Kirjoittaja Aihe: Facebookin herätysliiketesti  (Luettu 9016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Facebookin herätysliiketesti
« : 10.03.09 - klo:11:52 »
Höpsähdin työn lomassa ja tein Facebookissa olevan "Mihin herätysliikkeeseen kuulut?" -testin. Sain tulokseksi vanhoillislestadiolaisuuden (joka todellisuudessa ei todellakaan ole minun juttuni). Kyselen tässä pilke silmäkulmassa, mahtuuko körttien joukkoon sellainenkin, jonka testit ovat todistaneet ei-körtiksi...

Totta puhuen taisin kaatua siihen lauantaikarkkipussikysymykseen.

Miten on käynyt muille?

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #1 : 10.03.09 - klo:12:21 »
Tein sen pitkän aikaa sitten, enkä muista enää kysymyksiä, mutta kyllä minä körtti olin ;) Sen muistan, että useat vastausvaihdot olivat niin höpön hauskoja, että niistä pystyi päättelemään, mikä vastaus liittyy mihinkin herätysliikkeeseen, ja tokihan vastasin sen mukaan, mitä halusinkin olla. Tosi rehellistä : )

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #2 : 10.03.09 - klo:13:13 »
Aargh, laittakaa siihen likki kun mää en löydä sitä!
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #3 : 10.03.09 - klo:13:18 »
Hei!

Minut lajiteltiin jo pikkupoikana, ilaman vasepuukkia. Riitannuttiin Nurkkalan Lassin kanssa ja kun Lassi ei muuta keksinyt, niin haukkui minua "Körtti-Villen pojaksi!"

Minä olin täysin aseeton, sillä en keksinyt sitä pahempaa haukkumasanaa, enkä edes tiennyt, mihin porukkaan Nurkkalan väki kuului! Iltasella muina miehinä äidiltä kyselin, mihin ne Nurkkalat kuuluu. Äiti arveli, ettei ne taida olla muuta kuin tavallisia ihmisiä, tavallisia seurakunnan jäseniä.

Kyllä vihastutti! En siitä osannut vääntää mitään haukkumasanaa!

muistelee Mauno
ps.Mistä osoitteesta se testi löytyy?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #4 : 10.03.09 - klo:14:35 »
Nyt on sekin puute korjattu. Nurkkalan Lassi on tavis.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #5 : 10.03.09 - klo:15:22 »
Lassi lähti heti, kun koulusta pääsi, Ruotsiin. Eiköhän ne siellä vieraalla maalla ole sille ihan riittävästi haukkumasanoja löytäneet. Minun ei enää tarvi hautoa lisäsanoja. Taviksena voi olla turvallista elää.

Mutta laittakaa nyt Sannelille ja mullekin osoite, niin saamme mekin lisää itsetuntemusta!

pyytää Mauno

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #6 : 10.03.09 - klo:16:14 »
Taviksena on turvallista eikä körtti-Villen poikanakaan taida olla hullumpaa. Vai kuinka?

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #7 : 10.03.09 - klo:17:00 »
Pitää olla Facebookissa notta voi tehdä testin. Sannelille lähti just linkitys fb:n kautta, mutta oletko Mauno facebookissa? Jos et, niin sitten ei varmaan testikään onnistu... mutta kysymykset on tällaisia:

Lempivärisi?
- Kellertävä kuin Bibliani sivut  
- Hopeinen kuin Hengen sade  
- Musta kuin sydämeni  
- Punainen kuin sovintoveri  
- Sininen kuin kastevesi  

Mikä on lempiruokasi?
- Söisin vaikka mustekalan jos voisin siten tuoda edes yhden epäuskoisen Jeesuksen eteen!  
- Armon juovuttamana sitä syö vaikka mustekalaa.  
- Kuka tässä sielunhädässä ruokaa ennättää ajatella?  
- Muistan kun kerran isotveljet jättivät minulle yhden lauantaikarkin. Se oli hyvää.  
- Ei ole perinteisen suolasillin voittanutta  

