Kirjoittaja Aihe: Henki  (Luettu 4473 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Henki
« : 15.02.12 - klo:08:08 »


 Henki tekee eläväksi. Henki antaa erottelukykyä. Henki on, muu off.

 Onko (nyky)herännäisyydessä henkeä? :icon_eek: :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33779
Vs: Henki
« Vastaus #1 : 15.02.12 - klo:08:14 »
Että onko ?  Olen vähän siinä luulossa , että liikaakin on. Ainakin on ollut. Körttiläisenä olen hiukan koettanut väistellä, mikä tuntuukin oikealta.
Vaikka onhan ihanaa kohdata Pyhän kosketus. Se kyynelöittää, kostuttaa kuivan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Henki
« Vastaus #2 : 15.02.12 - klo:09:37 »
Olen hengissä  :109:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Henki
« Vastaus #3 : 15.02.12 - klo:09:41 »
Körtit eivät lietso henkeä, vaan antavat Hengen liikkua mielensä mukaan. Niinpä hihkumisten ja kaatuilemisten sijaan huomaa silloin tällöin tuulen hiljaisen huminan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Henki
« Vastaus #4 : 15.02.12 - klo:09:45 »


  En minä kyllä mitään huutoa ja kompurointia edes ajatellut. Henkeä vain.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Henki
« Vastaus #5 : 15.02.12 - klo:10:40 »
Körttiläisten Henki on ujo.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Henki
« Vastaus #6 : 15.02.12 - klo:11:43 »
En minä kyllä mitään huutoa ja kompurointia edes ajatellut. Henkeä vain.

Minä en olekaan keikkumista ja mölinää koskaan osannut pitää kovin hengellisinä. Joillekin ne näkyvät olevan tärkeitä kokemuksia. Suotakoon se heille, mutta minä koen Hengen läheisyyden ujoissa leyhähdyksissä.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Henki
« Vastaus #7 : 15.02.12 - klo:16:01 »



Tulkitaankohan täällä nyt tahallisesti väärin, vai onko kyse ymmärtämättömyydestä tahi tietämättömmydestä. Moni kirjoittaja tuossa yllä on mielestäni tulkinnut hengen ja sen mahdolliset liikahdukset ja vaikutukset kovin kapea-alaisesti.

 Mitä oikea ujous tahi keskusteluun esille otettu ujous tähän kuuluu? :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Henki
« Vastaus #8 : 15.02.12 - klo:16:17 »
Herännäisyyden henki on mielestäni riippuvainen Hengestä. Käsittääkseni henki on enimmäkseen sellainen, että ei hoputeta Henkeä, vaan odotellaan kaikessa rauhassa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Henki
« Vastaus #9 : 15.02.12 - klo:16:33 »
Mitä kovempi huuto, sen väkevämpi henki! :109:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Henki
« Vastaus #10 : 15.02.12 - klo:16:48 »
Onko (nyky)herännäisyydessä henkeä? :icon_eek: :kahvi:

En tiedä, mutta eikös se ole niin, että Pyhä Henki vaikuttaa Sanassa ja Sakramenteissa eli armonvälineissä. Missä armonvälineet on käytössä, siellä Pyhä Henki puhaltaa niinkuin tahtoo.

Ei minusta voida tätä pohjaa vasten sanoa että onko jossain Henkeä vai eikö ole. Ei ihminen sitä voi tietää eikä pitää asiasta esitelmiä. Näyttää kuitenkin Raamatun perusteella siltä että Pyhä Henki sitoutuu armonvälineisiin eli siellä missä saarnataan ja kastetaan, sopii ainakin olettaa myös Hengen toimivan.

Eli: jos nykykörttiläisyydessä on armonvälineet käytössä, on sopivaa ajatella että siellä on myös Henkeä.


