avoimesti vastaan, heräisi kysymys; miksi Körttifoorumi on olemassa, onko yhä haluja sen ylläpitoon ja onko kohtuullista keneltäkään ylläpitovastuuta odottaa, homman pohjatessa kuitenkin pelkästään talkoovoimiin ja vapaaehtoisuuteen.)

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
seksuaalisuus 2
« Vastaus #67 : 17.03.07 - klo:18:02 »
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
On mahdollista, että Jeesuksen verestä ja Pyhän Hengen voimasta puhutaan ja kirjoitetaan täällä, mutta minä en ole sitä huomannut. Mitä muuten Jeesuksen veren voima merkitsee sinunkaltaisellesi agnostikolle?


Niin, voisiko sanoa, että minulle Uuden Testamentin toki puutteellisesti välittämä viesti on kaikki kaikessa. Se tuo meille kurjille syntisille absoluuttisen armon sanoman, sen oikean kotimaamme, jonne tästä maailmasta ikävöimme. En sitten tiedä, minkä lajin agnostismia tämä on, ehkä tiedät paremmin. Itse kutsun sitä herännäis-agnostismiksi, minua tuskin huolittaisiin mihinkään muuhun joukkoon Suomen kirkossa. Mitä tulee noihin esittämiisi kysymyksiin Raamatusta niin vastaan, että luulen, näin yksityisesti, uskovani niihin kohtiin puhtaammin kuin te kirjaimelliset uskojat, joiden usko usein on latistamista, köyhän positivistisen tieteen pinnallista peilikuvaa - vaikka emme edes puhuisi siihen niin usein liittyvästä julmasta, heikkoja rikkovasta vallankäytöstä, uskonkiihkon armottomasta hybriksestä. Ihmisen kielin emme voi puhua näistä asioista, siksi kaikkien uskontojen pyhät tekstit on niin helppo muuttaa vaarallisiksi aseiksi ymmärtämättömien käsissä. Mitäpä sitä sanoisi: tämä ihmisen maailma on satunnainen kylmä paikka, jossa oikeus ei koskaan toteudu lopullisesti - omin voimin, näillä voimin, emme koskaan voi päästä perille.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
seksuaalisuus 2
« Vastaus #68 : 17.03.07 - klo:18:09 »
Toisen otsikon alla puhutaan punaisesta väristä, jota körttiläiset perinteisesti vierastavat. Veren ja Hengen voima ovat kovin punaisia ilmauksia. Eipä taida tuon taisteluviirin seuraajia täältä löytyä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
seksuaalisuus 2
« Vastaus #69 : 17.03.07 - klo:18:49 »
Keskustelua seuratessani on mieleen noussut pari kysymystä, joka haluaisin sinulta, C-kortti, kysyä.

1. Mitä tarkoittavat sanat agnostikko ja agnostismi?

2. Jos ilmoittautuisin halukkaaksi tämän foorumin moderaattorin tehtävään, miten voisin osoittaa pitävästi kristillisen vakaumukseni tai uskoni, eli todistaa, että en ole esim. agnostikko.

3. Olisiko mielestäsi tälle foorumille ja yleensäkin herännäisyydelle eduksi, jos tarjottaisiin banaania (suljettaisiin keskustelusta) homoseksuaaliksi tunnustautuneet, kuten Hölkänen?

Mt

P.S. Kohta kaksi on esimerkki. En todellakaan ole innokas enkä sopiva modeksi korkean ikäni, suuren työtaakkani ja kiivaan luonteeni tähden.
mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
seksuaalisuus 2
« Vastaus #70 : 17.03.07 - klo:20:38 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Keskustelua seuratessani on mieleen noussut pari kysymystä, joka haluaisin sinulta, C-kortti, kysyä.

1. Mitä tarkoittavat sanat agnostikko ja agnostismi?

2. Jos ilmoittautuisin halukkaaksi tämän foorumin moderaattorin tehtävään, miten voisin osoittaa pitävästi kristillisen vakaumukseni tai uskoni, eli todistaa, että en ole esim. agnostikko.

3. Olisiko mielestäsi tälle foorumille ja yleensäkin herännäisyydelle eduksi, jos tarjottaisiin banaania (suljettaisiin keskustelusta) homoseksuaaliksi tunnustautuneet, kuten Hölkänen?

