Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 16  (Luettu 29873 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #75 : 18.05.13 - klo:17:01 »
                          Helluntaipäivä



Kuva kopioitu kirkkovuosikalenterista

Ensimmäinen lukukappale

Hes. 36: 24-28

Näin sanoo Herra Jumala:
    "Minä otan teidät vieraiden kansojen keskeltä, minä kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne. Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä. Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. Minä annan henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan. Te saatte asua maassa, jonka minä olen isillenne antanut, te olette minun kansani ja minä olen teidän Jumalanne."

Toinen lukukappale

Ap.t. 2: 1-13

Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä, mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
    Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on. Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään. He kysyivät ihmeissään: "Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä? Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta, Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta, toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia - ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
    He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: "Mitä tämä oikein on?" Mutta jotkut pilkkasivat: "He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä."

Evankeliumi

Joh. 14: 23-29

Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
    "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani - mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
    Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.
    Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta tulen taas teidän luoksenne. Jos rakastaisitte minua, te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi. Olen puhunut tästä jo nyt, jotta te uskoisitte, kun se tapahtuu."
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #76 : 18.05.13 - klo:18:35 »
Ps. 98:4
   
Kohottakaa riemuhuuto Herralle, kaikki maa, iloitkaa ja riemuitkaa ja veisatkaa kiitosta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #77 : 19.05.13 - klo:10:28 »
   
   Lukuprojektissani olen kohdassa "... Herra sanoi Moosekselle: "Jos joku menettelee väärin ja Herraa loukaten valheellisesti väittää, ettei ole saanut säilytettäväkseen tai hoidettavakseen toiselle kuuluvaa omaisuutta, tai jos hän on ottanut toiselta omaisuutta ryöstämällä tai kiristämällä tai jos hän totuuden vastaisesti kieltää löytäneensä kadonnutta omaisuutta tai väärin vannomalla vakuuttaa syyttömyyttään tällaisiin rikoksiin, hän on tehnyt synnin ja joutunut syynalaiseksi ..." (3. Moos. 5:20-22)
   

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #78 : 19.05.13 - klo:14:23 »
apt. 1 : 8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka"

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #79 : 20.05.13 - klo:19:02 »
Joh. 21:

1 Sen jälkeen Jeesus taas ilmestyi opetuslapsilleen Tiberiaan järven rannalla; ja hän ilmestyi näin:
2 Simon Pietari ja Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, ja Natanael, joka oli Galilean Kaanasta, ja Sebedeuksen pojat sekä kaksi muuta hänen opetuslapsistaan olivat yhdessä.
3 Simon Pietari sanoi heille: "Minä menen kalaan". He sanoivat hänelle: "Me lähdemme myös sinun kanssasi". Niin he lähtivät ja astuivat venheeseen; mutta eivät sinä yönä saaneet mitään.
4 Ja kun jo oli aamu, seisoi Jeesus rannalla. Opetuslapset eivät kuitenkaan tienneet, että se oli Jeesus.
5 Niin Jeesus sanoi heille: "Lapset, onko teillä mitään syötävää?" He vastasivat hänelle: "Ei ole".
6 Hän sanoi heille: "Heittäkää verkko oikealle puolelle venhettä, niin saatte". He heittivät verkon, mutta eivät jaksaneet vetää sitä ylös kalojen paljouden tähden.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #80 : 20.05.13 - klo:20:02 »
Jeesus vaikutti juuri Tiberias-järven ympäristössä eniten elinajastaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #81 : 21.05.13 - klo:19:53 »
Joh. 15:

