Kirjoittaja Aihe: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?  (Luettu 19507 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« : 21.05.05 - klo:14:53 »
Niin... Kuka mielestäsi voi mennä ehtoolliselle? Pitäisikö srk:n työntekijän estää sellaisen pääsemistä ehtoolliselle, joka ei mielestäsi saisi mennä ehtoolliselle?

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #1 : 21.05.05 - klo:23:29 »
Ei minun mielestäni ole (edes) seurakunnan työntekijän asia kieltää ehtoolliselle osallistuminen keneltäkään. Kelvoton juuri tarvitsee armoa, epäilevä saattaa hämmästyä, toisen kirkkokunnan jäsen kokea olevansa omiensa joukossa. Mielestäni se, mitä ehtoolliselle osallistumisesta kirjoitetaan, on tarkoitettu ennen kaikkea ihmisen oman harkinnan perustaksi. (Myös) Siksi ihmisellä on edes jotenkin toimiva omatunto, ettei hän nauttisi ehtoollista omaksi kadotuksekseen. Muista syistä rajoittaminen on järjestyksellä kikkailua (vrt. Kauhanen naispappeus-ketjussa).

Käytännössä seurakuntalaisten erotteleminen olisi hankalaa.

Toinen asia on se, miten ihmiset saadaan pohtimaan sitä, mikä on ehtoollisen tarkoitus ja sitä, voivatko he mielestään vastaanottaa ehtoollisen.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #2 : 22.05.05 - klo:10:05 »
Mistäs mää sitte viikottaisen aterian saan. :(

Eimut forreal näin mun näkökulmasta mikään ei tee kirkkoa naurettavammaksi kuin nämä 'kuka saa tehdä mitä' -tappelut (pappeus ja tämä ja whatnot). Mut eihän se multa oo pois, kunhan ei joutuisi kirkolle antamaan ropojaan mitään kautta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #3 : 22.05.05 - klo:17:58 »
Tuli mieleen se laulu jossa pappi saarnaa lähimmäisenrakkaudesta ja kirkkoon tulee joku juopporenttu joka heitetään ulos ja pappi jatkaa lähimmäisenrakkaudesta saarnaamista. Miksi joltakin pitäisi ehtoollinen kieltää?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #4 : 22.05.05 - klo:19:31 »
Itse lähtisin siitä, että tietty kunnioitus pitäisi silti olla, ja ymmärtää itse milloin on sopivaa/sopimatonta saapua ehtoolliselle. Ylipäätään juopuneena kirkkoon saapuminen ei minusta ole mitenkään järin fiksua. Kuitenkin, jos joku katsoo parhaaksi saapua ehtoolliselle tai kirkkoon päihtyneenä, niin ei oikein poistaminenkaan onnistu...

Kauhanen T

  • Vieras
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #5 : 22.05.05 - klo:22:36 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Mielestäni se, mitä ehtoolliselle osallistumisesta kirjoitetaan, on tarkoitettu ennen kaikkea ihmisen oman harkinnan perustaksi. (Myös) Siksi ihmisellä on edes jotenkin toimiva omatunto, ettei hän nauttisi ehtoollista omaksi kadotuksekseen. Muista syistä rajoittaminen on järjestyksellä kikkailua


Täsmälleen! Vain yksi, yleinen ja kaikkia koskeva kelpoisuusehto on: pitää olla syntinen! Ikä, konfirmaatio, kirkkokuntien jäsenyydet, huppeli, omat tuntemiset, salaiset tai julkiset rötökset, kaikki nämä ovat tosiaan vain järjestykseen kuuluvia asioita. Niistä piitatkoon kuka piittaa.

Kauhanen T

  • Vieras
Pohdinnoista
« Vastaus #6 : 22.05.05 - klo:23:13 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
mikään ei tee kirkkoa naurettavammaksi kuin nämä 'kuka saa tehdä mitä' -tappelut (pappeus ja tämä ja whatnot).


Minun silmissäni mahdollisuus ja - ainakin vielä toistaiseksi - lupa pohtia ja kysellä on lisännyt kirkon uskottavuutta. Minulle nämä asiat eivät ole selviä, siksi pidän tarpeellisena näitäkin keskusteluja. Ehkä tässä ei perimmältään tapella siitä, että "mitä sinä saat tehdä" vaan esitetään mielipiteitä siitä, "mitä minun olisi hyvä tehdä tai jättää tekemättä tai ajatella asioista".