Mikä on lempiruumiinosasi?
- Uuteen Jerusalemiin tähyävä silmä  
- Alatie  
- Ylistykseen aukeava suu  
- Polvet  
- Lähimmäistä kohti ojentuva käsi  

Mikä näistä luonteenpiirteistä on tavoiteltavin?
- Hilpeys  
- Harkitsevaisuus  
- Vaatimattomuus  
- Peräänantamattomuus  
- Innostus  

Miltä armo tuoksuu?
- Tuoreelta ruoholta  
- Kevätkukilta, uudelta viiniltä ihanassa hääjuhlassa  
- Siinä on ripaus siitä katkerasta kärsimyksestä, jonka kautta se on saavutettu  
- Teurastamolta  
- Vuoristoilmalta  

Testin on kehittänyt Kaarina Rimpeläinen.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #8 : 10.03.09 - klo:20:59 »
Kiitos, An-na, testin sisällön kertomisesta!

Se samalla selvitti minun asemani herätysliikkeiden kartalla. Olen tekokörtti!

Testissä näytti nimittäin olevan lempiruumiinosia. Körttiläisille alatie on tuttu. Minulle se tuli viimeisten vuosien aikana hyvinkin tutuksi, sillä sairastin vakavaa, kroonista suolistotulehdusta, colitis ulcerosa-nimistä tautia. Yksityiskohtia en sen tarkemmin selvittele, kunhan kerron, että sitä tautia sairastavat joutuvat asumaan vessassa tai ainakin koko ajan, joka hetki, pohtimaan, missä on lähin vessa! Kokoukset, juna- ja bussimatkat jne yhtä helvettiä!

Yritin sopeutua tautiin ja menin sopeutumisvalmennukseen. Sillä kurssilla sainkin kirurgilta kuulla, että taudista pääse eroon, kun otetaan suolet pois. Niinpä totesin, että en sopeudu siihen tautiin. Viime kesäkuussa minulle tehtiin iso leikkaus, jossa alatie poistetiin. Otin samalla elämäni eka lävistyksen, kun paksuun mahanahkaan tehtiin reikä ja pysyvä avanne.

Eli minulla ei ole enään alatietä, heränneille rakasta käsitettä. Sensijaan keinotekoinen systeemi, joka pelaa hyvin ja muutti minun elämän tason taas ihmisen elämäksi. Ei ole alatietä, vain keinosysteemi, olen siis tekokörtti!

No, oikeasti alatiellä kulkeminen kaikessa rauhassa ja erilaisissa tilanteissa on kuitenkin läheisempää, kuin nykyaikaisilla taivasbaanoilla kiitäminen. Ehtii hitaampikin jahkaaja pysyä jotenkin mukana!

pohtii Mauno

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #9 : 10.03.09 - klo:21:02 »
Viiden lapsen isälle taas tuli mieleen termi 'alatiesynnytys' vastakohtana keisarinleikkaukselle.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #10 : 10.03.09 - klo:21:19 »
Penalle piti vastaamani:

Körtti-Villen poikana olo on aivan OK! Isä pääsi jo matkansa päähän - viime kesänä pidettiin muistoseurat, kun tuli kuluneeksi 10 vuotta Körtti-Villen kuolemasta. Oma, iso merkitys on myös Annikki-äidillä, joka elelee nyt yksin ja tiedän hänen tekevän muiden körttimummojen kanssa samaa hommaa - viettävän paljon aikaa kädet ristissä Isän edessä lapsiaan, lastenlapsia ja lastenlastenlapsia ajatellen.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #11 : 12.03.09 - klo:22:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Minut lajiteltiin jo pikkupoikana, ilaman vasepuukkia. Riitannuttiin Nurkkalan Lassin kanssa ja kun Lassi ei muuta keksinyt, niin haukkui minua "Körtti-Villen pojaksi!"