1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.
7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
8 Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #82 : 21.05.13 - klo:20:05 »
Tuttua tekstiä, olen varmaankin lukenut niin monta kertaa.
Mutta nyt, jostain syystä, tämä ei minun kohdallani oikein elä, koen että "en yllä" tähän...pelottaa...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #83 : 21.05.13 - klo:20:32 »
Koen aika usein samoin kun raamatunlauseet ikäänkuin tulevat ihmiseltä. Jos ne irroitetaan suuremmasta yhteydestään eivätkä ole esim. kirkkokalenterin esipuheen jälkeisiä päivän tekstejä, niillä on sellainen vaikutus että joku ihminen on yläviistossa neuvoineen.
On aivan eri asia lukea samat jakeet Raamatusta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #84 : 21.05.13 - klo:20:59 »
Ehkä selitin omalta osaltani vähän huonosti miten koin tuon tekstin.
En ollenkaan ajatellut sitä onko teksti nyt raamattu-kirjassa, mikä toki vaikutta juhlavammalta, vai onko
tässä netissä...olen viime kuukausina aika paljon lukenutkin raamattua netistä (näen paremmin).

Tuo teksti vaan...koen "ei elä", pikemmin tuomitsee...olen itse kai pahasti metsässä...tai jotain...
esim. tuo jae 2...jokainen oksa joka ei kanna hedelmää...hakataan pois....ne puhdistetaan mitkä
kantavat hedelmää, että kantaisivat hedelmää paremmin.
Miten ne jotka eivät kanna lainkaan hedelmää...kuten itseni koen tällä hetkellä...haluaisin kyllä  :'( :eusa_pray:

Benkku

  • Vieras
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #85 : 22.05.13 - klo:09:00 »
Koen aika usein samoin kun raamatunlauseet ikäänkuin tulevat ihmiseltä. Jos ne irroitetaan suuremmasta yhteydestään eivätkä ole esim. kirkkokalenterin esipuheen jälkeisiä päivän tekstejä, niillä on sellainen vaikutus että joku ihminen on yläviistossa neuvoineen.
On aivan eri asia lukea samat jakeet Raamatusta.
Aivan, mutta ihmisillä on vapaus käsitellä asioita pelastustiellä eri tavalla.
Hän kyllä valistaa meitä jokaista "liikennesäännöissä", ennemmin tai myöhemmin.
Joten enpä ole huolissani oli ihminen sitten yläviistossa tai alaviistossa.
Tietysti joskus tulee tuotua omia näkemyksiä, ehkä liiankin voimakkaasti esiin. Siinäkin on minulla kasvun paikka ihmisenä.
Joten kertaanpa tänäänkin "liikennesääntöjä", niin ei tule ajettua punaisia päin. 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #86 : 22.05.13 - klo:09:35 »
Nämä tunnot mitä ilmaisin johtunevat samoista kokemuksista joita olemme Jampen kanssa läpikäyneet.
Minulle ei myöskään sovi sellainen hengellinen musiikki joka kuorruttaa uskon asiat kuin kermavaahdolla. Ne turruttavat väärään luuloon. Reilua rukiista virttä kuuntelen ja veisaan mielelläni muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ne veisattiin puhki viidesläisissä.

Sanoin taas  o m a n (pitääkö korostaa henkilökohtaisen) mielipiteeni. Täällä on paras tehdä niin.

Meillä on oma tie jokaisella. Olen täysin samaa mieltä kanssasi Benkku.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #87 : 22.05.13 - klo:10:52 »
Ymmärrän samoin, omalla tiellä kukin taapertaa. Ei meitä rontissa pelasteta, siis uskovaisten joukkona.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #88 : 22.05.13 - klo:15:19 »
Jatkan pohdiskeluani...
Tuo raamatunkohta Joh 15 mikä täällä on esillä.
Tuskailin eilen tuon jakeen 2 kanssa ja siinä miten koen etten tuota hedelmää.
Nyt katsoin tuota jaetta 3: Te olette jo puhtaat sen sanan tähden minkä minä olen teille puhunut.
Voidaanko tämä "olla puhdas" tulkita niin että olemme armosta pelastetut, uskon sisältö.
Eilen luin Juhanin pitkää kirjoitusta siitä mitä usko tarkoittaa. Se on kokonaan Jumalalta tulevaa,
kuten myös tämä jae 3. Siinä ihmisen osuutta ei ole.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 16
« Vastaus #89 : 22.05.13 - klo:17:30 »
Joh. 15:

11 Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.
22 Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat.
23 Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni.
24 Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni.
25 Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'.