Kirjoittaja Aihe: -pylväspyhimyskö-  (Luettu 22074 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mahjong

  • Vieras
-pylväspyhimyskö-
« : 09.07.08 - klo:15:16 »
Lainaus
Vaikeaa ymmärtää tällaista henkilöiden palvontaa. Oppi-isänsä on kullakin, mutta eikös olisi tärkeätä erottaa ajatus sen esittäjästä ja tarkastella ajatusta sellaisenaan.

En ole palvonut enkä palvo ketään. Enhän tunne Aku Rätyä oikeastaan kuin parin kirjan välityksellä. Aku on ollut saarnaaja ja hyvä sielunhoitaja. Papit hoitavat ns. sakramenttejä: Kaste ja Ehtoollinen, kuuluuko niihin Sanakin. Ovat myös sielunhoitajia, kastavat, vihkivät, suorittavat ruumiinsiunauksia. En tässä katso "mollanneeni" ketään. Erota sinä Salis ajatukset ja esittäjät toisistaan ja tarkastele niitä, itse en taida osata.

Kaikki kunnia teologeille, jotka osaavat kirjoittaa viisaita hengellisiä teoksia. Olen kai niin tyhmä, etten niitä kaikkia ymmärrä. Tämä on vain minun selitykseni asiasta. Minulle näkyy pitävän vääntää jotkut teologiset käsitykset rautalangasta, vai miten se sanonta kuuluu. Samaa Kristusta molemmat, niin teologit kuin maallikotkin julistavat.

Pitäisi taas päästä lapsen tossuihin, en oo hyvä näissä teologisissa kysymyksissä... :wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: -pylväspyhimyskö-
« Vastaus #1 : 09.07.08 - klo:17:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Erota sinä Salis ajatukset ja esittäjät toisistaan ja tarkastele niitä, itse en taida osata.


Idea ajatuksen ja sen esittäjän erottamisesta toisistaan ei ole
minulta vaan paljon viisaammalta ihmiseltä. Ihmisillä on taipumusta
kannattaa ajatuksia, jos tietyt henkilöt niitä esittävät. Tästä ei välttämättä seuraa, että näiden henkilöiden ajatukset ovat hyviä. Tämä takia ihmisten heittämiä ideoita ei saisi arvioida esimerkiksi ihmisen aseman mukaisesti.

Lainaus
Minulle näkyy pitävän vääntää jotkut teologiset käsitykset rautalangasta, vai miten se sanonta kuuluu. Samaa Kristusta molemmat, niin teologit kuin maallikotkin julistavat.


Teologia on teologiaa varten, uskon taas lapsenuskoisia varten. Eivät ne papitkaan piittaa teologiasta vaikka koulutuksen siihen ovat saaneet.

Lainaus
Pitäisi taas päästä lapsen tossuihin, en oo hyvä näissä teologisissa kysymyksissä... :wink:


No sinäpä sen sanoit. :wink:
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #2 : 09.07.08 - klo:22:53 »
Lainaus
Kaikki kunnia teologeille, jotka osaavat kirjoittaa viisaita hengellisiä teoksia. Olen kai niin tyhmä, etten niitä kaikkia ymmärrä. Tämä on vain minun selitykseni asiasta. Minulle näkyy pitävän vääntää jotkut teologiset käsitykset rautalangasta, vai miten se sanonta kuuluu. Samaa Kristusta molemmat, niin teologit kuin maallikotkin julistavat


Monesti lukiessa huomaa, että kaikkea ei ymmärrä. Ei Lutherkaan ymmärtänyt edes kaikkea Raamatusta.  Kuitenkin aika  ja ajattelu avaa  tekstiä tarpeen mukaan.

Itseään tyhmänä pitäminen on  jonkin verran negatiivinen asia, ellei se johda  ponnistuksiin ymmärryksen kehittämisessä.

Teologien kirjat ovat usein  vaikeita ymmärtää ja vaativat ajattelua usein pitkiä aikoja.  
Jos havaitsee niiden olevan oikeassa, niin silloinhan on ajattelu  antanut tuloksia.

Ei kaikki teologienkaan kirjat ole täysin Raamatun kanssa yhtä pitäviä.
Useita kirjoja, jotka kirjoitettiin samaan aikaan, kuin evankeliumit, hyljättiin epäluotettavina.
 Samaa voi tapahtua vieläkin teologisten kirjoitusten kanssa.