Minä olin täysin aseeton, sillä en keksinyt sitä pahempaa haukkumasanaa, ...

minutkin lajiteltiin jo pikkupoikana. Riitannuin naapurinpojan kanssa ja hän lähti kotiansa huutaen "uskovainen, uskovainen". Itse on osannut loukkaantua moisesta sanasta vaan enemmän ihmettelin, vaikkei meillä uskovainen-sanaa koskaan käytettykään.

itse "pääsin" tuossa testissä oikeaan kategoriaan, muistaakseni toisella yrittämällä :)

ja minusta alatie ja Lapuan Alajokitie kuuluvat jotenkin yhteen, ei pelkästään samankaltaisten sanojensa vuoksi. vaikea selittää.

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #12 : 13.03.09 - klo:10:14 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Tein sen pitkän aikaa sitten, enkä muista enää kysymyksiä, mutta kyllä minä körtti olin ;) Sen muistan, että useat vastausvaihdot olivat niin höpön hauskoja, että niistä pystyi päättelemään, mikä vastaus liittyy mihinkin herätysliikkeeseen, ja tokihan vastasin sen mukaan, mitä halusinkin olla. Tosi rehellistä : )


No kun näin minäkin aioin tehdä, sitten toisella kierroksella - mutta en päässyt enää tekemään sitä toista kertaa, vaan se näytti aina vain sitä tulossivua, vielä senkin jälkeen, kun olin poistanut testin ja asentanut sen uudelleen! Olin naureskellut, että heh heh, vastataanpa nyt ekalla kierroksella mitä huvittaa ja toisella kerralla vasta junailumielessä, mutta aijai, ammuin itseäni jalkaan pahemman kerran. Otsaani jäi ikuisiksi ajoiksi leima, että minut on luokiteltu lestadiolaiseksi. Auts. :) Tässä sitä joukkoonrakastamiskykyä vasta kaivataan...

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #13 : 13.03.09 - klo:11:27 »
Lainaus käyttäjältä: "hupa"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Tein sen pitkän aikaa sitten, enkä muista enää kysymyksiä, mutta kyllä minä körtti olin ;) Sen muistan, että useat vastausvaihdot olivat niin höpön hauskoja, että niistä pystyi päättelemään, mikä vastaus liittyy mihinkin herätysliikkeeseen, ja tokihan vastasin sen mukaan, mitä halusinkin olla. Tosi rehellistä : )


No kun näin minäkin aioin tehdä, sitten toisella kierroksella - mutta en päässyt enää tekemään sitä toista kertaa, vaan se näytti aina vain sitä tulossivua, vielä senkin jälkeen, kun olin poistanut testin ja asentanut sen uudelleen! Olin naureskellut, että heh heh, vastataanpa nyt ekalla kierroksella mitä huvittaa ja toisella kerralla vasta junailumielessä, mutta aijai, ammuin itseäni jalkaan pahemman kerran. Otsaani jäi ikuisiksi ajoiksi leima, että minut on luokiteltu lestadiolaiseksi. Auts. :) Tässä sitä joukkoonrakastamiskykyä vasta kaivataan...


Joukkoon rakastetaan, kunhan ei lestadiolaisiin.
Pikkasen kiusaa tollainen suhtautuminen ja lestadiolaisten uskon mittaaminen.
Ihan niinkuin herännäisyys olisi jotenkin parempaa ja kunhan ei vain lessuksi leimattaisi.

Perusteleppas esimerkiksi miksi se on AUTS. Tollainen toteamus auts ilman perusteluja on loukkaavaa.
 Esikoislestadiolaisiin kaattaisi tutustua ja käydä seuroissa siellä.
Missään ei ole niin armollisia ihmisiä ja toisistaan huoltapitäviä.
Omavanhurskautta sielläkin kammotaan ja vaatimattomuus on hyve.
Tollainen testi ei ole reilu.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa jarkko

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Facebookin herätysliiketesti
« Vastaus #14 : 13.03.09 - klo:12:13 »
Olisi hirveän hyvä, että kaikki kuuluisivat johonkin Herätysliikkeeseen.
Ei sillä ole väliä mihin niistä.   8)