Mt

P.S. Kohta kaksi on esimerkki. En todellakaan ole innokas enkä sopiva modeksi korkean ikäni, suuren työtaakkani ja kiivaan luonteeni tähden.
mt


 Minusta raamatun lauseilla keskustelu on vaarallista. Siinä tulee helposti ajatus, kun minä ja Jumala olemme sitä mieltä.

Kohtaan 3 vastaan, että jos körtit eivät höösää juoppoja ja muita syrjääntyneitä liikkeenä, niin he suhtautuvat myönteisesti, sallivasti ja mukaan kutsuvasti homoseksuaaleihin ja naispappeihin ym. Ilmeisesti kullakin liikkeellä on missionsa. Ei ole vain yhtä tapaa toimia tässä maailmassa Jumalan tahdon mukaisesti.

PS Tuskin olet kuitenkaan MT minua vanhempi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
seksuaalisuus 2
« Vastaus #71 : 17.03.07 - klo:20:41 »
Tämä näkyy menneen nyt vähän turhaksi väittelyksi. Etsitään vaikka välillä yhteisiäkin puolia jostain asiasta. Kumpikaan osapuoli (c-kortti et co. ja llwyd et co.) ei voi todistaa olevansa oikeassa, ja jokaisella on oikeus mielipiteeseensä niin oisko fiksuinta, että pidettäisiin vähän taukoa, ja jos väitellä tekee mieli, niin jostain muusta kuin sadomasokismista. (Itseni piti alkuun etsiä googlella, mitä se sana yleensä meinaa). Jotain arkipäiväisempää voisi olla väliin.

Itse olen jotenkin nyt vain väsynyt kaikkeen väittelyyn liittyvään. Tiedän, että olen itsekin väittelyyn taipuvainen, kun on joissakin asioissa järkkymättömät mielipiteet, mutta nyt vaalien alla oikein odotan huomista, että tämä hullunmylly loppuu, niin ei jaksaisi sitten enää täällä seurata minä-minä tiedän systeemejä. Siinä olen Liisan kanssa samaa mieltä. Tai voishan se olla, että edes muutaman viikon tauko. Jos vielä sitten on kiinnostusta, niin asia voisi olla eri mielenkiintoista seurata, kun ei ole paikallaan junnaavia kantoja.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
seksuaalisuus 2
« Vastaus #72 : 17.03.07 - klo:20:50 »
Joo, tuo Johanneksen ehdotus on erinomainen. Keskustelu on aika pysähtynyttä - en kyllä ole mielestäni kauheasti puhunut mistään tavallisen vapaaehtoisen ja hellän seksuaalisuuden yksittäisestä muodosta. Ne eivät minua kauheasti kiinnosta sinänsä. En ole kiinnostunut vahtimaan rakastavien ihmisten makuuhuoneita ja suhteita. Tuo oheinen lainaus aiemmasta postauksestani on kriteerini kaikelle inhimilliselle toiminnalle, eikä siihen ole mitenkään vastakkaisia kantoja edustavien taholta vastattu. Edelleen väitän, että tämä on hyvin ahdas, moraalinen portti, josta juuri kukaan ei pääse ongelmitta läpi. Eli ei todellakaan erityisen salliva linja mielestäni. Mutta eiköhän juuri tässä kysymyksessä ole kannat tulleet selviksi. Jatketaan vain uusiin kysymyksiin tässä aihepiirissä, jos ajatuksia riittää!

Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Tuosta porttien avaamisesta vielä - se on hyvä metafora. Mille olen siis avaamassa portin: kaikelle ihmisten keskinäiselle toiminnalle joka tapahtuu rakastavuuden, suojelun ja lämmön hengessä. Mille olen sitten jyrkästi sulkemassa portin? Kaikelle ihmisen toiminnalle joka perustuu vihaan, tietämättömyyteen ja aggressioon. Tätä siis pidetään löysänä, peräti epä-raamatullisena oppina: ovet ovat kuulemma aivan sepposen selällään ilman mitään rajoituksia. Mitenkähän on? Näen tämän vaatimuksen kovin kaitana, vaikeana tienä, jolta jokainen ihminen jatkuvasti suistuu pois. Joka ikinen päivä. Konservatiivit kovasti toivovat saarnaa parannuksen teosta - tämän parannuksen haluaisin meidän tekevän, että luopuisimme kaikesta aggressiosta, tietämättömyydestä ja vihasta. Ihmiskunnan historia on ollut veristä väkivallan ja hysteerisen pelon historiaa: erilaisuus on ollut uhka, joka on aina parasta lyödä kyselemättä maan rakoon. Tästä käytännöstä, peri-inhimillisestä refleksistä poikkeavat mielipiteet ovat kaikkina aikoina olleet huutavan ääniä korvessa, kaikki aikakaudet ovat olleet synkkää korpivaellusta kylmässä vääryyden ja mielivallan maailmassa. Tuomion sanoja ihmiskunta kaipaakin. Mutta ehkä sittenkin enemmän armon sanoja. Kummat ovat meille ihmiselle helpompia, kumpia on meidän helpompi lausua? Tätä sopii miettiä kun kaikkien meidän parannuksemme pysyy sitkeästi tekemättömänä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
seksuaalisuus 2
« Vastaus #73 : 17.03.07 - klo:21:05 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Kohtaan 3 vastaan, että jos körtit eivät höösää juoppoja ja muita syrjääntyneitä liikkeenä, niin he suhtautuvat myönteisesti, sallivasti ja mukaan kutsuvasti homoseksuaaleihin ja naispappeihin ym. Ilmeisesti kullakin liikkeellä on missionsa. Ei ole vain yhtä tapaa toimia tässä maailmassa Jumalan tahdon mukaisesti.


