Kirjoittaja Aihe: Heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman  (Luettu 27584 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Juho Malkamellä oli vähän ennen kuolemaansa kovia tuskia mm. siitä, että pelastuukohan hän vai ei.
Lopulta hän sitten sai kuitenkin pelastusvarmuuden.
Näin oli Paavo Ruotsalaisellakin.

Jäi mieleeni evankelisen liikkeen piirissä ollut Pietari Kurvinen, josta kerrottiin, että hän aivan kuin huomaamatta liukui ajasta ikuisuuteen. Minulle tuli kuva, että hänellä ei ollut mitään helvetin pelkoja kuollessaan.


Tämä seuraava pohdintani on puutteellista, asenteellistakin, enkä osaa ottaa huomioon monia seikkoja, joita pitäisi osata ottaa huomioon, koska asia on niin monisäikeinen ja sisältää monia minulle luotaamattomia syvyyksiä:

Evankelisessä liikkessa uskotaan - kuten körttiläistenkin keskuudessa - että ihminen on loppuun asti synnin turmelema ja Jeesus on tämän syntisyyden täysin sovittanut. Tässä sovituspuolessa on uskoissa körteissä ja evankelisissa kuitenkin jonkinlaisia eroja.
Körttipiireissä tämä sovitusasia on ilmeisesti ollut enemmän teorian asteella ja evankelisissa piireissä se on otettu enemmän todesta. Ehkäpä tämä on syy siihen, että körttiläinen ei voi olla varma tuosta pelastuspuolesta, kuin vain harvoin välähdyksenomaisesti.
Körttiläisyydessä ollaan jollain tavalla minä-keskeisiä: minä ja minun syntini ja ei osata ottaa aina riittävän todesta sitä, että Jumala on luotettava ja on sovittanut minun syntini.
Kun koko porukka on tässä asiassa minä-keskeinen, antaa se tulevillekin heränneille körttiläisille kuvan, että näin pitääkin olla.
Ja tietyllä tavalla pitääkin olla ja tietyllä tapaa ei pidä olla.

Evankelinen ajatusmalli tässä asiassa taasen ei ole samalla tavalla minä-keskeinen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Iloinen pelastusvarmuus voi olla yhteisön perinteen painostamaa teeskentelyä. Kenties Paavo Ruotsalainen näki tämän, olihan hän jotenkin herkistynyt omavanhurskauden karsimiseen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Iloinen pelastusvarmuus voi olla yhteisön perinteen painostamaa teeskentelyä. Kenties Paavo Ruotsalainen näki tämän, olihan hän jotenkin herkistynyt omavanhurskauden karsimiseen.

Mikä on oma näkemyksesi tästä asiasta? Oliko evankelisten iloinen pelastusvarmuus omavanhurskasta teeskentelyä?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Yksi heitto väliin.
Kaikki siinä nuoruuteni sotkuisessa vitoslaisuudessa ei ollut hullustipäin. Hyviä tapoja oli Raamatun lukeminen ja rippi jota tosin ei nimitetty siten. 

Erityisesti pyhäinpäivänä kun tehtiin retki Oronmyllylle sanottiin perjantain tai lauantain iltahartauden jälkeen että jos kenellä jokin painaa mieltä, saa jäädä loppurukouksrn jälkeen kirkonpenkkiin istumaan. Työntekijät kiersivät koko porukan sitten,  hyvin moni jäi,  siinä kaksi kolmannesta.  Enhän minä tiedä, mikä ketäkin huoletti kun juttuja ei eritelty, minulla oli pahoja tekoja mieltä painamassa. 

Totta taisin tunnustaa irritatiivisia kohtausoireita ja huonosti kehittyvää parannusta.  Itse juttua se ei tärvellyt. Omantunnon kevennys varmasti sujuu joiltakin hiljaisuudessa yksin, mutta joku saattaa, ehkä vain ohimenevässä vaiheessa, tarvita kuuntelijaa ja synninpäästön sanoja. 

Siis jälleen joku joskus.  Luther olisi mielellään tehnyt siitä sakramentin.  Olin tottunut kun se oli yleinen hurrien kirkossa , kun se sitten yhtäkkiä oli jotenkin out nykyherännäisyydessä.

.............................