Sellaiset pohdinnat että onko jossain liikkeessä tai ihmisessä tai asiassa/opissa henkeä, menevät minusta vähän harhaan koska siinä on pohjalla joku ajatus siitä että Pyhä Henki on jonkinlainen ilmassa tahi etterissä vaeltava arvaamaton henkioento joka hyökkää yllättäen jonkun päälle ja ottaa valtaansa ja sitten alkaa itkeminen. Mutta ymmärtääkseni Pyhä Henki ei ole siellä eikä täällä vaan vaikuttaa armonvälineissä ja toimii niinkuin tahtoo.

Jos joku on kiinnostunut Raamatusta tai kirkossa käymisestä ja uskoo tai tahtoo uskoa Jeesukseen niin helpostikin Pyhällä Hengellä on asian kanssa jotain tekemistä. Näin uskaltaisi varovaisesti olettaa.


Sen sijaan ihmiset jotka ovat "juttelevinaan" Hengen kanssa ja sanovat että "Henki sanoi minulle sitä ja tätä"; -ovat mielestäni jonkunlaisen hoidon tai jalattakaisinmaahan-kurssin tarpeessa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Henki
« Vastaus #11 : 15.02.12 - klo:19:00 »
Saatana käyttää myös niitä voimakkaita tunteita, mielenliikutuksia ja mölinää. Ne ovat luonnollisia asioita ei hengellisiä. Pyhä Henki kirkastaa Kristusta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Henki
« Vastaus #12 : 16.02.12 - klo:06:23 »
Saatana käyttää myös niitä voimakkaita tunteita, mielenliikutuksia ja mölinää. Ne ovat luonnollisia asioita ei hengellisiä. Pyhä Henki kirkastaa Kristusta.

Toi on varmasti ihan totta, mutta kun Markuksen evankeliumin 16 lukuun on kirjoitettu, että nämä merkit seuraa niitä jotka uskovat. Puhuvat uusilla kielillä, käsinnostavat käärmeitä ja ajavat ulos riiaajia ja parantavat sairaita, niin en usko sen ollen tarkoitettu olevan vain siihen aikaan sovellettavaksi.
 :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Henki
« Vastaus #13 : 16.02.12 - klo:09:19 »
Eikös tuo puhalla missä tahtoo, sen huminan kuulee muttei tiedä mistä se tulee tai minne se menee.  Eräs tuttu kysyi aika osuvasti, viisaammin kuin olisin osannut vastata, siinä kysymyksessä kun oli koko vastaus:  Ei suinkaan ihminen voi käskeä Pyhää Henkeä?  Hän viittasi kaikenlaisiin hurmoskarismaattisiin liikkeisiin joissa saatetaan sanoa:  Minä käsken Pyhää Henkeä parantamaan sinut:.... NYT!

Siinä on jokin haksahdus meneillään  :-\  ehdottomasti.  (Anteeksi jälleen, en tunnu oppivan sen Raamatun nettihaun käyttöä.  Kun pitäisi yhtäkkiä olla monta sivua auki ja kaikkea.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Henki
« Vastaus #14 : 16.02.12 - klo:10:02 »
Toi on varmasti ihan totta, mutta kun Markuksen evankeliumin 16 lukuun on kirjoitettu, että nämä merkit seuraa niitä jotka uskovat. Puhuvat uusilla kielillä, käsinnostavat käärmeitä ja ajavat ulos riiaajia ja parantavat sairaita, niin en usko sen ollen tarkoitettu olevan vain siihen aikaan sovellettavaksi.
 :-\

Minä en tarvitse noista mitään muuta kuin että joku uskova osaisi puhua minulle ymmärrettävästi, so. minun kielelläni, joka ehkä on luettavissa uudeksi kieleksi. Käärmeistä ei liiemmin ole vaivaa, sairauksia varten on lääkärit ja pikkuvaivat nyt kestää, omilla riivaajilla ehkä tarkoituksensa. Mutta puhukaapas uusilla kielillä vaikka tuolla Seuratuvan kaanaankieli-ketjussa!
« Viimeksi muokattu: 16.02.12 - klo:10:05 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.