On ehdottomasti  viisasta tutustua perusteellisesti  Kristuksen oppiin.
Markuksen evankeliumin lukeminen  läpi vie vain  1 tunti  ja 25 minuuttia.

Eräs tuntemani lääkäri sanoi lukevansa UTn läpi joka viikko.  Jotain uutta avautuu jokainen kerta.
Lääkäri kohtaa kuolevia jokainen päivä. Siksi on usein oikeat sanat paikallaan viimeisenä tervehdyksenä.

m

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #3 : 10.07.08 - klo:10:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Idea ajatuksen ja sen esittäjän erottamisesta toisistaan ei ole
minulta vaan paljon viisaammalta ihmiseltä. Ihmisillä on taipumusta
kannattaa ajatuksia, jos tietyt henkilöt niitä esittävät. Tästä ei välttämättä seuraa, että näiden henkilöiden ajatukset ovat hyviä. Tämä takia ihmisten heittämiä ideoita ei saisi arvioida esimerkiksi ihmisen aseman mukaisesti.


Lainaus käyttäjältä: "Munkki-1"
Monesti lukiessa huomaa, että kaikkea ei ymmärrä. Ei Lutherkaan ymmärtänyt edes kaikkea Raamatusta. Kuitenkin aika ja ajattelu avaa tekstiä tarpeen mukaan.


Karjalainen sanoi joskus, että mitä kirkkaammat valot, sitä syvemmät varjot, puhuessaan Lutherin ajatuksista juutalaisista. Luther oli antisemitisti. Hänen ajatuksiaan ei voi edes kirveellä pakottaen hyväksyä. Silti me kutsumme kirkkoamme evankelis-luterilaiseksi kirkoksi.

Ei kai Rätykään voinut oikeassa olla. Ainakaan kaikessa. Sen enempää kuin kukaan muukaan meistä. Liian usein vain jäädään noihin henkilökultteihin kiinni. johtuuko sitten omasta huonoudesta vai mistä? Ruotsalaisen kohdalla sama asia. Hänen oppejaan ei hirvittävästi arvostella.

Lainaus käyttäjältä: "Munkki-1"

Itseään tyhmänä pitäminen on jonkin verran negatiivinen asia, ellei se johda ponnistuksiin ymmärryksen kehittämisessä.


Tuo on kyllä aika hyvin ajateltu. Toisaalta, tarkoittaako tämä maallista viisautta? Taivaan tiellä ei edes ponnisteluilla tulla tämän valmiimmiksi. Ei ainakaan omilla kehitysyrityksillä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

munkki-1

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #4 : 10.07.08 - klo:12:34 »

Minä vaivainenolen mato matkamies maan,
monet kuljen mä vaikeat retket.
Isänmaatani outona etsin mä vaan.....


Muistan itse, miten puolustin omaa tupakanpolttoani, joka kuitenkin oli pahe.
 Olen puolustanut TVn katselua sanomalla, että täytyyhän ihmisen tietää uutisista ja kulttuuristakin jotakin,
vaikka  kyseinen laite vie kaiken vapaa-ajan ja  hyvät asiat jäävät vain aikeiksi.
 
 Olisiko rakkauden  omaksuminen  henkilökohtaiseksi elämänohjeeksi  jonkinlaista  hengellistä ymmärryksen kasvun alkua?  

Olisiko  oikeaa  ymmärtää nykyinen  kelvottomuus  Jumalan sanan edessä ja tehdä sille jotakin.  
Olenko kuin  veneessä joka on täynnä vettä ja sanoisin.  
Minä ja perheeni ei voi mitään tehdä.  
Me hukumme kuitenkin.  
 Onko ymmärryksen puutetta?

Ymmärtämistä on jo se,
että etsii apua, sieltä, mistä oikeaa apua saa.
Sana  opettaa: Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan.

Oikeaa ymmärrystä on myöskin  tehdä se, mikä on tehtävissä.
 Ellei kirkossa käynti riitä, niin  10 minuuttia UTa ja rukousta  jokainen päivä, on hyvä  tapa alkaa.  

Uskovaisuus alkaa sisältäpäin.  
Hengellinen ymmärrys voi alkaa  evankeliumia kuulemalla. Usko tulee kuulemisesta, vai miten?