Kuinka kukin kuolee taitaa olla, no niin.  Eräs sairaalasielunhoitaja kertoi, että uskovat pelkäävät kuolemaa pahiten.   En osannut kysyä minkä sortin uskovat. Harmi.


Ketään siis ei pakotettu, eikä saanut bonuksia ripistä meilläpäin. Työntekijöillä riitti duunia muutaman sadan nuoren paimentamisessa ilmankin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Mikä on oma näkemyksesi tästä asiasta? Oliko evankelisten iloinen pelastusvarmuus omavanhurskasta teeskentelyä?

En mene arvailemaan. Teeskentelyn mahdollisuuden näen. Mahdetaanko kielilläpuhumista teeskennellä karismaattisissa piireissä?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Mahdetaanko kielilläpuhumista teeskennellä karismaattisissa piireissä?

Paavo R ainakin välillä rajoitti heränneiden keskellä kielillä puhumista, välillä ei. Hänellä oli kai kyky tai ainakin hän uskoi sellaisen omistavansa, että hän pystyy erottamaan, mikä on tervettä puhetta. Paavon eräs tytär puhui kieilillä.

Miten körttiseurat nykyään suhtautuisivat siihen, jos isä ja tytär tulisivat seuroihin, isä puhuisi parannuksen teosta ja tytär puhuisi kielillä?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Miten körttiseurat nykyään suhtautuisivat siihen, jos isä ja tytär tulisivat seuroihin, isä puhuisi parannuksen teosta ja tytär puhuisi kielillä?

Arvaillaan sitten, kun se tuntuu sinua kiinnostavan. Isän puhetta kuunneltaisiin vakavalla mielellä, kunhan ei puhuisi pitkään. Tytölle tuotaisiin ehkä lasillinen vettä ja ystävällinen käsivarsi hartioille. Sopivia virsiä haettaisiin ehkä vähän pidempään.

Minä kysyn puolestani, miten isä suhtautuisi, jos tytär keskeyttäisi hänen parannussaarnansa äänekkäällä kielilläpuhumisella?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Malkamäen sankaritekoja voisi luetella paljonkin.
Hän kannatti sivistystä ja antoi Karhunmäen opiston rakennustalkoisiin miehen ja hevosen vuodeksi.
Piti pihallaan nuorisoseuraliikkeen ensimmäiset vuosijuhlat, mutta totesi ne sopimattomaksi herännelle nuorisolle
Hänen opastuksensa ansiosta Kitinojan kylällä oli useita talousneuvoksia.
Kun Jaakko renki lähti viemään vierasta Lapuan asemalle hevosella ja vieras toivotti "Herran haltuun" vastasi Malkamäki "Jaskan haltuun".
Malkamäki rakennutti taloonsa kaksi isoa tupaa, että mahtuu enemmän seuravieraita.
Oli talonpoikaissäädyn edustajana valtiopäivillä
jne
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Minä kysyn puolestani, miten isä suhtautuisi, jos tytär keskeyttäisi hänen parannussaarnansa äänekkäällä kielilläpuhumisella?

Isän tulisi ystävällisesti kehoittaa tytärtään odottamaan, että hän saa saarnansa loppuun. Kielillä saa kyllä puhua,  mutta Raamatun mukaan sillä ei saa häiritä yhteisiä kokoontumisia. Ja jos ei ole paikalla ketään, joka osaa selittää kielet,taisi Paavali kehottaa puhumaan vain itsekseen.
Seurakunnan tulee rukoilla itselleen kielien selittämisen lahjaa, jos se puuttuu.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ja jos tyttö kehoituksista huolimatta ei pidä taukoa äänekkäässä puheessaan jäljellä lienee vain huonoja vaihtoehtoja.
Jos ystävällinen käsi olkapäällä yhdistettynä yhteisveisuun ei auta, isä varmaan lähtee tyttären kanssa pois ja jatkaa puhettaan ensi kerralla.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375

   Vitoslaiset ovat verrattavissa Malkamäen ajan körtteihin Taivaan tien kulkijoina.

Perustelen:

(Tästä näkee kaksi kilometriä vastarannalle.)

Femmat hakee väylää yhteiskunnassa. Körtit tekivät sitä silloin. Uskovaisuus luo pohjan maallistumiselle. Partiolaiset laulavat "Kun usko puhdas säihkyvä on, vuoret siirtää voi..".