Niinpä, mutta tuo pätee myös körttiläisiin liikkeen sisällä. Liikkeen sisällä on monenlaisia ihmisiä, eivätkä kaikki ole suinkaan samaa mieltä kaikesta. Veikkaanpa, että jos herättäjäjuhlilla galluppia pidettäisiin, niin varsinkin vanhemman väestön keskuudessa on osalla hyvinkin erilaisia mielipiteitä kuin kaikkein sallivimman suuntauksen keskuudessa. Mm. mummo-vainajani kävi aikoinaan Portaanpään opiston ja oli seuraihminen loppuun asti, mutta kauhisteli tätä nykymaailman menoa. Esim. naispappeihin suhtautui niin, että parempi hyvä naispappi kuin huono miespappi. Koskaan ei kuitenkaan jättänyt kirkkoon sen vuoksi menemättä ja tykkäsi todella naispapistamme, kuten minäkin.

Ei kait pitäisi ruveta nyt väittelemään, kun juuri sanoin saaneeni siitä tarpeeksi, mutta kun minua väliin tympii sekin, että herännäisyyttä mainostetaan niin ja niin sallivana. Se tuntuu olevan ykkössana. Toki se on sallivampi kuin esim. vanhoillislestadiolaiset, mutta vain sen takia, että korostetaan sitä, että jokainen huolehtikoon omasta uskostaan. Veikkaan, että jos vaikkapa herättäjä-juhlilla galluppia pidettäisiin, niin eivät kaikki suhtaudu sallivasti kaikkeen mahdolliseen. Itse en ainakaan. Tarkoitan siis sitä, että pitäisi muistaa mainita, että liikkeen sisällä on erilaisia ihmisiä, mikä ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki ovat liberaaleja. Ennemminkin niin, että konservatiivi-liberaali -akselia ei ole vaan pointti on jossain muualla, oman ahdingon miettimisessä eikä ihmisten jaottelussa jollekin akselille tai yhteisön moraalisääntöjen luomisessa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
seksuaalisuus 2
« Vastaus #74 : 17.03.07 - klo:21:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Ei kait pitäisi ruveta nyt väittelemään, kun juuri sanoin saaneeni siitä tarpeeksi, mutta kun minua väliin tympii sekin, että herännäisyyttä mainostetaan niin ja niin sallivana. Se tuntuu olevan ykkössana. Toki se on sallivampi kuin esim. vanhoillislestadiolaiset, mutta vain sen takia, että korostetaan sitä, että jokainen huolehtikoon omasta uskostaan. Veikkaan, että jos vaikkapa herättäjä-juhlilla galluppia pidettäisiin, niin eivät kaikki suhtaudu sallivasti kaikkeen mahdolliseen. Itse en ainakaan. Tarkoitan siis sitä, että pitäisi muistaa mainita, että liikkeen sisällä on erilaisia ihmisiä, mikä ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki ovat liberaaleja. Ennemminkin niin, että konservatiivi-liberaali -akselia ei ole vaan pointti on jossain muualla, oman ahdingon miettimisessä eikä ihmisten jaottelussa jollekin akselille tai yhteisön moraalisääntöjen luomisessa.


Hyvin sanottu. Varmaan täällä nettimaailmassa korostuu liberaalimpi linja, mutta muistaa tosiaan pitäisi, että ei tämä ole se ainut.