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #7 : 23.05.05 - klo:00:17 »
Onkos lupa saatu silleen jotenkin hiljattain kirkon piiriin? Eikös oo aika normaalia tavallisten kuolevaisten joukossa, että pohditaan ja kysellään.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #8 : 23.05.05 - klo:00:23 »
Niinjoo, pitää vielä lisätä, että jos on niin kyllähän se kummasti lisää uskottavuutta, kun asioita pohditaan ja kysellään, että tässä suhteessa olet kyllä ihan oikeassa.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #9 : 23.05.05 - klo:08:59 »
Tämä kysymys nousee turhan usein esiin eräiden luterilaisten ryhmien toimesta. Ehtoollisen avoimuus on minulle tärkeä, koska sen ansiosta palasin luterilaiseen kirkkoon. (Minun tausta on vapaakirkollinen.) Itse näen ehtoollisen olevan paikka, jossa Kristus on konkreettisesti läsnä ja kohtaa epäilevää, syntistä, harhaoppista, luopiota, petturia, äkkipikaista, valehtelijaa ja niin edelleen koko rakkaudellaan. Jumala ei toimi ehtoollisessa ihmisten uskon takia, vaan Poikansa Herramme Jeesuksen Kristuksen takia.

Ehtoolliselta sulkemisen näen sellaisena, että siinä rajataan Jumalan toiminta. Kuitenkin ehtoolliselta sulkemista käytetään aseena - niin ev.lut. kirkon sisällä kuin vapaissa suunnissa.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Sini

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #10 : 20.07.05 - klo:19:02 »
Ehtoollinen kaikille sitä haluaville!  8)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #11 : 20.07.05 - klo:19:08 »
Amen
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Kuka saa tulla ehtoolliselle
« Vastaus #12 : 20.11.05 - klo:12:07 »
Lutheria kahlattuani olen muotoillut luterilaiseksi ymmärtämäni ehtoollisopin suunnilleen näin: Kelvoton ehtoollisvieras on hän, jolle ehtoollinen ei kelpaa.
Pystyn kuvittelemaan, että jossakin päin on eduksi näyttäytyä ehtoollispöydässä käydäkseen kunniallisesta ihmisestä. Muuten vaikuttaa siltä, että kaikki aterialle haluavat ovat niitä, joille se on tarkoitettukin.

Poissa Larssi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 12
Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #13 : 03.01.06 - klo:17:30 »
Mikä on minun mielipiteeni siihen, kuka on kelvollinen ehtoolliselle?. Näin on myös seurakunnassani opetettu: "Pappi opettaa ehtoollisesta ja kertoo siitä ja kuka on kelvollinen ehtoollisvieras yms.
Sitten on ihmisen omalla vastuulla se, meneekö ehtoolliselle:
1.kor.11:28. Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista.
29. Sillä joka syö taikka juo kelvottomasti, hän syö ja juo tuomion itsellensä, ettei hän Herran ruumista eroita".  On aika vaikeata mennä kieltämään ehtoollista muutenkaan keltään ja mitata kenenkään uskoa.

Käsittääkseni, näin ei Raamatussakaan tehty: apt.2:41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.
42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
...ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus. (1.Tim.3:15)

**Käyttäjän Larssi tunnus on lukittu epäasiallisen käytöksen vuoksi. t. ylläpito**

Poissa Pappako

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 77
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #14 : 04.02.14 - klo:22:49 »
Kiitos Larssi komeasta tulkinnasta johon on helppo yhtyä.  :kahvi:
Ehtoollisen merkitys on tullut puhutelleeksi omaakin käyttäytymistä ja saanut ajatuksia heräämään, milloin voin mennä ehtoollispöydän ääreen?  :icon_rolleyes:  Mieleeni nousee kuva Jeesuksesta ja hänen opetuslapsistaan viimeisellä aterialla. :icon_rolleyes: Taulu on mielestäni kaunis mestariteos kuvaamaan asiaan liittyvää Opetusta itsessään. :)  Toimitus on arvokas ja siihen suhtaudun aina vakavalla tavalla. Kenenkään ihmisen ei ole lupa sanoa toiselle kuka on ovelias ehtoollisvieras ja kuka sopimaton ehtoollipöytään tulemaan. Ainoa joka sen estää on ihmisen itsensä päätös olla menemättä ehtoolliselle.

Jos menee ehtoollisjumalanpalvelukseen ja matkalla muistaa että minulla on jotakin kannetta toista kanssamatkustajaa kohtaan niin silloin menen ensin ja teen sovinnon ystäväni kanssa että ehtoolliselle mennessäni en kantaisi syntejäni ja pahaa omaatuntoa ehtoollista nauttiessani.

 Samalla koen tärkeäksi ehtoollisella käynnin olevan siunaukseksi ja uskon vahvistukseksi kunhan se on vilpitöntä omassa tunnossani. :kahvi:  Koen ehtoollisella käynnin olevan Jumalan Palvelusta ja hyvän omantunnon rauhan lahjaa Jumalalta.

Kynnys mennä pahalla tunnolla on itselleni liian korkea ja se ei ole pelkästään useintoistuva tapa hartaudenharjoitamiseksi. :icon_lol:

Syntisenä ihmisenä ja syntiä tehneinä olemme kaikki oikeutettuja ehtoollisella käymään mutta omia syntejään katuville se tuo Uskon, armon ja anteeksiannon ei pelkästään ihmisten, vaan Jumalan edessä. AMEN. :eusa_clap: