Kirjoittaja Aihe: Herännäisyyden merkitys?!  (Luettu 6129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Herännäisyyden merkitys?!
« : 15.01.07 - klo:23:31 »
Millainen on tänäisen herännäisyyden tosiasiallinen yhteiskunnallinen merkitys? Mitä herännäisyys merkitsee yksilölle, sinulle siis?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Herännäisyyden merkitys?!
« Vastaus #1 : 17.01.07 - klo:21:47 »
Kysyt hyvin vaikeaa. Minulle sillä on valtava merkitys, mutta en ole mikään keskiarvokörtti vaan käännynnäinen ja elän sen arvomaailmasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Herännäisyyden merkitys?!
« Vastaus #2 : 18.01.07 - klo:14:55 »
Mulle...? Ensinnäkin, ilman herännäisyyttä mua ei olis, ainakaan tämmösenä. Mun vanhemmat nimittäin tapas toisensa Aholansaaressa. Toiseksi, mää oon tutustunu moneen ihanaan ihmiseen ympäri Suomea reissatessani. Kolmanneksi, mää tunnen oloni oikein kotoisaksi täälä semmosten ihimisten, joilla on samanlaisia ajatuksia, kanssa. Neljänneksi, mää nyt vaan oon tämmönen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Re: Herännäisyyden merkitys?!
« Vastaus #3 : 18.01.07 - klo:15:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Millainen on tänäisen herännäisyyden tosiasiallinen yhteiskunnallinen merkitys? Mitä herännäisyys merkitsee yksilölle, sinulle siis?


Tuost yhteiskunnallisest merkityksest on vaikea... historiankirijootus sen sitten... kuten nykyjään tiietään merkityksestä 50-200 vuatta takiappäin.
Voishan sitä kuitennii jotain... materiaalia tässä tarjota, jota sitten voisivat tutkijatki seuloo aikannaa:

Nääs nyhhä on nii, jotta se elitismi on kylä yks leima meikäläisissä, notta kirkko on körteillä kuorrutettu, sano. Kaekellaine loiskiehunta, siis elämä ylpiänsä, tahtoo hetkaattoo suuntaajostoeseennii, mutta juuret on syvällä eikä iso laeva helepolla suunnastasa poekkee, kylä jämpti on nii.

Minullehan tää on koti, kodit... no empä ruppee vaemoo morkkaamaa, on nii hyvä. Kot sanan varsinaesessa merkityksessä on mulla kultainen, ja taevaan kottii on toevo ja merkki piällä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Herännäisyyden merkitys?!
« Vastaus #4 : 18.01.07 - klo:15:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Millainen on tänäisen herännäisyyden tosiasiallinen yhteiskunnallinen merkitys? Mitä herännäisyys merkitsee yksilölle, sinulle siis?


Enpä osaa erottaa herännäisyyden merkitystä kristinuskon merkityksestä länsimaisille yhteiskunnilla. Hyvinvointiyhteiskuntamma perusta on  kristillisessä arvoissa. Me emme vain ainoa sitä tajua.
Acta, non verba.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Herännäisyyden merkitys?!
« Vastaus #5 : 19.01.07 - klo:07:33 »
Luin juuri Reza Aslanin erinomaisen analyysin islamin synnystä ja kehityksestä, "There is no God but God". Hämmästyttävän nopea oli muutos alkuaikojen näyistä ja monessa suhteessa vapaista käytännöistä puhdasoppiseen pappisvaltaan, ja monisyiseen, ahtaaseen dogmaan, usein asioista, jotka olisivat tulleet Muhammedille täytenä yllätyksenä, ja joista Koraani joko on hiljaa tai joista sen perusteella helposti voisi tulla täysin päinvastaiseen tulkintaan. Elävästä, kuohuvana virtaavasta vedestä tuli seisova, samea lammikko, jossa valtaa pitivät patriarkaalisen ahtaasti "oppineet" ja papit. Sufilaisuus piti tätä hapanta, nuivaa ortodoksiaa käytännössä Jumalan ja ihmisen välille synnytettynä kuorena - sen se mursi mystiikan ja opillisen avoimuuden kautta. Se ei ollut teologian ja dogman vastainen sinänsä, eikä pyrkinyt muodostamaan uutta dogmaa, vain puhaltamaan elävän hengen takaisin näihin tyhjiin ihmisen muotoiluihin.

Ellen olisi syntynyt herännäisyyden keskelle, en varmaan koskaan olisi tajunnut, että kristinusko on edelleenkin palavan relevantti maailmankuva, joka puhuu syvällisesti ihmisen maailmassaolosta, näistä vaikeista retkistä täällä. Että kaipuu kohti Jumalaa ja absoluuttista on edelleenkin älyllisesti kestävä asenne. Jos se olisi jäänyt nykyisen muodollisen teologian ja lyövästi tulkitun dogman varaan, olisin jäänyt siihen uskoon, että kristinusko on puhtaasti historiallinen valtapyrkimys ja oppina älyllisesti täysin kestämätön psykologinen suojakilpi, joka pyrkii kokemusta vääristäen suojaamaan yksilöä maailman kompleksiselta kylmyydeltä. Mutta eihän Siionin Virsiä kuunnellessa ja veisatessa voi mitenkään holhota kristinuskoa, niin paljon kuin maailmassa siinä onkin kuollutta ja tuhoisaa, agressiivista ainesta.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Herännäisyyden merkitys?!
« Vastaus #6 : 19.01.07 - klo:14:06 »
Herännäisyydessä on mielestäni olennaista juuri hereillä olo. Ensinnäkin tiedostetaan oma vajavaisuus ja se, mihin suuntaan pitäisi yrittää. Seuraavaksi nähdään maailman kompleksinen kylmyys ja yritetään auttaa lähimpänä olevia selviämään siinä. Kriittisyys on itsekritiikkiä ja yhteiskuntakritiikkiä, mutta lähimmäistään ei kenelläkään ole varaa arvostella.
Valveilla olon mahdollistaa usko suureen ja armolliseen Jumalaan, joka pitää yllä hyvyyden ituja silloinkin, kun niitä ei näy. Ei ole pakko juosta piiloon näkemään harhoja ja unia.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Herännäisyyden merkitys?!
« Vastaus #7 : 19.01.07 - klo:21:18 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Ellen olisi syntynyt herännäisyyden keskelle, en varmaan koskaan olisi tajunnut, että kristinusko on edelleenkin palavan relevantti maailmankuva, joka puhuu syvällisesti ihmisen maailmassaolosta, näistä vaikeista retkistä täällä. Että kaipuu kohti Jumalaa ja absoluuttista on edelleenkin älyllisesti kestävä asenne.


Puit sanoiksi sen, miksi olen kristitty. Kristillisyys on maailmankatsomus. Siinä kysymys ihmisen olemisesta epävarmuuden maailmassa. Ja ihmisen pyrkimyksestä kohti absoluuttista totuutta, kohti Jumalaa.  Kiitos sanoistasi.
Acta, non verba.