Ennen pitkää tietää oma hevonenkin, että  ajajan sisällä on tapahtunut radikaalinen muutos.  
 Ehkä  rakkaus , ilö , rauha ja itsensä hillitseminen tulee näkyväksi.
   Näinhän se viisauden oppikirja  valistaa.
Katso tarkemmin: " Hengen hedelmät"

m

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #5 : 10.07.08 - klo:16:27 »
Lukekaapa Kauko Pirisen "Seitsenpäinen Luther". :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Mahjong

  • Vieras
-hopoti, hopoti-
« Vastaus #6 : 11.07.08 - klo:01:41 »
Lainaus
Ellei kirkossa käynti riitä, niin 10 minuuttia UTa ja rukousta jokainen päivä, on hyvä tapa alkaa.

Menkäämme kirkkoon!...Evankeliumit luvun alle...ja meidän puolestamme on luvattu rukoilla kaiken aikaa, jos emme itse jaksa...

SV 314

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: -Sanan kuuloon-
« Vastaus #7 : 11.07.08 - klo:08:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Lainaus
Ellei kirkossa käynti riitä, niin 10 minuuttia UTa ja rukousta jokainen päivä, on hyvä tapa alkaa

Menkäämme kirkkoon! ....   Evankeliumit luvun alle ...  ja meidän puolestamme on luvattu rukoilla kaiken aikaa, jos emme itse jaksa...

SV 314


Monet ihmiset lukevat Raamattua ja käyvät kirkoissa, muttei sitä tarvitse julistaa, koska nämä teot eivät ole uskon osoituksia. Usko ei lisäänny kirkossa käynnistä eikä Raamatun luvusta. Ulkoiset puitteet eivät ole tärkeitä vaan sisäinen elämä ja hyvät teot.
Acta, non verba.

Mahjong

  • Vieras
-hopoti, hopoti-
« Vastaus #8 : 11.07.08 - klo:09:16 »
...Niinpä...
Lainaus
Taivaan tiellä ei edes ponnisteluilla tulla tämän valmiimmiksi

En "julista" vähään aikaan. Lähen siskoplikan kaa mato-ongelle, eihän se poloinen yksin...ei tätä pitänyt kaikille ilmoittaa, mutta... :wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: -hopoti, hopoti-
« Vastaus #9 : 11.07.08 - klo:14:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Niinpä....
Lainaus
Taivaan tiellä ei edes ponnisteluilla tulla tämän valmiimmiksi


En "julista" vähään aikaan. Lähen siskoplikan kaa mato-ongelle; eihän se poloinen yksin....ei tätä pitänyt kaikille ilmoittaa, mutta.... :wink:


Kalaonnea! Nyt on sellainen ilma, että tuskin kalaa löytyy muuta, kun verkon kanssa odotellessa,  mutta jos siellä olis parempi.
Acta, non verba.

Mahjong

  • Vieras
-jep-
« Vastaus #10 : 11.07.08 - klo:14:45 »
Lainaus
Jokseenkin paljon kaloja saimme katiskasta ja onkien... emme harrasta verkkokalastusta... Poikkesin varsinaisesta aiheesta.... sorry...
:wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: -jep-
« Vastaus #11 : 11.07.08 - klo:15:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Jokseenkin paljon kaloja saimme katiskasta ja onkien... emme harrasta verkkokalastusta... Poikkesin varsinaisesta aiheesta.... sorry...  :wink:



Jep. On kahdenlaisia kalastajia, joista Uusi Testamentti kertoo.  :wink:
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #12 : 16.07.08 - klo:00:55 »
SALIS: 11/9
Lainaus
Monet ihmiset lukevat Raamattua ja käyvät kirkoissa, muttei sitä tarvitse julistaa, koska nämä teot eivät ole uskon osoituksia.


Minä  uskon ateistien tuntevan paremmin Raamattua, kuin moni ns kirkkovieras.
Olisiko  aihtta   tuntea  ainakin  UT niin hyvin, ettei  sotkeudu  käsitteissä.

En tiedä mitä tarkoitat  uskontekojen julistamisella?

Jeesus käski tehdä kaikki kansat Hänen  opetuslapsikseen.  Liekö kaikkien tarvitsee saarnata tai  julistaa muuten, mutta vaikeaa on  tulla
kristityksi, jos kaikki vain vaikenee.


SALIS:
Lainaus
Usko ei lisäänny kirkossa käynnistä eikä Raamatun luvusta.