(Nyt on ensimmäinen aamu täällä, täysi kesä. Edellinen oli kevät.)

Toistan lempiajatukseni: Körtit ovat hajonneet yhteiskuntaan, muuttuneet näkymättömiksi kuin demarit. Mutta vaikuttavat sitäkin perustavanlaatuisemmin.
Lestat ovat puolivälissä.
Uskikset kaivavat lähtökuoppia.
Siis perspektiivi on 150 vuotta.

Vitoset haastavat körttien uskon, josta löytyy kaikenlaista tarttumispintaa. Tekevälle sattuu. Jää nähtäväksi, mikä toimii tässä ajassa. Mistä nouseva Taivaan tien kulkija saa tukevan jalansijan.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Taivaan tie ei yleensä kulje eduskunnan kautta. Näkemys herätysliikkeiden panoksesta yhteiskunnassa saattaa olla oikea. Samaa Taivaan tietä ne kaikki viitoittavat, vaikka vähän erilaisia karttoja käyttäen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375

   Kristus -- > risteys -- > kohtaaminen
"Ristin juurella" tarkoitetaan yhteisöllisyyttä. Ei ole muuta.

(Mihin olen menossa, kun en muista.)

Herättely kumpuaa kaipuusta Kristukseen. Ajattelen Kristuksen käsitteenä yhteisestä pisteestä ja sen varmistamisesta, ovatko nyt kaikki messissä. Onko minulta jäänyt jotain huomaamatta. Olenko varmalla pohjalla. Olenko varmistanut selustani.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Äsken kääntynyt ei ole kulkenut vielä minnekään. Hänen näkökulmansa vain on uusi. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
2. Tim. 3:5:  heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman.

Lukiessani mm. menneiden aikojen tunnettujen kristittyjen elämänkertoja, Raamattua sekä omia havaintoja tehdessäni, minulle on tullut sellainen voimakas vaikutelma, että tuo Paavalin teksti on totisinta totta, kun on kyseessä meidän aikamme kristityiksi itsensä uskovat ihmiset Suomessa. Eli pääkuva minun mielestäni on tällainen, harvoja poikkeuksia voi toki löytyä.

Miksi näin ajattelen?

Ensinnäkin tuntuu siltä, että kristillinen julistus keskittyy yllättävän suurelta osin tämänpuoleiseen.
Monesti kännykän räpläys ja seurustelu vierustoverin kanssa menee saarnan kuuntelun ohi.
Kristittyjen väliset keskustelut nykyään yllättävän harvoin enää käsittelevät hengellisiä asioita ja jos joskus harvoin käsittelevät, kristillisen uskon ydin ei kuulu niihin aiheisiin, joista keskustellaan.

Minun mielestäni jumalattomuus oikein rehottaa kristikunnassa erikoisen voimakkaalla tavalla, sellaisella tavalla, että sitä ei huomata. Jumalattomuus on sokaissut valtavan suuren osan kristikuntaa Suomessa. Tämä jumalattomuus on siksi vaikea havaita, että se koostuu sellaisista jumalattomista teoista, joita ei voi ainakaan suoraan (jos ollenkaan) Raamatulla synniksi perustella. Joukko hyviä asioita on syrjäyttänyt Jumalan: erilaiset tavarat, hyvät harrastukset, leppoisat keskustelut yms. jne.
Ulkokuori on jumalinen, mutta sisäpuolen täyttää muut asiat ja sisäpuoli kokee rauhaa näiden muiden asioiden keskellä.

Ensisijainen ongelma nähdäkseni ei ole tämä ihmisessä rehoittava jumalattomuus. Ensisijainen ongelma on se, että ihminen on unessa ja onnellisessa rauhantilassa tämän asian suhteen eikä näinollen huuda avukseen Herran nimeä kaiken tämän jumalattomuutensa keskellä parannusta Herralta pyytäen.

Näin minä näen asian, sinä näet sen ehkä toisin.
No tuota juuri luopumus teettää, ja siksi meidän on välttämätöntä tunnistaa niitä virtauksia ja ongelmia, joita kohtaamme nykyisessä jumalattomassa totuudenjälkeisessä ajassamme sananvapauden mallimaassamme Suomessa.