 Kerropa  miten se usko lisääntyy.=

Mielestäni  Usko tulee kuulemisesta enkeliumia, jota kirkossa vielä minun nuoruudessani saarnattiin.
Nykyisin  saarnat ovat vähäisiä, noin 6-12 minuuttia, josta puolet on saarnantäytettä.

Jos evankeliumia ei saarnata, niin  silloin on  sitä luettava. Siihen voi  UTn lukeminen olla avuksi.

SALIS:
Lainaus
Ulkoiset puitteet eivät ole tärkeitä vaan sisäinen elämä ja hyvät teot.


Sisäinen elämä.  Siteeraan Jeeusta: " Ihminen ei eä ainoastaan  leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee:"
__kuulijana oli  itse  paholainen.

Viittaat hyviin töihin: Mitä töitä tarkoitt, joilla on merkitystä.

Jeesus sanoi; "Hedelmistä puu tunnetaan"    Jos ihminen  on saanut armon tulla uudeksi luomukseksi, niin  onhn  se mahdollista, että ihminen tekee  tekoja ja puhuu  sillä tavalla, kuin sisäinen olemus edellyttää.
Katso tarkemmin  
2 Kor 5)17  " Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."


.
.
m

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #13 : 16.07.08 - klo:11:06 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"

Jos evankeliumia ei saarnata, niin  silloin on  sitä luettava. Siihen voi  UTn lukeminen olla avuksi.

SALIS:
Lainaus
Ulkoiset puitteet eivät ole tärkeitä vaan sisäinen elämä ja hyvät teot.


Sisäinen elämä.  Siteeraan Jeeusta: " Ihminen ei eä ainoastaan  leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee:"
__kuulijana oli  itse  paholainen.

Viittaat hyviin töihin: Mitä töitä tarkoitt, joilla on merkitystä.

Jeesus sanoi; "Hedelmistä puu tunnetaan"    Jos ihminen  on saanut armon tulla uudeksi luomukseksi, niin  onhn  se mahdollista, että ihminen tekee  tekoja ja puhuu  sillä tavalla, kuin sisäinen olemus edellyttää.
Katso tarkemmin  
2 Kor 5)17  " Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
m


Jeesus sanoo Matteuksen mukaan myös: Sinä sokea fariseus, puhdista malja ensin sisäpuolelta, muutoin sitä ei saa ulkopuoleltakaan puhtaaksi.

Ei usko kasva ulkoisista tekijöistä, eivätkä ihmisen teot ole uskon mittari. Eräs körtti ajattelija kirjoitti pari vuotta sitten "Publikaanin rukousasennosta". Syntinen mies oli vanhurskaampi kuin omavanhurskas fariseus, joka uskoi olevansa publikaania parempi.

Kuka on uusi ihminen? Julistaako tämä uusi ihminen kääntymystään ja voittoaa vanhasta aatamista? Eikö Jumala synnytä uskon omalla ajallaan?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: -tämän viestin voi poistaa-
« Vastaus #14 : 17.07.08 - klo:07:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Samalla kysyn, onko tästä kirkolliskokouksen 12.11.1999 hyväksymästä Katekismuksesta poistettu omatunto-aihe? Hakemistossa mainitaan sen olevan kolmessa kohdassa, s.34, s.36 ja s.41, mutta en löytänyt.

Vanhassa katekismuksessa mainittiin, että Jumala puhuu meille myös omassatunnossa. Joku jossakin taisi väittää omantunnon olevan kasvatuksen yms. tulos.

Erillisenä sanana se kyllä esiintyy noissa sanahakemiston mainitsemissa kohdissa, ainakin nettiversiossa.

34: Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus. (1. Piet. 3:21)

36: Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä. Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava. (Hepr. 10:22–23)

41: Papille tai toiselle kristitylle voimme ripittäytyä, kun omatunto vaivaa eikä anna rauhaa. --- Jumala pyyhkii Kristuksen tähden kaikki syntimme pois. Hänen ehdoton armahduksensa tekee meidät vapaiksi ja antaa meille hyvän omantunnon.

Omatunto-käsitettä on selvitetty tiiviisti myös Aamenesta öylättiin -sanastossa:
http://www.evl.fi/sanasto/selitysO.htm#OMATUNTO

Läheisesti omatunto-kysymykseen liittyy kristillistä etiikkaa käsittelevä Kansalaisvastuun katekismus. Linkki kirjan pdf-versioon.

Mt